روغن ماهی Fish oil محققان دانشگاه ایندیانا دریافتند که روغن ماهی می‌تواند بیماران همودیالیزی را از مرگ ناگهانی در اثر ایست قلبی نجات دهد.

 
به گزارش ˈمدیکال نیوزˈ، افزایش میزان اسیدهای چرب امگا 3 در خون بیماران همودیالیزی موجب کاهش چشمگیر خطر ایست قلبی در این بیماران می‌شود. 
 
اسیدهای چرب امگا 3 در مواد مغذی مختلف از جمله روغن ماهی یافت می‌شود و به همین علت رژیم غذایی مناسب یکی از فاکتورهای اصلی برای نجات بیماران همودیالیزی محسوب می شود.
 
محققان دانشگاه ایندیانا در یک تحقیق دریافتند که نرخ نجات بیماران همودیالیزی در طول سال اول بیماری تنها 35 درصد بوده و احتمال ابتلای این افراد به ایست قلبی در چند ماه ابتدای درمان بسیار بالا و چیزی حدود 7 درصد است. 
 
ایست قلبی معمولاً در اثر اختلال در پالس‌های الکتریکی قلب ایجاد شده و منجر به توقف ضربان قلب و جریان خون در بدن بیمار می‌شود.
 
این اختلال می‌تواند موجب بیهوشی، اختلال در تنفس و پس از چند دقیقه موجب مرگ بیمار شود.



تاریخ: یک شنبه 29 بهمن 1391برچسب:روغن ماهی,همودیالیز,امگا 3,ایست قلبی,

 به گزارش دیلی میل، این فناوری به نام Argus II در نوع خود اولین است و در سال 2011 برای استفاده در اروپا تاییدیه گرفته است ولی برای کاربرد آن در آمریکا نیازبه تاییدییه سازمان غذا و داروی آمریکا ( FDA ) است .

 
Argus II نتیجه 20 سال تحقیق علمی در خصوص اندام ظریف و عمدتا پیچیده چشم است.
 
بیشترین کارآیی این فناوری برای بیمارانی خواهد بود که به شکل ارثی نابینایی دارند . در حال حاضر حدود 3000 نفر در آمریکا به یک بیماری چشمی که باعث از بین رفتن شبکیه می شود، مبتلا هستند. این فناوری از دو قسمت پیوند پروتز Argus II در داخل چشم و یک عینک تشکیل شده است.

Argus II

 
 
با جایگزینی یک سری الکترودها در داخل چشم ، پروتز Argus II نارسایی شبکیه را در انتقال اطلاعات در مورد نور و تاریکی جبران می کند و این اطلاعات را فورا به مغز منتقل می کند.
 
قسمت دیگر Argus II از یک عینک تشکیل شده است.
 
این عینک دارای دوربین هایی است که اطلاعات اشیای مقابل افراد را به رایانه کوچکی که بر روی عینک تعبیه شده است، منتقل می کند. 
 
اطلاعات به صورت بی سیم به پروتزی که در چشم کار گذاشته شده ، منتقل می شود و مغز با ارسال یک سری پالس های الکتریکی، به بیمار این امکان را می دهد که در نهایت نور، تاریکی و اشکال را ببیند.
 
دکتر ˈمارک هومایونˈ از دانشکده پزشکی کک ˈیو.اس.سیˈ در مورد این فناوری گفت: اگر به ابداع این نوع فناوری برای سایر بخش های بدن ادامه دهیم و زبان جدید الکتریکی پالس ها به مغز و به چشم ها را بفهمیم ، می توانیم از آن برای سایر بخش های بدن نیز استفاده کنیم و بدین ترتیب جهان و نحوه ارتباطمان با آن تغییر می کند.
 
با این وجود محققان می گویند که برخی کاربران Argus II می توانند حروفی به بلندی چند اینچ را تشخیص دهند.
 
به گفته محققان اتکای این دستگاه به یک رایانه خارجی عامل مهمی برای موفقیت ها و کارآیی آتی آن به شمار می رود.
 
به گفته آنها درآینده بیمارانی که زمانی نابینا بودند با استفاده از این وسیله می توانند رنگ های مختلف را تشخیص دهند.



تاریخ: دو شنبه 23 بهمن 1391برچسب:Argus II,شبکیه,عینک,پروتز,چشم,نابینا,

آسمفوق تخصص ریه کودکان از فرانسه گفت : در حال حاضر 6 تا 10 درصد از کودکان ایرانی در زندگی خود مبتلا به آسم می شوند ولی این بیماری در میان کودکان ایرانی رو به افزایش است .

 
دکتر ˈقمر تاج خان بابایی ˈ افزود : آسم یکی از بیماری های شایع در میان کودکان است و عوامل مختلفی همچون ژنتیک و عوامل محیطی در ایجاد آسم دخیل هستند.
 
وی ادامه داد: آسم یک بیماری مزمن ریوی است که در آن راه های هوایی تنگ و تنفس مشکل می شود . راه های هوایی یک بیمار مبتلا به آسم به شدت حساس است .
 
خان بابایی یادآور شد : هرچه میزان آلودگی در هوا بیشتر باشد احتمال بروز و تشدید آسم در میان انسان هایی که درشهرهای صنعتی زندگی می کنند ، بیشتر است و همچنین اضافه کردن مواد افزودنی و نگه دارنده به غذاها نیز شرایط را برای بروز آسم در کودکان فراهم می کند.
 
به گفته وی آسم از سرفه طولانی شروع و به صورت خس خس سینه ، تنگی نفس ، احساس فشار در قفسه سینه و عفونت های مکرر تنفسی ادامه می یابد . این موارد از علایم هشدار دهنده آسم است .
 
این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود : علاوه براین بروز ریفلاکس معده ( برگشت مواد غذایی از معده به مری ) و سینوزیت نیز در کودکان تشدید کننده آسم است .
 
خان بابایی اظهار داشت : آسم بیماری خطرناکی نیست و کاملا قابل کنترل و درمان است و والدین در صورتی که کودکانشان دچار بیماری آسم هستند با رعایت کردن توصیه های پزشکان و متخصصان ریه می تواند این بیماری را به خوبی کنترل و درمان کنند .
 
به گفته وی عوامل محرکی مانند آنتی ژن های مختلف در محیط مانند استفاده از پشم و پر در رختخواب های کودکان و استفاده از اسباب بازی های که حاوی مو و کرک است ، موجب بروز آسم در کودکان می شود.
 
این متخصص ریه از والدین کودکان خواست به محض مشاهده سرفه های طولانی مدت و عفونت های تنفسی در میان کودکان با مراجعه به پزشک هرچه سریعتر نسبت برای مداوای آنها اقدام کنند.



تاریخ: دو شنبه 23 بهمن 1391برچسب:آسم,آلودگی,تنگی نفس,سرفه,,

ُSIRT3 این پژوهش که توسط زیست شناسان دانشگاه کالیفرنیا- برکلی انجام شده، نشان دهنده پیشرفت مهمی در شناخت سازوکار مولکولی دخیل در پیری است. این یافته راه را برای ارائه درمانهای هدفمند برای بیماری های تحلیلی مرتبط با سن فراهم می کند.

محققان دریافتند SIRT3یکی از اعضای خانواده پروتئین های موسوم به سرتوئین ها نقش مهمی را در کمک به سلول های بنیادی پیر خون برای مقابله با استرس و فشار، ایفا می کند. وقتی آنها سلول های بنیادی خون موش های پیر را با SIRT3القا کردند، شکل گیری سلول های خونی جدید در آنها بروز کرد؛ شواهدی از معکوس شدن روند زوال مرتبط با سن در عملکرد سلول های بنیادی پیر.

 

دانیکا چن استادیار علوم تغذیه و سم شناسی دانشگاه کالیفرنیا – برکلی گفت: می دانستیم که سرتوئین ها پیری را تنظیم می کنند اما تحقیق ما در واقع نخستین موردی است که نشان می دهد سرتوئین ها می توانند تحلیل مرتبط با سن را معکوس کنند. این یافته بسیار هیجان انگیز است. به گفته وی این مطالعه راه را برای ارائه درمانهای بالقوه برای بیماری های زوالی مرتبط با سن هموار می کند.

 

چن افزود: اکنون پیری نه یک فرایند تصادفی و کنترل نشده بلکه یک فرایند بسیار تنظیم شده شناخته می شود چرا که می توان آن را دستکاری کرد. مطالعات نشان داده اند حتی یک تک جهش ژنی می تواند به افزایش طول عمر منجر شود.

 

محققان، نخست سیستم خونی موش های دارای ژن معیوب SIRT3 را بررسی کردند. به طور شگفت آوری مشاهده کردند در بین موش های جوانی که SIRT3 نداشتند، هیچ مشکلی بروز نمی کرد. اما زمانی تفاوت مشاهده می شد که موش کم کم پا به سن می گذاشت. وقتی دوساله شدند، موش هایی که ژن SIRT3 نداشتند به طور چشمگیری شاهد کاهش سلول های بنیادی خون بودند و توانایی شان برای تولید سلول های خونی جدید در مقایسه با موش های معمولی هم سن خودشان کم شد.




تاریخ: سه شنبه 17 بهمن 1391برچسب:SIRT3,Sirtuin 3,سرتوئین,

جشن سده جشن سده مانند نوروز و مهرگان از جشن‌های بزرگ ایرانیان بوده و پیوند ویژه‌ای با «آتش» دارد. از روزگاران باستان تاکنون این جشن در دهمین روز بهمن‌ماه که صدمین روز از زمستان بزرگ(زمستان بزرگ از یکم آبان‌ماه آغاز می‌شده است) برگزار شده است. آنان بر این باور بودند که پس از این روز از سرمای زمستان آرام‌آرام کاسته خواهد شد.

از این‌رو در روزِ جشن، به دشت و صحرا رفته، هیزم و خار فراهم آورده و با فرارسیدن شب و پایین رفتن آفتاب، آتش بزرگی افروخته و همگان در پیرامون آن دست‌دردست هم به نیایش و شادی می‌پرداختند. گردهمایی‌ای که همازوری را می‌رساند. همازوری در این‌که، همه‌ی انسان‌ها دارای سرچشمه‌ای واحد هستند.

 
ایرانیان، مهار آتش را به هوشنگ‌شاه نسبت می‌دهند. هنگامی که وی با همراهانش از کوهی می‌گذشتند. ماری سیاه‌ رنگ و بسیار بزرگ با چشمانی سرخ در سر راه آنان پدید آمد. سنگی که برای کشتن او پرت شد. سنگ به سنگ دیگری برخورد کرد و خاشاک نزدیک، ‌از اثر جرقه، آتش گرفت. و هوشنگ شاه، خدای را از این فروغ سپاس گفت.
 
در شاهنامه این داستان به شیوایی به وسیله‌ی فرزانه‌ی توس آورده شده است:
 
نـگه کــرد هوشنگ با هوش و سنگ  /  گرفتش یکی سنگ و شد پیش جنگ
 
بــــه زور کیـانــــی رهـانـیـد زِ دسـت  /  جهانسـوز مـار از جهـان جـو بِجسـت
 
بر آمـــد به سنـگ گــران سنگ خرد   /  همان و همین سنگ بشکست خرد
 
فروغــــی پـدیـد آمـد از هــر دوسنـگ  /  دل سنـگ گشـت از فـــروغ آذرنـــــگ
 
نشـــــد مـــــــار کشتــه ولیکـن ز راز   /  پـدیـد آمـــد آتـش از آن سنـگ بـــــاز
 
 
بگـفـتـا فـروغـــــی است ایـن ایــزدی  /   پـرسـتـیــد بـایـــد اگـــــــــر بخـــــردی
 
 
شب آمــد بـرافروخـــت آتـش چو کوه  /   همـان شــاه در گــــرد او با گـــــــروه
 
یکی جشن کرد آن‌شب و باده خـورد  /   سـده نــام آن جشن فـرخنده کــــرد
 
ز هـوشنـگ مـانـد ایـن سـده یـادگـار  /   بسـی بـاد چـون او دگـــر شهـریــــار
 
گمان می‌رود فرزانه‌ی توس خواسته است که با رمز و رازی مثال‌زدنی، نوید ازمیان رفتن اهریمنِ تاریکی و نادانی که نماد آن مارسیاه با چشمانی زرد است را به اندیشه‌ی خواننده برساند. در این داستان مار با ویژگی «جهانسوز» آمده است و از «دودِ دهان» وی که جهان را تیره گون می‌سازد، سخن رفته است. «جهانسوز مار» کنایه‌ای از بودن اندیشه‌های ویرانگر است و «دودِ دهان» استعاره‌ای از خود‌خواهی و خیره‌سری است که جهان و جهانیان را در کام سوزنده‌ی خویش می‌بلعد.
 
به هر روی از این داستان می‌توان این‌گونه برداشت کرد برای دور و مهارکردن اهریمن یا اندیشه‌های بد و نادرست، می‌بایست آتش و روشنایی اهورایی را در دلِ خود روشن کنیم و با دریافت این فروغ ایزدی و با اندیشه، گفتار و کردارِنیک، در راه آبادانی و شادمانی جهانیان کوشا باشیم.
 
دیدگاه دیگر درباره‌ی دیدن مار سیاه آن است که: ناممکن است که انسان آن روزگار تا آن‌زمان «مار» ندیده باشد. از این‌رو گمان می‌رود که «مار» همان آتش‌فشان باشد. در فرگرد یکم وندیداد و در فقره‌ی ۲ آمده است که در «آریاویج»، آتشفشانی بوده که به «اژی‌سرخ» نامور است و در کتاب «مینوی خرد» به‌نام «پتیاره‌ی مار» از آن یاد می‌شود.
 
دو چشم از بر سر چو دو چشمه‌ی خون / ز دود دهانش جهان تیره‌گون
 
بنابراین می‌توان گمان برد که نخستین بار آتش را از با افروختن چوبی به‌وس
یله‌ی سیاله‌های آتشفشان به‌دست آورده‌اند.
 
در اوستا از هوشنگ با فرنام(:لقب) «پَرَذاتَ» یاد می‌شود. «ذات» معنی داد و قانون می‌دهد. ترجمه‌ی فارسی «پَرَذاتَ»، پیشداد است و بر وری هم معنی «داد ِ پیشین» یا «قانون نخست» را می‌رساند. البته روشن است چرا هوشنگ را به این فرنام می‌خوانند. زیرا که در آن روزگار خانه ساخته شد. نخستین مرزها به‌وجود آمد. و نگهبانی از مرزها و وسیله‌هایی که در خانه نگهداری می‌شود، ناگزیر خواستار قانون می‌شدند.
 
پس از چیره‌شدن شدن تازیان بر ایران این جشن ملی، کماکان برگزار می‌شده است. به گونه‌ای که در اصفهان و در روزگار «مردآویج زیاری» (سال ۳۲۳هجری مهی(:قمری)) جشنی باشکوه گزارش شده است. همچنین در پایان سده‌ی چهارم و در روزگار محمود غزنوی این جشن رونق بسیار داشته است. و «عنصری» که در یکی از این جشن‌ها بوده است آن‌را این‌گونه می‌شناساند:
 
سده جشن ملوک نامدار است / زافریدون و از جم یادگار است
 
سلطان مسعود هم این جشن را برگزار می‌کرده و «فرخی» در ستایش آن این‌گونه می‌سراید:
 
جشن سده و سال نو و ماه محرم / فرخنده کناد ایزد بر خسروِ عالم
 
و همچنین منوچهری که در سال ۴۲۰هجری مهی به خدمت سلطان مسعود درآمده، در قصیده‌ای می‌سراید:
 
آمد ای احرار شب جشن سده / شب جشن سده را حرمت بسیار بود (احرار= ایرانیان)
 
خیام نیشابوری هم در کتاب نوروزنامه به روشنی نوشته است که: «هر سال تا به امروز آیین آن(سده) پادشاهان نیک عهد در ایران و توران به‌جای می‌آورند.»
 
اکنون در ایران آیین جشن سده را زرتشتیان ایران برگزار می‌کنند. در هنگام برگزاری این جشن، کمینه، سه تن از موبدان سپیدپوش، برای شعله‌ور ساختن هیزم‌ها از نیایشگاه به سوی جایگاه هیزم انباشته، حرکت می‌کنند. دهموبد نیز آتشدانی در دست دارد که در آن، آتش شعله‌ور است. چند تن از دختران و پسران سپیدپوش نیز که مشعل‌هایی روشن با خود دارند، آنان را همراهی می‌کنند.

 
جشن سده
موبدان درکنار تلِ هیزم بخش‌هایی از خرده‌اوستا و آتش‌نیایش را می‌خوانند. این گروه سه‌بار گردِ توده‌ی هیزم چرخیده و پس از ایست کوتاهی در کنار آن و به آرامی و هماهنگ به سوی خرمن هیزم می‌روند، دهموبد به‌وسیله‌ی آتش موجود در آتشدان که برگرفته از آتشِ آتشکده است و جوانان سفیدپوش با یاری از شعله‌ی مشعل‌ها، هیزم را آتش می‌زند. از آغاز تا پایان این آیین فرخنده، آهنگ‌های شاد نواخته می‌شود و مردم، با شادی شکوه شعله‌ورشدن آتش جشن سده را جشن می‌گیرند. و در پایان دیده می‌شود که روشنایی آتش سده در مبارزه با تاریکی شب، پیروز می‌شود.

 




تاریخ: دو شنبه 9 بهمن 1391برچسب:جشن سده,آتش,هوشنگ,موبدان,زرتشتیان,آریاویج,

 

سلول بنیادیمحققان دانشگاه کیوتو برای اولین بار در دستاورد بزرگی که می‌تواند جان بسیاری از بیماران وابسته به دیالیز را نجات دهد، توانسته‌اند با استفاده از سلولهای بنیادی شبه جنینی، بافت کلیه تولید کنند. این دستاورد جدید به عنوان اولین گام در مسیر پیوند بافت کلیه تولید شده از سلول‌های بنیادی شبه‌جنینی به شمار می‌رود.
 
محققان توانسته‌اند بخشی از یک لوله ادرار را با استفاده از سلولهای بنیادی که از قابلیت تبدیل به تمام بافتهای بدن برخوردارند، تولید کنند. کلیه از ساختار پیچیده‌ای برخوردار بوده و پس از آسیب، بازیابی آن بسیار مشکل است که بسیاری از بیماران کلیوی را مجبور به استفاده از شیوه دیالیز می‌کند. اما این دانشمندان با افزودن چند ماده به سلولهای بنیادی شبه‌جنینی توانستند بافت میان‌پوست متوسط را که کلیه تا حد زیادی از آن تشکیل شده، پس از 11 روز کشت با نرخ موفقیت بیش از 90 درصد تولید کنند.
 
محققان سپس این بافت را به منظور تولید بخشهایی از ساختار یک لوله ادرار با سلولهای کلیه یک جنین موش کشت کردند و در نهایت نتیجه گرفتند، از آنجایی که این بافت توانسته پروتئین LTL را که یکی از ویژگیهای لوله ادرار است، تولید کند، از این رو این روش بخشی از یک لوله ادرار را با موفقیت تولید کرده است.
 
آنها همچنین در گزارش خود تائید کردند که سلولهای دیگر کلیه مانند سلولهای اپیتلیال احشایی و سلولهای جمع‌آوری کننده توبول نیز تولید شده‌اند ، که در صورت عملکرد عادی این لوله ادرار، بافتهای دیگر کلیه را برای دستیابی به کاربردهای بالینی تولید خواهند کرد.

 




جاوا Java "گروه آمادگی‌های ضربتی رایانه‌ای آمریکا"(CERT) وابسته به وزارت امنیت داخلی این کشور در مورد استفاده از نرم‌افزار Java روی رایانه‌های شخصی هشدار داد.


به گزارش ایتنا گروه CERT با انتشار این بیانیه به صورت کاملا جدی روی پایگاه اینترنتی خود هشدار داد: «نرم‌افزار Java ۷ Update ۱۰ و نسخه‌های پیش از آن شامل یک نقطه آسیب‌پذیر می‌شوند که می‌تواند دسترسی از راه دور هکرها به اطلاعات داخل رایانه‌‌ها را فراهم کند و شرایط لازم برای انجام حملات جدی اینترنتی را روی سیستم‌های آسیب‌پذیر فراهم آورد». 

مرکز امنیتی یاد شده توضیح داده است که با این اتفاق یک هکر می‌تواند به تمامی رایانه‌هایی که نرم‌افزار Oracle Java Runtime Environment (JRE) ۱.۷ روی آنها نصب شده است، دسترسی داشته باشد.

در بیانیه وزارت امنیت داخلی آمریکا آمده است: «ابزارهایی که مبتنی بر مرورگر اینترنتی Internet Explorer اجرا می‌شوند و تمام محتویات اینترنتی که به واسطه آن به نمایش درمی‌آیند از جمله اطلاعات مبتنی بر نرم‌افزارهای Microsoft Office یا Windows Desktop Search می‌توانند به عنوان عاملی برای حملات اینترنتی از این طریق مورد استفاده قرار گیرند. باید توجه داشت که نرم‌افزار Oracle Java ۷ update ۱۰ و تمامی نسخه‌های پیش از آن مشکل یاد شده را به‌وجود می‌آورد.»

و با وجود تلاش‌های فراوان هنوز نتوانسته است با یک وصله امنیتی این مشکل را برطرف کند و به همین خاطر تنها روش مناسب آگاهی کاربران از این مسئله است. 
 




تاریخ: دو شنبه 2 بهمن 1391برچسب:جاوا,امنیت,هک,اوراکل,JAVA,Oracle,

همایون خرم استاد همایون خرم موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز سرشناس ایرانی روز 28 دیماه 1391 در بیمارستان دی بر اثر سرطان روده در تهران درگذشت.

بنابر واپسین گزارش ها آیین خاکسپاری پیکر شادروان یکشنبه 1 بهمن ماه از روبروی تالار وحدت انجام می شود.
استاد همایون خرم در بوشهر، زاده شد و نوازنده ی نامدار ویولن و از اعضای شورای عالی خانه موسیقی ایران بود. مادرش از شیفتگان موسیقی اصیل ایرانی بود و به دلیل علاقه به دستگاه همایون، نام «همایون» را برای فرزند خود برگزید. وی در سن 11 سالگی به مکتب استاد صبا راه یافت و چند سال بعد به عنوان نوازنده ی 14 ساله، در رادیو به تنهایی به اجرا پرداخت. بعدها در بسیاری از برنامه‌های موسیقی رادیو، به ویژه در برنامه گلها، به عنوان آهنگ‌ساز، سولیست ویولن و رهبر ارکستر آثاری ارزشمند ارایه داد.
از میان آثار این آهنگساز می‌توان به قطعات «تو‌ ای پری کجایی»، «امشب در سر شوری دارم»، «ساغرم شکست‌ای ساقی»، «رسوای زمانه منم»، «آیا همه شما بی‌گناهید»، «اشک من هویدا شد»، «پیک سحری» و «آوای خسته دلان» اشاره کرد.
وی همچنین در دهه‌های 20 تا 50 خورشیدی، با هنرمندانی چون جواد معروفی، جلیل شهناز، فرهنگ شریف، مجید نجاحی، منصور صارمی، جهانگیر ملک و امیر ناصر افتتاح همنوازی کرده‌است.
خرم در سال‌های پس از انقلاب، آهنگسازی آلبوم «تنها ماندم» (1379) با صدای محمد اصفهانی و «رسوای زمانه» (1388) با خوانندگی «علی رضا قربانی» را به کارنامه هنری خود افزوده و چندین بار کنسرت داده است
استاد همایون خرم دارای درجه 1 هنری (معادل مدرک دکترا) از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور بود و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته مهندسی برق در دانشگاه علم و صنعت ادامه داده بود.
 



جشن بهمنگانفرخش باد  و خداوند  فرخنده  کناد    عيد فرخنده و بهمنجه و بهمن ماه

جشن بهمنگان برابر است با: روز دوم از ماه باستانی(زرتشتی) بهمن که «بهمن» روز نام دارد (برابر با 26دی ماه) و ویژه امشاسپند بهمن است.


برابر نوشته‌هاى اوستا، اهورامزدا داراى فروزه هاى نيك بي‌شمار است كه از ميان آن‌ها شش ویژگی برگزيده‌ترند كه به هر‌ يك از اين‌ها امشاسپند مى‌گويند. بهمن نخستین و برترين امشاسپند است. بهمن به معني انديشه‌ي‌نيك است.ایرانیان باستان و زرتشتیان کنونی، به مناسبت اين که امشاسپند بهمن در جهان مادی نگهبان چهارپايان سودمند است، در روزبهمن از گوشت خوردن پرهيز می کنند.

ابوريحان بيرونى در آثارالباقيه درباره‌ي جشن بهمنجه چنين مى‌نويسد: «روز دوم آن، روز بهمن، عيد است كه براى توافق دو نام آن را بهمنجه ناميده اند؛ بهمن نام فرشته موكل بر بهايم است كه بشر به آنها براى عمارت زمين و رفع حوايج نيازمند است.»

امشاسپند «بهمن» فرشته پاسدار «حيوانات» و نگهدارنده «سلامت انديشه» در آدمى است.
همچنین جشن بهمنگان جشن پدران و مردان آزاده، نیک‌اندیش و درست كردار است.
بسيارى از دانشمندان و پژوهشگران؛ دين زرتشت را نخستين دينى مى‌دانند كه به پاسداری از محيط زيست توجه كرده است. باور و کردار ايرانيان در پاك نگهداشتن آب، خاك و آتش همواره زبانزد يونانيان و ديگر مردم جهان بوده است. 

جشن بهمنگان

ايرانيان باستان همه ساله به مناسبت جشن «بهمنگان» يا «بهمنجه»، بيش از هر جشن و آیين ديگرى به رعايت حقوق حيوانات و پرهيز از خوردن گوشت آن‌ها، توجه می‌کردند. اگرچه برخى از آیین‌های اين جشن زيبا، از ياد رفته و به ما نرسيده، ولى خوشبختانه بخش بسياري از آن به وسیله نوشته‌های تاريخ‌نگاران و نويسندگانی همچون ابوريحان بيرونى، اسدى توسى، فرخى، منوچهرى و... در گذر زمان از ياد نرفته است. چنان كه از اين آثار برمى‌آيد، اين جشن تا پيش از حتازش مغول در ايران به‌گونه‌اي فراگير انجام مي‌شده و آیین‌ها و تشريفات آن ميان مردم گسترش داشته و حتا پس از آن روزگار نيز به گونه‌ای پراكنده برگزار مى‌شده است. 
رعايت حقوق جانوران تا سده‌ها چنان در ميان ایرانی‌ها و در اثر آموزش ایرانیان در میان مردم سرزمين‌های دور و نزدیک ريشه دوانده بود كه جزيى جدانشدنى از فرهنگ مردم به شمار مى‌آمد و همه مردم در آیين‌های گوناگون پايبندى خود را به اين فرهنگ شکوهمند نشان مى‌دادند و در نهادينه شدن آن كوشا بودند. به هر بهانه و به هر مناسبتی، در هر جشن و آیينى دلبستگی خود را به اين باورها بروز مى دادند. 

در اين روز كه برپايه‌ي تقويم رسمى امروزى برابر با ۲۶ دى ماه است، ايرانيان در آيين این جشن، از آش و خوراك‌هاى گياهى همچون نان و پنير و سبزى، شير و شربت‌هاى گياهى بهره مي‌بردند و در خانه‌ي بزرگان و بسيارى از خانواده‌ها ديگ آشى آماده و مهمانى برپا بوده است. 

بهمن نماد سپیدی و پاکی است. مردم با پوشیدن لباس سفيد در این روز، بيزارى خود را از هرگونه ناپاكى و پليدى، خونريزى و كشتار و آزار حيوانات نشان داده و با دسته‌هاى گل سفيد به ديدار يكديگر مى‌رفتند.  
نشان ويژه اين روز «خروس» بود، چرا که باور داشتند از ميان حيوانات خروس است كه همانند سروش با بانگ هشدار دهنده و بيداركننده خود نويدبخش روزى روشن با انديشه‌اى روشن، نیک و پاک است. 

جشن بهمنگان جشن بزرگی است. در كتاب اوستا آمده است: 
«مى‌ستاييم... روان‌هاى چهارپايان را كه مايه زندگى ما هستند كه ما براى آن‌هاييم و آن‌ها براى مايند. روان‌هاى جانوران سودمند دشتى را مى ستاييم(هات ۳۹) آب‌هاى روان و مرغ پران را مى‌ستاييم ... (هات ۴۹) همه جانوران آبى و زمينى و پرنده و رونده و چرنده را مى‌ستاييم. خواستار ستايش روان جانوران آبزى، جانوران زمينى، پرندگان، جانوران دشتى و چرندگان را ...».
تاریخ پشتیبانی از حيوانات در ايران به بيش از دوهزار سال پیش از ميلاد مسيح مى‌رسد و در دادنامه‌های آن زمان آمده است كسانى كه حيوانات را نگهدارى كرده و از آن‌ها كار سخت مى‌كشند، بايد سزای رفتار خود را ببینند. در اوستا نشانه‌هاى بسياري درباره آفرینش جانوران آمده است. در كتاب تاريخ پزشكى ايران باستان، از گفته‌ي اوستا آمده: «بر باورمندان آیین پاکی و راستی شایسته است كه به هر موجود باردارى خواه دوپا و خواه چهارپا به يك چشم بنگرند.» 




 هشتاد و يك سال از زماني كه شهر ساسانی جندی‌شاپور، در سياهه‌ي(:فهرست) يادمان‌هاي ملی ثبت شد مي‌گذرد. همين چند سال پيش هم يعني سال ١٣٨٩، عرصه  و حريمش را تصویب كردند اما با همه‌ي اين‌ها، قرار است بر روي همان عرصه‌ي باستاني البته با مجوز سازمان ميراث، ساخت و ساز انجام شود! به گفته‌ي مجتبا گهستوني، دبير انجمن دوستداران ميراث فرهنگي خوزستان(تاريانا) با اين كه بنابر قانون، هرگونه ساخت و ساز در حريم يادمان‌هاي ملي، ممنوع است اما براي ساخت ٤٠ هزار متر واحد مسکونی بر عرصه‌ي شهر ساسانی جندی شاپور، پروانه صادر شده‌است.

به گفته‌ي گهستوني اين پروانه‌ي ساخت ٤٠ هزار متر مربعي در عرصه‌ي جندی‌شاپور را گويا مدیر میرا‌ث‌فرهنگی دزفول داده‌ است، پروانه‌اي كه با صادر‌شدنش هر ايراني مي‌تواند از خود بپرسد؛ پس براي چه قانون نوشته مي‌شود، قوانيني كه بايد پاسدار يادمان‌هاي تاريخي‌مان باشند؟
 

نقشه ي شطرنجي شهر جندي‌شاپور

جندي‌شاپور يا گندی‌شاپور یکی از يادمان‌هاي به‌جای مانده از روزگار ساسانی است كه اكنون بيش از ١٥٠٠ سال، ديرينگي دارد. جندي‌شاپور آوازه‌ي جهاني دارد چون كهن‌ترين و البته نخستين دانشگاه جهان در آن ساخته شده است. يكي ديگر از شوندهاي(:دلايل) آوازه‌ي اين شهر، وجود بيمارستاني بزرگ در آن بوده ‌است كه پزشكاني از هفت‌كشور زمين در آن به طبابت و يا آموزش، سرگرم بوده‌اند. اين شهر باستاني در شمال استان خوزستان، در ۱۷ کیلومتری جنوب خاوري شهرستان دزفول است، شهري كه اكنون تنها ویرانه‌های از آن برجاي است اما حتا اين ويرانه‌ها نيز در امان نيستند و برايشان خواب‌ها ديده‌اند. این در حالی است که دست‌اندازي به جندی‌شاپور برابرِ ماده ٥٥٨ قانون مجازات اسلامی‌(تعزیرات)، جرم است و قابليت پیگرد قانونی دارد.

 

ويرانه‌هاي جندي‌شاپور كه اكنون مردم بر آن كشاورزي مي‌كنند تا چندي ديگر خانه‌سازي

مجتبا گهستونی گفت: «مالكيت هفت هکتار از گستره‌ي تاريخي جندی‌شاپور را شخصي دارد كه اين شخص اكنون با رایزنی‌هایی که با شورای روستای اسلام‌آباد و بخشداری منطقه کرده بر آن است تا بر روي ٤٠ هزار متر مربع يعني ٤ هكتار از اين ٧ هكتار،  واحدهاي مسکونی بسازد.» 
گهستوني با اشاره به اين‌كه اين ٤٠ هزار متر درست بر روی گستره‌ي تاریخی جندی‌شاپور است، گفت: «جالب اين‌كه مدیر میراث ‌فرهنگی دزفول، دو سال پس از تصويب عرصه‌ي اين يادمان باستاني، غیرباستانی بودن این گستره را تایید و با ساخت و ساز بر آن موافقت کرده است.»
جندی‌شاپور در سال ١٣١٠ خورشيدي ثبت ملی شده و در سال ١٣٨٩ خورشيدي عرصه‌ي آن به تصویب رسیده‌است. به باور گهستوني چگونه مي‌‌توان باور كرد که مدیري از مديران پاسدار يادمان‌هاي فرهنگي، هنوز ٢ سال از تصويب عرصه‌ي يك يادمان باستاني نگذشته، غیرباستانی بودن بخشی از آن را اعلام كند!.
گهستوني گفت: «مالك ٧ هكتاري اكنون توانسته پروانه‌ي تغییر کاربری بگیرد. مدیر میراث‌فرهنگی دزفول در نامه‌ای به مالک اعلام کرده، غیرباستانی بودن ٧ هکتار از زمین‌ که روی عرصه‌ي جندی‌شاپور است محرز شده و می‌تواند بيشينه(:حداکثر) ٦  متر و با بلنداي(:ارتفاع) ٢ متر  با مصالح بومی ساخت و سازش را انجام دهد.» 
گهستوني گفت: « زماني‌كه عرصه مشخص شده، بر چه پايه‌اي مي‌‌توان بخشي از آن را غیرباستانی اعلام كرد؟» 
جندي‌شاپور يك گستره‌ي ثبت ملي‌شده است كه باتوجه به ضوابط هرگونه دگرگوني کاربری در آن ممنوع شده است. حتا تبدیل راه‌های خاکی به آسفالته در درون عرصه‌ي شهر باستانی جندی‌شاپور ممنوع است. كندن چاه و کانال براي گسترش و نصب هر گونه دکل و تیر برق هم ممنوع شده است اما با همه‌ي اين‌ها براي اين شهر تاريخي قرار است واحدهاي مسكوني بسازند!
روزي مي‌گفتند از اسب افتاده‌ايم، از اصل كه نيفتاده‌ايم؛ اما با اين پروانه‌ها، با اين ساخت و سازها، با اين خبرهاي ناگوار از يادمان‌هاي ملي، با اين نرمه‌نرمه و خرد خرد ويراني يادمان‌ها و يادگارهاي به جامانده؛ تا افتادن از اصل؛ چيزي نمانده است. 
منبع : امرداد نیوز



ویکی وویج (Wikivoyage) چند روز بیشتر تا افتتاح رسمی جدیدترین سایت بزرگ بنیاد ویکی مدیا باقی نمانده است. سایت جامع اطلاع رسانی راهنمای سفر این بنیاد به طور کامل در تاریخ ۱۵ ژانویه (۲۶ دی) عرضه خواهد شد.

ویکی وویج (Wikivoyage) هم اکنون به طور آزمایشی در حال فعالیت است. این پایگاه قرار است اطلاعات مفیدی در مورد مکان ها، مراکز تفریحی شبانه و غیره در اختیار علاقه مندان و کاربران قرار دهد. این سایت قرار است راهنمای مسافرتی کامل باشد، نه فقط منبعی تکمیلی برای راهنماهای مسافرتی سنتی.

تا پیش از افتتاح رسمی این سایت، می توانید نسخه آزمایشی آن را از لینک زیر مشاهده نمایید:

http://www.wikivoyage.org




فلج مغزی مسوول گروه سلول درمانی در بیماری های نورولوژی پژوهشگاه رویان گفت: تعدادی از کودکان فلج مغزی در کشور که با سلول های بنیادی تحت درمان قرار گرفته بودند، توان حرکتی و تعادلی خود را بازیافتند.

 
دکتر ˈلیلا عربˈ در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با بیان اینکه شیوع فلج مغزی در کودکان دو مورد در هر یک هزار تولد است، افزود: تعداد اینگونه کودکان در کشور کم نیست و فلج مغزی سیستم حرکتی و شناختی کودکان را درگیر کرده و ناتوانی زیادی ایجاد می کند.
 
وی با بیان اینکه اینگونه کودکان به دلیل این مشکلات همواره به والدین خود وابسته اند و نمی توانند زندگی مستقلی داشته باشند، ادامه داد: روش های درمانی متعددی مانند ˈکاردرمانیˈ برای کودکان فلج مغزی مطرح شده اما تاثیرگذاری کمی دارد بنابراین تصمیم گرفتیم با استفاده از ˈپزشکی ترمیمیˈ -که پایه آن سلول درمانی است-، شدت ناتوانی آنان را کاهش دهیم تا زندگی طبیعی داشته باشند.
 
مسوول گروه سلول درمانی در بیماری های نورولوژی پژوهشگاه رویان با اشاره به طراحی مدل سلول درمانی کودکان فلج مغزی خاطرنشان کرد: در این روش، سلول های بنیادی مغز استخوان از کودک جدا شده و داخل فضای نخاعی او تزریقی می شود.
 
عرب گفت: سپس توان حرکتی ، تعادلی و وضعیت اسپاسم بدن و عوارض جانبی مورد سنجش قرار گرفت و پس از شش ماه به این نتیجه رسیدیم که اغلب بیماران در زمینه های سیستم حرکتی، تعادلی، اسپاسم بدن و میزان شناخت آنان بهبود یافته اند که درصد بهبودی در آنان متغیر است.
 
وی افزود: 70 درصد این بیماران بهبود یافتند اما در 30 درصد بقیه، تغییرات زیادی مشاهده نشد و بنابراین تصمیم گرفتیم سلول های بنیادی مغز استخوان را به فاصله شش ماه از اولین تزریق سلول های بنیادی دوباره به بدن کودکان تزریق کنیم که پیگیری این مطالعات هنوز کامل نشده است.
 
مسوول گروه سلول درمانی در بیماری های نورولوژی پژوهشگاه رویان یادآور شد: مشخص شده است که افزایش دفعات تزریق سلول های بنیادی، اثربخشی سلول ها را افزایش می دهد و می توان گفت استفاده از سلول های بنیادی در درمان فلج مغزی تقریبا هم بی خطر است و هم سیستم حرکتی کودکان را بهبود می بخشد.
 
عرب تاکید کرد: همچنین عوارض جانبی ناشی از تزریق سلول های بنیادی در بیماری فلج مغزی مانند عوارض سیستمیکی بدن، واکنش های آلرژیک و عفونت های سیستم عصبی وجود ندارد.
 
وی اظهار امیدواری کرد این طرح پس از طی مراحل نهایی در اختیار تمام بیماران کشور قرار گیرد.
منبع : ایرنا

 




امیر کبیر همایش بزرگداشت امیرکبیر،  به مناسبت سالگرد کشته شدن این صدراعظم دوره قاجار و با هدف بهتر شناساندن جنبه های گوناگون اجتماعی و فرهنگی در دوران صدارت کوتاه وی در تالار همایش فرهنگسرای شفق برگزار می شود.

 
به گزارش ایران بزرگ، «یادواره امیرکبیر» با همکاری انجمن فرهنگی بیستون، پایگاه پژوهشی هخامنشیان، کانون ایران شناسی فرهنگسرای شفق، 20 دی ماه سال جاری در تالار همایش پارک شفق برگزار می شود.
 
این همایش شامل سخنرانی سعید نیکپور،کارگردان و بازیگر نقش امیرکبیر در مجموعه  تلویزیونی امیر کبیر، اجرای نمایش "آرش" با هنرمندی فرزین طاهری، پخش مستندی کوتاه درباره امیرکبیر و برنامه های متنوع دیگر می باشد.
و هدف آن شناساندن جنبه های مختلف فرهنگی و اجتماعی دوران صدارت این وزیر بزرگ عهد قاجار است که نخستین صدراعظم ناصرالدین شاه بود و در نهایت به فرمان وی به قتل رسید.
میرزا محمد تقی‌خان فراهانی مشهور به امیرکبیر، یکی از صدر اعظم های ایران در دوره ناصرالدین‌شاه قاجار بود. اصلاحات امیرکبیر اندکی پس از رسیدن وی به صدارت آغاز گشت و تا پایان صدارت کوتاه او ادامه یافت. مدت صدارت امیر کبیر ۳۹ ماه بود.
 وی مؤسس دارالفنون بود که برای آموزش دانش و فناوری جدید به فرمان او در تهران تأسیس شد. مدرسه دارالفنون در زمان صدارت امیرکبیر، در هفت شعبه تأسیس شد و اولین مدرسهٔ جدید ایران بود.
شاهزاده‌های قاجار نخستین دانشجویان دارالفنون بودند. در دارالفنون اصول علمی جدید و دانش‌های مهندسی، پزشکی و فنون به جوانان آموزش داده می‌شد و بسیاری از معلم‌های آن از اروپا و به ویژه از کشورهایی چون اتریش، اسپانیا، ایتالیا و فرانسه به کار گرفته شده بودند. پس از برکناری امیرکبیر، با وجود مخالفت‌های میرزا آقاخان نوری، مدرسه کار خود را ادامه داد.
 همچنین انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه از جمله اقدامات وی به‌شمار می‌آید. اولین شماره روزنامه وقایع اتفاقیه در سال سوم سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار در ۱۸ بهمن ۱۲۲۹ خورشیدی منتشر شد. به دستور امیرکبیر اشتراک این روزنامه برای هر یک از افرادی که از دستگاه دولتی بیش از ۲۰۰ تومان حقوق می‌گرفتند، اجباری بود.
در این روزنامه، اخبار داخلی شامل خبرهای مربوط به دربار، عزل و نصب‌ها، اعطای مقام‌ها، نشان‌ها و امتیازات چاپ می‌شد. در برخی شماره‌ها نیز اخبار رویدادهای شهرهای ایران به چاپ می‌رسید. در بخش اخبار خارجی، اخبار مربوط به کشورهای اروپایی به چاپ می‌رسید. همچنین این روزنامه دارای صفحه حوادث نیز بود. کمتر از یک سال پس از انتشار اولین شماره، در شماره ۴۹ این روزنامه خبر تحریف‌شده‌ای درباره مرگ امیرکبیر منتشر شد.
از دیگر اقدامات وی می توان به ایجاد ۴۰ قراولخانه در نقاط مختلف دارالخلافه (تهران) و اصلاح وضع چاپارخانه دولتی اشاره نمود.
امیرکبیر پس از این که با توطئه اطرافیان شاه از مقام خود برکنار و به کاشان تبعید شد، در حمام فین به دستور ناصرالدین‌شاه به قتل رسید. پیکر وی در شهر کربلا به خاک سپرده شده‌است.
گفتنی است؛ «یادواره امیرکبیر» روز چهارشنبه، 20 دی ماه سال جاری از ساعت 15 تا 17 در خیابان 21 یوسف آباد، پارک شفق، تالار همایش پارک شفق برگزار می شود.
 



زرتشت در روزگارانی بس دور، آن زمان که پدران ما ایستاده بودند و آینده‌ای دور و دراز را از دریچه‌ي اندیشه خویش جستجو می‌کردند، از دل خاک این سرزمین، خورشیدی سربرآورد تا نوری زندگی‌بخش را بر پیکره‌ي اندیشه انسان‌ها بتاباند. 
دیر زمانی بود که نژاد آریایی زندگی خویش را بر روی خاک پاک و هستی‌زای ایران استوار ساخته و زندگی نوینی را پایه‌گذاری کرده بود که همچنان ما را بر جا داشته است. زندگی این قوم پیوندی استوار با زیست‌بوم وی داشت. پس از گذر سال‌ها، اندیشه‌های انسانی به شيوه‌‌های گوناگون به جریان درآمد. او در پس پرده‌های گوناگون هستی به دنبال چرایی بزرگی می‌گشت. این‌که جریان‌های آفرینش از کجا آغاز شده‌اند و به کجا مي‌‌روند. 
در اندیشه ایران آن دوران دو مسیر فکری پدید آمد. دسته‌ای باور داشتند این جهان از بدی‌ها سرشار است و جهان ، خدایی یگانه که پشتیبان انسان‌ها باشد ندارد. جهان سراسر دروغ و کینه است و ما نیز باید تنها به فکر بهره‌ي خویش باشیم. 
اما دسته دوم کسانی بودند که باور داشتند این جهان خدایی یگانه دارد و آینده‌ي روشن از برای کسانی است که در زندگی خویش به دنبال راستی و پاکی و پیروی از اشا (هنجار آفرینش) باشند. 
اما از بد زمانه دسته‌ي نخست قدرت را در دست گرفتند. آن‌ها گروهی از کاهنان و گسترانندگان اندیشه‌های کاهنده و دروغین بودند و تنی دیگر هم قدرتمندان و فرمانروایان پیرو این اندیشه بودند. آنان با گسترش چيره‌گي فراگیر خود جهان آن را روز را در برگرفته و نفس آفرینش را به شماره انداخته بودند.
سال‌ها گذشت و روان آفرینش از این همه ستم و دروغ به درد آمده بود. پس زرتشت از قلب این سرزمین، پرده‌های ستم و خودخواهی را کنار زد. خود را فراموش و یاد مردم کرد. یاد انسانی که قرار بود آبروی آفرینش باشد. پس با سخنان اندیشه‌برانگیزی که از دل برآمده‌بود به سوی دل انسان‌ها شتافت. او در درون انسان‌ها دنیای خاموشی را یافت که با دروغ و خرافه خفه شده بود. زرتشت انسان‌هایی را در کنارش یافت که در ترس از ماورایی هولناک بر خود می‌لرزیدند. برای آرامش نیرو‌هایی دروغین همه دار و ندار و زندگی خویش را در اختیار فریب‌دهندگان نیرومند می‌گذاشتند. 
آموزگاران فریبکار با گسترش دروغ و نیرنگ، انسان‌های تنها را به بردگی و بهره‌كشي فکری خویش درمی‌آوردند. زورمندان، زندگی آن‌ها را می‌رباییدند و کاهنان و کرپانان زندگی آنان را فدا و فنای توهم و بی‌خردی پرورده‌ي دست خود می‌کردند. 
زرتشت با اندیشه و سخن اندیشه‌برانگیز پا به میدان حقیقت گذاشت. او هیچ معجزه‌ای جز سخن دل‌انگیز خود نداشت. او به انسان‌ها نشان داد آنچه در ماورایی فریبنده جستجو می‌کنند در درون خود آنهاست. حقیقت چیزی جز هنجارهای افزاینده این جهان (اشا) نیست. زرتشت اهورامزدایی را به آنها نشان داد که می‌اندیشد و می‌آفریند. پس ما نیز باید بیاندیشیم و بیافرینیم. 
زرتشت در پرتو امشاسپندان، توانست اهورامزدا (خداوند یگانه) را به زیبایی برای مردمان آن روز و امروز انسان‌ها به بشناساند. خداوندی که از روی مهربانی با آفریدگانش رفتار می‌كند و چیزی جز بر پايه‌ي اشا نیافریده است. 
زرتشت در آموزش‌هایش کوشید به انسان‌ها بیاموزد که زندگی به‌تنهايي و جدا از مردم راه به سوی نابودی دارد. او درپي آن بود که یگانگی خداوند را در زندگی اجتماعی به نمایش بگذارد. یکپارچگی انسان‌ها در آرمان‌ها و آرزوها و حرکت هماهنگ به سوی جهانی که همه برادر هم هستند. 
در اندیشه‌ي زرتشت، صلح یک شعار خوش خط و خال و ظاهری نبود. زمانی که هر کس باور داشته باشد که خوشبختي‌‌اش در پرتو خوشبختی دیگران نمود می‌یابد، دیگر به داشته و‌خواسته‌ي  دیگران دست درازی نمی‌کند.
در آموزش‌های گاتها، سروده‌های  اشوزرتشت، انسان‌ها نه بر پايه‌ي قراردادهای از پیش‌گزارده شده، بلکه بر اساس آن‌چه هستند در كنارهم جاي می‌گیرند. سرور شهر، کشور و جهان بهترین و برترین انسان‌هاست. کسی شهریار سرزمین است که بتواند جانشین شهریاری اهورایی  بر روی زمین باشد. همان‌گونه که آموزگار راستی کسی است که بتواند با دانش و خردش نوید خردورزی و روشن ساختن اندیشه‌ها را بدهد. 
زرتشت با سروده‌ها و آموزش‌هایش دمی زیست و آن‌گاه که آن‌چه بر دوش خویش داشت بر زمین نهاد، روانش به پرواز درآمد. ای وای که ما آدمیان آنقدر در روزهای کوتاه خویش گم شده‌ایم که از برای زادن و مرگ اندیشه هم درپي روز و تاریخ می‌گردیم. زرتشت خورشیدی بود که در بهار سربرآورد و در دی کار اندیشه را به ما واگذار کرد و خود به تماشا بنشست. همان اندازه ساده که کودکی دست مادر را می‌فشارد. 
حال کیست که ندا بردارد:
بشوی اوراق اگر همدرس مایی                                       
که علم عشق در دفتر نباشد

منبع : امرداد نیوز




تاریخ: سه شنبه 5 دی 1391برچسب:زرتشت,گاتها,اهورامزدا,آریایی,

 شرکت مایکروسافت نسخه جدیدی از نرم افزار پردازش ابری HPC خود را روانه بازار کرده است که پشتیبانی از سیستم عامل‌های ویندوز ۸ و ویندوز سرور ۲۰۱۲ از مهم‌ترین ویژگی‌های آن است. 
به گزارش وب سایت 
zdnet، شرکت مایکروسافت نسخه جدید یکی از محصولات خود را که نرم‌افزار پردازش ابری با کارایی بالا (HPC) نامیده می‌شود، در دسترس کاربران قرار داده است. وب سایت مایکروسافت در توضیحی که درباره این نرم‌افزار منتشر کرده، نوشته است: این نرم افزار منابع مورد نیاز را در اختیار مهندسان، تحلیل‌گران و دانشمندان قرار می‌دهد تا بتوانند تصمیمات مناسب‌تری را اتخاذ کنند، فرایندهای تحقیق و توسعه را با سرعت بیشتری انجام دهند و زمان دستیابی به بازار را برای خود کاهش دهند. ساخت فیلم‌های انیمیشن، تحلیل مخاطرات مالی و حل مشکلات پیچیده از جمله کاربری‌های این نرم افزار است که مایکروسافت در وب سایت خود به آن اشاره کرده است. 
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نرم افزار این است که مجموعه‌ای از سرور‌ها و پایگاه‌های داده را به صورت شبکه‌ای واحد در اختیار کاربران قرار می‌دهد که در اصطلاح به این کار خوشه‌بندی منابع داده می‌گویند. سرورهای هر خوشه، عملیات ویژه‌ای را برعهده دارند و کاربران با استفاده از نرم‌افزارهای HPC می‌توانند عملیات پردازشی پیچیده خود را بر روی داده‌ها انجام دهند. 
نسخه جدید این نرم‌افزار که مایکروسافت آن را در چهاردهم دسامبر سال جاری وارد بازار کرده است، به کاربران اجازه می‌دهد کل عملیات مربوط به یک خوشه را از طریق فناوری‌های پردازش ابری انجام دهند. این نرم‌افزار از سیستم عامل‌های ویندوز ۸، ویندوز سرور ۲۰۱۲ و نیز ماشین مجازی‌سازی ویندوز آزور پشتیبانی می‌کند. این ویژگی‌ها به کاربران یا فروشندگان نرم‌افزاری اجازه می‌دهد تا با تامین زیرساخت‌های سخت‌افزاری و صرف هزینه‌های حداقلی، عملیات خوشه بندی پایگاه‌های داده و پردازش ابری با کارایی بالا را از طریق ویندوز آزور که مهم‌ترین پلت فرم تحت پردازش ابری مایکروسافت است، انجام دهند.




مایک سیمونز(Mike Simmons)، رصدگر آمریکایی  مدیر و موسس انجمن بین المللی منجمان بدون مرز AWB گفت: 21دسامبر 2012 از لحاظ علمی پایان جهان نیست. ناآگاهی برخی اقشار مردم از موضوع های نجومی باعث دامن زدن به شایعه بی اساس 2012 شده است.

وی با بیان اینکه زمین و خورشید در ماه دسامبر به طور تقریبی در مرکز کهکشان راه شیری قرار می گیرند و این پدیده ای به طور سالانه اتفاق می افتد تاکید کرد: هیچ مقارنه یا نظم کهکشانی جدیدی در سال 2012 وجود ندارد.

سیمونز ادامه داد: هرسال به هنگام انقلاب زمستانی خورشید در نقطه ای از آسمان واقع می شود که بسیار نزدیک به مرکز کهکشان راه شیری است.

موسس انجمن رصدخانه مونت ویلسون (MWOA) کالیفرنیا، شایعه تاریکی مطلق زمین را بی اساس دانست و گفت: تمام دانشمندان عرصه نجوم این موضوع را رد کرده و چنین مساله ای شایعه ای بیش نیست.

وی با بیان اینکه اتفاق های نجومی در هر زمانی در حال وقوع است افزود: نباید ذهنمان را درگیر مسایل بی اساس علمی کنیم، چنین شایعه هایی در طول تاریخ وجود داشته و افراد فرصت طلب از ناآگاهی مردم به نفع خود سوء استفاده می کنند.

وی وجود نیبیرو(سیاره ای ناشناخته در راه برخورد با زمین) و داستان های دیگر درباره سیاره های متمرد را رد و اضافه کرد: اگر نیبیروای وجود داشت اخترشناسان به طور قطع آن را در دهه گذشته شناسایی می کردند و امروز با چشم غیرمسلح نیز باید دیده می شد.

سیمونز اظهار کرد: شکی نیست برای تک تک افراد روزی جهان به پایان خواهد رسید شاید پایان جهان برای من، همین امروز یا فردا باشد.

 
ادامه مطلب...


تاریخ: سه شنبه 21 آذر 1391برچسب:,

خودرو هیبریدیمحققان یک شرکت دانش بنیان در شهرکرد موفق به ساخت خودرو هیبریدی چهار نفره از نوع بنزینی الکتریکی با مصرف سوخت 2.4 لیتر در 100 کیلومتر شدند.

 
امین جعفری از طراحان این خودروی هیبریدی با بیان این که این خودرو حداکثر شباهت را به لحاظ کارایی به خودروهای مدرن داشته و همچنین از توجیه اقتصادی لازم جهت تولید انبوه برخوردار است، افزود: خودروهای هیبریدی دو منبع انرژی (برق – بنزین) دارند و نوع تعمیم یافته خودروهای برقی هستند که معایب خودروهای برقی و احتراق داخلی تا حدود زیادی در آنها بر طرف شده است.
 
وی افزود: در این خودرو از شاسی خودرو 206 به دلیل استانداردهایی که دارد استفاده کرده‌ایم و بدنه آن از جنس کامپوزیت، فایبرگلاس است.
 
به گفته طراح این خودرو مصرف سوخت این خودرو 2.4 لیتر در 100 کیلومتر است و هزینه تمام شده برای ساخت آن بین 30 تا 35 میلیون تومان است.
 
امینی در خصوص وجه تمایز این خودروی هیبریدی با نمونه‌های مشابه اظهار کرد: در نمونه‌های مشابه خارجی دو موتور توسط دستگاهی به هم کوپل می‌شوند که این عمل بسیار پر هزینه است در حالی که در طراحی این خودرو، موتور بنزینی جلوی خودرو تعبیه شده و به چرخ‌های جلو نیرو می‌دهد و موتور برقی بر روی اکسل عقب قرار داده شده که به این قسمت نیرو وارد می‌کند.
 
وی همچنین ادامه داد: سنسورهایی در چرخ‌های جلو قرار داده‌ایم که در هنگامی که دو موتور همزمان کار می‌کنند آنها را هم دور می‌کنند.
 
امینی در خصوص نحوه شارژ این خودروها تصریح کرد: باتری‌های این خودرو باتری‌های دو کیلو وات بر ساعت هستند که هم با برق 220 ولت شهری شارژ می‌شوند وهم از طریق ژنراتوری که به موتور بنزینی وصل شده است.
 
به گفته وی هنگامی که موتور بنزینی در حال کار است ژنراتور به حرکت در می‌آید و تولید برق می‌کند و این برق در باتری‌ها ذخیره شده و این موجب کاهش مصرف سوخت می‌شود.



تاریخ: دو شنبه 20 آذر 1391برچسب:خودرو,خودرو هیبریدی,بنزین,باتری,ژنراتور,

سامانه تایپ گفتار فارسی در پی دستیابی متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی به فن‌آوری پیشرفته طراحی و ساخت نرم‌افزار تشخیص گفتار پیوسته فارسی و امکان تایپ مستقیم گفتار توسط رایانه‌، نسخه جدید این نرم‌افزار با قابلیت‌های قرائت متون مختلف و تشخیص خودکار گوینده طراحی شد.

 
دکتر هادی ویسی، مدیر عامل شرکت سازنده این نرم‌افزار اظهار داشت: در نسخه جدید نرم‌افزار تایپ گفتار فارسی (نویسا) چهار قابلیت جدید به کاربران عرضه شده است. این نرم‌افزار علاوه بر تایپ سریع متون همزمان با گفتار گوینده، قابلیت تبدیل متن به گفتار را هم دارد به طوری که می‌تواند متون مختلف داخل رایانه از جمله متونی که توسط خود نرم‌افزار نویسا تایپ شده را قرائت کند.
 
وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از قابلیت‌هایی که به این نرم‌افزار افزوده شده، تشخیص لهجه و لحن و ایجاد پروفایل شخصی برای تمامی کاربران نرم‌افزار است. در نسخه جدید نویسا تعدادی صدای پیش فرض ضبط شده که وقتی کاربر تازه‌ای که صدای او در بخش آموزش صدای نرم‌افزار وارد نشده با آن کار می کند، نرم‌افزار با قابلیت تشخیص خودکار گوینده تشخیص می‌دهد که صدای او به کدام یک از صداهای پیش فرض نزدیک است و خود را با پروفایل آن هماهنگ می‌کند و در نتیجه نرم‌افزار در تشخیص گفتار و تایپ صحیح کلمات افزایش می‌یابد. این قابلیت‌ در کاربردهایی مانند تایپ سخنرانی‌ها و صحبت‌هایی که حاوی صدای چند نفر است (مانند مذاکرات صحن علنی مجلس) کارایی نرم‌افزار را بسیار افزایش می‌دهد.
 
ویسی تصریح کرد: تغییر مهم دیگر در نویسا، افزایش دقت پایه نرم‌افزار در تایپ در مقایسه با نسخه قبلی به میزان حدود 20 درصد است.
 
وی، امکان کنترل صوتی رایانه و تقویت بخش فرمان‌های صوتی را از دیگر قابلیت‌های نسخه جدید عنوان و خاطرنشان کرد: تقریباً تمام کارهای رایانه شامل اجرا و کنترل برنامه‌های نصب شده در آن می‌تواند با صوت انجام شود. بدین صورت که فرد می‌تواند با صحبت کردن کارها را انجام دهد، مثلاً با گفتن "بزرگ‌تر" اندازه متن تایپ شده در نرم‌افزار Word بزرگ‌تر می‌شود؛ یا با گفتن "حذف کلمه قبلی" آخرین کلمه قبل از نشان‌نما پاک می‌شود.
 
ویسی خاطرنشان کرد: در نسخه‌های قبلی نویسا در صورت فعال بودن نرم‌افزار، هر کلامی که از دهان کاربر خارج می‌شد تایپ می‌شد؛ مثلاً در مواردی مثل کاربردهای پزشکی، وقتی پزشک مشغول گزارش‌دهی است و ناگهان شخصی وارد اتاق می‌شود یا ناگریز از پاسخ دادن به تلفن است در صورت فعال بودن برنامه همه گفتارهای وی تایپ می‌شد. در نسخه جدید با ارتقای اینترفیس کاربر و رایانه، فرد می‌تواند به صورت صوتی فرمان روشن یا خاموش را به نرم‌افزار بدهد تا فعالیت آن در مواردی که کاربر مایل به ضبط گفتارش نیست قطع شود.
 
ویسی در پایان یکی دیگر از قابلیت‌های نسخه جدید نرم‌افزار را امکان ویرایش خودکار متون عنوان و اعلام کرد: عرضه عمومی نسخه جدید نرم‌افزار نویسا همزمان با نمایشگاه الکامپ تهران (19 الی 22 آذرماه 1391) آغاز می شود.
 
گفتنی است، نرم‌افزار تایپ گفتار نویسا که براساس فناوری تشخیص گفتار پیوسته مستقل از گوینده فارسی طراحی شده نخستین نرم‌افزار تایپ گفتاری به زبان فارسی است که می‌تواند گفتار کاربران را که از طریق میکروفن به رایانه منتقل می شود در محیط‌های مختلف تایپ کند. برای این کار کافی است که یک میکروفن را به رایانه متصل کرده و متن مورد نظر خود را بخوانید. در این حالت کلام شما به رایانه منتقل شده و نرم‌افزار آن را پردازش کرده و به متن معادل تبدیل می‌کند. این نرم‌افزار همچنین امکان تبدیل فایل‌های صوتی ضبط شده به متن را نیز را دارد به طوری که می‌توان فایل یک سخنرانی یا مذاکرات یک نشست را به نرم‌افزار دارد و متن تایپ شده آن را تحویل گرفت.
منبع : ایسنا



تاریخ: یک شنبه 19 آذر 1391برچسب:گفتار فارسی,تایپ,نویسا,تشخیص گفتار,

 بیست سال از ارسال اولین پیام کوتاه تلفنی یا "اس ام اس" گذشت. ایده‌ای که ابداع‌کنندگان آن هرگز تصور نمی‌کردند تا این اندازه فراگیر و جهانی شود.

 

دویچه وله نوشت:

این ایده هرچند در ابتدا خیلی ساده تصور می شود اما حالا در هر دقیقه در جهان بیش از ۱۸ میلیون اس ام اس ردوبدل می‌شود.

سوم دسامبر ۱۹۹۲، نیل پاپ‌ورت، مهندس جوان ۲۲ ساله ‌در برک شایر انگلستان، در وسط مهمانی کریسمس با گوشی تلفن همراه خود پیغامی کوتاه را برای ریچارد جارویس، رئیس خود در کمپانی "وودا فون" نوشت. او در ۲ کلمه نوشت: «کریسمس مبارک.»

 

و این جمله‌ی کوتاه اولین اس ام اس یا همان پیام کوتاه تلفنی تاریخ شد. سرویس پیام کوتاه به گفته‌ی کارشناسان از مهم‌ترین "انقلاب‌های تکنولوژیک" و نقطه‌ی عطفی در تاریخ تلفن همراه به شمار می‌رود.

نیل پاپ‌ورت بعدها خود اعتراف کرد که هرگز فکر نمی‌کرد که استفاده‌ی از سیستم پیام کوتاه تلفنی تا این اندازه محبوب و فراگیر شود. او در پانزدهمین سالگرد "اس ام اس" گفت: «آن زمان من مهندس جوانی بودم که درباره‌ی قابلیت‌های تکنولوژی فعالیت داشتم. روزی که به ایده‌ی اس ام اس فکر کردیم، تصورمان این بود که این راه هوشمندانه‌ای برای کارمندان شرکت‌های مربوط به فن‌آوری است که در داخل شرکت به جای تلفن زدن به‌هم، برای هم پیغام کوتاه بفرستند.»

 

ادامه مطلب...


تاریخ: دو شنبه 13 آذر 1391برچسب:پیامک,اس ام اس,پیام کوتاه,

  مسئول کلینیک سلامت جنسی مرکز فوق تخصصی ابن سینا در مورد نقش عفونت های ناشی از کلامیدیا در ناباروری گفت: عفونت ناشی از کلامیدیا یک بیماری انتقال یابنده از راه تماس جنسی است که توسط یک باکتری به نام ˈکلامیدیا تراکوماتیسˈ ایجاد می شود و قابل درمان است.کالمیدیا

 
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی- ابن سینا، دکتر ˈسید علی آذینˈ افزود: این بیماری می تواند سبب بروز مشکلاتی جدی در زنان و مردان، نظیر ترشحات آلت تناسلی، ناباروری و عفونت نوزاد تازه متولد شده از مادر آلوده شود.
 
این عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی ابن سینا با بیان اینکه کلامیدیا گاهی بیماری خاموش نامیده می شود و ممکن است فردی مبتلا باشد اما از آن آگاه نباشد گفت: علایم اغلب در یک تا سه هفته بعد از آلودگی بروز می کند و افراد مبتلا ممکن است نشانه هایی مانند ترشح غیرطبیعی (موکوس، چرک) از مهبل یا آلت تناسلی مردانه داشته باشند و یا هنگام ادرار کردن دچار درد شوند.
 
آذین تاکید کرد: کلامیدیا به آسانی با سوزاک اشتباه گرفته می شود و نشانه های هر دو بیماری تا حد زیادی مشابه یکدیگرند که می توانند به صورت همزمان رخ دهند.
 
وی ادامه داد: قابل اعتماد ترین روش تشخیص کلامیدیا، روش های آزمایشگاهی است و معمول ترین تست، جمع آوری یک نمونه از ترشحات آلت تناسلی مردانه و زنانه و آزمایش آن برای یافتن باکتری است.
 
وی اظهارداشت: در صورت ابتلا به عفونت کلامیدیا، این عفونت با تجویز آنتی بیوتیک های تک دوز یا در دوره های 14 تا 17 روزه درمان می شود و حتی بعد از بهبود نیز مصرف دارو باید ادامه یابد و اگر یک تا دو هفته بعد از اتمام داروها، نشانه های بیماری از بین نرفت، دوباره به پزشک مراجعه شود.
 
مسوول کلینیک سلامت جنسی مرکز فوق تخصصی ابن سینا گفت: سالانه بیش از یک میلیون زن به بیماری التهابی لگن (PID) مبتلا می شوند که حدود نیمی از موارد ابتلا به این بیماری، ناشی از عفونت کلامیدیاست و بسیاری از این زنان بدون علامت هستند.
 
وی اظهار داشت: بیماری التهابی لگن به التهاب لوله تخمدانی و ناباروری منجر می شود و پژوهشگران تخمین می زنند که هر ساله 100 هزار زن در اثر ابتلا به بیماری التهابی لگن نابارور می شوند.
 
منبع : ایرنا



تاریخ: یک شنبه 12 آذر 1391برچسب:ˈکلامیدیا,تراکوماتیس,عفونت,ناباروری,سوزاک,,

 محققان دانشگاه فناوری چالمرز در سوئد اولین بازوی روباتیک کاشت کامل را با قابلیت کنترل ذهن ساخته‌اند که از اعصاب و بقایای ماهیچه‌های خود فرد برای تامین سطح کنترل ادراکی بیشتر از تصورات قبلی استفاده می‌کند.

 
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اجراهای اولیه این فناوری بر روی بیماران قرار است در زمستان سال جاری انجام شود.
 
اندام پروتزی که با پالسهای الکتریکی در ماهیچه‌ها کنترل می‌شوند از دهه 1960 برای معلولان در دسترس بوده اما عملکرد آنها محدود و کنترلشان سخت است. همچنین بسیاری از معلولان شیوه استاندارد استفاده از سوکت‌های متصل برای اتصال اندام مصنوعی به بدن را ناراحت‌کننده توصیف کرده‌اند.
 
محققان برای افزایش راحتی و درک‌پذیرتر کردن طراحی خود از فرآیند کاشت استخوانی(osseointegration) استفاده کردند. این فرآیند که ابتدا در دهه 1960 ساخته شده، شامل اتصال استخوان زنده به سطح یک کاشت مصنوعی بوده و برای پروتزهای گوش، چشم و بینی و همچنین پروتزهای اندام بزرگتر با موفقیت عمل کرده است.
 
در فناوری جدید این محققان، یک کاشت تیتانیومی بطور مستقیم در اسکلت فرد قرار داده شده که شامل الکترودهایی برای اتصال به اعصاب و ماهیچه‌های باقیمانده اندام معلول است. اجرای الکترودها به شیوه باعث افزایش چشمگیر در ثبات سیگنالی در مقایسه به شیوه‌های رایح کنترل پروتزها می‌شود که در آنها الکترود در سطح پوست قرار می‌گیرد.
 
پالسهای الکتریکی از اعصاب فرد با الکترودهای کاشتی دریافت شده و سپس به یک رابط عصبی منتقل می‌شوند و در عوض آنها را از میان کاشت تیتانیومی استخوانی ارسال می‌کنند. در نهایت، این پالسها با الگوریتم‌های پیچیده درون بازوی مصنوعی رمزگذاری شده و به کاربر امکان یک کنترل خوب بر حرکات پروتز را ارائه می‌کند.
 
این دست مصنوعی بسیار ماهرانه ساخته شده است. موتورهای درون هر انگشت می‌توانند بطور جداگانه و همزمان کنترل شوند که آزادی بیشتری را برای حرکات به فرد ارائه می‌کنند.
 
این پروتز همچنین قادر به ارائه سطوحی از بازخورد در زمان تحریک مسیرهای عصبی به مغز کاربر است و بسیار شبیه به بازوی واقعی عمل می‌کند.



تاریخ: شنبه 11 آذر 1391برچسب:دست مصنوعی,کاشت استخوانی,osseointegration,

 در تحقیقی علمی که به تازگی منتشر شده است، استفاده از داروهای ضدسرماخوردگی بدون تجویز پزشک احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی را در افراد افزایش می دهد.

به گزارش روزنامه فیگارو،ˈ پزودوافدرینˈ موجود در داروهای ضدسرماخوردگی که بدون نسخه پزشک در داروخانه ها به فروش می رسد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را در افراد افزایش می دهد.
هیچ بیماری پیش پاافتاده تر از سرماخوردگی نیست. هر فرد عادی دستکم 2 تا 3 بار در سال بدون هیچ خطری به سرماخوردگی مبتلا می شود.
با این حال، انواع داروهای فروش آزاد ضدسرماخوردگی حاوی تنگ کننده های عروقی هستند که می تواند مشکلات جدی را برای سلامتی افراد ایجاد کند.
البته این شرایط بسیار نادر است اما به دلیل خطراتی که این نوع داروها می تواند داشته باشد، باید آنها را با دقت بیشتری مصرف کرد.
بر اساس مطلب منتشر شده درخبرنامه فارماکولوژی ، به طور کلی برخی از داروها که به صورت شفاهی و بدون نسخه پزشک از سوی بیماران مصرف می شود، حاوی پزودوافدرین یک مولکول تنگ کننده عروق است که خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی را در فرد افزایش می دهد.
علاوه بر این، در برخی تبلیغات ادعا می شود که بسیاری از این محصولات برای استفاده خوراکی مجاز هستند.
در فصولی از سال که ویروس ها در همه جا منتشر می شوند و رشد می کنند، هشدارها در مورد این محصولات بیشتر مطرح می شود.
به گفته دکتر ˈامانوئل بوندون گیتونˈ نویسنده این مطلب علمی، باید به افراد در مورد مصرف خودسرانه داروهای ضئ سرماخوردگی که خطرات آنها برای عموم از لحاظ آسیب شناسی باورکردنی نیست، هشدار داد و به جای آن افراد را به استفاده از سرم فیزیولوژیک تشویق کرد.
مقامات بهداشت فرانسه از چند سال پیش درپی افزایش بیماری های قلبی - عروقی استفاده خودسرانه از محصولات حاوی پزودوافدرین را ممنوع کردند.
محصولات حاوی پزودوافدرین برای رفع گرفتگی بینی استفاده می شود. این ماده باعث بی خوابی می شود و در صورت مصرف طولانی مدت به عنوان عاملی موثر در ابتلای افراد به بیماری های مختلف و حساسیت های تنفسی شناخته شده است.
 
منبع : ایرنا



تاریخ: شنبه 11 آذر 1391برچسب:سرماخوردگی,پزودوافدرین,pseudophedrine,

 دبیر ستاد توسعه فناوری میکروالکترونیک با اشاره به حمایت های انجام شده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ساخت «آی سی» برای نخستین بار در کشور خبر داد.به گزارش سرویس فناوری ایسنا، دکتر حسن حاج قاسم صابون پز، ساخت ادوات و «آی سی

»‌های مختلف آنالوگ و دیجیتال با حمایت ستاد توسعه فناوری میکرو الکترونیک را اقدام مهمی عنوان کرد که برای نخستین بار در کشور صورت گرفته است.

 

 دبیر ستاد توسعه فناوری میکرو الکترونیک در ادامه تصریح کرد: طرح «آی سی»‌ طرحی است که در آن سازمان یا فرایندی به صورتی سازماندهی شده به دانشگاه هایی که در این رابطه تمایل به همکاری داشتند، از طریق ستاد میکروالکترونیک منتقل شد تا قطعاتی که در این رابطه طراحی می کنند، منجر به ساخت شود. البته همه ابزارهای طراحی و نظام های طراحی برای آن نیز فراهم شده بود.

 وی با بیان اینکه بر اساس این طرح برای نخستین بار در کشور بر پایه برنامه ریزی و طراحی صورت گرفته، «آی سی» ساخته و تست شد، تاکید کرد: فرایند طراحی و رسیدن به محصول در این سطح گسترده ‌پیش از این وجود نداشت.

 دکتر صابون پز با بیان اینکه طی یک سال گذشته حدود 10 «آی سی» ساخته شده است، تصریح کرد: تعدادی از این «آی سی» ها برند جهانی دارند و می توانند در بازارهای جهانی نیز مطرح شوند.

منبع : ایسنا




تاریخ: شنبه 11 آذر 1391برچسب:آی سی,میکرو الکترونیک,

 

پژوهشگران شرکت مایکروسافت نرم‌افزاری طراحی کرده‌اند که می‌تواند با صدای کاربر خود به زبان‌های خارجی صحبت کند. این نرم‌افزار در واقع لحن و صدای کاربر خود را می‌آموزد و سپس با تقلید آن می‌تواند متن‌هایی به زبان‌های خارجی را بخواند.

به گزارش وب‌سایت technology review این نرم‌افزار با تجزیه و تحلیل گفته‌ها و صحبت‌های کاربر خود لحن و صدای او را تقلید می‌کند و پس از آن می‌تواند کلمات و جملات زبان‌های خارجی را به صدایی شبیه صدای کاربر خود بخواند.

فرانک سونگ، یکی از دانشمندان و پژوهشگران مایکروسافت چهارشنبه هفته گذشته در جلسه‌ای در دفتر مرکزی این شرکت به معرفی این نرم‌افزار و ساز وکار آن پرداخته است. وی در این جلسه ابتدا قسمتی از صحبت‌های سرپرست پژوهشگران مایکروسافت، ریک رشید را که به زبان بومی خود ایراد کرده بود، در اختیار این نرم افزار قرار داد. این نرم افزار نیز با تجزیه و تحلیل آواها و اصوات صدای ریک رشید توانست لحن و صدای او را بیاموزد و با صدای وی متنی را به زبان‌های اسپانیولی، ماندرین، انگلیسی و ایتالیایی بخواند. صداهای خروجی به حدی شبیه صدای ریک رشید بود که گویی خود وی این جملات را به زبان‌های مختلف می‌خواند.

برای این نرم‌افزار می‌توان کاربردی زیادی تصور کرد. از یک طرف مسافران و جهانگردانی که وارد یک کشور خارجی می‌شوند می‌توانند از آن استفاده کنند و از طرف دیگر دانش‌آموزان و دانشجویان به کمک آن می توانند زبان‌های خارجی را به شیوه‌ای جذاب تر و شخصی‌تر بیاموزند. فرانک سونگ در این جلسه نشان داده است که این نرم‌افزار می‌تواند در نرم‌افزارها و برنامه‌های جهت‌یابی و موقعیت‌یابی نیز مفید واقع شود.

این نرم افزار برای یاد گرفتن لحن و صدای کاربر خود به حداقل یک ساعت زمان نیاز دارد.

منبع : همکاران سیستم




تاریخ: یک شنبه 21 اسفند 1390برچسب:نرم افزار,تقلید صدا,مایکروسافت,

  شرکت انویا اعلام کرد با استفاده از گونه جدید کاتد باتری، باتری‌های لیتیومی یونی این شرکت می‌توانند گستره خودروهای الکتریکی را افزایش داده و هزینه‌ها را کاهش دهند.

به گزارش فارس، انویا، کمپانی پنج ساله تولید کننده باتری مدعی است نسل جدید باتری‌هایش انقلابی در تکنولوژی سلولی لیتیوم یونی ایجاد خواهند کرد که منجر به افزایش تراکم انرژی و کاهش بسیار زیاد هزینه‌ها در باتری‌های لیتیوم یونی می‌شود.

مهندسین انویا سیستمز، برای بهبود عملکرد باتری‌ها، کاتد جدید منگنزی‌ طراحی کرده‌اند که در حالت عادی عضو بسیار پرهزینه‌ای در پیل باتری است.

این باتری‌ها در پروژه‌ای به ارزش 125 دلار در هر کیلووات ساعت، به ازاء 400 وات ساعت در کیلوگرم تست شدند، که حجم انرژی بیشتری نسبت به اکثریت باتری‌های موجود است و هزینه ان معادل نیمی از هزینه‌ای است که امروزه تولیدکنندگان اتومبیل می‌پردازند.

منبع : فارس نیوز




تاریخ: یک شنبه 14 اسفند 1390برچسب:باتری,باتری لیتیوم,

 بنز

شرکت خودروسازی Daimler آلمان طی بیانیه‌ای اعلام کرد که قصد دارد گوشی هوشمند آیفون را درسری جدید مدل‌های کلاس A مرسدس بنز به کار گیرد.

 

از این پس افرادی که خودروهای کلاس A مرسدس بنز را خریداری می‌کنند انواع امکانات الکترونیکی و دیجیتالی از مانیتور هوشمند داخلی گرفته تا سیستم کنترلی مرکزی برای ایجاد امنیت بیشتر را در اختیار خواهند داشت.

شرکت Daimler در این خودروهای جدید از سیستم کنترل صوتی Siri نیز بهره برده است. این سیستم به سرنشینان اتومبیل امکان می‌دهد پیام‌های دریافت شده را بشنوند و پیام‌ جدید ارسال کنند، موسیقی‌های مورد علاقه خود را انتخاب کنند و دیگر فعالیت‌های مورد نظر خود را در اتومبیل انجام دهند.

این سیستم به کمک ترکیب فناوری Drive Kit Plus و ابزار Digital DriveStyle فعالیت خود را انجام می‌دهد. رانندگان مدل جدید اتومبیل‌های سری A بنز همچنین می‌توانند حین سوار رانندگی به صورت کاملا ایمن با شبکه‌های اجتماعی توئیتر و فیس‌بوک در ارتباط باشند، شبکه‌های رادیویی را انتخاب کنند، نرم‌افزار مربوط به گیرنده ماهواره‌ای GPS مربوط به سیستم Garmin را که مربوط به وضعیت لحظه به لحظه ترافیک در خیابان‌ها می‌شود در اختیار بگیرند، نقشه سه‌بعدی را در اختیار داشته باشند و سیستم‌ جست‌وجوگر اتومبیل را مورد استفاده قرار دهند تا دریابند که در این لحظه اتومبیل در چه موقعیتی قرار گرفته است.

این قابلیت که از طریق گوشی هوشمند آیفون توسط راننده به کار گرفته می‌شود، به راننده کمک می‌کند تا در پارکینگ‌های شلوغ محل استقرار اتومبیل را شناسایی کند.




تاریخ: چهار شنبه 10 اسفند 1390برچسب:بنز,مرسدس بنز,دایملر,آیفون,مانیتور هوشمند,

 
Angry Birds

آیا شما هم به همه مراحل Angry Birds مسلط شده اید؟ اگر اینطور است حالا می توانید با یک تیر کمان بجه گانه واقغی دوباره Angry Birds بازی کنید!

احتمالا تا کنون Angry Birds برای شما هم مقداری خسته کننده شده اما راهی وجود دارد تا این بازی دوست داشتنی را دوباره برایتان جذاب و هیجان انگیز کند.
Simon Ford درMbed وسیله جالبی را طراحی کرده، یک تیرکمان بچه گانه که به وسیله آن می توانید پرنده های جنگجوی خود را به صورت واقعی پرتاب کنید. ایده ای که پشت این پروژه یعنی پروژه DIY است از یک فیلم نمایشی کوتاه درباره اینکه چطور خیلی ساده دستگاه USB خودمان را بسازیم ، الهام گرفته شده است و این پروژه می خواهد این تیرو کمان را به یک موس تبدیل کند.
این تیر و کمان در واقع ساخته دست شخصی به نام کریس جرت است که با شاخه درختی که آن را در جنگل Epping لندن پیدا کرده بود ساخته شده است. سپس Ford به دنیال شاخه های بیشتری گشت و در نهایت موفق به طراحی یک تیر و کمان شد که روی آن شتاب سنج، میکروکنترلر، کش سنسور دار و یک دستگاه عکسبرداری و پورت USB ادغام شده اند.
این میکرو کنترل در اصل به عنوان مغز این دستگاه عمل می کند و در کنار آن شتاب سنج زاویه و شیب پرتاب را اندازه گیری می کند و کش سنسور دار مقدار کشش باند لاستیکی را می سنجد. در آخر اتصال دهنده USB که در پایه دستگاه تعبیه شده این امکان را به شما می دهد تا تیر کمانتان را به کامپیوتر وصل کنید.
Ford سپس کدهایی را نوشت که این اطلاعات را به صورت حرکت های موس ترجمه کند و بنابراین حالا شما می توانید پرنده های خشمگین خود را به راحتی به سوی خوکها پرتاب کنید. اگر شما هم می خواهید ساخت این دستگاه را امتحان کنید Mbed دستورالعمل کامل نحوه ساخت این تیرو کمان را روی سایت خود قرار داده است.
منبع : خبرآنلاین



تاریخ: چهار شنبه 10 اسفند 1390برچسب:پرندگان خشمگین,Angry Birds,بازی رایانه ای,

  با ورود دلار توسط دلالان قیمت دلار کاهش یافته و به دنبال آن قیمت سکه نیز رو به کاهش نهاد.

 

قیمت سکه در روز شنبه که به 825 هزار تومان رسیده بود با 20 هزار تومان کاهش امروز 805 هزار تومان شد.

قیمت سکه طرح قدیم نیز 805 هزار تومان، سکه طرح جدید 800 هزار تومان، نیم سکه بهار آزادی 397 هزار تومان و ربع سکه هم 206 هزار تومان امروز در بازار تهران داد و ستد می شود.

گفتنی است نیم سکه 9 هزار تومان کاهش و ربع سکه 3 هزار تومان کاهش را طی 2 روز گذشته تجربه کرده است.

همچنین قیمت هر گرم طلای 18 عیار با کاهش 2 هزار تومانی  79 هزار و 400 تومان و سکه یک گرمی 107 هزار تومان امروز معامله می شود.

قابل ذکر است به دلیل ورود دلار توسط دلالان به بازار ارز، دلار هم شاهد کاهش 40 تومان شد و اکنون به محدوده 1850 تا 1860 تومان رسیده است و به گفته برخی صرافان بازار حالت نزولی به خود گرفته است که همین امر موجب کاهش قیمت سکه هم شده است.

منبع : طلانیوز




تاریخ: دو شنبه 8 اسفند 1390برچسب:سکه,سکه بهار آزادی,

  این بسته نرم افزاری که مخصوص گوشی های مجهز به سیستم عامل سیمبیان Belle طراحی شده، شامل ابزارهای مختلفی است و هم اکنون برای گوشی های نوکیا موجود می باشد.

ادامه مطلب...


تاریخ: دو شنبه 8 اسفند 1390برچسب:آفیس,مایکروسافت,سیمبیان,نوکیا,Belle,

 

محققان، رویدادهای مولكولی و سیگنال دهی خاصی را كشف كرده اند كه ویتامین D با استفاده از آنها می تواند التهاب را مهار كند.

به گزارش دیلی میل، دانشمندان در آزمایش ها نشان دادند میزان كم ویتامین D نمی تواند التهاب را مهار كند.در حالی كه میزان مناسب و توصیه شده آن توانایی مهار التهاب را دارد.

این بررسی نقش ویتامین D را در زنجیره ای از رویدادهای سلولی از اتصال به DNA از طریق مسیر سیگنال دهی خاص، گرفته تا كاهش پروتئین هایی كه التهاب را هدف قرار می دهند، تشریح می كند.

افراد مبتلا به بیماری های التهابی مزمن مانند آسم، آرتریت و سرطان پروستات كه كمبود ویتامین D دارند ، می توانند از مصرف مكمل های ویتامین D بهره مند شوند تا میزان این ویتامین در بدن آنها به بالای 30 نانوگرم بر میلی لیتر برسد.

محققان سازوكار خاصی را بررسی كردند كه ویتامین D می تواند با استفاده از آن در زمینه ایمنی بدن عمل كند.

دانشمندان گلبول های سفید خون انسان را با میزان مختلفی از این ویتامین كشت و سپس آنها را در معرض لیپوپلی ساكارید (LPS) قرار دادند.

(LPS) مولكولی است كه در لایه خارجی دیواره باكتریهای كه موجب واكنش التهابی شدید می شود، وجود دارد.

سلول هایی كه بدون ویتامین D و یا در محلول حاوی 15 نانوگرم بر میلی لیتر ویتامین D كشت داده شدند میزان زیادی 'سیتوكین IL-6' و 'TNF-alpha ' تولید كردند كه این ها عوامل مهمی در بروز واكنش التهابی هستند.

از سوی دیگر سلول هایی كه با 30 نانومتر بر میلی لیتر ویا بیشتر ویتامین D كشت داده شدند به طور چشمگیری واكنش كمتری به LPS نشان دادند.

بیشترین میزان مهار التهاب با مصرف 50 نانوگرم بر میلی گرم به دست آمد.

محققان با یك سری آزمایش های پیچیده، موقعیت های جدیدی را یافتند كه در آن گیرنده ویتامین D مستقیما به DNA می چسبد و ژنی موسوم به MKP-1 را فعال می كند.

این ژن قادر است در التهاب ایجاد شده توسط LPS مداخله كند و آن را كاهش دهد.

نتایج این تحقیقات در نشریه Immunology منتشر شده است.

منبع : ایرنا




تاریخ: یک شنبه 7 اسفند 1390برچسب:ویتامین D,آسم,آرتریت,سرطان پروستات,DNA,LPS,سیتوكین,

  به زودی زمانی فرا می‌رسد که برای شارژ گوشی یا لپ تاپ خود مجبور نخواهید بود دنبال پریز برق بگردید. در آن زمان به مدد تلاش دانشمندان خواهید توانست انرژی الکتریکی مورد نیاز دستگاه‌های همراه خود را از طریق گرمای بدنتان تامین کنید. هم اکنون گروهی از دانشمندان مشغول مطالعه و ساخت پارچه‌ای هستند که می‌تواند گرمای بدن انسان را جذب و آن را به الکتریسیته تبدیل کند. 


به گزارش وب سایت digitaltrends پژوهشگران مرکز نانوتکنولوژی و مواد مولکولی دانشگاه ویک فورست تلاش می‌کنند پارچه هوشمند و ارزان قیمتی بسازند که می‌تواند تفاوت دمایی بین دو طرف خود را به انرژی الکتریسیته تبدیل کند. دانشمندان این فناوری را «پارچه برقی» نامیده‌اند. اگر این پارچه در شرایطی قرار گیرد که یک طرف آن گرم‌تر از طرف دیگر باشد، می‌تواند انرژی الکتریسیته تولید کند. 

پروفسور دیوید کارول، سرپرست پژوهشگران در دانشگاه ویک فورس‌تر سازوکار تولید برق توسط این فناوری را چنین توضیح می‌دهد: 
ادامه مطلب...


 سرطان مری

محققان دانشكده پزشكی هاروارد موفق به شناسایی یكی از عوامل ناشناخته سرطان مری شدند.

به گزارش' ساینس دیلی'، پس‌مانده سلول‌های جنینی در بدن یكی از علل بروز سرطان مری و بیماری رفلكس معده است.

احتمال بروز سرطان مری در افرادی كه به رفلكس معده مبتلا هستند بیشتر است.

مری فرد سالم با یك بافت به رنگ سفید مایل به صورتی پوشیده شده‌است. در دیواره مری برخی افراد سلول‌هایی شبیه به سلول‌های روده دیده می‌شود و باعث می‌شود رنگ سفید مایل به صورتی به قرمز پررنگ گرایش پیدا كند. این وضعیت بارت ' Barrett' نامیده می‌شود و تشخیص قطعی آن تنها با نمونه برداری از ریه امكان‌پذیر است.

محققان به تازگی كشف كرده اند كه سلول‌های جنینی باقیمانده در بدن یكی از مهمترین دلایل ابتلا به این بیماری هستند.

سرطان ریه یكی از كشنده ترین انواع سرطان بوده كه درمان سخت و پیچیده ای دارد. علاوه بر آن پروتكل درمانی كه برای این نوع بیماران تجویز می‌شود به اندازه ای قوی است كه بدن بیمار توان تحمل آن را ندارد و قبل از مرگ توسط سرطان به دلیل ضعف بدنی جان خود را از دست می دهد. علاوه بر آن هزینه های درمانی به حدی زیاد است كه فرد از عهده آن بر نمی‌آید.

با توجه به اینكه دانش بشر برای درمان بیماری سرطان كافی نیست، جمع‌آوری این سلول‌ها از بدن و یا ایجاد مقاومت در مقابل آنها راهكار با ارزشی است.

محققان بر این باورند كه احتمال اینكه عامل سرطان‌های دیگر به ویژه سرطان‌هایی كه حالت‌های عفونتی و تورمی ایجاد می‌كنند با پاكسازی بدن از سلول‌های جنینی قابل درمان هستند و هزینه‌ای ناچیز دربردارند.

منبع : ایرنا




 

دانشمندان ژن جدیدی را كشف كرده اند كه خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

به گزارش 'هلث دیلی'، پژوهشگران فنلاندی جهش هایی ر در ژنی موسوم به Abraxas كشف كرده اند كه با موارد سرطان سینه ارثی مرتبط است.

محققان اكنون بیش از 10 ژن را شناسایی كرده اند كه خطر بروز سرطان سینه را افزایش می دهد. مشهورترین ژن های موثر در بروز سرطان سینه BRCA1 و BRCA2 است .

اما فقط حدود 20 درصد زنان با سابقه خانوادگی سرطان سینه دچار جهش هایی در ژن های BRCA1 و BRCA2 می شوند كه در بسیاری از موارد به معنای وجود ژنهای مقصر دیگری در این بیماری است.

این ژن جدید خیلی رایج نیست و در 4/2 خانواده ها دارای سابقه فامیلی سرطان سینه مشاهده شده است؛اما آنچه كه اهمیت دارد این است كه این جهش در افرادی كه به سرطان سینه مبتلا نبودند یافت نشد.

'راجر گرین برگ' استادیار زیست شناسی سرطان در دانشكده پزشكی 'پنسیلوانیا' گفت: از آنجا كه این پژوهش در فنلاند انجام شده است تحقیقات بیشتری باید صورت گیرد تا میزان رایج بودن این جهش در كشورهای دیگری نیز مشخص شود.

به گفته وی، در آینده زنان با سابقه خانوادگی سرطان سینه بهتر است تحت غربالگری جهش ژن Abraxas نیز قرار گیرند.

این محققان جهش Abraxas را در سه بیمار از 125 بیمار مبتلا به سرطان سینه دارای پیشینه خانوادگی سرطان سینه یافتند.

ظاهرا این ژن نقش مهمی را در بروز سرطان سینه ایفا می كند چرا كه با ژن BRCA1 در تعامل است.

زمانی كه پژوهشگران 991 بیمار مبتلا به سرطان سینه دیگر را مورد بررسی قرار دادند، جهش در ژن Abraxas را در یك زن كه سابقه ارثی سرطان سینه داشت مشاهده كردند.

ژن جهش یافته Abraxas مانع از آن می شود كه سلول ها، DNA آسیب دیده را ترمیم كنند.

ترمیم نشدن DNA آسیب دیده خطر سرطانی شدن سلولهای سینه را افزایش می دهد.

این ژن می تواند خطر بروز دیگر سرطانها را نیز افزایش دهد.

منبع : ایرنا




تاریخ: شنبه 6 اسفند 1390برچسب:سرطان,سرطان سینه,Abraxas,BRCA1,BRCA2,

 

گوشی‌های هوشمند نوکیا ارزان‌تر از گذشته!

شرکت نوکیا تصمیم گرفته است در چند روز آینده گوشی جدیدی را وارد بازار کند که با سیستم عامل ویندوز فون کار می‌کند و در مقایسه با دیگر گوشی‌های هوشمند این شرکت قیمت ارزان‌تری دارد.

برخی منابع آگاه به رویترز گفته‌اند نوکیا با گوشی جدید خود قصد دارد بخش بزرگ‌تری از بازار محصولات تحت ویندوز فون را از آن خود کند.
تحلیلگران معتقدند عرضه گوشی‌های ارزان‌تر می‌تواند موفقیت زیادی برای نوکیا و مایکروسافت به همراه داشته باشد.

شرکت نوکیا همچنین قصد دارد در کنگره جهانی موبایل که ۲۷ فوریه در شهر بارسلونای اسپانیا برگزار می‌شود، مدل جدیدی از گوشی‌های لومیای خود را نیز عرضه کند.
گوشی لومیا ۶۱۰ نوکیا نسخه جهانی و جدید لومیا ۹۰۰ به شمار می‌رود.

برخی گزارش‌ها نیز حاکی از این است که نوکیا قصد دارد هفته آینده مجموعه جدیدی از گوشی‌های جدید خود را وارد بازار کند.

شرکت نوکیا در سال گذشته به خاطر عدم استقبال مصرف‌کنندگان از سیستم‌عامل ویندوز فون مایکروسافت متحمل ضرر و زیان زیادی شد.
قیمت بالای محصولات تحت ویندوز فون در مقایسه با دیگر محصولات یکی از مهم‌ترین دلایل شکست این سیستم‌عامل محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، سیستم‌عامل مایکروسافت در سه ماهه چهارم ۲۰۱۱ حدود ۲ درصد رشد داشته است.
رشد در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۳ درصد و در مقایسه با چهار سال قبل ۱۳ درصد رشد داشته است.




تاریخ: شنبه 6 اسفند 1390برچسب:نوکیا,گوشی هوشمند,ویندوز فون,Nokia,

 

شرکت گوگل که در تلاش است تا استیلای خود را در بازار فناوری‌های همراه گسترش دهد، قصد دارد رایانه لوحی ۷ اینچی خود را در بهار سال جاری میلادی وارد بازار کند.


وب سایت mobiledia به نقل از منابع نا‌شناس اعلام کرده است این شرکت قصد دارد با عرضه رایانه لوحی خود با محصولات اپل و آمازون رقابت کند. مسئولین شرکت گوگل تاکنون در مورد رایانه لوحی خود رسماً اظهار نظر نکرده‌اند اما تحلیلگران شرکت DisplaySearch گفته‌اند این رایانه لوحی دارای وضوح تصویری ۲۸۰۰ در ۸۰۰ خواهد بود. و با نسخه کاملی از اندروید Icecream Sandwich کار خواهد کرد. 

گوگل به کمک شرکت موتورولا موبیلیتی که سال گذشته خریداری کرد قصد دارد ظرفیت تولید و طراحی سخت افزارهای خود را گسترش دهد. موتورولا دارای سه رایانه لوحی 10.1  و 8.1 اینچی است که حالا گوگل مالک آن‌ها است. 

تحلیلگران معتقدند گوگل با عرضه رایانه لوحی ۷ اینچی خود قصد دارد بیش از هر چیز با آیپد ۳ و کیندل فایر آمازون رقابت کند. در حال حاضر سهم عمده بازار رایانه‌های لوحی در اختیار شرکت اپل است. اپل که با آیپد ۲ خود هم اکنون پیشتاز این بازار است قصد دارد آیپد ۳ را هم در ۳ مارس سال جاری میلادی وارد بازار کند. گفته می‌شود گوگل هم رایانه لوحی خود را در اوایل آوریل به بازار عرضه خواهد کرد. 

شرکت آمازون نیز با عرضه کیندل فایر موفقیت قابل توجهی در این بازار به دست آورده است. آمازون از نوامبر سال گذشته تاکنون توانسته بیش از ۵ میلیون دستگاه کیندل فایر بفروشد. شرکت سامسونگ نیز اخیراً وارد بازار رایانه‌های لوحی کوچک شده و یک محصول ۷. ۷ اینچی وارد بازار کرده است. 

گوگل در کنار عرضه سخت افزارهای فناوری‌های همراه گوشه چشمی هم به تامین محتوا برای این ابزار‌ها دارد. این غول جستجوگر قصد دارد با همکاری شبکه‌های تلویزیونی و استودیوهای فیلم‌سازی کانال‌های یوتیوبی خود را بر روی رایانه‌های لوحی عرضه کند.

منبع : همکاران سیستم




تاریخ: شنبه 6 اسفند 1390برچسب:رایانه لوحی,گوگل,کیندل فایر,

 

پژوهشگران آزمایش اوپرا که شهریورماه گذشته ادعا کردند نشانه‌هایی از حرکت ذرات نوترینو با سرعت بیشتر از سرعت نور را مشاهده کرده‌اند، اعلام کرده‌اند این اندازه‌گیری احتمالا به دلیل خطای انسانی است!

مجید جویاآشکار ساز OPERA در ماه سپتامبر / شهریور گذشته این ادعای انقلابی را مطرح کرد که توانسته نوترینو‌هایی را با سرعت بالاتر از سرعت نور به دام بیندازد، ادعایی که در صورت اثبات به معنای پایان حکمرانی نظریه نسبیت خاص آلبرت اینشتین بر فیزیک مدرن بود.

اما به گزارش نیوساینتیست، اکنون به نظر می‌رسد که این کشف بزرگ پیش از این که باعث تغییر قوانین فیزیک شود، باعث جدی‌تر شدن نظارت بر تجهیزات خواهد شد، چرا که اکنون سخن از خطای انسانی در این نتیجه عجیب به میان آمده است.

ادامه مطلب...


تاریخ: جمعه 5 اسفند 1390برچسب:اینشتین,نور,نوترینو,نظریه نسبیت,فیزیک,

 

محققان دانشگاه كالیفرنیا موفق به شناسایی ژنی شدند كه در درمان قطعی اختلالات خونی و سرطان خون مادرزادی موثر است.

به گزارش مجله علمی' نیچر' این ژن ناشناخته Wnt 16 نام دارد و در بدن مهره داران یافت می‌شود و در ساخت سلول‌های بنیادی خون‌ساز بسیار موثر است.

درمان بیماری‌های خونی و سرطان های مادرزادی خون به روش پیوند سلول های بنیادی قابل درمان است.

در حال حاضر پیوند سلول‌های بنیادی بسته به نوع بیماری به دو روش 'اتولوگ' و 'آلوژن' انجام می‌شود كه در نوع اتولوگ پیوند پس از مراحل پیچیده پزشكی از خود بیمار به بدن او انجام می‌شود ولی در نوع آلوژن لازم است شخص اهدا كننده‌ای نیز وجود داشته باشد تا سلول های بنیادی سالم از بدن او به بیمار تزریق شود.

در حال حاضر مهمترین مانع در پیوند مغز استخوان كمبود سلول های بنیادی خون ساز و اهدا كنندگان سازگار با بدن بیمار است. علاوه بر این امكان ایجاد سلول‌های بنیادی خون‌ساز از سلول های بنیادی بند ناف و سلول‌های نخاعی قلب و نخاع وجود ندارد.

هدف اصلی پزشكان تولید سلول‌های بنیادی است كه قابلیت تولید مجدد را داشته باشد.

منبع : ایرنا




تاریخ: چهار شنبه 3 اسفند 1390برچسب:ژن,سرطان,سرطان خون,اختلالات خونی,سلولهای بنیادی,

نوکیا 15 سالگی تولد ماربازی محبوب‌ترین بازی دنیا را در گوشی‌های خود را جشن گرفت.

کسانی که بیش از ۲۵ سال سن دارند از بازی Snake یا مار به عنوان اولین و دوست‌داشتنی‌ترین بازی موبایل یاد می‌کنند.
علاوه براین، ماربازی هنوز طرفداران زیادی دارد. بنابراین، در تجلیل از محبوبیت دیرپا و جشن ۱۵ سالگی حضور این بازی در گوشی‌های نوکیا، حقایقی در مورد این بازی که جذاب‌ترین و پرطرفدارترین بازی دنیا به شمار می‌رود عنوان می‌شود:

به گزارش ایتنا، ماربازی قدمتی بیش از حضور در گوشی‌های نوکیا دارد. اولین بازی از نوع مار، یک بازی آرکِید به نام Blockade بود که توسط گرِملین در سال ۱۹۷۶ ساخته شد.

محبوبیت این بازی در دهه ۸۰ بیشتر شد؛ یعنی زمانی که راه خود را به ماشین حساب‌های تگزاس اینسترومنت، کامپیوترهای خانگی نظیر اپل ۲، کومودور ۶۴ و … باز کرد و از آنجا که هیچ کس صاحب این بازی نبود، نسخه‌هایی از آن تقریبا برای تمام کنسول‌های بازی تولید شد.

ماربازی اولین بار در سال ۱۹۹۷ در گوشی نوکیا ۶۱۱۰ ظاهر شد.
این بازی توسط تانلی آرمانتو، مهندس طراحی، برای نرم‌افزار رابط کاربری گوشی‌های نوکیا سازگار شد.
این بازی یکی از سه بازی بود که در سال ۱۹۹۷ معرفی شد. بازی‌های دیگر بازی Logic و Memory بودند و تاکنون در ۴۰۰ میلیون گوشی موبایل بوده و امروزه نسخه نهم این بازی رایج است.

در سال ۱۹۹۸ دارندگان نوکیا ۷۱۱۰ توانستند با اتصال دو گوشی با هم از طریق اینفرارد نسخه دونفره آن را بازی کنند و در سال ۲۰۰۰ در نوکیا ۹۲۰۰ Communicator نسخه Snake Ex معرفی شد.

تانلی آرمانتو جایزه ویژه از MEF) Mobile Entertainment Forum) برای مشارکت در توسعه صنعت سرگرمی موبایل را در سال ۲۰۰۵ دریافت کرد. 

در ضمن فرمول امتیازدهی این بازی به این شکل است: ضربه روی صفحه (۲۱۲) × مرحله (۱ تا ۹) + ۱۰۰ امتیاز اضافی برای به پایان رساندن مرحله. بیشترین حد امتیاز در مرحله اول ۳۱۲ و در مرحله نهم ۲۰۰۸ است.
 منبع : ایتنا



تاریخ: چهار شنبه 3 اسفند 1390برچسب:بازی,تلفن همراه,موبایل,نوکیا,Snake,

 

پژوهشگران نوعی آزمایش خون ارایه كرده اند كه با استفاده از یك قاشق چای خوری خون، می توان بسیاری از انواع سرطان را در مراحل اولیه تشخیص داد.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، دانشمندان برای این آزمایش خون، ابزاری ابداع كرده اند كه سلول های سرطانی را روشن می كند.

این آزمایش از نور فروسرخ برای تشخیص تغییرات بسیار اندك در خون فردی كه سرطان به تازگی در بدنش آغاز شده و هنوز گسترش نیافته است ، استفاده می كند.

در جدیدترین بررسی های بالینی بر روی 200 بیمار و گروه كنترل، با استفاده از این آزمایش سرطان های خاصی در 90 درصد بیماران و همچنین نوع سرطان تشخیص داده شد.

این شیوه هنوز در مراحل اولیه آزمایش های بالینی قرار دارد.اما هدف، ارایه شیوه كارا، ارزان و ساده ای برای تشخیص انواع بسیاری از سرطانهاست.

این محققان قصد دارند سرطان را زمانی كه بیماری فرد هنوز خود را نمایان نكرده است و سالم به نظر می رسد تشخیص دهند پیش از آن كه سرطان فرصت متاستاز (گسترش به سایر نقاط بدن ) را بیابد.

درصورتی كه چنین شیوه ای به تایید برسد بیمار به درمان كمتری نیاز دارد ، كمتر آزار می بیند و احتمال زنده ماندش بیشتر است.

قرار است آزمایش های بالینی این شیوه در18 ماه آینده انجام شود.

منبع : ایرنا




تاریخ: چهار شنبه 3 اسفند 1390برچسب:آزمایش خون,سرطان,سلولهای سرطانی,

 فوجیتسو

فوجیتسو، بزرگ‌ترین شرکت عرضه کننده محصولات و خدمات آی تی در ژاپن قصد دارد طیف وسیعی از گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های لوحی خود را وارد بازار اروپا کند. 
به گزارش رویترز، فوجیتسو که هم اکنون بزرگ‌ترین سازنده فناوری‌های همراه در ژاپن است و یک پنجم بازار این محصولات را در این کشور در اختیار خود دارد، می‌کوشد استیلای شرکت‌های اپل و سامسونگ در بازار اروپا را به چالش بطلبد.

رویترز که این خبر را از روزنامه فایننشال تایمز نقل کرده است درباره زمان دقیق عرضه محصولات فوجیتسو در بازار اروپا جزئیات بیشتری را فاش نکرده و فقط نوشته است این شرکت قصد دارد در عرض سه تا پنج سال آینده سهم خود را در این بازار دو رقمی کند. 

فایننشال تایمز در گزارش خود تصریح کرده است که فوجیتسو تا کنون در ساخت محصولات خود بر فناوری‌هایی تمرکز کرده که بیشتر مناسب بازارهای داخلی ژاپن است، اما حالا سعی می‌کند در تولید گوشی‌ها و رایانه‌های لوحی جدید خود از فناوری‌های‌هایی بهره ببرد که در سطح جهان قابل استفاده است. 

دورخیز فوجیتسو برای تصاحب بازار اروپا در حالی صورت می‌گیرد که ماسامی یاماموتو، رئیس این شرکت ژاپنی دو ماه قبل از اوضاع نامساعد اقتصادی اروپا اظهار نگرانی کرده و گفته بود یک بحران اقتصادی احتمالی در اروپا مهم‌ترین خطر پیش روی ما در سال آینده است.

منبع : همکاران سیستم




تاریخ: سه شنبه 2 اسفند 1390برچسب:فوجیتسو,گوشی هوشمند,رایانه لوحی,
آخرین مطالب

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 25 صفحه بعد