شب چله را جشن مي گيريم نه براي درازاي تاريكيش بلكه براي آغاز روشنيش     

جشن شب چله یا جشن زایش مهر

 در گاهنامه‌ی ايرانی روز يكم دی ماه به نام جشن ديگان و شب پيش از آن به نام جشن شب چله نام گذاری شده است.

شب چله یا جشن زایش مهر، درازترین شب سال و شب زاده شدن دوباره‌ی خور {خورشید} و آغاز واره‌ی (فصل) زمستان و آغاز دگرگشت (انقلاب) زمستانی است، که یادگاری چندین هزار ساله و ارزشمند از نیاکان فرهیخته‌ی ما به شمار می‌آید.

 

 ایرانیان باستان هزاران سال پیش دریافتند که گاه‌شماری بر پایه‌ی ماه {سال قمری} نمی‌تواند گاه‌شماری درستی باشد، پس گاه‌شماری خود را بر پایه‌ی ويهِچ {در پهلوی به حركت ستارگان ويهِچ گويند.} خور {خورشید} بنا نهادند.

 

جشن شب چله یا جشن زایش مهر و یا شب یلدا

ایشان رهروی خور {خورشید} را در آبام‌های (برج‌های) آسمان اندازه‌گیری کردند و برای هر آبامی نام ویژه گذاشتند و دریافتند که در آغاز پاییز و بهار روز و شب برابر است پَن (ليكن) آغاز تابستان برابر با بلندترین روز و آغاز زمستان برابر با بلندترین شب سال است. سپس آنان گاه‌شماری خود را بر پایه‌ی چهل روز یا چله گذاشتند و سال را  به 9  چله {ماه} بخش كرند. سپس در زمان داریوش بزرگ این چهل روز به سی روز كاهش یافت و دوازده ماه پدید آمد که سنجیده‌ترین گاه‌شماری جهان و هم‌آهنگ ‌ترین با نهاد (طبیعت) است که در اينجا شب چله برابر با دگرگشت (انقلاب) زمستانی است.

 

 

 

 

جشن شب چله یا جشن زایش مهر و یا شب یلدا

از این رو زمستان به دو چله کوچک و بزرگ بخش می‌شود. چله بزرگ از یكم دی ماه تا 10 بهمن ماه است و چله کوچک از 10 بهمن ماه تا 20 اسپند ماه {يا سپند ماه} است که جشن چله، شب نخست چله بزرگ است.

 یادآوری می‌شود كه در فرهنگ ایران همیشه شماره‌ی چهل مانند شماره‌های هفت و دوازده، سپند (مقدس) بوده است. واژه‌های چله نشستن، چل چلی و در تبرستان واژه‌های پیرا چله،‌ گرما چله نشانه‌ی ارجمندی این مَر (عدد) در فرهنگ ایرانی است.

 

 

جشن شب چله یا جشن زایش مهر و یا شب یلدا

پس، از دیدگاه اخترشناسی شب چله بلندترین شب سال است، و روزها کم کم بلند و شب ها کوتاه می شوند و آغاز روشنایی است، از همین روی ایرانیان این شب را شب زایش شید (نور) نامیدند که در افسانه‌‌های ایران باستان شب زایش مهر در سپهر است و ماه به دلدادگی مهر این شب را به دراز‌ترین دیدار خود با خور {خورشید} دگرگون می‌كند که جشن پیدایش مهر است.

 

 

جشن زایش مهر جشنی آریایی است كه همراه با كیش مهر از ایران به روم و بسیاری دیگر از کشورها رفت. شب چله برابر با 21 دسامبر كنونی، 

زاد روز فرشته‌ی مهر و نخستین روز سال نو به شمار می‌آمده است.

 در این روز جشن زایش مهر برگزار می‌شد. چهارسد سال پس از زایش عیسی مسیح، کلیسا جشن زایش مهر 

جشن شب چله یا جشن زایش مهر و یا شب یلدا

را به جای زاد روز عیسی پذیرفت، زیرا زمان درست زایش عیسی مسیح آشكار نبود ولی در پی لغزش شمارگری، این روز به 25 دسامبر {كریسمس} جابجا شد.

از این رو است که تا امروز بابا نوئل با جامه‌ و کلاه مُغان ايرانی نمایان می‌شود که رنگ سرخ برگرفته از زایش مهر و روشنایی در این روز است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جشن شب چله یا جشن زایش مهر و یا شب یلدا

درخت سرو یا كاج و ستاره‌ی بالای آن هم یادگاری از کیش مهر و فرهنگ ایرانی است. درسده‌ی هیجدهم "نوتران" آلمانى با پیروی از درخت شب چله‌ی ایرانیان، درخت كریسمس را به نماد آذینی شب زادروز عیسی مسیح در آورد. ایرانیان باستان در شب چله درخت سبزى را همانند سرو آذین می بستند كه نشانه‌ی سبزى همیشگى باشد، به مانك (یعنى) روز زایش وآفرینش مهر.

یهودیان ایرانى ساكن كشورهاى دیگر نیز شب چله را با نام جشنواره‌ی درخت (فستیوال درخت) جشن مى گیرند.

این جشن در روسیه نیز از دیر باز با آیین ویژه‌ای برگزار می شده است و هنوز در میان روستاییان برگزار می‌شود.

 جشن شب چله یا جشن زایش مهر و یا شب یلدا

 

واژه‌ی "دئو" در اوستايی و سانسكریت به مانك (معنی) روشنایی است كه در پارسی نو به دی دگرگون شده است كه هم ريشه با Day در انگلیسی و  Diدر فرانسوی به مانك روز و روشنایی است.

واژه‌ی " دئوشو" اوستایی به مانك (معنی) دادار، آفریدگار یا اورمزد كه همه نام خداوند است و در اوستا بیشتر به جای واژه‌ی اهورامزدا به كار رفته شده است. از همین روی نام این ماه را "دی" نامیدند چون "دی" نام آفریننده است، كه سپس به آفریننده‌ی شید (نور) نامی شد. که "شو" برابر با همان "شيد" در پارسی است كه به تازی "نور" گويند است.

 

جشن شب چله یا جشن زایش مهر و یا شب یلدا

 

شيد (نور) و روشن كردن آتش در آتشكده‌ها نزد ايرانيان تنها نماينده‌ی پاكی و روشنايی روان و نیکی بوده است كه سپس همين نماد شيد (نور) از آيين ايرانی به ديگر آيين رفته و در همه‌ی دين‌ها همچو شايورد شيد (هاله‌ی نور) و افروختن شماله (شمع) و... نمايان گرديده است. خنده دار اينجا است كه همانانی كه اين نماد را از ما گرفتند به ما انگ آتش پرستی زدند.

 

جشن شب چله یا جشن زایش مهر و یا شب یلدا

 

در ماه دی چهار بار جشن دیگان در روزهای اورمزد، دی به آذر، دی به مهر و دی بدین برگزار می شود، كه از همه والا تر جشن روز اورمزد است. این روز در ایران باستان كه نخستین جشن دیگان است به نام "اورمزد و دی ماه خرم روز" یا جشن دیگان نامیده شده است. زرتشتیان همچنین این روز را چیرگی روشنایی بر تاریکی یا پیروزی اهورامزدا بر اهریمن به شمار می آورند.

 

در این روز پادشاه هان، فرمانروایان و استانداران دیدار همگانی با مردم می داشتند.

 

می ستاییم مهر را

آنکه از آسمان بر فراز برجی پهن

با هزاران چشم بر ایرانیان می نگرد

نگاهبان زورمندی که هرگز خواب به چشم او راه نیابد

آن که مردمان را از نیاز و دشواری برهاند

"اوستا - مهر یشت"

 

ایرانیان باستان همواره شیفته‌ی شادی و جشن بوده‌اند و این جشن‌ها را با روشنایی و شید (نور) می آراستند. آنان خور {خورشید} را نماد نیکی می‌دانستند و در جشن‌هایشان آن را ستایش می‌کردند. در درازترین و تیره‌ترین شب سال، ستایش خور نماد دیگری می یابد. مردمان سرزمین ایران با بیدار ماندن، چشم به راه بر‌آمدن خور و سپیده دم می‌نشستند تا آن را ستایش کنند.

 

جشن شب چله یا جشن زایش مهر و یا شب یلدا

 

در این شب خانواده های ایرانی پیرامون كت (کرسی) یا هیمه سوز (شومینه) گرد هم می آیند و میوه هایی مانند انار "نماد میوه ایرانی"، هندوانه آجیل لَرك و شیرینی می چینند و همه تا پاسی از شب، این شب را با داستان سرایی و شادی و خرمی می گذرانند. یادآوری می‌شود سرخی انار و هندوانه نشان روشنایی و زایش مهر است. همچنين انار نماد ميوه‌ی ايرانی است.

شب چله تون فرخنده باد،

 

ایدون باد،

   

خورشيد: به مانكSun light  است، خور برابر با Sun و شيد برابر با Light است. كه در پارسی به نادرستی به خود خور گويند.

 ياد‌آوری می‌شود كه واژه‌ای یلدا سُریانی و به مانك (معنی) زایش است.

 

منبع : تارنمای همازور




تاریخ: پنج شنبه 30 آذر 1391برچسب:چله,شب جله,یلدا,,

ابولحسن صبا    استاد ابوالحسن صبا موسيقيدان نامدار ايران زمين 29 آذر ماه سال 1336 خورشيدي درگذشت.

وي در 1281 به دنيا آمده بود. استاد صبا مدرس هنرستان موسيقي ايران در همه رشته هاي موسيقي مهارت و نبوغ داشت. او يك موسيقي شناس برجسته بود و روي موسيقي ملي و محلي ــ قديم و جديد ــ ايران كار كرد (كاري كه بعدا تاجيكها انجام داده اند). استاد صبا مقدمات كار جمع آوري ترانه هاي محلي ايران را فراهم ساخته بود كه عمر پربارش به پايان رسيد و پس از او كسي ديگر اين كار را دنبال نكرد و ميهن ما از معدود كشورهاي جهان است كه ترانه هاي محلي آن كه پاره اي قدمت چند صد ساله دارند جمع آوري نشده اند و بعضي از آنها در شرف انقراض و از ياد رفتن هستند، و اين ميراث ملي از دست خواهد رفت.

استاد صبا در عين حال يك پژوهشگر بزرگ در علم و هنر موسيقي بود و تحقيقات فراوان از او باقي مانده است.




تاریخ: چهار شنبه 29 آذر 1391برچسب:ابوالحسن صبا موسيقي,موسيقيدان,موسيقي شناس,

 برادران رایت17 دسامبر سال 1903 در صحراي «كيتي هاك» ايالت كاروليناي شمالي آمريكا برادران رايت (ارويل و ويلبر رايت) هواپيمايي را كه در كارگاه دوچرخه سازي شان بر پايه استفاده از مقاومت هوا ساخته بودند به پرواز در آوردند كه به عنوان نخستين پرواز بشر با هواپيما ثبت شده است. پرواز بشر با بالون هوای گرم در چهارم ژوئن 1783 صورت گرفته بود. این بالون توسط دو برادر فرانسوی ـ ژاک و ژوزف مون گلفیه ـ ساخته شده بود. بالون ساخت این دو برادر در نوامبر و دسامبر آن سال چند مسافررا هم حمل و در ارتفاع 500 متری با سرعت 22 کیلومتر در ساعت پرواز کرده بود. 
     برادران رايت 18 دسامبر، و يك روز پس از نخستين پرواز كه پيروزمندانه بود، از دولت آمريكا خواستند كه اختراع آنان را خريداري كند. وزارت جنگ آمريكا مامور بررسي اين درخواست شد و پس از مذاكره و مشاهده اختراع، تصميم گرفت براداران رايت را به خدمت بگيرد و كمك مالي به تكميل اين صنعت بكند.




تاریخ: دو شنبه 27 آذر 1391برچسب:پرواز,هواپیما,برادران رایت,,

شیخ و مریدان آورده اند روزی شیخ و مریدان در کوهستان سفر می کردندی و به ریل قطاری رسیدندی که ریزش کوه آن را بند آورده بودی.

و ناگهان صدای قطاری از دور شنیده شد. شیخ فریاد برآورد که جامه ها بدرید و آتش بزنید که این داستان را قبلن بدجوری شنیده ام.

و مریدان و شیخ در حالی که جامه ها را آتش زده و فریاد می زدند ، به سمت قطار حرکت کردندی.

مریدی گفت:" یا شیخ ! نباید انگشت مان را در سوراخی فرو ببریم؟" شیخ گفت:" نه! حیف نان! آن یک داستان دیگر است."

راننده ی قطار که از دور گروهی را لخت دید که فریاد می زنند، فکر کرد که به دزدان زمینی سومالی برخورد کرده و تخت گاز داد و قطار به سرعت به کوه خوردی و همه ی سرنشینان جان به جان آفرین مردند.

شیخ و مریدان ایستادند و شیخ رو به مریدان گفت:

" قاعدتن نباید این طور می شد!"

سپس رو به پخمه کردی و گفت:

"تو چرا لباست را در نیاوردی و آتش نزدی؟"

پخمه گفت:"آخر الان سر ظهر است!

گفتم شاید همین طوری هم ما را ببینند و نیازی نباشد.




تاریخ: یک شنبه 26 آذر 1391برچسب:داستان,طنز,

16 دسامبر سال 1916 گريگوري راسپوتين Grigori Y. Rasputin مرد مرموز و مقتدر دربار تزار روسيه به دست دو تن از اشراف اين كشور كه گمان برده بودند وي در جهت منافع آلمان گام بر مي دارد و مسئول تلفات نيروهاي روسيه در جبهه هاي جنگ است كشته شد و جسدش را به رودخانه افكندند. اين دو تن كه مي دانستند راسپوتين علاقمند به ديدن زنان زيبا است اورا به اين ترتيب فريب داده و به قتلگاه كشانده بودند.
    راسپوتين كه يك كشيش سيبريايي بود نخست به عنوان درمان سردرد درمان ناپذير تنها پسر تزار به كاخ او راه يافته بود و بعدا با استفاده از ضعف نفس نيكلاي دوم و حمايت همسر تزار، در دربار روسيه صاحب نفود و قدرت وسيع شده بود و امور دولتي را قبضه كرده بود. روس ها به تدريج نسبت به كارهاي راسپوتين دچار شک و سوء ظن شده بودند و همين بدگماني به قتل او انجاميد. 




تاریخ: یک شنبه 26 آذر 1391برچسب:,

 لودويگ وان بتهوون Ludwig van Beethoven موسيقيدان معروف آلماني 16 دسامبر سال 1770 در بن به دنيا آمد، 57 سال عمر كرد و 26 مارس 1827 فوت شد. مورخان به جاي زادروز، روز غسل تعميد او در کليساي مربوط را ذکر کرده اند که 17 دسامبر بود. وي آثار گرانبهايي از خود به يادگار گذارد. بتهوون تحصيلات موسيقي را در وين تكميل كرد.
     بتهوون علاوه بر ساختن هاي آهنگهاي فراوان و معروف، در نواختن پيانو و ويلن مهارت فراوان داشت، ولي از نظر شخصي مردي بد خلق و خوي توصيف شده است.

منبع : انوشيروان کيهاني زاده




 شرکت مایکروسافت نسخه جدیدی از نرم افزار پردازش ابری HPC خود را روانه بازار کرده است که پشتیبانی از سیستم عامل‌های ویندوز ۸ و ویندوز سرور ۲۰۱۲ از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است. 
به گزارش وب سایت 
zdnet، شرکت مایکروسافت نسخه جدید یکی از محصولات خود را که نرم‌افزار پردازش ابری با کارایی بالا (HPC) نامیده می‌شود، در دسترس کاربران قرار داده است. وب سایت مایکروسافت در توضیحی که درباره این نرم‌افزار منتشر کرده، نوشته است: این نرم افزار منابع مورد نیاز را در اختیار مهندسان، تحلیل‌گران و دانشمندان قرار می‌دهد تا بتوانند تصمیمات مناسب‌تری را اتخاذ کنند، فرایندهای تحقیق و توسعه را با سرعت بیشتری انجام دهند و زمان دستیابی به بازار را برای خود کاهش دهند. ساخت فیلم‌های انیمیشن، تحلیل مخاطرات مالی و حل مشکلات پیچیده از جمله کاربری‌های این نرم افزار است که مایکروسافت در وب سایت خود به آن اشاره کرده است. 
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نرم افزار این است که مجموعه‌ای از سرور‌ها و پایگاه‌های داده را به صورت شبکه‌ای واحد در اختیار کاربران قرار می‌دهد که در اصطلاح به این کار خوشه‌بندی منابع داده می‌گویند. سرورهای هر خوشه، عملیات ویژه‌ای را برعهده دارند و کاربران با استفاده از نرم‌افزارهای HPC می‌توانند عملیات پردازشی پیچیده خود را بر روی داده‌ها انجام دهند. 
نسخه جدید این نرم‌افزار که مایکروسافت آن را در چهاردهم دسامبر سال جاری وارد بازار کرده است، به کاربران اجازه می‌دهد کل عملیات مربوط به یک خوشه را از طریق فناوری‌های پردازش ابری انجام دهند. این نرم‌افزار از سیستم عامل‌های ویندوز ۸، ویندوز سرور ۲۰۱۲ و نیز ماشین مجازی‌سازی ویندوز آزور پشتیبانی می‌کند. این ویژگی‌ها به کاربران یا فروشندگان نرم‌افزاری اجازه می‌دهد تا با تامین زیرساخت‌های سخت‌افزاری و صرف هزینه‌های حداقلی، عملیات خوشه بندی پایگاه‌های داده و پردازش ابری با کارایی بالا را از طریق ویندوز آزور که مهم‌ترین پلت فرم تحت پردازش ابری مایکروسافت است، انجام دهند.




 مرد خیاطی کوزه ای عسل در دکانش داشت.یک روز می خواست دنبال کاری برود. به شاگردش گفت: این کوزه پر از زهر است! مواظب باش به آن دست نزنی! شاگرد که می دانست استادش دروغ می گوید حرفی نزد و ...

استادش رفت. شاگرد هم پیراهن یک مشتری را بر داشت و به دکان نانوایی رفت و آن را به مرد نانوا داد و دو نان داغ و تازه گرفت و بعد به دکان برگشت و تمام عسل را با نان خورد و کف دکان دراز کشید.

خیاط ساعتی نگذشته بود که بازگشت و با حیرت از شاگردش پرسید: چرا خوابیده ای؟

شاگرد ناله کنان پاسخ داد: تو که رفتی من سرگرم کار بودم، دزدی آمد و یکی از پیراهن ها را دزدید و رفت. وقتی من متوجه شدم،از ترس تو، زهر توی کوزه را خوردم و دراز کشیدم تا بمیرم و از کتک خوردن و تنبیه آسوده شوم!




تاریخ: چهار شنبه 22 آذر 1391برچسب:داستان کوتاه,

مایک سیمونز(Mike Simmons)، رصدگر آمریکایی  مدیر و موسس انجمن بین المللی منجمان بدون مرز AWB گفت: 21دسامبر 2012 از لحاظ علمی پایان جهان نیست. ناآگاهی برخی اقشار مردم از موضوع های نجومی باعث دامن زدن به شایعه بی اساس 2012 شده است.

وی با بیان اینکه زمین و خورشید در ماه دسامبر به طور تقریبی در مرکز کهکشان راه شیری قرار می گیرند و این پدیده ای به طور سالانه اتفاق می افتد تاکید کرد: هیچ مقارنه یا نظم کهکشانی جدیدی در سال 2012 وجود ندارد.

سیمونز ادامه داد: هرسال به هنگام انقلاب زمستانی خورشید در نقطه ای از آسمان واقع می شود که بسیار نزدیک به مرکز کهکشان راه شیری است.

موسس انجمن رصدخانه مونت ویلسون (MWOA) کالیفرنیا، شایعه تاریکی مطلق زمین را بی اساس دانست و گفت: تمام دانشمندان عرصه نجوم این موضوع را رد کرده و چنین مساله ای شایعه ای بیش نیست.

وی با بیان اینکه اتفاق های نجومی در هر زمانی در حال وقوع است افزود: نباید ذهنمان را درگیر مسایل بی اساس علمی کنیم، چنین شایعه هایی در طول تاریخ وجود داشته و افراد فرصت طلب از ناآگاهی مردم به نفع خود سوء استفاده می کنند.

وی وجود نیبیرو(سیاره ای ناشناخته در راه برخورد با زمین) و داستان های دیگر درباره سیاره های متمرد را رد و اضافه کرد: اگر نیبیروای وجود داشت اخترشناسان به طور قطع آن را در دهه گذشته شناسایی می کردند و امروز با چشم غیرمسلح نیز باید دیده می شد.

سیمونز اظهار کرد: شکی نیست برای تک تک افراد روزی جهان به پایان خواهد رسید شاید پایان جهان برای من، همین امروز یا فردا باشد.

 
ادامه مطلب...


تاریخ: سه شنبه 21 آذر 1391برچسب:,

خودرو هیبریدیمحققان یک شرکت دانش بنیان در شهرکرد موفق به ساخت خودرو هیبریدی چهار نفره از نوع بنزینی الکتریکی با مصرف سوخت 2.4 لیتر در 100 کیلومتر شدند.

 
امین جعفری از طراحان این خودروی هیبریدی با بیان این که این خودرو حداکثر شباهت را به لحاظ کارایی به خودروهای مدرن داشته و همچنین از توجیه اقتصادی لازم جهت تولید انبوه برخوردار است، افزود: خودروهای هیبریدی دو منبع انرژی (برق – بنزین) دارند و نوع تعمیم یافته خودروهای برقی هستند که معایب خودروهای برقی و احتراق داخلی تا حدود زیادی در آنها بر طرف شده است.
 
وی افزود: در این خودرو از شاسی خودرو 206 به دلیل استانداردهایی که دارد استفاده کرده‌ایم و بدنه آن از جنس کامپوزیت، فایبرگلاس است.
 
به گفته طراح این خودرو مصرف سوخت این خودرو 2.4 لیتر در 100 کیلومتر است و هزینه تمام شده برای ساخت آن بین 30 تا 35 میلیون تومان است.
 
امینی در خصوص وجه تمایز این خودروی هیبریدی با نمونه‌های مشابه اظهار کرد: در نمونه‌های مشابه خارجی دو موتور توسط دستگاهی به هم کوپل می‌شوند که این عمل بسیار پر هزینه است در حالی که در طراحی این خودرو، موتور بنزینی جلوی خودرو تعبیه شده و به چرخ‌های جلو نیرو می‌دهد و موتور برقی بر روی اکسل عقب قرار داده شده که به این قسمت نیرو وارد می‌کند.
 
وی همچنین ادامه داد: سنسورهایی در چرخ‌های جلو قرار داده‌ایم که در هنگامی که دو موتور همزمان کار می‌کنند آنها را هم دور می‌کنند.
 
امینی در خصوص نحوه شارژ این خودروها تصریح کرد: باتری‌های این خودرو باتری‌های دو کیلو وات بر ساعت هستند که هم با برق 220 ولت شهری شارژ می‌شوند وهم از طریق ژنراتوری که به موتور بنزینی وصل شده است.
 
به گفته وی هنگامی که موتور بنزینی در حال کار است ژنراتور به حرکت در می‌آید و تولید برق می‌کند و این برق در باتری‌ها ذخیره شده و این موجب کاهش مصرف سوخت می‌شود.



تاریخ: دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:خودرو,خودرو هیبریدی,بنزین,باتری,ژنراتور,

سامانه تایپ گفتار فارسی در پی دستیابی متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی به فن‌آوری پیشرفته طراحی و ساخت نرم‌افزار تشخیص گفتار پیوسته فارسی و امکان تایپ مستقیم گفتار توسط رایانه‌، نسخه جدید این نرم‌افزار با قابلیت‌های قرائت متون مختلف و تشخیص خودکار گوینده طراحی شد.

 
دکتر هادی ویسی، مدیر عامل شرکت سازنده این نرم‌افزار اظهار داشت: در نسخه جدید نرم‌افزار تایپ گفتار فارسی (نویسا) چهار قابلیت جدید به کاربران عرضه شده است. این نرم‌افزار علاوه بر تایپ سریع متون همزمان با گفتار گوینده، قابلیت تبدیل متن به گفتار را هم دارد به طوری که می‌تواند متون مختلف داخل رایانه از جمله متونی که توسط خود نرم‌افزار نویسا تایپ شده را قرائت کند.
 
وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از قابلیت‌هایی که به این نرم‌افزار افزوده شده، تشخیص لهجه و لحن و ایجاد پروفایل شخصی برای تمامی کاربران نرم‌افزار است. در نسخه جدید نویسا تعدادی صدای پیش فرض ضبط شده که وقتی کاربر تازه‌ای که صدای او در بخش آموزش صدای نرم‌افزار وارد نشده با آن کار می کند، نرم‌افزار با قابلیت تشخیص خودکار گوینده تشخیص می‌دهد که صدای او به کدام یک از صداهای پیش فرض نزدیک است و خود را با پروفایل آن هماهنگ می‌کند و در نتیجه نرم‌افزار در تشخیص گفتار و تایپ صحیح کلمات افزایش می‌یابد. این قابلیت‌ در کاربردهایی مانند تایپ سخنرانی‌ها و صحبت‌هایی که حاوی صدای چند نفر است (مانند مذاکرات صحن علنی مجلس) کارایی نرم‌افزار را بسیار افزایش می‌دهد.
 
ویسی تصریح کرد: تغییر مهم دیگر در نویسا، افزایش دقت پایه نرم‌افزار در تایپ در مقایسه با نسخه قبلی به میزان حدود 20 درصد است.
 
وی، امکان کنترل صوتی رایانه و تقویت بخش فرمان‌های صوتی را از دیگر قابلیت‌های نسخه جدید عنوان و خاطرنشان کرد: تقریباً تمام کارهای رایانه شامل اجرا و کنترل برنامه‌های نصب شده در آن می‌تواند با صوت انجام شود. بدین صورت که فرد می‌تواند با صحبت کردن کارها را انجام دهد، مثلاً با گفتن "بزرگ‌تر" اندازه متن تایپ شده در نرم‌افزار Word بزرگ‌تر می‌شود؛ یا با گفتن "حذف کلمه قبلی" آخرین کلمه قبل از نشان‌نما پاک می‌شود.
 
ویسی خاطرنشان کرد: در نسخه‌های قبلی نویسا در صورت فعال بودن نرم‌افزار، هر کلامی که از دهان کاربر خارج می‌شد تایپ می‌شد؛ مثلاً در مواردی مثل کاربردهای پزشکی، وقتی پزشک مشغول گزارش‌دهی است و ناگهان شخصی وارد اتاق می‌شود یا ناگریز از پاسخ دادن به تلفن است در صورت فعال بودن برنامه همه گفتارهای وی تایپ می‌شد. در نسخه جدید با ارتقای اینترفیس کاربر و رایانه، فرد می‌تواند به صورت صوتی فرمان روشن یا خاموش را به نرم‌افزار بدهد تا فعالیت آن در مواردی که کاربر مایل به ضبط گفتارش نیست قطع شود.
 
ویسی در پایان یکی دیگر از قابلیت‌های نسخه جدید نرم‌افزار را امکان ویرایش خودکار متون عنوان و اعلام کرد: عرضه عمومی نسخه جدید نرم‌افزار نویسا همزمان با نمایشگاه الکامپ تهران (19 الی 22 آذرماه 1391) آغاز می شود.
 
گفتنی است، نرم‌افزار تایپ گفتار نویسا که براساس فناوری تشخیص گفتار پیوسته مستقل از گوینده فارسی طراحی شده نخستین نرم‌افزار تایپ گفتاری به زبان فارسی است که می‌تواند گفتار کاربران را که از طریق میکروفن به رایانه منتقل می شود در محیط‌های مختلف تایپ کند. برای این کار کافی است که یک میکروفن را به رایانه متصل کرده و متن مورد نظر خود را بخوانید. در این حالت کلام شما به رایانه منتقل شده و نرم‌افزار آن را پردازش کرده و به متن معادل تبدیل می‌کند. این نرم‌افزار همچنین امکان تبدیل فایل‌های صوتی ضبط شده به متن را نیز را دارد به طوری که می‌توان فایل یک سخنرانی یا مذاکرات یک نشست را به نرم‌افزار دارد و متن تایپ شده آن را تحویل گرفت.
منبع : ایسنا



تاریخ: یک شنبه 19 آذر 1391برچسب:گفتار فارسی,تایپ,نویسا,تشخیص گفتار,

نام : جواد
نام خانوادگی : خیابانی
استعداد ها : قابلیت تشخیص خستگی بازیکن از روی ساق پای آنها

پیشگویی اینکه هر تیمی که ببازه یعنی اینکه بازی را باخته و هر تیمی که ببره یعنی بازی را بُرده

قابلیت گفتگو با بازیکن از فاصله هزار متری :
گگللللللللللل … نه … نه … نهههههه! گل نبووود! … کریم عصبانی نشو… کریم نبایداین کارا رو بکنی! …. داور می خواد کارت بده…نه داور کارت نده!/ «ابتدای بازی ایران و کره شمالی»

گزارش دقیق زمان هر بازی:
بله بازي امروز ...
نه الان ديگه بيست دقيقه بامداده الان ديگه تو فردا هستيم!!
اره الان ديگه امروز نيست الان فرداست که داريد اين بازي رو ميبينيد!!!!
اره بازي فردا
نه امروزعجب بازي شده..

افتخارات :
پیدا کردن بازیکنان مخفی شده : سرزن های لیورپول کوشن؟ آها یکیشون رو دیدم!
گزارش راز بقا : گنارو گاتوسو مثل یک پلنگ زخمی که شکارش از دستش فرار کرده دنبال توپ می دوه و دل پیرو هم می دونه اگه تو چنگ این پلنگ زخمی بیفته کاری ازش برنمیاد/«بازی میلان و یوونتوس چند سال پیش»

خدایی از این یکی نمیشه گذشت:
بواتنگ، نه ببخشید آلابا، شایدم گوستاوو بود که مرتکب پنالتی شد به هر حال یکی اونجا پنالتی کرد

 

فهرستی از جالبترین جملات آقا جواد! :

 

 

1- رونالدو محبوب نیست - مشهوره - یعنی همه میشناسنش !

 

2- اشتباه کنه کارشون تمومه,حالا ببینیم اشتباه میکنه یا نه

 

3.طرفدارای مکزیک راه زیادی رو از مکزیک تا آفریقا اومدن,البته اگه از مکزیک اومده باشن

 

4.یک ساعت,60 دقیقه از بازی گذشته

 

5.همه چیز به بازی آخر میچسبه

 

6.داور در سوت خودش میزنه

 

7.بذاريد به صراحت بگم كه دو دقيقه وقت به پايان مسابقه باقي مونده !

 

8.شاید نزدیک ترین کشور به قطب جنوب , آفریقای جنوبی باشه

 

9.زاکو نی که زا به معنای افریقا و ک و نی به معنایه عدد 10 است

 

10.تشنش شده داره اب ميخوره . نوش جان

 

11.باران هم به شدت ميوزه

 

12.بازي شيلي و اسپانيا بسيار جذاب خواهد شد مخصوصا اينكه بازيكناي هر دو تيم هم زبان و همجنس و (بعد از يه مكث طولاني) و هم زبان هستن

 

13. وقتی یه بازیکن هوندوراس تنه میزنه , انگار یه درخت تنه میزنه

 

14. تعویض های دلبوسکه خارج از عرفه .

 

15.اسپانیا یه گل زده ، داوید ویا هم زده ، خیلی قشنگم زده ، 5 دقیقه پیشم زده

 

16.نود ثانیه از الان بشمارید تا مسابقه تموم شه

 

17.با شماره 2013 تماس بگیرید و پیامک بدید

 

18.دقیقه 15 بازی هستیم .... اگر تبریزی ها این بازی رو واگذار کنند چیزی از ارزش های این تیم کم نمیشه

 

19.بله ! این گل هم تقدیم به شهدای 8 سال دفاع مقدس

 

20.بدون شک الان مردم شهر چلسی خیلی خوشحال هستند

 

21.داور هند پنالتی رو دیده و میگه نه !

 

22.کاسیاس از توپی که داره بازی میشه انتقاد کرده بود

 

23.به قول خودمون یه پا دو پا انجام داد توپ رو کشید رو پای ضربه زنندش

 

24.کاسیاس هرگز به قد و قواره ی آرکوندا نمیرسه

 

25.سرخیو راموس به ناواس اُه اُه بد زدنش

 

26.هنوز هم مزه مزه میکنن تا توپو بزنن

 

27.اسپانیایی ها V وسط رو B میخونن مثل والنسیا که بالنسیا خونده میشه

 

28.بازیکنای اسپانیا در بازی با سوئیس از توپ هم سریعتر می دویدن

 

29.تورس میفرسته روی دروازه ... کسی نیست که استفاده کنه... جای خود تورس اونجا خالی بود

 

30.دومنک بازیگر آماتور وحرفه ای تئاتر

 

31.جالبه بدونيد كه اين دو تيم اولين بازي جام جهاني در اولين جام جهاني رو انجام دادن.... .... ... .... البته نه اين دو تيم.بازيكناشون فرق داشتن

 

32.از نظر ران هم در نظر بگيريم.ران بازيكنان هندوراس خيلي بزرگتره

 

33.خوب الان دو تيم بايد هر كدوم 5 تا پنالتي بزنن.بايد بگم كه هر تيمي كه پنالتي ها رو ببره يعني اينكه بازي رو برده و هر تيمي هم كه ببازه يعني اينكه بازي رو باخته

 

34.مسی حرکت میکنه .. مسی ضربه میزنه .. مــــسی .. ولی مسی گل نمیزنه !!!

 

35.مسی مسی گل میزنه ... توز توز گل میزنه!

 

36.یه اشتباه .. اشتباه مرگ بار .. بله .. مرگ مکزیک نزدیک میشه در این مسابقه

 

37.حالا دیگه مکزیک نمیتونه کمر راست کنه

 

38.حرکت توپ رو ببینید : قشنگ در آغوش دروازبان قرار میگیره

 

39.یه گل مسی داد به توز .. و حالا توز باید دنبال این باشه که یه گل بده به مسی

 

40.هلند تنها رقیب جدیش برزیله البته اسلــــــواکــــی هم تیم نــــــــاجــــدی نیســـــــــت

 

41.مــارادونـــا فعــلا ســــــگرمــه هاش تو همه تا ببینیم در جریان بازی چه خواهند کرد

 

42.بعد از شوت سرکش Teves , مارادونا مثل یه تماشاگر مثل یه طرفدار مثل یه فوتبالیست خوشحال میشه

 

43.توپ رو با بادکنک اشتباه گرفته

 

44.فشار که روی دروازه ی تیم آرژانتین بیاد این تیم وا میده

 

45.سبک بازی او جون میده برای بازی در تیم آرژانتین

 

46.یه دریبلی میزنه که تو گل کوچیک هم نمیشه از این دریبل ها زد

 

47.توپ به وسط زمین میره

 

48.واقعا عجیبه که در تهران ما الان هوا گرمه،ولی در افریقا الان هوا سرده

 

49.کریم انصاری فرد هیچ نسبتی با برادران انصاری فر نداره!بخصوص با محمد حسن

 

50.پنج حلقه المپیک نمادی از رنگ پرچم همه ی کشورهای دنیاست

 

51.پرتغال 1 بازی 1 امتیاز،ساحل عاج 1 بازی 1 امتیاز،کره شمالی 0 بازی 0 امتیاز،برزیل 0 بازی 0 امتیاز

 

52.صد هزار نفری که در استادیوم نشسته اند،نشان دهنده ی امنیتی است که در کشور وجود دارد

 

53.باقری استپ سینه رو اومد ولی نتونست ادامه بده

 

54.اتسو با کریمی صحبت میکنه،چیکار میخوان بکنن اونجا؟دارن نقشه اش رو میریزن اونجا

 

55.باز شاهدیم که صندلی های بی گناه ورزشگاه به زمین پرت میشه

 

56.افرین علیرضا محمد،افرین.واقعا یکبار دیگه با صراحت میگم،افرین علیرضا محمد

 

57.یک سانتر بی هدف ... و گل

 

58.از 4 دقیقه وقت تلف شده یک دقیقه تلف شد

 

59.شما از روی قطر 2 بازیکن میتونید بفهمید کدوم قوی تره

 

60.سبک بازی پاراگوئه جوریه که دوست داره بازیو به ضربات پنالتی یا نهایتا وقت اضافه بکشونه

 

61.ساندویچی از بازیکن در اونجا به وجود میاد

 

62.حالا بعد از این مسابقه کشتی اسپانیا از 4/1 عبور میکنه و وارد نیمه نهایی میشه

 

63.حالا توپ رو سانتر ميكنه...در واقع پرتاب ميكنه

 

64.فعلا با مداد اسم هلند رو در فینال بنویسید

 

65.اوه , عجب برگردونی زد تو صورتش حالا چمن و عرق هر چی بود هم میاد تو صورتش

 

66.امان از دست این دیرک دروازه یه موقع به نفع تیمه یه موقع به ضرر تیم

 

67.حالا اين موج ,اسمش موجه مكزيكيه كه تو ورزشگاه الان زده ميشه

68. بزن خلعتبری .. بزن

 

 

 

 



تاریخ: یک شنبه 19 آذر 1391برچسب:جواد خیابانی,گزارشگر ورزشی,سوتی,

 

تصوير سعدي

به به نوشته قريب به اتفاق كرونيكلر ها، مشرف الدين مصلح ابن عبدالله ــ سعدي شيرازي ــ نهم دسامبر سال 1292 ميلادي در زادگاه خود شهر باستاني شيراز وفات يافته است. يكي ــ دو تن ديگر درگذشت سعدي را سال 1290 ميلادي ذكر كرده و نوشته اند كه وي بسال 1210 ميلادي در شيراز به دنيا آمده بود. او كه درنوجواني شيراز را براي ادامه تحصيل در نظاميه بغداد (دانشكده اي كه خواجه نظام الملك توسي ساخته بود) ترك كرده بود تا سال 1256 (46 سالگي) به زادگاه خود بازنگشت و در اين مدت از عراق امروز، سوريه قديم (شامل لبنان و جنوب غربي تركيه)، مصر، حجاز و قسمتهايي از آناتولي ديدار كرده و در طرابلس لبنان به دست صليبيون اسير شده بود كه او را به نوشته خودش «به كار گل بداشتند» يعني عملگي در ساختن بناء به او تحميل شده بود، كه در اينجا توسط يك تاجر بازخريد و آزاد شد. سعدي كه اين نام او از اسم سعد ابن زنگي حكمران وقت فارس گرفته شده است در سال 1257 بوستان و سال بعد گلستان را به پايان رسانيد.
     نظم و نثر سعدي كه تا آن زمان چنين سبك و روشي سابقه نداشت فصاحت زبان فارسي را به اعلا درجه رسانيد. اين استاد سخن فارسي نثري روان و شيرين دارد. حكايات و ابيات سعدي آكنده از پند و اندرز براي اصلاح مردمان است. وي در عين حال يك صوفي بود. نمونه هايي از اندرزهاي منظوم او از اين قرارند: 
    
     يك نمونه:
    
    روزي كه زير خاك، تن ما نهان شود           وآنها كه كرده ايم يكايك عيان شود....
    

    
    نمونه ديگر :
    
    چو دخلت نيست، خرج آهسته تر كن            كه مي گويند ملاحان سرودي ....
    

    
    همچنين:
    
    
    شنيدم كه در وقت نزع روان            به هرمز چنين گفت نوشيروان
    
    كه خاطر نگهدار و درويش باش            نه، دربندآسايش خويش باش
    
    نياسايد اندر ديار تو ، كس            چو آسايش خويش خواهي، و بس
    

    
    سعدي يك انساندوست واقعي و كامل بود. درباره انساندوستي او، ذكر اين شعر كافي است:
    
    بني آدم اعضاي يكديگرند            كه در آفرينش ز يك گوهرند
    
    چو عضوي به درد آورد روزگار            دگر عضوها را نماند قرار
    

    
     وي همچنين گويد:
    
    اگر پادشاهست، وگر پينه دوز            چو خفتند، گردد شب هر دو روز
     

    
    ايران كه در قرون قديم به مدت 12 قرن يك ابرقدرت نظامي ــ سياسي بي چون و چرا در جهان بود، در قرون وسطا هم از نظر انديشه، دانش و ادبيات تنها بزرگ جهان بشمار مي رود كه در اين زمينه همتا نداشته است و سعدي يكي از ستارگان آسمان اين دوران ايران بود ــ دوراني كه اروپا درجهل وظلمت دست و پا مي زد و شرق تا آن سوي روسيه گرفتار تاخت و تاز مغولان و طوايفي از اين دست بود. اين دوران نا آرام و بي ثبات كه مانع اقدام گروهي مي شد، ايرانيان را متوجه خلاقيت انفرادي خود كرد كه پيشرفت در علم و ادب نتيجه تلاش فردي است.
     سعدي يك شخصيت جهاني است كه در اروپا بسياري از مردم اين نام را بر فرزندان پسر خود مي گذارند. نام اول يك رئيس جمهوري فرانسه قرن گذشته «سعدي» بود. در اينترنت، سعدي در صدها سايت وصف شده است.
    

آرامگاه سعدي در شيراز

 

منبع : انوشيروان کيهاني زاده

 




 

 

دوباره جمله را خواندم: «من بزرگي ايران را در موزه‌ي لوور ديدم نه در تخت‌جمشيد. همان بهتر كه آثارمان آنجا باشند و خاكشان را بگيرند.» 
آن‌جا باشند و خاكشان را بگيرند. آن‌جا باشند و خاكشان را بگيرند، بازهم گفتم، آرام، آرام‌تر، با صداي بلند،‌ فريادش هم كردم اما نفهميدمش. اصلا نفهميدم كه خاك سرزمين بيگانه روي آثار سرزمين من چه مي‌كند. 
راستي آثار سرزمين من، همان‌هايي كه بايد در تخت‌جمشيد، در پاساگارد، ‌در آتشكده‌ي فيروزآباد،‌ در شهر سوخته، در سيلك كاشان و در موزه‌هاي سرزمين مادري باشند در موزه‌ي لوور و ديگر موزه‌هاي خاور و باختر چه مي‌كنند: آه از درد غريبي.
چه غريب افتاده‌اند، چه تنها و چه بي‌كس. تنها شانسي كه آورده‌اند اين است كه كسي هست كه خاكشان را بگيرد. البته نمي‌خواهم بگويم اگر اينجا مي‌بودند خاكشان را مي‌گرفتيم يا از گزند باد و باران درامانشان مي‌داشتيم. چون با همين چشم‌هاي ناباورم دارم مي‌بينم كه چگونه ناسپاسي مي‌كنيم و فراتر ار تازيانه‌هاي باد و خاك كه دشنه‌هاي دست‌ساز بشر را بر سرشان آوار مي‌كنيم.
 اصلا نمي‌خواهم بگويم اگر اينجا مي‌بودند استوارتر از آن‌چه در لوور هستند تنها با كمي گرد‌و‌خاك افزوده، مي‌ديديمشان چرا‌كه با همين چشم‌ها هرروز مي‌بينم و با همين گوش‌ها روزي هزار‌بار مي‌شنوم، روزي هزار‌بار مي‌شنوم آن‌چه را كه نبايد شنيد و مي‌بينم آن‌چه را كه نبايد ديد: تخت‌جمشيد دارد ذره‌ذره ويران مي‌شود، يك‌روز به‌دست آگاهان و يك‌روز به‌دست ناآگاهان. پاساگارد هم كه داستانش پر اشك چشم است. شهر‌گور(:فيروزآباد) را به‌دست كشاورزان سپرده‌اند و گستره‌ي تاريخي سيلك را هم به‌دست شركت گاز. منظور اين‌كه هرروز از اين باغ، بري مي‌رسد تازه‌تر از تازه. 
اما با همه‌ي اين ها مگر مي‌شود شكوه و بزرگي ايران را جايي جز بر روي همين خاك ديد؟ 
نمي‌دانم، اين‌كه بزرگي ايران را در لوور نمي‌شود ديد را به پاي فرار از واقعيت‌ها مي‌گذاريد يا به من حق مي‌دهيد، به من حق مي‌دهيد كه دوست نداشته باشم كسي بگويد: بزرگي ايران را در موزه‌ي لوور ديدم. 
مگر آنان كه بزرگي ما را به تاراج در لوور و ديگر موزه‌ها نگاه داشته‌اند كه هستند و چه بيش از من و توي ايراني دارند كه نه‌تنها بزرگ بوده‌ايم كه بزرگ هستيم چرا‌كه فرهنگي به شكوه فرهنگ ايراني،‌آريايي پشتوانه‌مان است.
آناني  كه لوور را با بزرگي بزرگان سرزمين من آراسته‌اند بسياريشان،‌ گرگاني در لباس ميش هستند و شيرهايي در هيات اردك،‌ كه همچون اردك،‌ چپ و راست به ديوار مي‌خورند اما در نهان، ‌مي‌درند و جاري سرزمينم را مي‌نوشند.
اين‌ها همان‌هايي هستند كه مي‌گويند مولوي، ترك است و ابوعلي‌سينا عرب. اين‌ها همان‌هايي هستند كه براي خالي‌كردن زيرپاي من تو،‌ بادگيرهاي سرزمينم را به تازيان بخشيدند و طرح‌ها، ‌نقش‌ها و هنر ايراني را به‌نام تازي، ‌مهر زدند،‌ همان‌هايي كه به جهانيان دروغ مي‌گويند و در پي دگرگوني‌ نام درياي پارس با پيشينه‌اي چند‌هزار‌ساله به خليج‌عر... هستند.  اين‌ها همان‌ها هستند، حال چگونه در ميان نگاه‌ها و سينه‌هاي ستيزه‌جويانه‌شان مي‌توان بزرگي به تاراج‌رفته‌مان را ديد.
بر پنجه‌ي پاهايم ايستادم،‌ دستم را سايه‌بان كردم و خيره‌ي دوردست‌ها شدم،‌ باور دارم كه باري سنگين بر دوشمان است، بر دوش من،‌ بر دوش شما و بر دوش تك‌تك  مسولاني كه مسوولند و مديون. باور دارم كه هنوز هم ذره‌اي از پس آن‌چه بر دوشمان نهاده‌اند، بر‌نيامده‌ايم، باور دارم كه ساده از كنار آن‌چه حكايت از شكوه و بزرگيمان دارد، گذاشته‌ايم، باور دارم كه با همين ساده‌انگاري‌ها پا به بخت خود و نسل آينده زده‌ايم اما باور ندارم كه بزرگي ايران را مي‌شود در لوور ديد نه در تخت‌جمشيد.
به‌هر روي، هم‌ميهنم، باور داشته‌ باشي يا نه، لوور و ديگر موزه‌هاي اجنبي، سياهه‌داران تاراج تاريخ و فرهنگند و بي‌رحم‌تر از آن‌كه بشود در آن‌ا به‌دنبال شكوه گشت. 
آه از درد غريبي، آه از تنهايي و دوري. دردا از اين همه درد. 

منبع : امردادنیوز




تاریخ: شنبه 18 آذر 1391برچسب:لوور,تخت جمشید,پاسارگاد,موزه,تاریخ,

 

كوروش بزرگ بنياد گذار ايران 530 سال پيش
از ميلاد در اينجا كه وصيت كرده بود دفن شد

كوروش بزرگ بنياد گذار ايران هفتم دسامبر سال 539 پيش از ميلاد ضمن ديدار از معبد اصلي شهر بابل و اداي احترام نسبت به آن، در همين جا خطاب به همراهانش اعلام داشت كه در هرجاي دنيا كه بميرد بايد جسد او را به پاسارگاد پارس منتقل و در آنجا دفن كنند. اين بيان کوروش در تاريخ تحت عنوان "وصيت کوروش" ضبط شده است. کوروش با اين که زرتشتي بود به اديان ديگر که پيروان داشتند و نزد آنان مقدس بودند احترام مي گذارد.
     وي در همين روز «زروبابل» را به رياست بيش از چهل هزار يهودي كه آنان را از اسارت بابلي ها آزاد كرده بود برگماشت تا به اورشليم بازگرداند و به حد كافي سرباز محافظ و پول در اختيار گذارد تا اورشليم و معابد ويران شده يهوديان را بازسازي كنند. بسياري از اين يهوديان از پنجاه سال پيش از آن در اسارت دولت بابل بودند. يهوديان آزاد شده سال 538 پيش از ميلاد به ديار خود رسيدند. كوروش 29 اكتبر سال 539 پيش از ميلاد اعلام داشته بود كه ماموريت او براي آزاد كردن آسياي غربي و الحاق اين مناطق به جامعه مشترك المنافع ايران پايان يافته است و بايد نوروز را در پارس باشد. كوروش پس از تصرف بابل، دستور نوسازي بندر صيدا (واقع در لبنان فعلي) را كه به دست بخت النصر امپراتور بابل ويران شده بود به هزينه ايران صادر كرد.




تاریخ: پنج شنبه 17 آذر 1391برچسب:کورش,کورش بزرگ,پاسارگاد,یهودیان,زروبابل,

 بیست سال از ارسال اولین پیام کوتاه تلفنی یا "اس ام اس" گذشت. ایده‌ای که ابداع‌کنندگان آن هرگز تصور نمی‌کردند تا این اندازه فراگیر و جهانی شود.

 

دویچه وله نوشت:

این ایده هرچند در ابتدا خیلی ساده تصور می شود اما حالا در هر دقیقه در جهان بیش از ۱۸ میلیون اس ام اس ردوبدل می‌شود.

سوم دسامبر ۱۹۹۲، نیل پاپ‌ورت، مهندس جوان ۲۲ ساله ‌در برک شایر انگلستان، در وسط مهمانی کریسمس با گوشی تلفن همراه خود پیغامی کوتاه را برای ریچارد جارویس، رئیس خود در کمپانی "وودا فون" نوشت. او در ۲ کلمه نوشت: «کریسمس مبارک.»

 

و این جمله‌ی کوتاه اولین اس ام اس یا همان پیام کوتاه تلفنی تاریخ شد. سرویس پیام کوتاه به گفته‌ی کارشناسان از مهم‌ترین "انقلاب‌های تکنولوژیک" و نقطه‌ی عطفی در تاریخ تلفن همراه به شمار می‌رود.

نیل پاپ‌ورت بعدها خود اعتراف کرد که هرگز فکر نمی‌کرد که استفاده‌ی از سیستم پیام کوتاه تلفنی تا این اندازه محبوب و فراگیر شود. او در پانزدهمین سالگرد "اس ام اس" گفت: «آن زمان من مهندس جوانی بودم که درباره‌ی قابلیت‌های تکنولوژی فعالیت داشتم. روزی که به ایده‌ی اس ام اس فکر کردیم، تصورمان این بود که این راه هوشمندانه‌ای برای کارمندان شرکت‌های مربوط به فن‌آوری است که در داخل شرکت به جای تلفن زدن به‌هم، برای هم پیغام کوتاه بفرستند.»

 

ادامه مطلب...


تاریخ: دو شنبه 13 آذر 1391برچسب:پیامک,اس ام اس,پیام کوتاه,

 محققان به تازگی دریافتند که خواب کافی در طول شبانه روز احساس درد را کاهش می دهد.

 
به گزارش ˈدیلی تلگرافˈ، بررسی های انجام شده در بیمارستان ˈهنری فوردˈ نشان می دهد که 10 ساعت خواب در طول شبانه روز، از مصرف انواع مسکن برای کاهش درد موثر تر است.
 
متخصصان توصیه می کنند که خوب روز به هیچ عنوان نمی تواند جایگزین خواب شب باشد و منظور از خواب کافی خواب شب است.
 
خواب کافی علاوه بر اثرات تسکین درد، به سلامت قلب نیز کمک می کند و موجب تقویت حافظه شده و احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش می دهد.
 
تحقیقات دیگری نشان می دهد که خواب کافی احتمال ابتلاء به سرطان را نیز کاهش می دهد.
 
در ادامه تحقیقات آمده است که چُرت زدن در طول روز موجب هشیاری می شود.
 
استفاده از عرقیات گیاهی آرامش بخش قبل از خواب توصیه شده است.
 
منبع : ایرنا



تاریخ: دو شنبه 13 آذر 1391برچسب:خواب,درد,افسردگی,سرطان,

 این روزها با سرد شدن و ساکن ماندن هوا آلاینده ها در شهرهای بزرگ به یک معضل اساسی برای ساکنان این شهرها به خصوص افراد مسن و بیماران ریوی تبدیل شده است.

 
در چنین شرایطی، تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق مصرف آب، آب میوه های طبیعی، شیر و ماست کم چرب، میوه و سبزیجات تازه، دانه ها و مغزها می تواند تا حدود زیادی افراد را در مقابل آلودگی و صدمات ناشی از آن به دستگاه های مختلف بدن به خصوص دستگاه تنفسی مصون دارد.
 
افرادی که دارای بیماری های ریوی و حساسیت های تنفسی هستند، بهتر است در مراکز شهر و مناطق آلوده تردد نکنند مگر اینکه ناچار باشند که در این حالت نیز باید از ماسک های مناسب استفاده و پس از هر بار مصرف آن را تعویض کنند.
 
این افراد همچنین باید بیش از افراد سالم از آب و مایعات طبیعی مصرف کنند.
 
رییس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران در این باره می گوید: تنها حامی انسان در قبال هرگونه تغییرات 
ادامه مطلب...


تاریخ: یک شنبه 12 آذر 1391برچسب:آلودگی هوا,سیستم ایمنی بدن,,

  مسئول کلینیک سلامت جنسی مرکز فوق تخصصی ابن سینا در مورد نقش عفونت های ناشی از کلامیدیا در ناباروری گفت: عفونت ناشی از کلامیدیا یک بیماری انتقال یابنده از راه تماس جنسی است که توسط یک باکتری به نام ˈکلامیدیا تراکوماتیسˈ ایجاد می شود و قابل درمان است.کالمیدیا

 
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی- ابن سینا، دکتر ˈسید علی آذینˈ افزود: این بیماری می تواند سبب بروز مشکلاتی جدی در زنان و مردان، نظیر ترشحات آلت تناسلی، ناباروری و عفونت نوزاد تازه متولد شده از مادر آلوده شود.
 
این عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی ابن سینا با بیان اینکه کلامیدیا گاهی بیماری خاموش نامیده می شود و ممکن است فردی مبتلا باشد اما از آن آگاه نباشد گفت: علایم اغلب در یک تا سه هفته بعد از آلودگی بروز می کند و افراد مبتلا ممکن است نشانه هایی مانند ترشح غیرطبیعی (موکوس، چرک) از مهبل یا آلت تناسلی مردانه داشته باشند و یا هنگام ادرار کردن دچار درد شوند.
 
آذین تاکید کرد: کلامیدیا به آسانی با سوزاک اشتباه گرفته می شود و نشانه های هر دو بیماری تا حد زیادی مشابه یکدیگرند که می توانند به صورت همزمان رخ دهند.
 
وی ادامه داد: قابل اعتماد ترین روش تشخیص کلامیدیا، روش های آزمایشگاهی است و معمول ترین تست، جمع آوری یک نمونه از ترشحات آلت تناسلی مردانه و زنانه و آزمایش آن برای یافتن باکتری است.
 
وی اظهارداشت: در صورت ابتلا به عفونت کلامیدیا، این عفونت با تجویز آنتی بیوتیک های تک دوز یا در دوره های 14 تا 17 روزه درمان می شود و حتی بعد از بهبود نیز مصرف دارو باید ادامه یابد و اگر یک تا دو هفته بعد از اتمام داروها، نشانه های بیماری از بین نرفت، دوباره به پزشک مراجعه شود.
 
مسوول کلینیک سلامت جنسی مرکز فوق تخصصی ابن سینا گفت: سالانه بیش از یک میلیون زن به بیماری التهابی لگن (PID) مبتلا می شوند که حدود نیمی از موارد ابتلا به این بیماری، ناشی از عفونت کلامیدیاست و بسیاری از این زنان بدون علامت هستند.
 
وی اظهار داشت: بیماری التهابی لگن به التهاب لوله تخمدانی و ناباروری منجر می شود و پژوهشگران تخمین می زنند که هر ساله 100 هزار زن در اثر ابتلا به بیماری التهابی لگن نابارور می شوند.
 
منبع : ایرنا



تاریخ: یک شنبه 12 آذر 1391برچسب:ˈکلامیدیا,تراکوماتیس,عفونت,ناباروری,سوزاک,,

 محققان دانشگاه فناوری چالمرز در سوئد اولین بازوی روباتیک کاشت کامل را با قابلیت کنترل ذهن ساخته‌اند که از اعصاب و بقایای ماهیچه‌های خود فرد برای تامین سطح کنترل ادراکی بیشتر از تصورات قبلی استفاده می‌کند.

 
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اجراهای اولیه این فناوری بر روی بیماران قرار است در زمستان سال جاری انجام شود.
 
اندام پروتزی که با پالسهای الکتریکی در ماهیچه‌ها کنترل می‌شوند از دهه 1960 برای معلولان در دسترس بوده اما عملکرد آنها محدود و کنترلشان سخت است. همچنین بسیاری از معلولان شیوه استاندارد استفاده از سوکت‌های متصل برای اتصال اندام مصنوعی به بدن را ناراحت‌کننده توصیف کرده‌اند.
 
محققان برای افزایش راحتی و درک‌پذیرتر کردن طراحی خود از فرآیند کاشت استخوانی(osseointegration) استفاده کردند. این فرآیند که ابتدا در دهه 1960 ساخته شده، شامل اتصال استخوان زنده به سطح یک کاشت مصنوعی بوده و برای پروتزهای گوش، چشم و بینی و همچنین پروتزهای اندام بزرگتر با موفقیت عمل کرده است.
 
در فناوری جدید این محققان، یک کاشت تیتانیومی بطور مستقیم در اسکلت فرد قرار داده شده که شامل الکترودهایی برای اتصال به اعصاب و ماهیچه‌های باقیمانده اندام معلول است. اجرای الکترودها به شیوه باعث افزایش چشمگیر در ثبات سیگنالی در مقایسه به شیوه‌های رایح کنترل پروتزها می‌شود که در آنها الکترود در سطح پوست قرار می‌گیرد.
 
پالسهای الکتریکی از اعصاب فرد با الکترودهای کاشتی دریافت شده و سپس به یک رابط عصبی منتقل می‌شوند و در عوض آنها را از میان کاشت تیتانیومی استخوانی ارسال می‌کنند. در نهایت، این پالسها با الگوریتم‌های پیچیده درون بازوی مصنوعی رمزگذاری شده و به کاربر امکان یک کنترل خوب بر حرکات پروتز را ارائه می‌کند.
 
این دست مصنوعی بسیار ماهرانه ساخته شده است. موتورهای درون هر انگشت می‌توانند بطور جداگانه و همزمان کنترل شوند که آزادی بیشتری را برای حرکات به فرد ارائه می‌کنند.
 
این پروتز همچنین قادر به ارائه سطوحی از بازخورد در زمان تحریک مسیرهای عصبی به مغز کاربر است و بسیار شبیه به بازوی واقعی عمل می‌کند.



تاریخ: شنبه 11 آذر 1391برچسب:دست مصنوعی,کاشت استخوانی,osseointegration,

 در تحقیقی علمی که به تازگی منتشر شده است، استفاده از داروهای ضدسرماخوردگی بدون تجویز پزشک احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی را در افراد افزایش می دهد.

به گزارش روزنامه فیگارو،ˈ پزودوافدرینˈ موجود در داروهای ضدسرماخوردگی که بدون نسخه پزشک در داروخانه ها به فروش می رسد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را در افراد افزایش می دهد.
هیچ بیماری پیش پاافتاده تر از سرماخوردگی نیست. هر فرد عادی دستکم 2 تا 3 بار در سال بدون هیچ خطری به سرماخوردگی مبتلا می شود.
با این حال، انواع داروهای فروش آزاد ضدسرماخوردگی حاوی تنگ کننده های عروقی هستند که می تواند مشکلات جدی را برای سلامتی افراد ایجاد کند.
البته این شرایط بسیار نادر است اما به دلیل خطراتی که این نوع داروها می تواند داشته باشد، باید آنها را با دقت بیشتری مصرف کرد.
بر اساس مطلب منتشر شده درخبرنامه فارماکولوژی ، به طور کلی برخی از داروها که به صورت شفاهی و بدون نسخه پزشک از سوی بیماران مصرف می شود، حاوی پزودوافدرین یک مولکول تنگ کننده عروق است که خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی را در فرد افزایش می دهد.
علاوه بر این، در برخی تبلیغات ادعا می شود که بسیاری از این محصولات برای استفاده خوراکی مجاز هستند.
در فصولی از سال که ویروس ها در همه جا منتشر می شوند و رشد می کنند، هشدارها در مورد این محصولات بیشتر مطرح می شود.
به گفته دکتر ˈامانوئل بوندون گیتونˈ نویسنده این مطلب علمی، باید به افراد در مورد مصرف خودسرانه داروهای ضئ سرماخوردگی که خطرات آنها برای عموم از لحاظ آسیب شناسی باورکردنی نیست، هشدار داد و به جای آن افراد را به استفاده از سرم فیزیولوژیک تشویق کرد.
مقامات بهداشت فرانسه از چند سال پیش درپی افزایش بیماری های قلبی - عروقی استفاده خودسرانه از محصولات حاوی پزودوافدرین را ممنوع کردند.
محصولات حاوی پزودوافدرین برای رفع گرفتگی بینی استفاده می شود. این ماده باعث بی خوابی می شود و در صورت مصرف طولانی مدت به عنوان عاملی موثر در ابتلای افراد به بیماری های مختلف و حساسیت های تنفسی شناخته شده است.
 
منبع : ایرنا



تاریخ: شنبه 11 آذر 1391برچسب:سرماخوردگی,پزودوافدرین,pseudophedrine,

 دبیر ستاد توسعه فناوری میکروالکترونیک با اشاره به حمایت های انجام شده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ساخت «آی سی» برای نخستین بار در کشور خبر داد.به گزارش سرویس فناوری ایسنا، دکتر حسن حاج قاسم صابون پز، ساخت ادوات و «آی سی

»‌های مختلف آنالوگ و دیجیتال با حمایت ستاد توسعه فناوری میکرو الکترونیک را اقدام مهمی عنوان کرد که برای نخستین بار در کشور صورت گرفته است.

 

 دبیر ستاد توسعه فناوری میکرو الکترونیک در ادامه تصریح کرد: طرح «آی سی»‌ طرحی است که در آن سازمان یا فرایندی به صورتی سازماندهی شده به دانشگاه هایی که در این رابطه تمایل به همکاری داشتند، از طریق ستاد میکروالکترونیک منتقل شد تا قطعاتی که در این رابطه طراحی می کنند، منجر به ساخت شود. البته همه ابزارهای طراحی و نظام های طراحی برای آن نیز فراهم شده بود.

 وی با بیان اینکه بر اساس این طرح برای نخستین بار در کشور بر پایه برنامه ریزی و طراحی صورت گرفته، «آی سی» ساخته و تست شد، تاکید کرد: فرایند طراحی و رسیدن به محصول در این سطح گسترده ‌پیش از این وجود نداشت.

 دکتر صابون پز با بیان اینکه طی یک سال گذشته حدود 10 «آی سی» ساخته شده است، تصریح کرد: تعدادی از این «آی سی» ها برند جهانی دارند و می توانند در بازارهای جهانی نیز مطرح شوند.

منبع : ایسنا




تاریخ: شنبه 11 آذر 1391برچسب:آی سی,میکرو الکترونیک,
آخرین مطالب