خون دماغخون دماغ حتی اگر به ندرت اتفاق بیفتد، باید جدی گرفته شود. این عارضه به علت پاره شدن رگ‌های کوچک خونی در داخل بینی اتفاق می‌افتد. افرادی که بیشتر در معرض خطر خونریزی بینی هستد، یکی کودکان به علت حساس بودن خیلی زیاد رگ هایشان هستند و دیگری افراد سالخورده به دلیل فشار خون بالا می‌باشند.

 

شایع‌ترین محل خونریزی دماغ در کودکان و جوانان قسمت قدامی‌تیغه بینی است. خوشبختانه خونریزی این ناحیه را می‌توان به آسانی کنترل کرد. مشکل‌ترین و پیچیده‌ترین محل خونریزی در قسمت پشتی جدار خارجی و تیغه وسط بینی در اشخاص مسن است. این نوع خونریزی، به راحتی کنترل نمی‌شود و گاهی نیاز به اقدامات تخصصی در بیمارستان دارد.

 

علل خونریزی بینی

 

مقدار زیادی مایع لزج در بینی ترشح می‌شود. این ماده، هوایی را که تنفس می‌کنیم، مرطوب می‌کند. با بالا رفتن سن و پیر شدن، رطوبت بینی به خشکی می‌گراید.غشای ظریف داخل بینی خشک و شکننده شده و موجب ‌می‌شود که سیاهرگ‌ها و سرخرگ‌ها ترک بر‌دارند و با کمترین فشار دچار خونریزی شوند. گاهی بالا کشیدن ساده بینی یا عطسه‌ای ملایم، می‌تواند به خون دماغ منجر شود.

 

علل خونریزی متنوع است. علل ممکن است موضعی باشد و در اثر آسیب وارده به بینی ایجاد شود، مانند دستکاری بینی با انگشت، انحراف تیغه بینی، استفاده از اسپری‌های مخصوص بینی، استفاده طولانی‌مدت از اکسیژن و گاهی سرطان بینی. گاهی علت، موضعی نبوده و اختلالی در سطح عمومی‌بدن وجود دارد که خود را با خونریزی از بینی نشان می‌دهد. بیماران فشارخونی با افزایش فشارخون ممکن است دچار خونریزی از بینی شوند. بیماری‌های دیگری که ممکن است با خونریزی از بینی همراه باشد، شامل اختلالات انعقادی خون (مثل هموفیلی)، نارسایی مزمن کلیه یا سرطان خون است.

 

سرماخوردگی، آلرژی، آلودگی هوا و ارتفاع زیاد نیز از عوامل ایجاد خونریزی بینی هستند، زیرا این موارد باعث حساس شدن مخاط بینی می‌شوند. استرس، دیابت، نارسایی کبدی و عوامل هورمونی مانند بلوغ، حاملگی و یائسگی نیز باعث خونریزی بینی می‌شوند.

 

 اگر شیء خارجی در بینی فرو برود، ترشحات بدبو همراه با خون خارج می‌شود. این شکل از خونریزی از بینی را باید در بیمارستان و تحت تدابیر خاص معالجه کرد. باید جسم خارجی را خارج کرده و گاهی کار به جراحی و برداشتن بافت مرده و آسیب‌دیده می‌کشد. مصرف داروهای ضدانعقاد که موجب رقیق شدن خون می‌شوند، باعث اشکال در توقف خونریزی خواهند ‌شد.

 

همچنین ممکن است موجب خونریزی مکرر از بینی شوند. از جمله این داروها می‌توان به آسپیرین، وارفارین، انواع داروهای مسکن همچون بروفن، پیروکسیکام، دیکلوفناک و ایندومتاسین اشاره کرد. افرادی که وارفارین مصرف می‌کنند به محض مشاهده خونریزی از هر ناحیه‌ای از بدن باید به پزشک مراجعه کنند.

 

خونریزی در این افراد نشانه ای از مسمومیت با وارفارین است. خونریزی مکرر از یک سوراخ بینی، به‌خصوص زمانی که با انسداد همان سوراخ بینی همراه باشد، باید بررسی کامل شود، چون ممکن است ضایعات بدخیم درون بینی باعث خونریزی شود.

 

کنترل خونریزی بینی

 

در یک مکان خنک بنشینید، به آرامی‌و توسط دهان نفس بکشید و لباس‌های اطراف گردن تان را باز کنید. سرتان را به طرف جلو خم نکنید، اما کمی‌به عقب متمایلش نمایید.اگر خونی در دهان تان هست، به بیرون بیندازید، زیرا قورت دادن خون باعث تهوع می‌شود.بینی تان را به آرامی‌تمیز کنید تا اگر لخته خونی در بینی مانده، خارج شود.

 

با دو انگشت، دو سوراخ بینی تان را پنج تا ده دقیقه نگه دارید تا جریان خون قطع شود. حواستان باشد که اگر مشکوک به شکستگی بینی هستید، سعی نکنید که جلوی خونریزی از دو سوراخ بینی را بگیرید. می‌توانید چند قطعه یخ کوچک که در یک پارچه سفید پیچیده شده است را روی بینی تان بگذارید تا خونریزی بینی کم شود. برای بند آوردن یا کنترل نسبی خونریزی بینی، باید جلوی بینی با انگشت شست و انگشت میانی فشرده شود.

 

اگر روش‌های بالا اثر نداشت، چاره ای ندارید جز اینکه یک گلوله پنبه ای که قابلیت بند آوردن خون را داشته باشد، در سوراخ‌های بینی تان قرار دهید. سپس یک ساعت منتظر بمانید و بعد به آرامی‌پنبه‌ها را خارج کنید. پنبه‌ها را زیاد عوض نکنید، زیرا ممکن است این کار باعث حساس شدن مخاط بینی شود.به محض اینکه جریان خون متوقف شد، تا چهار ساعت از فین کردن خودداری کنید.

 

در طی این مدت از خوردن قرص آسپیرین یا هر داروی ضد التهاب دیگر خودداری نمایید. پس از کنترل خونریزی بینی، باید برای پیگیری به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد. بیمارانی که خون‌دماغ شده‌اند و تحت درمان با وارفارین هستند یا داروهای مسکن استفاده می‌کنند، در مورد قطع یا ادامه مصرف باید با پزشک خود مشورت کنند.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

 

۱اگر خون دماغ طی نیم ساعت بند نیامد، یا اگر همراه با سردرد بود، فورا به پزشک مراجعه کنید. دقت کنید که خونریزی از بینی ممکن است شدید باشد یا شدید شود و بیمار را تا مرز شوک پیش ببرد. پزشک یک پنبه بزرگ که آغشته به مواد منعقدکننده خون است، در سوراخ‌های بینی تان قرار می‌دهد و تا جایی که لازم است آن را داخل می‌کند.

 

سپس، اگر مشاهده شود که رگ‌های خونی کوچک آسیب دیده اند، ممکن است از روش «سوزاندن» این رگ ها، که اغلب به وسیله لیزر انجام می‌شود، استفاده کند تا خطر خون‌دماغ شدن مجدد را کاهش دهد. ۲- در مواردی که خونریزی‌های بینی مکرر باشند، یا مقدار خونی که خارج می‌شود، خیلی زیاد باشد نیز باید به پزشک مراجعه کنید. خونریزی‌های مکرر ممکن است علامت یک بیماری مزمن مانند فشار خون بالا یا مشکلات انعقادی خون باشند. در اغلب این موارد، آزمایش خون تجویز می‌شود.




با کمی جدیت و استفاده از یک تکنیک درست می توانید به مدت یکماه هر روز ۴۵۰ گرم از وزن خود را کاهش دهید.

۱- برای اینکه بتوانید هر روز نیم کیلو وزن کم کنید باید آگاهی و دانش خوبی نسبت به کالری هایی که مصرف می کنید و کالری های می سوزانید داشته باشید و آنها را به دقت ثبت کنید.

 

شما باید روزانه بین ۷۰۰ تا ۱۵۰۰ کالری مصرف کنید و بوسیله ورزش و یا هر فعالیت دیگری هر روز بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کالری بسوزانید.

 

۲- شما باید وعده های غذایی خود را افزایش دهید اما در هر وعده یک غذای سبک و بسیار کم کالری مصرف کنید ، به این ترتیب میزان سوخت و ساز بدن شما بیشتر می شود و بدنتان دچار کم آبی نمی شود. برای اینکه بتوانید هر روز نیم کیلو لاغر شوید باید بسیار دقیق و با دقت عمل کنید.

 

شما روزانه باید ۶ وعده غذایی کوچک داشته باشید و در هر وعده ، مواد غذایی سبک و مفید مثل ، میوه ، ماهی ، مرغ ، تخم مرغ و سبزیجات خام مصرف کنید و از خوردن نوشابه و چربیهای اضافه و چربیهای اشباع شده جدا" خودداری کنید . علاوه براین ، در مصرف کربو هیدرات نیز اصلا" نباید زیاده روی کنید. از خوردن سس مایونز ، نمک اضافی و یا شکر نیز پرهیز کنید.قهوه سیاه مصرف کنید و خوردن صبحانه را فراموش نکنید.

 

۳- برای اینکه بتوانید هر روز نیم کیلو لاغر شوید ، هر روز باید بین یک تا دوساعت ورشهای ایزومتریک و یا عضلانی انجام دهید و بعد از آن حداقل دو ساعت فعالیتهایی انجام دهید که تپش قلب را بالا می برند مثل استفاده از تردمیل ، طناب زدن و یا دوچرخه. برنامه ورزشی خود را باید با تمرینات خیلی سبک آغاز کنید و کم کم تمرینات خود را سنگین تر کنید . اگر تا بحال این کار را انجام نداده اید اینکار برای شما اصلا" راحت نخواهد بود.

 

۴- اگر تصمیم گرفته اید که هر روز نیم کیلو وزن کم کنید ،باید بدانید که در روزهای اول بیشترین چیزی که از دست می دهید آب بدنتان است بنابراین هر روز حتما" بین ۱۲تا ۱۶ لیوان آب مصرف کنید تا بدنتان دچار کم آبی نشود.




تقویت مو از آن جا که به مراقبت و زیبایی مو اهمیت زیادی داده می شود در این مطلب به چند نکته برای داشتن موهای زیبا ، سالم و براق اشاره خواهیم کرد.

 

 

 

با توجه به این که مو یک بافت مرده به حساب می آید، برای نظافت و نگهداری از آن وقت، انرژی و پول زیادی صرف می شود. به گزارش سایت «MSN» مو علاوه بر زیبایی بخشیدن ارزش بیولوژیکی دیگری نیز دارد. مو سر را گرم نگه می دارد و به تنظیم دمای بدن نیز کمک می کند. مو مانند ناخن بخشی از پوست را تشکیل می دهد و بیشتر از پروتئین تشکیل شده است

 

 

روزی یک تا ۳ بار، ۲۵۰ میلی گرم عصاره گل گاوزبان، دانه کتان و یا پامچال بخورید. همه این روغن ها غنی از اسیدچرب امگا۳ مانند اسید gamma-linolenic که برای مرطوب نگه داشتن مو و ناخن ها عالی است.

 

 

اگر می خواهید موهایتان روشن تر به نظر برسد قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید کمی آبلیمو به موهای خود بمالید.

 

 

پس از هر بار دوش گرفتن، مقدار موی ریخته شده را کنترل کنید به طور معمول، از ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تار مویی که داریم روزی ۵۰ تا ۲۰۰ تار می ریزد. اگر مقدار موی ریخته شده بیشتر بود، به پزشک مراجعه کنید. احتمال دارد که شروع عفونت پوست سر و کچلی باشد و در موارد نادری نیز می تواند کمبود ماده مغذی دلیل ریزش مو باشد.

 

 

یک آواکادوی رسیده و له شده را با یک عدد تخم مرغ مخلوط کنید و به موهای خیس بمالید. این میوه غنی از ویتامین، اسید چرب طبیعی و ماده معدنی است که درخشش مو را برمی گرداند. بگذارید این مخلوط حداقل ۲۰ دقیقه روی موها بماند و سپس چند بار بشویید. برای موهای آسیب دیده، هفته ای یک بار و برای موهای سالم ماهی یک بار این کار را تکرار کنید.

 

 

قبل از مصرف ژل مو، چند قطره عطر محبوب خود را به آن اضافه کنید تا موهای شما خوشبو نیز شود.

 

می توانید با افزودن ۲۰ قطره طبیعی روغن استوقدوس در ۲۳۶ میلی لیتر در شامپوی رقیق شده در ۱۱۸ میلی لیتر آب شامپوی گیاهی درست کنید.

 

 

برای ایجاد تعادل در میزان PH پوست سر یک سهم سرکه سیب را با ۲ سهم آب ولرم مخلوط و استفاده کنید تا رنگ قرمز موی شما آشکار شود. مخلوط سرکه را به خوبی به مو و پوست سر ماساژ دهید و بگذارید خشک شود و سپس طبق معمول شست وشو دهید.

 

 

برای تقویت پروتئین مو، یک عدد تخم مرغ را با کمی شامپو مخلوط کنید و برای ۵ دقیقه ماساژ دهید و سپس خوب بشویید.

 

 

به موهای خود روغن های گیاهی بمالید. روغن زیتون، بادام شیرین و جوجوبا، برای موها بسیار مفید است. برای موهای ضخیم روغن نارگیل مناسب است. موها را کمی نمناک کنید و سپس کاملا با روغن بپوشانید. کلاه پلاستیکی و سپس حوله گرم را برای نیم ساعت روی موها قرار دهید و طبق روال معمول با شامپو بشویید.

 

 

برای جلوگیری از موخوره، برای چند دقیقه به آرامی حوله را دور موهای خیس قرار دهید تا رطوبت جذب شود.

 

موهای سفید را که نسبت به رنگ های دیگر سریع تر کدر، خشک و کثیف می شود، هر روز با شامپو بشویید.

 

 

بین هر دفعه رنگ زدن مو حداقل ۴ هفته و بین هر های لایت و یا لولایت حداقل ۸ هفته فاصله بگذارید.

 

 

برای تقویت کردن موهای شکننده چند قطره روغن چوب صندل را با چند قطره روغن زیتون و جوجوبا به موها بمالید.

 

 

برای جلوگیری از خشک شدن مو به خصوص در فصل سرما دستگاه بخور در اتاق خواب قرار دهید.

 

 

برای کاهش آسیب به مو، تنها ۹۰ درصد رطوبت مو را خشک کنید. بعضی افراد بر این تصورند که موهای خیس را باید کاملا با سشوار خشک کرد.

 

 

اگر موهای خود را به شکل دم اسبی جمع می کنید، بهتر است روزی چند ساعت موها را آزاد بگذارید. سعی کنید موها را محکم پشت سر جمع نکنید.

 

 

تقویت کننده ساده مو را در منزل تهیه کنید. برای داشتن موهای نرم و براق، سس مایونز به موها بمالید و پس از یک ساعت بشویید.۵۶ گرم روغن زیتون، ۵۶ گرم ژل آلوورا را با ۶ قطره روغن رزماری و ۶ قطره روغن چوب صندل مخلوط و استفاده کنید.




روغن ماهی Fish oil محققان دانشگاه ایندیانا دریافتند که روغن ماهی می‌تواند بیماران همودیالیزی را از مرگ ناگهانی در اثر ایست قلبی نجات دهد.

 
به گزارش ˈمدیکال نیوزˈ، افزایش میزان اسیدهای چرب امگا 3 در خون بیماران همودیالیزی موجب کاهش چشمگیر خطر ایست قلبی در این بیماران می‌شود. 
 
اسیدهای چرب امگا 3 در مواد مغذی مختلف از جمله روغن ماهی یافت می‌شود و به همین علت رژیم غذایی مناسب یکی از فاکتورهای اصلی برای نجات بیماران همودیالیزی محسوب می شود.
 
محققان دانشگاه ایندیانا در یک تحقیق دریافتند که نرخ نجات بیماران همودیالیزی در طول سال اول بیماری تنها 35 درصد بوده و احتمال ابتلای این افراد به ایست قلبی در چند ماه ابتدای درمان بسیار بالا و چیزی حدود 7 درصد است. 
 
ایست قلبی معمولاً در اثر اختلال در پالس‌های الکتریکی قلب ایجاد شده و منجر به توقف ضربان قلب و جریان خون در بدن بیمار می‌شود.
 
این اختلال می‌تواند موجب بیهوشی، اختلال در تنفس و پس از چند دقیقه موجب مرگ بیمار شود.



تاریخ: یک شنبه 29 بهمن 1391برچسب:روغن ماهی,همودیالیز,امگا 3,ایست قلبی,

 تنها مدت کمی به اواخر بهمن ماه و اواسط ماه فوریه باقی مانده که روز عشق فرنگی (ولنتاین) و روز عشق ایران باستان (سپندارمذگان) یا همان ولنتاین ایرانی به فاصله ی چهار روز از هم قرار دارند یعنی ۲۵ بهمن ماه (ولنتاین) و ۲۹ بهمن ماه (سپندارمذگان) !


چند سالی است که ۲۵ بهمن (۱۴ فوریه) روز ولنتاین و خرید گل و عروسک، شکلات و … در کشورمان باب شده است. اکثر جوان ها بدون اطلاع از اینکه اصلا این ولنتاین خوردنی یا پوشیدنی است، فقط می دانند که در روز ولنتاین باید برای کسانی که دوست دارند هدیه بخرند...

ولنتاین روز ولنتاین تاریخ ولنتاین

تاریخچه روز ولنتاین:

روز ولنتاین-تاریخچه کامل و دقیق ولنتاین در دست نیست و آنچه از پیشینه روز ولنتاینمی‌‌دانیم با افسانه درآمیخته است. امروزه کلیسای کاتولیک به این نتیجه رسیده است که حداقل سه قدیس وجود داشته‌اند که همگی به شهادت رسیده اند، به همین دلیل چندین افسانه سعی در بازگوئی تاریخچه  آئین ولنتاین دارند.

 

روز ولنتاین-در صده سوم میلادی که مطابق می‌شود با اوایل شاهنشاهی ساسانی در ایران، در روم باستان فرمانروایی بوده‌است بنام کلودیوس دوم. کلودیوس عقاید عجیبی داشته‌است از جمله اینکه مردان مجرد نسبت به آنانی که همسر و فرزند دارند سربازان جنگجوتر و بهتری هستند. از این رو ازدواج را برای سربازان امپراتوری روم قدغن می‌کند. کلودیوس به قدری بی‌رحم وفرمانش به اندازه‌ای قاطع بود که هیچ کس جرات کمک به ازدواج سربازان را نداشت. اما کشیشی به نام والنتاین (والنتیوس)، مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوبشان جاری می‌کرد. کلودیوس دوم از این جریان خبردار می‌شود و دستور می‌دهد که والنتاین را به زندان بیندازند. والنتاین در زندان عاشق دختر زندانبان می‌شود. با توجه به آنچه که در افسانه آمده کشیش ولنتاین برای او نامه‍ایی نوشته و آنها را با نوشتن «از طرف ولنتاین تو» (From Your Valentine) امضاء کرده است، اصطلاحی که تا به امروز مورد استفاده قرار گرفته و به وفور بر روی کارتهای ولنتاین مشاهده می‌‌شود. سرانجام کشیش به جرم جاری کردن عقد عشاق بر خلاف قانون کلودیوس دوم اعدام می‌شود. بنابراین او را به عنوان فدایی و شهید راه عشق می‌دانند و از آن زمان ولنتاین تبدیل به نمادی برای عشق شده است.

 

                                 

 

 

هدیه روز ولنتاین :

در کشورهای اروپایی و امریکائی دادن شکلات به عنوان هدیه روز ولنتاین از شهرت خاصی برخوردار است. تزئین شکلات و پختن انواع ان نیز از آداب  روز ولنتاین به شمار می‌رود. از نظر علمی هم ثابت شده‌است که خوردن شکلات دات یا همان سیاه میزان عشق را در انسان بالا می‌برد البته نه مصرف بی رویه ان.

 

تاریخچه سپندارمذگان:(ولنتاین ایرانی)

ولنتاین ایرانی :در ایران باستان، نه چون رومیان از سه قرن پس از میلاد، که از بیست قرن پیش از میلاد، روزی موسوم به روز عشق بوده‌است. در تقویم ایرانی دقیقا مصادف است با ۵ اسفند که در گاهشماری کنونی برابر است با ۲۹ بهمن، یعنی تنها 4 روز پس از روز ولنتاین. این روز سپندارمذگان یا «اسفندارمذگان» نام داشته‌است.

 ابوریحان بیرونی در آثارالباقیه آورده‌ است که ایرانیان باستان این روز را روز بزرگداشت زن و زمین می‌دانسته اند. فلسفه بزرگداشت این روز به عنوان “روز عشق” به این صورت بوده است که در ایران باستان هر ماه را سی روز حساب می کردند و علاوه بر اینکه ماه ها اسم داشتند، هر یک از روزهای ماه نیز یک نام داشتند. بعنوان مثال روز اول “روز اورمزد”، روز دوم، روز بهمن معنی “سلامت، اندیشه” که نخستین صفت خداوند است، روز سوم اردیبهشت یعنی “بهترین راستی و پاکی” که باز از صفات خداوند است، روز چهارم شهریور یعنی “شاهی و فرمانروایی آرمانی” که خاص خداوند است و روز پنجم “سپندار مذ” بوده است. سپندار مذ لقب ملی زمین است. یعنی گستراننده، مقدس، فروتن. زمین نماد عشق است چون با فروتنی، تواضع و گذشت به همه عشق می ورزد. زشت و زیبا را به یک چشم می نگرد و همه را چون مادری در دامان پر مهر خود امان می دهد. به همین دلیل در فرهنگ باستان اسپندار مذگان را بعنوان نماد عشق می پنداشتند.

 

ولنتاین روز ولنتاین تاریخ ولنتاین

سپندارمذگان جشن زمین و گرامی داشت عشق است که هر دو در کنار هم معنا پیدا می‌کردند. در این روز زنان به شوهران خود با محبت هدیه می‌دادند. مردان نیز زنان و دختران را بر تخت شاهی نشانده، به آنها هدیه داده و از آنها اطاعت می‌کردند. اخیرا گروهی از دوستداران فرهنگ ایرانی پیشنهاد کرده‌اند که به منظور حفظ فرهنگ ایرانی سپندارمذگان بجای ولنتاین به عنوان روز عشق گرامی داشته شود.




تاریخ: چهار شنبه 25 بهمن 1391برچسب:ولنتاین,سپندرامذگان,ولنتاین ایرانی,

چایعصاره چای سیاه را می‌توان به عنوان یک عامل ضدباکتریایی در عفونت‌های چشمی معرفی کرد.

 
کنژنکتیویت شایع‌ترین بیماری چشمی جهان است که یکی از پایه‌های درمان آن استفاده از آنتی بیوتیکها است. با توجه به مقاومت روزافزون باکتری‌ها به آنتی بیوتیکهای موجود و عوارض آنها و استفاده چای به عنوان التیام بخش التهابهای چشمی بر اساس یک باور قدیمی، مطالعه‌ای با هدف بررسی اثر ضدباکتریایی عصاره چای سیاه برای درمان کنژنکتیویت چرکی توسط سید عزت الله معمارزاده و همکارانش انجام شد.
 
در این مطالعه تجربی نمونه‌ها از چشم بیماران مبتلا به کنژنکتیویت مراجعه کننده به کلینیک چشم پزشکی شهرکرد جمع آوری و روی محیط های کشت، کشت داده شدند. سپس در محیط های کشت افتراقی و بوسیله تستهای تشخیصی از سه نوع باکتری استافیلوکوکوس اورئوس، استافیلوکوکوس اپیدرمیدیس و استرپتوکوکوس پنومونیه هر کدام 10 نمونه (جمعاً 30 نمونه) جدا شد.
 
این نمونه‌ها جداگانه در روشهای pour plate با استفاده از غلظتهای مختلف عصاره چای سیاه و تست آنتی توسط دیسکهای استاندارد آنتی بیوتیک شامل ونکومایسین، کلرامفنیکل، اگزاسیلین، سفازولین و سیپروفلوکساسین مورد آزمایش قرار گرفتند. داده‌ها به کمک آزمون‌های آماری کای دو، t و آنالیز واریانس تجزیه و تحلیل شد.
 
یافته‌ها حاکی از آن است که عصاره چای سیاه بر روی رشد باکتری‌های جدا شده اثر مهاری وابسته به دوز دارد. این اثر در غلظت mg/ml 50 با اثر مهارکنندگی دیسکهای آنتی بیوتیک و در دیسکهای غلظت mg/ml 100 بیشتر از دیسکهای آنتی بیوتیک مورد مطالعه بود.
 
با توجه به نتایج این مطالعه و مقایسه آن با مطالعات مشابه احتمالاً می‌توان عصاره چای سیاه را به عنوان یک عامل ضدباکتریایی در عفونتهای چشمی معرفی کرد.
 



سیب زمینی براساس آخرین تحقیقات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برخی مواد غذایی با پایه نشاسته در اثر سرخ‌کردن، مقدار زیادی سم آکریل‌آمید تولید می‌کند که متأسفانه عوارض و بیماری‌های سختی را رقم می‌زند.

 
عضو هیأت علمی گروه فارماکودینامی و سم‌شناسی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد درباره آخرین تحقیقات انجام‌شده بر روی اثرات گیاهان دارویی گفت: ممکن است در فرآیند تهیه موادغذایی نشاسته‌ای سرخ‌کردنی مانند چیپس، بیسکوئیت، نان و قهوه و ... گاهی مقدار زیادی سم آکریل‌آمید تشکیل شود که این ماده اثر سرطان‌زایی دارد.
 
وی با بیان اینکه اثرات زعفران در پیشگیری از سمیت با برخی مواد مانند دیازینون و آکریل‌آمید بررسی شده است، افزود: این سم همچنین تغییرات هورمونی، تصلب شرائین، بیماری‌های عفونی، قلبی، سرطان کلیه و در طولانی‌مدت سمیت‌های مختلف از جمله سمیت‌های عصبی را به همراه دارد.
 
این پژوهشگر مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد تصریح کرد: نتایج بررسی‌ها بیانگر آن است که با خوردن تنها 65گرم چیپس، 2.5 تا 4برابر مجاز روزانه بیشتر این سم را وارد بدن یک نوجوان 40کیلویی می‌شود.
 
وی افزود: بر این اساس با بررسی مصرف زعفران و ماده مؤثر رنگ آن(کروسین) در حیوان و انجام کشت سلولی، موفق شدیم اثر محافظتی زعفران را در برابر سمیت‌ اکریل آمید نشان دهیم.
 
دکتر حسین‌زاده همچنین به سمیت دیازینون اشاره کرد و گفت: از این سم به مقدار زیاد برای دفع آفات نباتی در باغداری استفاده می‌شود که زعفران و مواد مؤثر آن مانند کروسین و عطر آن(سافرانال) می‌توانند تغییرات خونی و بیوشیمیایی و عوارض قلبی-عروقی ناشی این سم را مهار و فرد را برابر این سم را محافظت کنند.
 
به گفته وی، دیازینون عوارضی مانند آبریزش بینی، اسهال، انقباض برونش، انقباض عضلات و تشنج و بصورت مزمن موجب کاهش عناصر خونی، مشکلات کبدی، سمیت ژنتیکی، سمیت قلبی عروقی و طولانی‌مدت عوارض عصبی ایجاد می‌شود.
 
این استاد گروه فارماکودینامی و سم‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «آیا می‌توان داروسازی و طب سنتی را جایگزین پزشکی نوین کرد؟»، گفت: این علوم بیشتر نقش مکمل دارند؛ اما معتقدم بهتر است همه پزشکان کشور یک دید کلی نسبت به گیاهان دارویی پیدا کنند و حتی مطالب آموزشی این علم در سرفصل‌های دروس افزوده شود.
 
وی با اشاره به برخی مشکلات بیمه‌ای برای پوشش درمان‌ها در این زمینه اظهار کرد: بیمه بطور معمول تمام گیاهان دارویی را تحت پوشش ندارد و این امر موجب افزایش قیمت فرآورده‌های گیاهی می‌شود. از طرفی باید تحقیقات بالینی علاوه بر مطالعات پایه روی گیاهان دارویی صورت گیرد تا مورد استقبال بیشتر پزشکان قرار گیرد.
 
به گفته دکتر حسین‌زاده، داروسازی سنتی در دانشکده داروسازی و طب سنتی در دانشکده طب سنتی و مکمل در مشهد راه‌اندازی و دوره دکتری این رشته هم فعال شده و از این رو در آینده‌ای نزدیک، پزشکان و داروسازان سنتی متبحری خواهیم داشت که بصورت تخصصی امر طبابت و دارویی سنتی را برعهده خواهند گرفت.
 
وی گفت: در مطالعه اخیر اثرات مختلف گیاه زعفران را با توجه به کتاب قانون بوعلی‌سینا بررسی و مقایسه و نتایج آن را در قالب 80 مقاله و کتاب علمی مستند کردیم؛ ضمن این که در مجله‌ای معتبر نیز به چاپ رسیده است.



جشن بهمنگانفرخش باد  و خداوند  فرخنده  کناد    عيد فرخنده و بهمنجه و بهمن ماه

جشن بهمنگان برابر است با: روز دوم از ماه باستانی(زرتشتی) بهمن که «بهمن» روز نام دارد (برابر با 26دی ماه) و ویژه امشاسپند بهمن است.


برابر نوشته‌هاى اوستا، اهورامزدا داراى فروزه هاى نيك بي‌شمار است كه از ميان آن‌ها شش ویژگی برگزيده‌ترند كه به هر‌ يك از اين‌ها امشاسپند مى‌گويند. بهمن نخستین و برترين امشاسپند است. بهمن به معني انديشه‌ي‌نيك است.ایرانیان باستان و زرتشتیان کنونی، به مناسبت اين که امشاسپند بهمن در جهان مادی نگهبان چهارپايان سودمند است، در روزبهمن از گوشت خوردن پرهيز می کنند.

ابوريحان بيرونى در آثارالباقيه درباره‌ي جشن بهمنجه چنين مى‌نويسد: «روز دوم آن، روز بهمن، عيد است كه براى توافق دو نام آن را بهمنجه ناميده اند؛ بهمن نام فرشته موكل بر بهايم است كه بشر به آنها براى عمارت زمين و رفع حوايج نيازمند است.»

امشاسپند «بهمن» فرشته پاسدار «حيوانات» و نگهدارنده «سلامت انديشه» در آدمى است.
همچنین جشن بهمنگان جشن پدران و مردان آزاده، نیک‌اندیش و درست كردار است.
بسيارى از دانشمندان و پژوهشگران؛ دين زرتشت را نخستين دينى مى‌دانند كه به پاسداری از محيط زيست توجه كرده است. باور و کردار ايرانيان در پاك نگهداشتن آب، خاك و آتش همواره زبانزد يونانيان و ديگر مردم جهان بوده است. 

جشن بهمنگان

ايرانيان باستان همه ساله به مناسبت جشن «بهمنگان» يا «بهمنجه»، بيش از هر جشن و آیين ديگرى به رعايت حقوق حيوانات و پرهيز از خوردن گوشت آن‌ها، توجه می‌کردند. اگرچه برخى از آیین‌های اين جشن زيبا، از ياد رفته و به ما نرسيده، ولى خوشبختانه بخش بسياري از آن به وسیله نوشته‌های تاريخ‌نگاران و نويسندگانی همچون ابوريحان بيرونى، اسدى توسى، فرخى، منوچهرى و... در گذر زمان از ياد نرفته است. چنان كه از اين آثار برمى‌آيد، اين جشن تا پيش از حتازش مغول در ايران به‌گونه‌اي فراگير انجام مي‌شده و آیین‌ها و تشريفات آن ميان مردم گسترش داشته و حتا پس از آن روزگار نيز به گونه‌ای پراكنده برگزار مى‌شده است. 
رعايت حقوق جانوران تا سده‌ها چنان در ميان ایرانی‌ها و در اثر آموزش ایرانیان در میان مردم سرزمين‌های دور و نزدیک ريشه دوانده بود كه جزيى جدانشدنى از فرهنگ مردم به شمار مى‌آمد و همه مردم در آیين‌های گوناگون پايبندى خود را به اين فرهنگ شکوهمند نشان مى‌دادند و در نهادينه شدن آن كوشا بودند. به هر بهانه و به هر مناسبتی، در هر جشن و آیينى دلبستگی خود را به اين باورها بروز مى دادند. 

در اين روز كه برپايه‌ي تقويم رسمى امروزى برابر با ۲۶ دى ماه است، ايرانيان در آيين این جشن، از آش و خوراك‌هاى گياهى همچون نان و پنير و سبزى، شير و شربت‌هاى گياهى بهره مي‌بردند و در خانه‌ي بزرگان و بسيارى از خانواده‌ها ديگ آشى آماده و مهمانى برپا بوده است. 

بهمن نماد سپیدی و پاکی است. مردم با پوشیدن لباس سفيد در این روز، بيزارى خود را از هرگونه ناپاكى و پليدى، خونريزى و كشتار و آزار حيوانات نشان داده و با دسته‌هاى گل سفيد به ديدار يكديگر مى‌رفتند.  
نشان ويژه اين روز «خروس» بود، چرا که باور داشتند از ميان حيوانات خروس است كه همانند سروش با بانگ هشدار دهنده و بيداركننده خود نويدبخش روزى روشن با انديشه‌اى روشن، نیک و پاک است. 

جشن بهمنگان جشن بزرگی است. در كتاب اوستا آمده است: 
«مى‌ستاييم... روان‌هاى چهارپايان را كه مايه زندگى ما هستند كه ما براى آن‌هاييم و آن‌ها براى مايند. روان‌هاى جانوران سودمند دشتى را مى ستاييم(هات ۳۹) آب‌هاى روان و مرغ پران را مى‌ستاييم ... (هات ۴۹) همه جانوران آبى و زمينى و پرنده و رونده و چرنده را مى‌ستاييم. خواستار ستايش روان جانوران آبزى، جانوران زمينى، پرندگان، جانوران دشتى و چرندگان را ...».
تاریخ پشتیبانی از حيوانات در ايران به بيش از دوهزار سال پیش از ميلاد مسيح مى‌رسد و در دادنامه‌های آن زمان آمده است كسانى كه حيوانات را نگهدارى كرده و از آن‌ها كار سخت مى‌كشند، بايد سزای رفتار خود را ببینند. در اوستا نشانه‌هاى بسياري درباره آفرینش جانوران آمده است. در كتاب تاريخ پزشكى ايران باستان، از گفته‌ي اوستا آمده: «بر باورمندان آیین پاکی و راستی شایسته است كه به هر موجود باردارى خواه دوپا و خواه چهارپا به يك چشم بنگرند.» 




زردچوبه  تحقیقات اخیر دانشمندان نشان داده است که ˈ زردچوبهˈ از سرطان جلوگیری می کند، بنابراین حتما سعی کنید در غذاها از زردچوبه استفاده کنید.

 
زردچوبه از نظر طب قدیم ایرانی دارای خاصیت گرم و خشک است و برای استفاده درمانی می توان آن را مانند چایی دم کرد و نوشید.
 
زرد چوبه دارای خواص متعددی از جمله تمیز کردن کبد و کمک به درمان یرقان است و امروز در بازار دارویی کانادا و آمریکا به صورت کپسول مورد استفاده قرار می گیرد.
 
مخلوط یک قاشق غذاخوری زردچوبه و یک قاشق انیسون ( بادیان رومی یا رازیانه رومی ) و سرکه برای درمان یرقان بسیار مفید است، ضمن این که گرفتگی و انسداد صدا را رفع می کند.
 
اگر دندان درد دارید، زردچوبه را بجوید تا درد را تسکین دهد. زردچوبه بهترین داروی ضد تورم است.
 
برای خشک کردن زخم ها و رفع درد آنها می توان گرد خشک زردچوبه را روی آنها ریخت ، زردچوبه بادشکن، تصفیه کننده خون، تب بر و انرژی زاست.
 
از زردچوبه برای درمان کمر درد ، پشت درد و سینه درد، اسهال و اسهال خونی به صورت دم کرده نیز استفاده می شود. 
 
درمان رماتیسم و سل یکی دیگر از فواید زردچوبه است ضمن این که می توان برای درمان التهاب لثه ، زردچوبه را دم کرده و آن را قرقره کرد.
 
زردچوبه در هندوستان، چین و نقاط حاره ای زمین می روید. از کنار برگ های غلاف در ساقه، شاخه های کوچک و استوانه ای شکل ضخیمی خارج می شود که به صورت مورب در زمین فرو رفته و هر یک ایجاد ریشه می کنند که به طور مداوم پایه های جدیدی به وجود می آورند. 
 
قسمت مورد استفاده این گیاه ساقه زیرزمینی آن است که پس از خارج کردن از زمین تمیز کرده و ریشه های آن را جدا می کنند و در آب جوش قرار می دهند و پس از تمیز کردن به مدت چند روز آن را خشک می کنند.
 
زردچوبه رنگ زرد یا خاکستری مایل به قهوه ای دارد، بوی آن معطر و طعم آن تلخ است.
 
 
*** ترکیبات شیمیایی زردچوبه
 
زردچوبه دارای اسانسی مرکب از اسیدهای والرینیک، کاپرلیک و فلاندون است و همچنین دارای سابی نین، سینئول، بورنئول و الکل تورمرول و ماده کورکومین بوده که رنگ زرد زردچوبه به علت همین ماده کورکومین است.
 
 
*** مضرات استفاده از زردچوبه
 
با تمام مزایای گفته شده باید اشاره کرد که زیاده روی در مصرف زردچوبه برای قلب مضر است اما اگر با لیمو ترش استفاده شود اثرات مضر آن خنثی می شود.
 
منبع : ایرنا



سوپ مرغدانشمندان می گویند: یک ماده موجود در سوپ مرغ به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا با مراحل اولیه آنفلوانزا مبارزه کند.

 
به گزارش دیلی میل، محققان می گویند: سوپ مرغ همانند یک داروی خانگی به انسان در طول زمستان کمک می کند.
 
یک تحقیق که در مجله American Journal of Therapeutics منتشر شده است نشان می دهد که یک مولفه موجود در سوپ مرغ به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با مراحل اولیه آنفلوانزا کمک می کند، اما این تاثیر به محض دفع سوپ از بدن از بین می رود.
 
این اولین مطالعه ای نیست که به بررسی این موضوع پرداخته است، بیش از یک دهه پیش دکتر ˈاستفان روناردˈ از دانشگاه ˈمرکز پزشکی نبراسکاˈ به بررسی این موضوع پرداخت که چرا دستور سوپ مرغ که نسل به نسل می گردد، تا این حد شفا دهنده است.
 
وی با استفاده از نمونه خون افراد مورد مطالعه نشان داد که سوپ مرغ مانع تحرک رایج ترین شکل گلبول سفید که از بدن علیه عفونت دفاع می کند، می شود.
 
وی توضیح داد که سوپ مرغ با ممانعت از مهاجرت این سلول های مبارزه کننده با عفونت در بدن به کاهش علائم سرماخوردگی در سیستم تنفسی فوقانی کمک می کند.
 
با این حال وی موفق به کشف این که چه موادی در سوپ دقیقا با سرماخوردگی مبارزه می کند، نشد. سوپ مورد مطالعه حاوی مرغ، پیاز، سیب زمینی، هویچ، شلغم، ساقه کرفس، جعفری، نمک و فلفل بود.
 
محققان همچنین متوجه شدند که بسیاری از سوپ های تجاری نیز تاثیر بازدارندگی مشابهی دارند. این موضوع احتمالا به این دلیل است که ترکیبی از مواد مغذی این تاثیر بازدارنده را به وجود می آورند.
 
این مطالعه، گفته متخصصان گوش، حلق و بینی مبنی بر این را که مصرف مایعات گرم حرکت موکوس بینی را افزایش می دهد، تایید می کند.
 
مصرف مایعات گرم نیز به نوبه خود موجب پاکیزه سازی راه های هوایی و کاهش گرفتگی آنها می شود، اما تاثیر مصرف سوپ، بیشتر از مصرف مایعات گرم است. زیرا عملکرد مژه های محافظ بینی را که از ورود عوامل واگیردار به بدن جلوگیری می کنند، افزایش می دهد.
 
محققان دانشگاه نبراسکا همچنین متوجه شدند که ترکیب سبزیجات و ماکیان در سوپ می تواند تورم راه های تنفسی را کاهش دهد.



زرتشت در روزگارانی بس دور، آن زمان که پدران ما ایستاده بودند و آینده‌ای دور و دراز را از دریچه‌ي اندیشه خویش جستجو می‌کردند، از دل خاک این سرزمین، خورشیدی سربرآورد تا نوری زندگی‌بخش را بر پیکره‌ي اندیشه انسان‌ها بتاباند. 
دیر زمانی بود که نژاد آریایی زندگی خویش را بر روی خاک پاک و هستی‌زای ایران استوار ساخته و زندگی نوینی را پایه‌گذاری کرده بود که همچنان ما را بر جا داشته است. زندگی این قوم پیوندی استوار با زیست‌بوم وی داشت. پس از گذر سال‌ها، اندیشه‌های انسانی به شيوه‌‌های گوناگون به جریان درآمد. او در پس پرده‌های گوناگون هستی به دنبال چرایی بزرگی می‌گشت. این‌که جریان‌های آفرینش از کجا آغاز شده‌اند و به کجا مي‌‌روند. 
در اندیشه ایران آن دوران دو مسیر فکری پدید آمد. دسته‌ای باور داشتند این جهان از بدی‌ها سرشار است و جهان ، خدایی یگانه که پشتیبان انسان‌ها باشد ندارد. جهان سراسر دروغ و کینه است و ما نیز باید تنها به فکر بهره‌ي خویش باشیم. 
اما دسته دوم کسانی بودند که باور داشتند این جهان خدایی یگانه دارد و آینده‌ي روشن از برای کسانی است که در زندگی خویش به دنبال راستی و پاکی و پیروی از اشا (هنجار آفرینش) باشند. 
اما از بد زمانه دسته‌ي نخست قدرت را در دست گرفتند. آن‌ها گروهی از کاهنان و گسترانندگان اندیشه‌های کاهنده و دروغین بودند و تنی دیگر هم قدرتمندان و فرمانروایان پیرو این اندیشه بودند. آنان با گسترش چيره‌گي فراگیر خود جهان آن را روز را در برگرفته و نفس آفرینش را به شماره انداخته بودند.
سال‌ها گذشت و روان آفرینش از این همه ستم و دروغ به درد آمده بود. پس زرتشت از قلب این سرزمین، پرده‌های ستم و خودخواهی را کنار زد. خود را فراموش و یاد مردم کرد. یاد انسانی که قرار بود آبروی آفرینش باشد. پس با سخنان اندیشه‌برانگیزی که از دل برآمده‌بود به سوی دل انسان‌ها شتافت. او در درون انسان‌ها دنیای خاموشی را یافت که با دروغ و خرافه خفه شده بود. زرتشت انسان‌هایی را در کنارش یافت که در ترس از ماورایی هولناک بر خود می‌لرزیدند. برای آرامش نیرو‌هایی دروغین همه دار و ندار و زندگی خویش را در اختیار فریب‌دهندگان نیرومند می‌گذاشتند. 
آموزگاران فریبکار با گسترش دروغ و نیرنگ، انسان‌های تنها را به بردگی و بهره‌كشي فکری خویش درمی‌آوردند. زورمندان، زندگی آن‌ها را می‌رباییدند و کاهنان و کرپانان زندگی آنان را فدا و فنای توهم و بی‌خردی پرورده‌ي دست خود می‌کردند. 
زرتشت با اندیشه و سخن اندیشه‌برانگیز پا به میدان حقیقت گذاشت. او هیچ معجزه‌ای جز سخن دل‌انگیز خود نداشت. او به انسان‌ها نشان داد آنچه در ماورایی فریبنده جستجو می‌کنند در درون خود آنهاست. حقیقت چیزی جز هنجارهای افزاینده این جهان (اشا) نیست. زرتشت اهورامزدایی را به آنها نشان داد که می‌اندیشد و می‌آفریند. پس ما نیز باید بیاندیشیم و بیافرینیم. 
زرتشت در پرتو امشاسپندان، توانست اهورامزدا (خداوند یگانه) را به زیبایی برای مردمان آن روز و امروز انسان‌ها به بشناساند. خداوندی که از روی مهربانی با آفریدگانش رفتار می‌كند و چیزی جز بر پايه‌ي اشا نیافریده است. 
زرتشت در آموزش‌هایش کوشید به انسان‌ها بیاموزد که زندگی به‌تنهايي و جدا از مردم راه به سوی نابودی دارد. او درپي آن بود که یگانگی خداوند را در زندگی اجتماعی به نمایش بگذارد. یکپارچگی انسان‌ها در آرمان‌ها و آرزوها و حرکت هماهنگ به سوی جهانی که همه برادر هم هستند. 
در اندیشه‌ي زرتشت، صلح یک شعار خوش خط و خال و ظاهری نبود. زمانی که هر کس باور داشته باشد که خوشبختي‌‌اش در پرتو خوشبختی دیگران نمود می‌یابد، دیگر به داشته و‌خواسته‌ي  دیگران دست درازی نمی‌کند.
در آموزش‌های گاتها، سروده‌های  اشوزرتشت، انسان‌ها نه بر پايه‌ي قراردادهای از پیش‌گزارده شده، بلکه بر اساس آن‌چه هستند در كنارهم جاي می‌گیرند. سرور شهر، کشور و جهان بهترین و برترین انسان‌هاست. کسی شهریار سرزمین است که بتواند جانشین شهریاری اهورایی  بر روی زمین باشد. همان‌گونه که آموزگار راستی کسی است که بتواند با دانش و خردش نوید خردورزی و روشن ساختن اندیشه‌ها را بدهد. 
زرتشت با سروده‌ها و آموزش‌هایش دمی زیست و آن‌گاه که آن‌چه بر دوش خویش داشت بر زمین نهاد، روانش به پرواز درآمد. ای وای که ما آدمیان آنقدر در روزهای کوتاه خویش گم شده‌ایم که از برای زادن و مرگ اندیشه هم درپي روز و تاریخ می‌گردیم. زرتشت خورشیدی بود که در بهار سربرآورد و در دی کار اندیشه را به ما واگذار کرد و خود به تماشا بنشست. همان اندازه ساده که کودکی دست مادر را می‌فشارد. 
حال کیست که ندا بردارد:
بشوی اوراق اگر همدرس مایی                                       
که علم عشق در دفتر نباشد

منبع : امرداد نیوز




تاریخ: سه شنبه 5 دی 1391برچسب:زرتشت,گاتها,اهورامزدا,آریایی,

  بشر در سال 2012 به اکتشافات و دستاوردهای زیادی دست یافت که دنیای علم و دانش را یک گام به سوی کشف رموز جهان نزدیک تر کرده است.

 
از جمله این کشفیات می توان به کشف یک سیاره جدید در منظومه شمسی، ذره گریزان بوزون هیگز، موجودات عجیب در قطب جنوب، کشف منظومه 9 سیاره ای، کشف گونه جدید پستاندار در پرو و کشف دوزیست بدون عضو اشاره کرد.
 
 
 

** کشف یک سیاره جدید در منظومه شمسی
 
یک پژوهش در ماه مه از وجود سیاره کشف نشده در مناطق تاریک منظومه شمسی خبر داد که به دلیل فاصله بسیار دور آن توسط تلسکوپ ها قابل مشاهده نبوده اما وجود آن در اثر اختلال ایجاد شده در مدار اجسام کمربند کوئیپر قابل تشخیص است.
 
اجسام کمربند کوئیپر شامل اجسام کوچک یخی از جمله چند سیاره کوتوله است که در ورای مدار نپتون قرار گرفته اند.
 
 
 
 
** کشف ذره بوزون هیگز
 
در ماه ژوئیه دو تیم مجزا در برخورددهنده بزرگ هادرونی در مرکز سرن گزارش دادند که بیش از 99 درصد از کشف ذره هیگز بوزون یا حداقل یک ذره جدید مشابه هیگز اطمینان دارند.
 
این ذره گریزان ممکن است مدل استاندارد فیزیک را با توضیح چرایی برخورداری جها
ن از جرم و دلیل وجود کهکشان ها، سیارات و حتی انسان تکمیل کند.
 
 
 
** جانواران عجیب در قطب جنوب
 
دانشمندان از کشف گونه های جدید ناشناخته از خرچنگ یتی در نزدیکی منافذ داغ هیدروترمال غنی از مواد معدنی در اقیانوس های نزدیک قطب جنوب خبر دادند که شبیه به یک جهان گمشده از گونه های عجیب در اعماق دریا است.
 
یک روبات زیردریایی مجهز به دوربین توانست گونه هایی مانند خرچنگ ها، دلقک ماهی و حتی یک اختاپوس را به تصویر بکشد که بیشتر آنها بی رنگ هستند و در تاریکی مطلق اعماق 2400 متری زیر آب زندگی می کنند.
 
 
 
** کشف منظومه 9 سیاره ای
 
یک ستاره در فاصله 127 سال نوری از زمین ممکن است حتی از منظومه شمسی نیز تعداد سیاره بیشتری داشته باشد.
 
بر اساس یک پژوهش در ماه آوریل، ستاره HD 10180 در جنوب صورت فلکی آبمار ممکن است از 9 سیاره در اطراف خود برخوردار باشد که رکورد منظومه شمسی با هشت سیاره را می شکند.
 
 
 
** کشف گونه جدید پستاندار در پرو
 
یک گونه جدید از میمون یکی از هشت پستاندار جدید کشف شده در شمال پرو است.
 
تیمی از زیست شناسان مکزیکی و پرویی این گونه جدید ناشناخته را در کاوش های خود کشف کردند.
 
 
 
** کشف دوزیست بدون عضو
 
این موجودات که در حوزه علم جدید محسوب می شوند، کرم یا مار نیستند بلکه دوزیستان بدون عضو خاکی و جزو خانواده caecilian به شمار می روند.
 
منبع : ایرنا



تاریخ: دو شنبه 4 دی 1391برچسب:اکتشافات,منظومه شمسی,هیگز بوزون,caecilian,

 شب چله را جشن مي گيريم نه براي درازاي تاريكيش بلكه براي آغاز روشنيش     

جشن شب چله یا جشن زایش مهر

 در گاهنامه‌ی ايرانی روز يكم دی ماه به نام جشن ديگان و شب پيش از آن به نام جشن شب چله نام گذاری شده است.

شب چله یا جشن زایش مهر، درازترین شب سال و شب زاده شدن دوباره‌ی خور {خورشید} و آغاز واره‌ی (فصل) زمستان و آغاز دگرگشت (انقلاب) زمستانی است، که یادگاری چندین هزار ساله و ارزشمند از نیاکان فرهیخته‌ی ما به شمار می‌آید.

 

 ایرانیان باستان هزاران سال پیش دریافتند که گاه‌شماری بر پایه‌ی ماه {سال قمری} نمی‌تواند گاه‌شماری درستی باشد، پس گاه‌شماری خود را بر پایه‌ی ويهِچ {در پهلوی به حركت ستارگان ويهِچ گويند.} خور {خورشید} بنا نهادند.

 

جشن شب چله یا جشن زایش مهر و یا شب یلدا

ایشان رهروی خور {خورشید} را در آبام‌های (برج‌های) آسمان اندازه‌گیری کردند و برای هر آبامی نام ویژه گذاشتند و دریافتند که در آغاز پاییز و بهار روز و شب برابر است پَن (ليكن) آغاز تابستان برابر با بلندترین روز و آغاز زمستان برابر با بلندترین شب سال است. سپس آنان گاه‌شماری خود را بر پایه‌ی چهل روز یا چله گذاشتند و سال را  به 9  چله {ماه} بخش كرند. سپس در زمان داریوش بزرگ این چهل روز به سی روز كاهش یافت و دوازده ماه پدید آمد که سنجیده‌ترین گاه‌شماری جهان و هم‌آهنگ ‌ترین با نهاد (طبیعت) است که در اينجا شب چله برابر با دگرگشت (انقلاب) زمستانی است.

 

 

 

 

جشن شب چله یا جشن زایش مهر و یا شب یلدا

از این رو زمستان به دو چله کوچک و بزرگ بخش می‌شود. چله بزرگ از یكم دی ماه تا 10 بهمن ماه است و چله کوچک از 10 بهمن ماه تا 20 اسپند ماه {يا سپند ماه} است که جشن چله، شب نخست چله بزرگ است.

 یادآوری می‌شود كه در فرهنگ ایران همیشه شماره‌ی چهل مانند شماره‌های هفت و دوازده، سپند (مقدس) بوده است. واژه‌های چله نشستن، چل چلی و در تبرستان واژه‌های پیرا چله،‌ گرما چله نشانه‌ی ارجمندی این مَر (عدد) در فرهنگ ایرانی است.

 

 

جشن شب چله یا جشن زایش مهر و یا شب یلدا

پس، از دیدگاه اخترشناسی شب چله بلندترین شب سال است، و روزها کم کم بلند و شب ها کوتاه می شوند و آغاز روشنایی است، از همین روی ایرانیان این شب را شب زایش شید (نور) نامیدند که در افسانه‌‌های ایران باستان شب زایش مهر در سپهر است و ماه به دلدادگی مهر این شب را به دراز‌ترین دیدار خود با خور {خورشید} دگرگون می‌كند که جشن پیدایش مهر است.

 

 

جشن زایش مهر جشنی آریایی است كه همراه با كیش مهر از ایران به روم و بسیاری دیگر از کشورها رفت. شب چله برابر با 21 دسامبر كنونی، 

زاد روز فرشته‌ی مهر و نخستین روز سال نو به شمار می‌آمده است.

 در این روز جشن زایش مهر برگزار می‌شد. چهارسد سال پس از زایش عیسی مسیح، کلیسا جشن زایش مهر 

جشن شب چله یا جشن زایش مهر و یا شب یلدا

را به جای زاد روز عیسی پذیرفت، زیرا زمان درست زایش عیسی مسیح آشكار نبود ولی در پی لغزش شمارگری، این روز به 25 دسامبر {كریسمس} جابجا شد.

از این رو است که تا امروز بابا نوئل با جامه‌ و کلاه مُغان ايرانی نمایان می‌شود که رنگ سرخ برگرفته از زایش مهر و روشنایی در این روز است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جشن شب چله یا جشن زایش مهر و یا شب یلدا

درخت سرو یا كاج و ستاره‌ی بالای آن هم یادگاری از کیش مهر و فرهنگ ایرانی است. درسده‌ی هیجدهم "نوتران" آلمانى با پیروی از درخت شب چله‌ی ایرانیان، درخت كریسمس را به نماد آذینی شب زادروز عیسی مسیح در آورد. ایرانیان باستان در شب چله درخت سبزى را همانند سرو آذین می بستند كه نشانه‌ی سبزى همیشگى باشد، به مانك (یعنى) روز زایش وآفرینش مهر.

یهودیان ایرانى ساكن كشورهاى دیگر نیز شب چله را با نام جشنواره‌ی درخت (فستیوال درخت) جشن مى گیرند.

این جشن در روسیه نیز از دیر باز با آیین ویژه‌ای برگزار می شده است و هنوز در میان روستاییان برگزار می‌شود.

 جشن شب چله یا جشن زایش مهر و یا شب یلدا

 

واژه‌ی "دئو" در اوستايی و سانسكریت به مانك (معنی) روشنایی است كه در پارسی نو به دی دگرگون شده است كه هم ريشه با Day در انگلیسی و  Diدر فرانسوی به مانك روز و روشنایی است.

واژه‌ی " دئوشو" اوستایی به مانك (معنی) دادار، آفریدگار یا اورمزد كه همه نام خداوند است و در اوستا بیشتر به جای واژه‌ی اهورامزدا به كار رفته شده است. از همین روی نام این ماه را "دی" نامیدند چون "دی" نام آفریننده است، كه سپس به آفریننده‌ی شید (نور) نامی شد. که "شو" برابر با همان "شيد" در پارسی است كه به تازی "نور" گويند است.

 

جشن شب چله یا جشن زایش مهر و یا شب یلدا

 

شيد (نور) و روشن كردن آتش در آتشكده‌ها نزد ايرانيان تنها نماينده‌ی پاكی و روشنايی روان و نیکی بوده است كه سپس همين نماد شيد (نور) از آيين ايرانی به ديگر آيين رفته و در همه‌ی دين‌ها همچو شايورد شيد (هاله‌ی نور) و افروختن شماله (شمع) و... نمايان گرديده است. خنده دار اينجا است كه همانانی كه اين نماد را از ما گرفتند به ما انگ آتش پرستی زدند.

 

جشن شب چله یا جشن زایش مهر و یا شب یلدا

 

در ماه دی چهار بار جشن دیگان در روزهای اورمزد، دی به آذر، دی به مهر و دی بدین برگزار می شود، كه از همه والا تر جشن روز اورمزد است. این روز در ایران باستان كه نخستین جشن دیگان است به نام "اورمزد و دی ماه خرم روز" یا جشن دیگان نامیده شده است. زرتشتیان همچنین این روز را چیرگی روشنایی بر تاریکی یا پیروزی اهورامزدا بر اهریمن به شمار می آورند.

 

در این روز پادشاه هان، فرمانروایان و استانداران دیدار همگانی با مردم می داشتند.

 

می ستاییم مهر را

آنکه از آسمان بر فراز برجی پهن

با هزاران چشم بر ایرانیان می نگرد

نگاهبان زورمندی که هرگز خواب به چشم او راه نیابد

آن که مردمان را از نیاز و دشواری برهاند

"اوستا - مهر یشت"

 

ایرانیان باستان همواره شیفته‌ی شادی و جشن بوده‌اند و این جشن‌ها را با روشنایی و شید (نور) می آراستند. آنان خور {خورشید} را نماد نیکی می‌دانستند و در جشن‌هایشان آن را ستایش می‌کردند. در درازترین و تیره‌ترین شب سال، ستایش خور نماد دیگری می یابد. مردمان سرزمین ایران با بیدار ماندن، چشم به راه بر‌آمدن خور و سپیده دم می‌نشستند تا آن را ستایش کنند.

 

جشن شب چله یا جشن زایش مهر و یا شب یلدا

 

در این شب خانواده های ایرانی پیرامون كت (کرسی) یا هیمه سوز (شومینه) گرد هم می آیند و میوه هایی مانند انار "نماد میوه ایرانی"، هندوانه آجیل لَرك و شیرینی می چینند و همه تا پاسی از شب، این شب را با داستان سرایی و شادی و خرمی می گذرانند. یادآوری می‌شود سرخی انار و هندوانه نشان روشنایی و زایش مهر است. همچنين انار نماد ميوه‌ی ايرانی است.

شب چله تون فرخنده باد،

 

ایدون باد،

   

خورشيد: به مانكSun light  است، خور برابر با Sun و شيد برابر با Light است. كه در پارسی به نادرستی به خود خور گويند.

 ياد‌آوری می‌شود كه واژه‌ای یلدا سُریانی و به مانك (معنی) زایش است.

 

منبع : تارنمای همازور




تاریخ: پنج شنبه 30 آذر 1391برچسب:چله,شب جله,یلدا,,

مایک سیمونز(Mike Simmons)، رصدگر آمریکایی  مدیر و موسس انجمن بین المللی منجمان بدون مرز AWB گفت: 21دسامبر 2012 از لحاظ علمی پایان جهان نیست. ناآگاهی برخی اقشار مردم از موضوع های نجومی باعث دامن زدن به شایعه بی اساس 2012 شده است.

وی با بیان اینکه زمین و خورشید در ماه دسامبر به طور تقریبی در مرکز کهکشان راه شیری قرار می گیرند و این پدیده ای به طور سالانه اتفاق می افتد تاکید کرد: هیچ مقارنه یا نظم کهکشانی جدیدی در سال 2012 وجود ندارد.

سیمونز ادامه داد: هرسال به هنگام انقلاب زمستانی خورشید در نقطه ای از آسمان واقع می شود که بسیار نزدیک به مرکز کهکشان راه شیری است.

موسس انجمن رصدخانه مونت ویلسون (MWOA) کالیفرنیا، شایعه تاریکی مطلق زمین را بی اساس دانست و گفت: تمام دانشمندان عرصه نجوم این موضوع را رد کرده و چنین مساله ای شایعه ای بیش نیست.

وی با بیان اینکه اتفاق های نجومی در هر زمانی در حال وقوع است افزود: نباید ذهنمان را درگیر مسایل بی اساس علمی کنیم، چنین شایعه هایی در طول تاریخ وجود داشته و افراد فرصت طلب از ناآگاهی مردم به نفع خود سوء استفاده می کنند.

وی وجود نیبیرو(سیاره ای ناشناخته در راه برخورد با زمین) و داستان های دیگر درباره سیاره های متمرد را رد و اضافه کرد: اگر نیبیروای وجود داشت اخترشناسان به طور قطع آن را در دهه گذشته شناسایی می کردند و امروز با چشم غیرمسلح نیز باید دیده می شد.

سیمونز اظهار کرد: شکی نیست برای تک تک افراد روزی جهان به پایان خواهد رسید شاید پایان جهان برای من، همین امروز یا فردا باشد.

 
ادامه مطلب...


تاریخ: سه شنبه 21 آذر 1391برچسب:,

سامانه تایپ گفتار فارسی در پی دستیابی متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی به فن‌آوری پیشرفته طراحی و ساخت نرم‌افزار تشخیص گفتار پیوسته فارسی و امکان تایپ مستقیم گفتار توسط رایانه‌، نسخه جدید این نرم‌افزار با قابلیت‌های قرائت متون مختلف و تشخیص خودکار گوینده طراحی شد.

 
دکتر هادی ویسی، مدیر عامل شرکت سازنده این نرم‌افزار اظهار داشت: در نسخه جدید نرم‌افزار تایپ گفتار فارسی (نویسا) چهار قابلیت جدید به کاربران عرضه شده است. این نرم‌افزار علاوه بر تایپ سریع متون همزمان با گفتار گوینده، قابلیت تبدیل متن به گفتار را هم دارد به طوری که می‌تواند متون مختلف داخل رایانه از جمله متونی که توسط خود نرم‌افزار نویسا تایپ شده را قرائت کند.
 
وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از قابلیت‌هایی که به این نرم‌افزار افزوده شده، تشخیص لهجه و لحن و ایجاد پروفایل شخصی برای تمامی کاربران نرم‌افزار است. در نسخه جدید نویسا تعدادی صدای پیش فرض ضبط شده که وقتی کاربر تازه‌ای که صدای او در بخش آموزش صدای نرم‌افزار وارد نشده با آن کار می کند، نرم‌افزار با قابلیت تشخیص خودکار گوینده تشخیص می‌دهد که صدای او به کدام یک از صداهای پیش فرض نزدیک است و خود را با پروفایل آن هماهنگ می‌کند و در نتیجه نرم‌افزار در تشخیص گفتار و تایپ صحیح کلمات افزایش می‌یابد. این قابلیت‌ در کاربردهایی مانند تایپ سخنرانی‌ها و صحبت‌هایی که حاوی صدای چند نفر است (مانند مذاکرات صحن علنی مجلس) کارایی نرم‌افزار را بسیار افزایش می‌دهد.
 
ویسی تصریح کرد: تغییر مهم دیگر در نویسا، افزایش دقت پایه نرم‌افزار در تایپ در مقایسه با نسخه قبلی به میزان حدود 20 درصد است.
 
وی، امکان کنترل صوتی رایانه و تقویت بخش فرمان‌های صوتی را از دیگر قابلیت‌های نسخه جدید عنوان و خاطرنشان کرد: تقریباً تمام کارهای رایانه شامل اجرا و کنترل برنامه‌های نصب شده در آن می‌تواند با صوت انجام شود. بدین صورت که فرد می‌تواند با صحبت کردن کارها را انجام دهد، مثلاً با گفتن "بزرگ‌تر" اندازه متن تایپ شده در نرم‌افزار Word بزرگ‌تر می‌شود؛ یا با گفتن "حذف کلمه قبلی" آخرین کلمه قبل از نشان‌نما پاک می‌شود.
 
ویسی خاطرنشان کرد: در نسخه‌های قبلی نویسا در صورت فعال بودن نرم‌افزار، هر کلامی که از دهان کاربر خارج می‌شد تایپ می‌شد؛ مثلاً در مواردی مثل کاربردهای پزشکی، وقتی پزشک مشغول گزارش‌دهی است و ناگهان شخصی وارد اتاق می‌شود یا ناگریز از پاسخ دادن به تلفن است در صورت فعال بودن برنامه همه گفتارهای وی تایپ می‌شد. در نسخه جدید با ارتقای اینترفیس کاربر و رایانه، فرد می‌تواند به صورت صوتی فرمان روشن یا خاموش را به نرم‌افزار بدهد تا فعالیت آن در مواردی که کاربر مایل به ضبط گفتارش نیست قطع شود.
 
ویسی در پایان یکی دیگر از قابلیت‌های نسخه جدید نرم‌افزار را امکان ویرایش خودکار متون عنوان و اعلام کرد: عرضه عمومی نسخه جدید نرم‌افزار نویسا همزمان با نمایشگاه الکامپ تهران (19 الی 22 آذرماه 1391) آغاز می شود.
 
گفتنی است، نرم‌افزار تایپ گفتار نویسا که براساس فناوری تشخیص گفتار پیوسته مستقل از گوینده فارسی طراحی شده نخستین نرم‌افزار تایپ گفتاری به زبان فارسی است که می‌تواند گفتار کاربران را که از طریق میکروفن به رایانه منتقل می شود در محیط‌های مختلف تایپ کند. برای این کار کافی است که یک میکروفن را به رایانه متصل کرده و متن مورد نظر خود را بخوانید. در این حالت کلام شما به رایانه منتقل شده و نرم‌افزار آن را پردازش کرده و به متن معادل تبدیل می‌کند. این نرم‌افزار همچنین امکان تبدیل فایل‌های صوتی ضبط شده به متن را نیز را دارد به طوری که می‌توان فایل یک سخنرانی یا مذاکرات یک نشست را به نرم‌افزار دارد و متن تایپ شده آن را تحویل گرفت.
منبع : ایسنا



تاریخ: یک شنبه 19 آذر 1391برچسب:گفتار فارسی,تایپ,نویسا,تشخیص گفتار,

 بیست سال از ارسال اولین پیام کوتاه تلفنی یا "اس ام اس" گذشت. ایده‌ای که ابداع‌کنندگان آن هرگز تصور نمی‌کردند تا این اندازه فراگیر و جهانی شود.

 

دویچه وله نوشت:

این ایده هرچند در ابتدا خیلی ساده تصور می شود اما حالا در هر دقیقه در جهان بیش از ۱۸ میلیون اس ام اس ردوبدل می‌شود.

سوم دسامبر ۱۹۹۲، نیل پاپ‌ورت، مهندس جوان ۲۲ ساله ‌در برک شایر انگلستان، در وسط مهمانی کریسمس با گوشی تلفن همراه خود پیغامی کوتاه را برای ریچارد جارویس، رئیس خود در کمپانی "وودا فون" نوشت. او در ۲ کلمه نوشت: «کریسمس مبارک.»

 

و این جمله‌ی کوتاه اولین اس ام اس یا همان پیام کوتاه تلفنی تاریخ شد. سرویس پیام کوتاه به گفته‌ی کارشناسان از مهم‌ترین "انقلاب‌های تکنولوژیک" و نقطه‌ی عطفی در تاریخ تلفن همراه به شمار می‌رود.

نیل پاپ‌ورت بعدها خود اعتراف کرد که هرگز فکر نمی‌کرد که استفاده‌ی از سیستم پیام کوتاه تلفنی تا این اندازه محبوب و فراگیر شود. او در پانزدهمین سالگرد "اس ام اس" گفت: «آن زمان من مهندس جوانی بودم که درباره‌ی قابلیت‌های تکنولوژی فعالیت داشتم. روزی که به ایده‌ی اس ام اس فکر کردیم، تصورمان این بود که این راه هوشمندانه‌ای برای کارمندان شرکت‌های مربوط به فن‌آوری است که در داخل شرکت به جای تلفن زدن به‌هم، برای هم پیغام کوتاه بفرستند.»

 

ادامه مطلب...


تاریخ: دو شنبه 13 آذر 1391برچسب:پیامک,اس ام اس,پیام کوتاه,

 محققان به تازگی دریافتند که خواب کافی در طول شبانه روز احساس درد را کاهش می دهد.

 
به گزارش ˈدیلی تلگرافˈ، بررسی های انجام شده در بیمارستان ˈهنری فوردˈ نشان می دهد که 10 ساعت خواب در طول شبانه روز، از مصرف انواع مسکن برای کاهش درد موثر تر است.
 
متخصصان توصیه می کنند که خوب روز به هیچ عنوان نمی تواند جایگزین خواب شب باشد و منظور از خواب کافی خواب شب است.
 
خواب کافی علاوه بر اثرات تسکین درد، به سلامت قلب نیز کمک می کند و موجب تقویت حافظه شده و احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش می دهد.
 
تحقیقات دیگری نشان می دهد که خواب کافی احتمال ابتلاء به سرطان را نیز کاهش می دهد.
 
در ادامه تحقیقات آمده است که چُرت زدن در طول روز موجب هشیاری می شود.
 
استفاده از عرقیات گیاهی آرامش بخش قبل از خواب توصیه شده است.
 
منبع : ایرنا



تاریخ: دو شنبه 13 آذر 1391برچسب:خواب,درد,افسردگی,سرطان,

 این روزها با سرد شدن و ساکن ماندن هوا آلاینده ها در شهرهای بزرگ به یک معضل اساسی برای ساکنان این شهرها به خصوص افراد مسن و بیماران ریوی تبدیل شده است.

 
در چنین شرایطی، تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق مصرف آب، آب میوه های طبیعی، شیر و ماست کم چرب، میوه و سبزیجات تازه، دانه ها و مغزها می تواند تا حدود زیادی افراد را در مقابل آلودگی و صدمات ناشی از آن به دستگاه های مختلف بدن به خصوص دستگاه تنفسی مصون دارد.
 
افرادی که دارای بیماری های ریوی و حساسیت های تنفسی هستند، بهتر است در مراکز شهر و مناطق آلوده تردد نکنند مگر اینکه ناچار باشند که در این حالت نیز باید از ماسک های مناسب استفاده و پس از هر بار مصرف آن را تعویض کنند.
 
این افراد همچنین باید بیش از افراد سالم از آب و مایعات طبیعی مصرف کنند.
 
رییس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران در این باره می گوید: تنها حامی انسان در قبال هرگونه تغییرات 
ادامه مطلب...


تاریخ: یک شنبه 12 آذر 1391برچسب:آلودگی هوا,سیستم ایمنی بدن,,

  مسئول کلینیک سلامت جنسی مرکز فوق تخصصی ابن سینا در مورد نقش عفونت های ناشی از کلامیدیا در ناباروری گفت: عفونت ناشی از کلامیدیا یک بیماری انتقال یابنده از راه تماس جنسی است که توسط یک باکتری به نام ˈکلامیدیا تراکوماتیسˈ ایجاد می شود و قابل درمان است.کالمیدیا

 
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی- ابن سینا، دکتر ˈسید علی آذینˈ افزود: این بیماری می تواند سبب بروز مشکلاتی جدی در زنان و مردان، نظیر ترشحات آلت تناسلی، ناباروری و عفونت نوزاد تازه متولد شده از مادر آلوده شود.
 
این عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی ابن سینا با بیان اینکه کلامیدیا گاهی بیماری خاموش نامیده می شود و ممکن است فردی مبتلا باشد اما از آن آگاه نباشد گفت: علایم اغلب در یک تا سه هفته بعد از آلودگی بروز می کند و افراد مبتلا ممکن است نشانه هایی مانند ترشح غیرطبیعی (موکوس، چرک) از مهبل یا آلت تناسلی مردانه داشته باشند و یا هنگام ادرار کردن دچار درد شوند.
 
آذین تاکید کرد: کلامیدیا به آسانی با سوزاک اشتباه گرفته می شود و نشانه های هر دو بیماری تا حد زیادی مشابه یکدیگرند که می توانند به صورت همزمان رخ دهند.
 
وی ادامه داد: قابل اعتماد ترین روش تشخیص کلامیدیا، روش های آزمایشگاهی است و معمول ترین تست، جمع آوری یک نمونه از ترشحات آلت تناسلی مردانه و زنانه و آزمایش آن برای یافتن باکتری است.
 
وی اظهارداشت: در صورت ابتلا به عفونت کلامیدیا، این عفونت با تجویز آنتی بیوتیک های تک دوز یا در دوره های 14 تا 17 روزه درمان می شود و حتی بعد از بهبود نیز مصرف دارو باید ادامه یابد و اگر یک تا دو هفته بعد از اتمام داروها، نشانه های بیماری از بین نرفت، دوباره به پزشک مراجعه شود.
 
مسوول کلینیک سلامت جنسی مرکز فوق تخصصی ابن سینا گفت: سالانه بیش از یک میلیون زن به بیماری التهابی لگن (PID) مبتلا می شوند که حدود نیمی از موارد ابتلا به این بیماری، ناشی از عفونت کلامیدیاست و بسیاری از این زنان بدون علامت هستند.
 
وی اظهار داشت: بیماری التهابی لگن به التهاب لوله تخمدانی و ناباروری منجر می شود و پژوهشگران تخمین می زنند که هر ساله 100 هزار زن در اثر ابتلا به بیماری التهابی لگن نابارور می شوند.
 
منبع : ایرنا



تاریخ: یک شنبه 12 آذر 1391برچسب:ˈکلامیدیا,تراکوماتیس,عفونت,ناباروری,سوزاک,,

 محققان دانشگاه فناوری چالمرز در سوئد اولین بازوی روباتیک کاشت کامل را با قابلیت کنترل ذهن ساخته‌اند که از اعصاب و بقایای ماهیچه‌های خود فرد برای تامین سطح کنترل ادراکی بیشتر از تصورات قبلی استفاده می‌کند.

 
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اجراهای اولیه این فناوری بر روی بیماران قرار است در زمستان سال جاری انجام شود.
 
اندام پروتزی که با پالسهای الکتریکی در ماهیچه‌ها کنترل می‌شوند از دهه 1960 برای معلولان در دسترس بوده اما عملکرد آنها محدود و کنترلشان سخت است. همچنین بسیاری از معلولان شیوه استاندارد استفاده از سوکت‌های متصل برای اتصال اندام مصنوعی به بدن را ناراحت‌کننده توصیف کرده‌اند.
 
محققان برای افزایش راحتی و درک‌پذیرتر کردن طراحی خود از فرآیند کاشت استخوانی(osseointegration) استفاده کردند. این فرآیند که ابتدا در دهه 1960 ساخته شده، شامل اتصال استخوان زنده به سطح یک کاشت مصنوعی بوده و برای پروتزهای گوش، چشم و بینی و همچنین پروتزهای اندام بزرگتر با موفقیت عمل کرده است.
 
در فناوری جدید این محققان، یک کاشت تیتانیومی بطور مستقیم در اسکلت فرد قرار داده شده که شامل الکترودهایی برای اتصال به اعصاب و ماهیچه‌های باقیمانده اندام معلول است. اجرای الکترودها به شیوه باعث افزایش چشمگیر در ثبات سیگنالی در مقایسه به شیوه‌های رایح کنترل پروتزها می‌شود که در آنها الکترود در سطح پوست قرار می‌گیرد.
 
پالسهای الکتریکی از اعصاب فرد با الکترودهای کاشتی دریافت شده و سپس به یک رابط عصبی منتقل می‌شوند و در عوض آنها را از میان کاشت تیتانیومی استخوانی ارسال می‌کنند. در نهایت، این پالسها با الگوریتم‌های پیچیده درون بازوی مصنوعی رمزگذاری شده و به کاربر امکان یک کنترل خوب بر حرکات پروتز را ارائه می‌کند.
 
این دست مصنوعی بسیار ماهرانه ساخته شده است. موتورهای درون هر انگشت می‌توانند بطور جداگانه و همزمان کنترل شوند که آزادی بیشتری را برای حرکات به فرد ارائه می‌کنند.
 
این پروتز همچنین قادر به ارائه سطوحی از بازخورد در زمان تحریک مسیرهای عصبی به مغز کاربر است و بسیار شبیه به بازوی واقعی عمل می‌کند.



تاریخ: شنبه 11 آذر 1391برچسب:دست مصنوعی,کاشت استخوانی,osseointegration,

 در تحقیقی علمی که به تازگی منتشر شده است، استفاده از داروهای ضدسرماخوردگی بدون تجویز پزشک احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی را در افراد افزایش می دهد.

به گزارش روزنامه فیگارو،ˈ پزودوافدرینˈ موجود در داروهای ضدسرماخوردگی که بدون نسخه پزشک در داروخانه ها به فروش می رسد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را در افراد افزایش می دهد.
هیچ بیماری پیش پاافتاده تر از سرماخوردگی نیست. هر فرد عادی دستکم 2 تا 3 بار در سال بدون هیچ خطری به سرماخوردگی مبتلا می شود.
با این حال، انواع داروهای فروش آزاد ضدسرماخوردگی حاوی تنگ کننده های عروقی هستند که می تواند مشکلات جدی را برای سلامتی افراد ایجاد کند.
البته این شرایط بسیار نادر است اما به دلیل خطراتی که این نوع داروها می تواند داشته باشد، باید آنها را با دقت بیشتری مصرف کرد.
بر اساس مطلب منتشر شده درخبرنامه فارماکولوژی ، به طور کلی برخی از داروها که به صورت شفاهی و بدون نسخه پزشک از سوی بیماران مصرف می شود، حاوی پزودوافدرین یک مولکول تنگ کننده عروق است که خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی را در فرد افزایش می دهد.
علاوه بر این، در برخی تبلیغات ادعا می شود که بسیاری از این محصولات برای استفاده خوراکی مجاز هستند.
در فصولی از سال که ویروس ها در همه جا منتشر می شوند و رشد می کنند، هشدارها در مورد این محصولات بیشتر مطرح می شود.
به گفته دکتر ˈامانوئل بوندون گیتونˈ نویسنده این مطلب علمی، باید به افراد در مورد مصرف خودسرانه داروهای ضئ سرماخوردگی که خطرات آنها برای عموم از لحاظ آسیب شناسی باورکردنی نیست، هشدار داد و به جای آن افراد را به استفاده از سرم فیزیولوژیک تشویق کرد.
مقامات بهداشت فرانسه از چند سال پیش درپی افزایش بیماری های قلبی - عروقی استفاده خودسرانه از محصولات حاوی پزودوافدرین را ممنوع کردند.
محصولات حاوی پزودوافدرین برای رفع گرفتگی بینی استفاده می شود. این ماده باعث بی خوابی می شود و در صورت مصرف طولانی مدت به عنوان عاملی موثر در ابتلای افراد به بیماری های مختلف و حساسیت های تنفسی شناخته شده است.
 
منبع : ایرنا



تاریخ: شنبه 11 آذر 1391برچسب:سرماخوردگی,پزودوافدرین,pseudophedrine,

 

زخم معده در افرادی كه تحت تاثیر استرس شدید هستند و همچنین استراحت فكری و جسمی كافی دارند بیشتر بروز می كند.

 یكی از دلایل اصلی ابتلا به زخم معده، عفونت ناشی از هلیكوباكتر پیلوری به ویژه در سالمندان است. زخم معده بر اثر ترشح بیش از حد اسید معده یا ترشح ناكافی موكوس بوجود می آید كه علائمی مانند دل درد 1 تا 3 ساعت بعد از صرف غذا و احساس سوزش و مالش شكم به همراه دارد.

  بیمارانی كه دچار زخم معده هستند با خوردن آنتی اسید بهبود می یابند.  بیماری زخم معده در برخی از افراد بیشتر بروز می كند. سابقه فامیلی، شرایط استرس، مصرف برخی از داروها نظیر كورتیكواستروئیدها و آسپیرین و همچنین استفاده از الكل و سیگار نقش بسیار موثری در ابتلا به زخم معده دارد.

  استفاده از وعده های مكرر غذایی در حجم كم به جای 3 وعده غذایی پر حجم، پرهیز از نوشیدنی های حاوی كافئین مانند قهوه و چای غلیظ، و شكلات، پرهیز از ادویه جات تند مانند فلفل قرمز و فلفل سیاه و خردل و نیز سیر را در درمان این بیماری مفید دانست.

  خودداری از مصرف نوشابه های گازدار، پرهیز از الكل ،استراحت فكری و جسمی و پرهیز از استرس، نكشیدن سیگار ،محدود كردن مصرف فیبرهای خشن و پرحجم نظیر كلم،حبوبات سفت ،پرهیزاز خوردن آب حین صرف غذا و خودداری از مصرف وعده های غذایی پر چرب را از دیگر نكات بهداشتی و تغذیه ای عنوان كرد.

  مصرف غذاهای آماده ، ساندویچ ، سوسیس، كالباس، غذاهای سرخ كردنی و انواع سس ها می تواند سلامتی افراد را به خطر بیاندازد .

منبع : ایرنا




 کلیه

خون بدن انسان روزی 40 بار وارد كلیه ها می شود و پس از تصفیه از آنها خارج می شود و به این ترتیب روزانه 200 لیتر خون در كلیه ها تصفیه می شود .

بدن انسان 5 تا 6 لیتر خون دارد ومهمترین وظیفه كلیه ها دفع مواد زاید و آب اضافی از بدن است . اگر كلیه ها كار نكنند آب اضافی در بدن می ماند و به قلب فشار می آورد از طرفی مواد زاید و نمك ، مشكلات و خطرات زیادی را برای بدن انسان به وجود می آورد.

كلیه ها وظایف دیگری مانند دفع بعضی داروها ، سموم و همچنین ترشح هورمون هایی را كه در تنظیم فشار خون نقش دارند، انجام می دهند.

فعال كردن ویتامین ' D' برای تقویت استخوان و ترشح هورمون كه باعث تولید گلبولهای قرمز خون می شود ،از دیگر وظایف كلیه ها است .

فشار خون بالا، دیابت ، عفونت های مكرر ، بیماری قلبی ، برخی داروها ، سن بالا ، سیگار ، كمبود شدید آب ، سنگ كلیه ،وزن بالا ، بیماری های سیستم ایمنی و سرطان ها از جمله مواردی هستند كه سلامت كلیه ها رابه خطر می اندازند .

بیماری نارسایی كلیه در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد و این بیماری هرچه پیشرفته تر می شود علایم آن بیشتر بروز می كند . تنها راه درمان بیمارانی كه دچار نارسایی كلیه می شوند دیالیز و یا پیوند كلیه است .

نوشیدن آب كافی ، ورزش منظم ، تنظیم فشار خون و قند خون ، عدم مصرف بی رویه آنتی بیوتیك ها بدون تجویز پزشك و كنترل عفونت ادراری را برای سلامت كلیه ها ضروری است .




 آسپرین

یك نوع آسپرین جدید می تواند بدون این كه به سلول های عادی صدمه بزند با 11 نوع سلول سرطانی انسانی مبارزه و آنها را كوچك كند.

به گفته محققان، این دارو رشد سلول های سرطانی در مناطق كولون، پانكراس، ریه، پروستات، سینه و سرطان خون را در آزمایشگاه مهار كرده است .

'خسرو كاشفی' استاد یار دانشكده آموزش پزشكی سیتی كالج و پژوهشگر این مطالعه گفت: اجزای كلیدی این نوع جدید آسپرین بسیار قوی است و حداقل سمیت را برای سلول ها دارد.

نتایج این مطالعه در مجله Medicinal Chemistry Letters منتشر شده است.

در حال حاضر محققان براین باورند كه مصرف طولانی مدت آسپرین خطرات زیادی دارد به طوری كه عوارض جانبی استفاده از آن از خونریزی زخم ها تا نارسایی كلیه را به همراه دارد . برای رفع این مشكل، محققان، هیبریدی از دو فرمولاسیون قبلی را به وجود آوردند كه آن را آسپرینNOSH نامیدند.

دانشمندان با استفاده از این روش ایمنی و پتاسیل این دارو را افزایش داده اند.

یك بازوی این آسپرین هیبریدی، اكسید نیتریك آزاد می كند كه به حفاظت از لایه معده كمك می كند.بازوی دیگر آن ، سولفید هیدروژن آزاد می كند كه توانایی آسپرین را برای مبارزه با سرطان تقویت می كند.

این نوع آسپرین بدون بر جای گذاشتن عارضه ای، تومورهای سرطان روده بزرگ را تا 85 درصد در حیوانات زنده كوچك می كند.

كاشفی افزود: اگر تاثیر این دارو بر انسان ها نیز به همین شكل باشد ، می توان از این دارو در تركیب با داروهای دیگر برای كوچك كردن تومورها قبل از شیمی درمانی و یا جراحی استفاده كرد.

آسپرین و سایر داروهای به اصطلاح غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروكسن به دلیل تاثیرشان در كاهش تورم معروف هستند.

مطالعات انجام شده در دهه 1980 نشان داد كه استفاده روازنه آسپرین برای كاهش خطر حمله قلبی و سكته مغزی مفید است .

نتایج این مطالعات در نشست سالانه انجمن آمریكایی تحقیقات سرطان در شیكاگو ارایه می شود.

منبع : ایرنا




 لبنیات

یك مطالعه كه به تازگی انجام شده نشان می دهد كه مصرف غذاهای لبنی برای سلامت مغز مفید است.

به گزارش روزنامه دیلی میل، محققان امریكایی و استرالیایی با مطالعه هزار بزرگسال دریافتند افرادی كه مرتب محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست مصرف می كنند درآزمون های توانایی ذهنی از افرادی كه هرگز و یا بندرت محصولات لبنی مصرف می كنند امتیازات بیشتری كسب می كنند.

در این مطالعه كه در مجله Neurology منتشر شده است محققان به جای تكیه كردن به گزارش افراد مورد مطالعه، سطوح مختلف چربی خون آنها را اندازه گرفتند.

مطالعات انجام شده بر روی بافت مغز به خوبی نشان می دهند كه عملكرد مغز به شدت به یك میزان خوب چربی وابسته است.

مغز ما از 60 درصد چربی تشكیل شده است. سلول های مغز با لایه های میلین كه از 75 درصد چربی تشكیل شده جدا می شود و لازم است كه چربی میلین به طورمداوم جایگزین شود.

محققان با انجام مطالعه ای دیگری بر روی 104 بازنشسته دریافتند، انسان های مسنی كه سطوح چربی مفید بیشتری در خونشان دارند كمتر به بیماری آلزایمرمبتلا می شوند.

این چربی های مفید مانند چربی ضروری امگا 3 در غذاهایی مانند ماهی چرب یافت می شود.

منبع : خبرآنلاین




تاریخ: یک شنبه 21 اسفند 1390برچسب:شیر,پنیر,ماست,لبنیات,مغز,آلزایمر,

 گریپ فروت

یك متخصص تغذیه گفت:گریپ فروت حاوی برخی از مواد شیمیایی است كه با آنزیم‌های تجزیه كننده انواع خاصی از داروها در روده تداخل ایجاد می كند و تاثیر دارو را كاهش می دهد.

 

دكتر'مریم جلالی' روز شنبه در گفتگو با ایرنا اظهار داشت:وقتی دارو بخوبی در روده تجزیه نشود، میزان آن در خون افزایش یافته و می‌تواند عوارض جانبی ناخواسته‌ای را موجب شود.

وی در باره داروهای متاثر از گریپ فروت افزود:بیشتر داروها این ویژگی را ندارند ولی بیش از 50 نوع دارو وجود دارد كه با مواد شیمیایی موجود در این میوه تداخل می‌كند.

این متخصص تغذیه خاطرنشان كرد:داروهایی كه برای درمان ریتم غیرطبیعی قلب، آلرژی‌،اضطراب،آسم، لخته‌های خونی، سرطان، سرفه ، افسردگی، صرع، پرفشاری خون، كلسترول بالا، عفونت، سكته های مغزی و قلبی مصرف می شوند، دارای چنین خاصیتی است.

جلالی با بیان اینكه آب گریپ فروت دارای مواد مغذی فراوان همچون ویتامین C، پتاسیم و لیكوپن است، تصریح كرد:اگر با نوشیدن آب گریپ فروت حس می‌كنید دارو عوارضی بیش از حد معمول دارد، حتما پزشك خود را از این موضوع مطلع كنید.

به گفته وی،سازمان غذا و داروی آمریكا(FDA) تمام داروها را پیش از تایید از لحاظ تاثیر آب گریپ فروت روی آنها آزمایش می‌ كند و اگر دارویی واكنش منفی به گریپ فروت نشان دهد، در كاغذ راهنمای آن، این نكته درج می شود.

وی توصیه كرد:زمانی كه دارویی برای شما تجویز می شود، حتما با پزشك خود در باره محدودیت‌ مصرف غذا و آب میوه همراه با داروی تجویز شده مشورت كنید.

منبع : ایرنا

 




 

استادیار گروه جراحی اعصاب دانشگاه علوم پزشكی مشهد گفت : فشارهای شدید بر ستو ن فقرات ناشی ازوزن زیاد ، نوع كار، حوادث رانندگی و حاملگی‌های مكرر زمینه ساز ابتلا به دیسك كمر است.

به گزارش دانشگاه علوم پزشكی مشهد ، دكتر' محمود میرمغزی' افزود : دیسك كمر در واقع یك ماده نرم و ژلاتینی است كه بین دو مهره وجود دارد وحركت مهره‌ها بر روی یكدیگر را تسهیل می كند . دیسك كمر ممكن است در اثر فشارهای وارد شده ، حالت نرمی خود را از دست بدهد و به سمت كانال نخاعی كه محل عبور نخاع و ریشه های عصبی است بیرون زدگی پیدا می كند.

وی خاطرنشان كرد : دردهای ناحیه كمری از جمله شایع‌ترین مشكلاتی است كه موجب می شود افراد به درمانگاه ها مراجعه كنند و تقریبا بیش از 90درصد مردم دردهای ناحیه كمر را تجربه كرده اند .

استادیار دانشگاه علوم پزشكی مشهد یادآور شد : دردهای ناحیه كمر به سن، جنس، شغل و نحوه زندگی بستگی دارد و یكی از مهمترین علل دردهای این ناحیه مشكلات دیسك است كه منجر به دردهای خفیف تا شدید و حتی عوارض برگشت ناپذیر یا عارضه‌های مهمتری برای بیمار می شود .

به گفته میرمغزی ، بروز دردهای ناگهانی، كاهش درد در زمان استراحت و افزایش آن در در زمان فعالیت و حركت ، انتشار درد به پاها و و اختلال در حس به صورت گزگز و مورمورشدن از علائم ابتلا به دیسك كمر است . تشخیص ابتلا به دیسك كمر با كمك معاینات بالینی ، انجام عكسبرداری وام آر آی ( MRI ) امكان پذیر است.

وی خاطرنشان كرد : استفاده از درمانهای طبی ، فیزیوتراپی و در نهایت عمل جراحی از جمله راهكارهای درمانی بیماری دیسك كمر است ولی راهكارهای پیشگیری از دیسك نیز وجود دارد كه از آن جمله می توان به درست نشستن ، راه رفتن و حتی خوابیدن صحیح در كنار انجام حركات ورزشی مناسب و نشستن بر روی صندلی های استاندارد در محیط كار اشاره كرد.

منبع : ایرنا




تاریخ: دو شنبه 15 اسفند 1390برچسب:ستون فقرات,دیسک کمر,ام آر آی,

 استرس

چند روز پیش یک مفسر محافظه‌کار در سن 43 سالگی بر اثر حمله قلبی درگذشت. آیا شغل پراسترس و شخصیت همیشه عصبانی او در مرگ زودهنگامش نقش داشت؟ اصلا استرس و خشم چه‌طور می‌تواند باعث مرگ انسان شود؟

اندرو بریتبارت، مفسر برجسته محافظه‌کار، چند روز پیش بر اثر یک سکته قلبی مشکوک در حالی که تنها 43 سال سن داشت درگذشت. شاید شما هم موارد مشابهیرا سراغ داشته باشید. سوالی که چنین مرگ‌های ناگهانی به دنبال می‌آورند این است که چه عاملی، باعث مرگ او شد؟ در این مورد، آیا طبیعت پراسترس شغل او و یا شخصیت عصبانی و انفجاری که وی به داشتن آن معروف بود در مرگ زودهنگامش نقش داشت؟
ادامه مطلب...


 

مطالعات جدید حاكی از آن است كه مصرف روزانه مكمل های ویتامین A خطر ابتلا به سرطان پوست را به ویژه در زنان كاهش می دهد.

به گزارش دیلی میل، محققان دریافته اند 'رتینول' كه مولفه اصلی ویتامین A است، عامل حفاظتی در برابر ابتلا به سرطان پوست است.

به گفته دكتر' مریم عسگری ' مجری ایرانی این پژوهش، قوی ترین تاثیرات محافظتی رتینول در زنان مشاهده شده است .با این حال، چنین ارتباطی بین مصرف ویتامین A از طریق مواد غذایی موجود در هویج، تخم مرغ و شیر و كاهش سرطان پوست دیده نشد.

برای این مطالعه، محققان كالیفرنیای شمالی 70 هزار زن و مردی كه ویتامین A را از طریق مواد غذایی و مكمل های غذایی مصرف می كردند، مورد بررسی قرار دادند.

این یافته ها، نشان داد افرادی كه به طور منظم رتینول مصرف كردند، 60 درصد كمتر به سرطان پوست مبتلا شدند. این در حالی است افرادی كه روزانه بیشترین دوز رتینول معادل 1200 گرم در روز مصرف می كردند 74 درصد از خطر ابتلا به سرطان پوست محافظت شدند.

اما هیچ ارتباطی بین مصرف ویتامین A موجود در جگر، تخم مرغ و شیر و كاهش خطر ابتلا به سرطان پوست یافت نشد.

همچنین مصرف كاروتنوئیدهایی كه به وفور در سبزیجاتی مانند هویج و گوجه فرنگی وجود دارد موجب كاهش جذب تركیبات آسیب زننده به پوست نشد.

عسگری در این مورد گفت: داده های ما حاكی از آن است كه تعامل احتمالی بین مصرف مكمل رتینول و منطقه آناتومیك ملانوم وجود دارد. به گفته وی، منطقه آناتومیك ملانوم منطقه ای است كه در معرض نور آفتاب قرار می گیرد.

احتمالا تاثیرات رتینول با قرار گرفتن در معرض آفتاب كاهش می یابد. با این حال محققان از این یافته ها كاملا متقاعد نشده اند و خواستار انجام بررسی های بیشتری در این زمینه هستند.

نتایج این تحقیقات در نشریه Investigative Dermatology منتشر شده است.




تاریخ: یک شنبه 14 اسفند 1390برچسب:ویتامین A,سرطان پوست,رتینول,آناتومیك ملانوم,

 سرطان

نتایج جدیدترین مطالعات علمی نشان می دهد سبك زندگی افراد تاثیر چشمگیری در خطر ابتلا به سرطان در آنها دارد.

به گزارش دیلی اكسپرس، 'برنارد استوارت' استاد سرطان شناسی دانشگاه 'نیو ساوت ولز ' استرالیا گفت ، قرار نگرفتن در معرض مواد شیمیایی در غذاها و محصولات مصرفی مهمترین اقدامات برای پیشگیری از سرطان است.

به گفته این استاد دانشگاه ، اقداماتی از جمله سیگار نكشیدن، عدم مصرف الكل، كاهش وزن و قرار نگرفتن زیاد در معرض آفتاب می تواند به پیشگیری از سرطان كمك كند.

استوارت افزود :توجه نكردن به این پیام ها سلامتی را به خطر می اندازد.

نتایح این تحقیقات در نشریه Lancet Oncology منتشر شده است.

وی با اشاره به اینكه سرطان شدیدترین بیماری است كه كشورهای توسعه یافته و در حال توسعه را درگیر خود كرده است اظهار داشت : افراد می توانند با سبك و شیوه سالم زندگی، خطر ابتلاء به سرطان را از خود دور كنند.

به گفته وی اگر چه شواهدی در مورد تاثیر آلودگی هوا بر بروز سرطان وجود دارد اما خطر ابتلاء به سرطان ناشی از آلودگی هوا دستكم 10 برابر كمتر از سیگار كشیدن است.

اگرچه قرار گرفتن اندك در معرض مواد شیمیایی سرطان زا موجود در مواد غذایی آلوده و استفاده از برخی محصولات مصرفی خاص، خطرناك است اما این عوامل هرگز به عنوان عوامل اصلی بروز سرطان در كشورهای توسعه یافته معرفی نشده اند.

پزشكان سیگار نكشیدن ، عدم مصرف مشروبات الكلی ، كاهش مصرف گوشت قرمز، فعالیت بدنی و ورزش را از جمله اقدامات پیشگیرانه سرطان عنوان می كنند.

منبع : ایرنا




تاریخ: چهار شنبه 10 اسفند 1390برچسب:سرطان,مواد شیمیایی,آلودگی هوا,

 زعفران

براساس نتایج تحقیق پژوهشگران دانشكده علوم پزشكی دانشگاه تربیت مدرس، پیكروكروسین استخراج شده از زعفران در بهبود تومورهای سینه در موشهای صحرایی نقش موثری دارد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تربیت مدرس، 'حمید حیدرزاده ' كارشناس ارشد بیوشیمی بالینی دانشگاه تربیت مدرس و از پژوهشگران این تحقیق گفت : در این‌ تحقیق دو تركیب استخراج شده از زعفران (سافرانال و پیكروكروسین) كه در گروه منوترپن‌آلدئیدها هستند ، مورد آزمایش قرار گرفتند.

وی خاطرنشان كرد: براین اساس اثر پیكروكروسین در مقایسه با عصاره زعفران و سافرانال بر روی سرطان سینه القاءشده در موش‌های صحرایی و مكانیسم‌های احتمالی این اثرات مورد بررسی قرار گرفت كه پیكروكروسین اثر بسیاری موثری در درمان سرطان سینه داشت .

وی افزود: درحال حاضر زعفران به عنوان تركیب ضد سرطان شناخته می شود ولی اثرات كوموتاژنی آن نیز هنگامی كه با برخی مواد جهش‌زا استفاده می شود ، گزارش شده است.

حیدرزاده یادآور شد: درمطالعات قبلی اثرات ضدسرطانی عصاره زعفران و كاروتنوئیدهای (كروسین و كروستین) استخراج شده از آن را بر تومورهای القاء شده توسط NMU در موش‌های صحرایی بررسی شده بود . براساس نتایج این تحقیق تمامی این تركیبات در زعفران با درجات متفاوتی، اثرات ضد سرطانی از‌ خود نشان داده اند.

این پژوهش با راهنمایی دكتر 'سیده زهرا بطحایی ' عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس انجام شده است .

منبع : ایرنا




 

محققان، رویدادهای مولكولی و سیگنال دهی خاصی را كشف كرده اند كه ویتامین D با استفاده از آنها می تواند التهاب را مهار كند.

به گزارش دیلی میل، دانشمندان در آزمایش ها نشان دادند میزان كم ویتامین D نمی تواند التهاب را مهار كند.در حالی كه میزان مناسب و توصیه شده آن توانایی مهار التهاب را دارد.

این بررسی نقش ویتامین D را در زنجیره ای از رویدادهای سلولی از اتصال به DNA از طریق مسیر سیگنال دهی خاص، گرفته تا كاهش پروتئین هایی كه التهاب را هدف قرار می دهند، تشریح می كند.

افراد مبتلا به بیماری های التهابی مزمن مانند آسم، آرتریت و سرطان پروستات كه كمبود ویتامین D دارند ، می توانند از مصرف مكمل های ویتامین D بهره مند شوند تا میزان این ویتامین در بدن آنها به بالای 30 نانوگرم بر میلی لیتر برسد.

محققان سازوكار خاصی را بررسی كردند كه ویتامین D می تواند با استفاده از آن در زمینه ایمنی بدن عمل كند.

دانشمندان گلبول های سفید خون انسان را با میزان مختلفی از این ویتامین كشت و سپس آنها را در معرض لیپوپلی ساكارید (LPS) قرار دادند.

(LPS) مولكولی است كه در لایه خارجی دیواره باكتریهای كه موجب واكنش التهابی شدید می شود، وجود دارد.

سلول هایی كه بدون ویتامین D و یا در محلول حاوی 15 نانوگرم بر میلی لیتر ویتامین D كشت داده شدند میزان زیادی 'سیتوكین IL-6' و 'TNF-alpha ' تولید كردند كه این ها عوامل مهمی در بروز واكنش التهابی هستند.

از سوی دیگر سلول هایی كه با 30 نانومتر بر میلی لیتر ویا بیشتر ویتامین D كشت داده شدند به طور چشمگیری واكنش كمتری به LPS نشان دادند.

بیشترین میزان مهار التهاب با مصرف 50 نانوگرم بر میلی گرم به دست آمد.

محققان با یك سری آزمایش های پیچیده، موقعیت های جدیدی را یافتند كه در آن گیرنده ویتامین D مستقیما به DNA می چسبد و ژنی موسوم به MKP-1 را فعال می كند.

این ژن قادر است در التهاب ایجاد شده توسط LPS مداخله كند و آن را كاهش دهد.

نتایج این تحقیقات در نشریه Immunology منتشر شده است.

منبع : ایرنا




تاریخ: یک شنبه 7 اسفند 1390برچسب:ویتامین D,آسم,آرتریت,سرطان پروستات,DNA,LPS,سیتوكین,

  به زودی زمانی فرا می‌رسد که برای شارژ گوشی یا لپ تاپ خود مجبور نخواهید بود دنبال پریز برق بگردید. در آن زمان به مدد تلاش دانشمندان خواهید توانست انرژی الکتریکی مورد نیاز دستگاه‌های همراه خود را از طریق گرمای بدنتان تامین کنید. هم اکنون گروهی از دانشمندان مشغول مطالعه و ساخت پارچه‌ای هستند که می‌تواند گرمای بدن انسان را جذب و آن را به الکتریسیته تبدیل کند. 


به گزارش وب سایت digitaltrends پژوهشگران مرکز نانوتکنولوژی و مواد مولکولی دانشگاه ویک فورست تلاش می‌کنند پارچه هوشمند و ارزان قیمتی بسازند که می‌تواند تفاوت دمایی بین دو طرف خود را به انرژی الکتریسیته تبدیل کند. دانشمندان این فناوری را «پارچه برقی» نامیده‌اند. اگر این پارچه در شرایطی قرار گیرد که یک طرف آن گرم‌تر از طرف دیگر باشد، می‌تواند انرژی الکتریسیته تولید کند. 

پروفسور دیوید کارول، سرپرست پژوهشگران در دانشگاه ویک فورس‌تر سازوکار تولید برق توسط این فناوری را چنین توضیح می‌دهد: 
ادامه مطلب...


 سرطان مری

محققان دانشكده پزشكی هاروارد موفق به شناسایی یكی از عوامل ناشناخته سرطان مری شدند.

به گزارش' ساینس دیلی'، پس‌مانده سلول‌های جنینی در بدن یكی از علل بروز سرطان مری و بیماری رفلكس معده است.

احتمال بروز سرطان مری در افرادی كه به رفلكس معده مبتلا هستند بیشتر است.

مری فرد سالم با یك بافت به رنگ سفید مایل به صورتی پوشیده شده‌است. در دیواره مری برخی افراد سلول‌هایی شبیه به سلول‌های روده دیده می‌شود و باعث می‌شود رنگ سفید مایل به صورتی به قرمز پررنگ گرایش پیدا كند. این وضعیت بارت ' Barrett' نامیده می‌شود و تشخیص قطعی آن تنها با نمونه برداری از ریه امكان‌پذیر است.

محققان به تازگی كشف كرده اند كه سلول‌های جنینی باقیمانده در بدن یكی از مهمترین دلایل ابتلا به این بیماری هستند.

سرطان ریه یكی از كشنده ترین انواع سرطان بوده كه درمان سخت و پیچیده ای دارد. علاوه بر آن پروتكل درمانی كه برای این نوع بیماران تجویز می‌شود به اندازه ای قوی است كه بدن بیمار توان تحمل آن را ندارد و قبل از مرگ توسط سرطان به دلیل ضعف بدنی جان خود را از دست می دهد. علاوه بر آن هزینه های درمانی به حدی زیاد است كه فرد از عهده آن بر نمی‌آید.

با توجه به اینكه دانش بشر برای درمان بیماری سرطان كافی نیست، جمع‌آوری این سلول‌ها از بدن و یا ایجاد مقاومت در مقابل آنها راهكار با ارزشی است.

محققان بر این باورند كه احتمال اینكه عامل سرطان‌های دیگر به ویژه سرطان‌هایی كه حالت‌های عفونتی و تورمی ایجاد می‌كنند با پاكسازی بدن از سلول‌های جنینی قابل درمان هستند و هزینه‌ای ناچیز دربردارند.

منبع : ایرنا




 

پژوهشگران آزمایش اوپرا که شهریورماه گذشته ادعا کردند نشانه‌هایی از حرکت ذرات نوترینو با سرعت بیشتر از سرعت نور را مشاهده کرده‌اند، اعلام کرده‌اند این اندازه‌گیری احتمالا به دلیل خطای انسانی است!

مجید جویاآشکار ساز OPERA در ماه سپتامبر / شهریور گذشته این ادعای انقلابی را مطرح کرد که توانسته نوترینو‌هایی را با سرعت بالاتر از سرعت نور به دام بیندازد، ادعایی که در صورت اثبات به معنای پایان حکمرانی نظریه نسبیت خاص آلبرت اینشتین بر فیزیک مدرن بود.

اما به گزارش نیوساینتیست، اکنون به نظر می‌رسد که این کشف بزرگ پیش از این که باعث تغییر قوانین فیزیک شود، باعث جدی‌تر شدن نظارت بر تجهیزات خواهد شد، چرا که اکنون سخن از خطای انسانی در این نتیجه عجیب به میان آمده است.

ادامه مطلب...


تاریخ: جمعه 5 اسفند 1390برچسب:اینشتین,نور,نوترینو,نظریه نسبیت,فیزیک,

 

محققان دانشگاه كالیفرنیا موفق به شناسایی ژنی شدند كه در درمان قطعی اختلالات خونی و سرطان خون مادرزادی موثر است.

به گزارش مجله علمی' نیچر' این ژن ناشناخته Wnt 16 نام دارد و در بدن مهره داران یافت می‌شود و در ساخت سلول‌های بنیادی خون‌ساز بسیار موثر است.

درمان بیماری‌های خونی و سرطان های مادرزادی خون به روش پیوند سلول های بنیادی قابل درمان است.

در حال حاضر پیوند سلول‌های بنیادی بسته به نوع بیماری به دو روش 'اتولوگ' و 'آلوژن' انجام می‌شود كه در نوع اتولوگ پیوند پس از مراحل پیچیده پزشكی از خود بیمار به بدن او انجام می‌شود ولی در نوع آلوژن لازم است شخص اهدا كننده‌ای نیز وجود داشته باشد تا سلول های بنیادی سالم از بدن او به بیمار تزریق شود.

در حال حاضر مهمترین مانع در پیوند مغز استخوان كمبود سلول های بنیادی خون ساز و اهدا كنندگان سازگار با بدن بیمار است. علاوه بر این امكان ایجاد سلول‌های بنیادی خون‌ساز از سلول های بنیادی بند ناف و سلول‌های نخاعی قلب و نخاع وجود ندارد.

هدف اصلی پزشكان تولید سلول‌های بنیادی است كه قابلیت تولید مجدد را داشته باشد.

منبع : ایرنا




تاریخ: چهار شنبه 3 اسفند 1390برچسب:ژن,سرطان,سرطان خون,اختلالات خونی,سلولهای بنیادی,

نوکیا 15 سالگی تولد ماربازی محبوب‌ترین بازی دنیا را در گوشی‌های خود را جشن گرفت.

کسانی که بیش از ۲۵ سال سن دارند از بازی Snake یا مار به عنوان اولین و دوست‌داشتنی‌ترین بازی موبایل یاد می‌کنند.
علاوه براین، ماربازی هنوز طرفداران زیادی دارد. بنابراین، در تجلیل از محبوبیت دیرپا و جشن ۱۵ سالگی حضور این بازی در گوشی‌های نوکیا، حقایقی در مورد این بازی که جذاب‌ترین و پرطرفدارترین بازی دنیا به شمار می‌رود عنوان می‌شود:

به گزارش ایتنا، ماربازی قدمتی بیش از حضور در گوشی‌های نوکیا دارد. اولین بازی از نوع مار، یک بازی آرکِید به نام Blockade بود که توسط گرِملین در سال ۱۹۷۶ ساخته شد.

محبوبیت این بازی در دهه ۸۰ بیشتر شد؛ یعنی زمانی که راه خود را به ماشین حساب‌های تگزاس اینسترومنت، کامپیوترهای خانگی نظیر اپل ۲، کومودور ۶۴ و … باز کرد و از آنجا که هیچ کس صاحب این بازی نبود، نسخه‌هایی از آن تقریبا برای تمام کنسول‌های بازی تولید شد.

ماربازی اولین بار در سال ۱۹۹۷ در گوشی نوکیا ۶۱۱۰ ظاهر شد.
این بازی توسط تانلی آرمانتو، مهندس طراحی، برای نرم‌افزار رابط کاربری گوشی‌های نوکیا سازگار شد.
این بازی یکی از سه بازی بود که در سال ۱۹۹۷ معرفی شد. بازی‌های دیگر بازی Logic و Memory بودند و تاکنون در ۴۰۰ میلیون گوشی موبایل بوده و امروزه نسخه نهم این بازی رایج است.

در سال ۱۹۹۸ دارندگان نوکیا ۷۱۱۰ توانستند با اتصال دو گوشی با هم از طریق اینفرارد نسخه دونفره آن را بازی کنند و در سال ۲۰۰۰ در نوکیا ۹۲۰۰ Communicator نسخه Snake Ex معرفی شد.

تانلی آرمانتو جایزه ویژه از MEF) Mobile Entertainment Forum) برای مشارکت در توسعه صنعت سرگرمی موبایل را در سال ۲۰۰۵ دریافت کرد. 

در ضمن فرمول امتیازدهی این بازی به این شکل است: ضربه روی صفحه (۲۱۲) × مرحله (۱ تا ۹) + ۱۰۰ امتیاز اضافی برای به پایان رساندن مرحله. بیشترین حد امتیاز در مرحله اول ۳۱۲ و در مرحله نهم ۲۰۰۸ است.
 منبع : ایتنا



تاریخ: چهار شنبه 3 اسفند 1390برچسب:بازی,تلفن همراه,موبایل,نوکیا,Snake,

 

پژوهشگران نوعی آزمایش خون ارایه كرده اند كه با استفاده از یك قاشق چای خوری خون، می توان بسیاری از انواع سرطان را در مراحل اولیه تشخیص داد.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، دانشمندان برای این آزمایش خون، ابزاری ابداع كرده اند كه سلول های سرطانی را روشن می كند.

این آزمایش از نور فروسرخ برای تشخیص تغییرات بسیار اندك در خون فردی كه سرطان به تازگی در بدنش آغاز شده و هنوز گسترش نیافته است ، استفاده می كند.

در جدیدترین بررسی های بالینی بر روی 200 بیمار و گروه كنترل، با استفاده از این آزمایش سرطان های خاصی در 90 درصد بیماران و همچنین نوع سرطان تشخیص داده شد.

این شیوه هنوز در مراحل اولیه آزمایش های بالینی قرار دارد.اما هدف، ارایه شیوه كارا، ارزان و ساده ای برای تشخیص انواع بسیاری از سرطانهاست.

این محققان قصد دارند سرطان را زمانی كه بیماری فرد هنوز خود را نمایان نكرده است و سالم به نظر می رسد تشخیص دهند پیش از آن كه سرطان فرصت متاستاز (گسترش به سایر نقاط بدن ) را بیابد.

درصورتی كه چنین شیوه ای به تایید برسد بیمار به درمان كمتری نیاز دارد ، كمتر آزار می بیند و احتمال زنده ماندش بیشتر است.

قرار است آزمایش های بالینی این شیوه در18 ماه آینده انجام شود.

منبع : ایرنا




تاریخ: چهار شنبه 3 اسفند 1390برچسب:آزمایش خون,سرطان,سلولهای سرطانی,

 آرتروز

رییس انجمن علمی جراحی زانو ، آرتورسكوپی و آسیب های ورزشی ایران گفت: وزن نامناسب ، رانندگی طولانی مدت در ترافیك به خصوص در شهرهایی مانند تهران وبالاوپایین رفتن زیاد ازپله منجر به درد و برخی مواقع آرتروز زانو می شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا ، ' محمد رازی ' روز سه شنبه در حاشیه دومین كنگره دوسالانه بین المللی جراحان زانو ، آرتورسكوپی و آسیب های ورزشی ایران در جمع خبرنگاران افزود: آسیب و پارگی رباط صلیبی قدامی زانو از جمله آسیب هایی است كه بیشتر جوانان در هنگام ورزش و حركات تمرینی با آن روبرو می شوند.

وی اظهارداشت: این درحالی است كه افراد میانسال نیز كم و بیش به دلیل كم تحركی ، وزن زیاد ، نحوه زندگی و نوع شغل دچار سائیدگی و درد مفصل زانو می شوند كه در واقع این دردها پیش بیماری آرتروز محسوب می شوند.

رازی یادآور شد : برخی از مشاغل در تشدید درد زانو موثر هستند چنان چه شغل های مانند بنایی ، موزاییك كاری ، تعمیركار خودرو كه وارد چاله هایی مكانیكی می شوند و یا مشاغلی كه نیاز به نشستن طولانی مدت دارد در ایجاد دردهای زانو و آسیب به آن نقش بسیار موثری دارند.

رییس انجمن علمی جراحی زانو گفت : راه رفتن یا دویدن زیاد به مفاصل زانو فشار وارد می كند و در افرادی كه اضافه وزن دارند این فشار به صورت تصاعدی می تواند موجب آسیب زانو شود.

وی با اشاره به نقش تغذیه در سلامت جسمانی انسان افزود: بدن انسان نیازمند تغذیه مناسب شامل سبزیجات ، میوه ها ، مواد گوشتی ، دریایی و لبنیات است كه همه این ها برای سلامتی جسم انسان لازم هستند .

دومین كنگره دوسالانه بین المللی جراحان زانو ، آرتورسكوپی و آسیب های ورزشی امروز - سه شنبه - در جزیره كیش آغاز شد . این كنگره تا پنجم اسفندماه ادامه دارد .

منبع : ایرنا




 

جشن اسفندگان - سپندارمزدگانروز پنجم هرماه و ماه دوازدهم هر سال «اسفند» یا«سپندارمز» نام دارد. جشن اسفندگان برابر است با روز سپندارمزد از اسفندماه؛ ۲۹ بهمن ماه خورشیدی در گاهشماری امروز ایران.
ایرانیان از دیرباز این روز را روز زن و روز مادر می نامیدند.


در اين روز بانوان و دوشيزگان سروري می‌کرده اند و ديگر افراد خانواده به آنان پيشكش می‌دادند.
ابو ریحان بیرونی در کتاب ارزشمند «آثارالباقیه» با بر شمردن ویژگی های این جشن می‌نویسد: «اسفندارمز فرشته موکل بر زمین است و نیز بر زن‌های عفیف رستگار و شوهردوست و خیرخواه ... در زمان گذشته این ماه به ویژه این روز عید زنان بوده است و در این عید مردان به زنان بخشش می‌نمودند و هنوز این رسم در اصفهان و دیگر شهرهای پهله (شهرهای ناحیه ی مرکز و غرب ایران) باقی مانده است».

در جای دیگر آورده‌است که در این روز زنان بر تخت پادشاهی می‌نشستند و فرمان می‌راندند، و همه کارها نیز به دست مردان و پسران انجام می‌گرفت. 
ادامه مطلب...


آخرین مطالب

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 14 صفحه بعد