سیب زمینی براساس آخرین تحقیقات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برخی مواد غذایی با پایه نشاسته در اثر سرخ‌کردن، مقدار زیادی سم آکریل‌آمید تولید می‌کند که متأسفانه عوارض و بیماری‌های سختی را رقم می‌زند.

 
عضو هیأت علمی گروه فارماکودینامی و سم‌شناسی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد درباره آخرین تحقیقات انجام‌شده بر روی اثرات گیاهان دارویی گفت: ممکن است در فرآیند تهیه موادغذایی نشاسته‌ای سرخ‌کردنی مانند چیپس، بیسکوئیت، نان و قهوه و ... گاهی مقدار زیادی سم آکریل‌آمید تشکیل شود که این ماده اثر سرطان‌زایی دارد.
 
وی با بیان اینکه اثرات زعفران در پیشگیری از سمیت با برخی مواد مانند دیازینون و آکریل‌آمید بررسی شده است، افزود: این سم همچنین تغییرات هورمونی، تصلب شرائین، بیماری‌های عفونی، قلبی، سرطان کلیه و در طولانی‌مدت سمیت‌های مختلف از جمله سمیت‌های عصبی را به همراه دارد.
 
این پژوهشگر مرکز تحقیقات علوم دارویی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد تصریح کرد: نتایج بررسی‌ها بیانگر آن است که با خوردن تنها 65گرم چیپس، 2.5 تا 4برابر مجاز روزانه بیشتر این سم را وارد بدن یک نوجوان 40کیلویی می‌شود.
 
وی افزود: بر این اساس با بررسی مصرف زعفران و ماده مؤثر رنگ آن(کروسین) در حیوان و انجام کشت سلولی، موفق شدیم اثر محافظتی زعفران را در برابر سمیت‌ اکریل آمید نشان دهیم.
 
دکتر حسین‌زاده همچنین به سمیت دیازینون اشاره کرد و گفت: از این سم به مقدار زیاد برای دفع آفات نباتی در باغداری استفاده می‌شود که زعفران و مواد مؤثر آن مانند کروسین و عطر آن(سافرانال) می‌توانند تغییرات خونی و بیوشیمیایی و عوارض قلبی-عروقی ناشی این سم را مهار و فرد را برابر این سم را محافظت کنند.
 
به گفته وی، دیازینون عوارضی مانند آبریزش بینی، اسهال، انقباض برونش، انقباض عضلات و تشنج و بصورت مزمن موجب کاهش عناصر خونی، مشکلات کبدی، سمیت ژنتیکی، سمیت قلبی عروقی و طولانی‌مدت عوارض عصبی ایجاد می‌شود.
 
این استاد گروه فارماکودینامی و سم‌شناسی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «آیا می‌توان داروسازی و طب سنتی را جایگزین پزشکی نوین کرد؟»، گفت: این علوم بیشتر نقش مکمل دارند؛ اما معتقدم بهتر است همه پزشکان کشور یک دید کلی نسبت به گیاهان دارویی پیدا کنند و حتی مطالب آموزشی این علم در سرفصل‌های دروس افزوده شود.
 
وی با اشاره به برخی مشکلات بیمه‌ای برای پوشش درمان‌ها در این زمینه اظهار کرد: بیمه بطور معمول تمام گیاهان دارویی را تحت پوشش ندارد و این امر موجب افزایش قیمت فرآورده‌های گیاهی می‌شود. از طرفی باید تحقیقات بالینی علاوه بر مطالعات پایه روی گیاهان دارویی صورت گیرد تا مورد استقبال بیشتر پزشکان قرار گیرد.
 
به گفته دکتر حسین‌زاده، داروسازی سنتی در دانشکده داروسازی و طب سنتی در دانشکده طب سنتی و مکمل در مشهد راه‌اندازی و دوره دکتری این رشته هم فعال شده و از این رو در آینده‌ای نزدیک، پزشکان و داروسازان سنتی متبحری خواهیم داشت که بصورت تخصصی امر طبابت و دارویی سنتی را برعهده خواهند گرفت.
 
وی گفت: در مطالعه اخیر اثرات مختلف گیاه زعفران را با توجه به کتاب قانون بوعلی‌سینا بررسی و مقایسه و نتایج آن را در قالب 80 مقاله و کتاب علمی مستند کردیم؛ ضمن این که در مجله‌ای معتبر نیز به چاپ رسیده است.



همایون خرم استاد همایون خرم موسیقی‌دان و آهنگ‌ساز سرشناس ایرانی روز 28 دیماه 1391 در بیمارستان دی بر اثر سرطان روده در تهران درگذشت.

بنابر واپسین گزارش ها آیین خاکسپاری پیکر شادروان یکشنبه 1 بهمن ماه از روبروی تالار وحدت انجام می شود.
استاد همایون خرم در بوشهر، زاده شد و نوازنده ی نامدار ویولن و از اعضای شورای عالی خانه موسیقی ایران بود. مادرش از شیفتگان موسیقی اصیل ایرانی بود و به دلیل علاقه به دستگاه همایون، نام «همایون» را برای فرزند خود برگزید. وی در سن 11 سالگی به مکتب استاد صبا راه یافت و چند سال بعد به عنوان نوازنده ی 14 ساله، در رادیو به تنهایی به اجرا پرداخت. بعدها در بسیاری از برنامه‌های موسیقی رادیو، به ویژه در برنامه گلها، به عنوان آهنگ‌ساز، سولیست ویولن و رهبر ارکستر آثاری ارزشمند ارایه داد.
از میان آثار این آهنگساز می‌توان به قطعات «تو‌ ای پری کجایی»، «امشب در سر شوری دارم»، «ساغرم شکست‌ای ساقی»، «رسوای زمانه منم»، «آیا همه شما بی‌گناهید»، «اشک من هویدا شد»، «پیک سحری» و «آوای خسته دلان» اشاره کرد.
وی همچنین در دهه‌های 20 تا 50 خورشیدی، با هنرمندانی چون جواد معروفی، جلیل شهناز، فرهنگ شریف، مجید نجاحی، منصور صارمی، جهانگیر ملک و امیر ناصر افتتاح همنوازی کرده‌است.
خرم در سال‌های پس از انقلاب، آهنگسازی آلبوم «تنها ماندم» (1379) با صدای محمد اصفهانی و «رسوای زمانه» (1388) با خوانندگی «علی رضا قربانی» را به کارنامه هنری خود افزوده و چندین بار کنسرت داده است
استاد همایون خرم دارای درجه 1 هنری (معادل مدرک دکترا) از شورای ارزشیابی هنرمندان کشور بود و تحصیلات دانشگاهی خود را در رشته مهندسی برق در دانشگاه علم و صنعت ادامه داده بود.
 



جشن بهمنگانفرخش باد  و خداوند  فرخنده  کناد    عيد فرخنده و بهمنجه و بهمن ماه

جشن بهمنگان برابر است با: روز دوم از ماه باستانی(زرتشتی) بهمن که «بهمن» روز نام دارد (برابر با 26دی ماه) و ویژه امشاسپند بهمن است.


برابر نوشته‌هاى اوستا، اهورامزدا داراى فروزه هاى نيك بي‌شمار است كه از ميان آن‌ها شش ویژگی برگزيده‌ترند كه به هر‌ يك از اين‌ها امشاسپند مى‌گويند. بهمن نخستین و برترين امشاسپند است. بهمن به معني انديشه‌ي‌نيك است.ایرانیان باستان و زرتشتیان کنونی، به مناسبت اين که امشاسپند بهمن در جهان مادی نگهبان چهارپايان سودمند است، در روزبهمن از گوشت خوردن پرهيز می کنند.

ابوريحان بيرونى در آثارالباقيه درباره‌ي جشن بهمنجه چنين مى‌نويسد: «روز دوم آن، روز بهمن، عيد است كه براى توافق دو نام آن را بهمنجه ناميده اند؛ بهمن نام فرشته موكل بر بهايم است كه بشر به آنها براى عمارت زمين و رفع حوايج نيازمند است.»

امشاسپند «بهمن» فرشته پاسدار «حيوانات» و نگهدارنده «سلامت انديشه» در آدمى است.
همچنین جشن بهمنگان جشن پدران و مردان آزاده، نیک‌اندیش و درست كردار است.
بسيارى از دانشمندان و پژوهشگران؛ دين زرتشت را نخستين دينى مى‌دانند كه به پاسداری از محيط زيست توجه كرده است. باور و کردار ايرانيان در پاك نگهداشتن آب، خاك و آتش همواره زبانزد يونانيان و ديگر مردم جهان بوده است. 

جشن بهمنگان

ايرانيان باستان همه ساله به مناسبت جشن «بهمنگان» يا «بهمنجه»، بيش از هر جشن و آیين ديگرى به رعايت حقوق حيوانات و پرهيز از خوردن گوشت آن‌ها، توجه می‌کردند. اگرچه برخى از آیین‌های اين جشن زيبا، از ياد رفته و به ما نرسيده، ولى خوشبختانه بخش بسياري از آن به وسیله نوشته‌های تاريخ‌نگاران و نويسندگانی همچون ابوريحان بيرونى، اسدى توسى، فرخى، منوچهرى و... در گذر زمان از ياد نرفته است. چنان كه از اين آثار برمى‌آيد، اين جشن تا پيش از حتازش مغول در ايران به‌گونه‌اي فراگير انجام مي‌شده و آیین‌ها و تشريفات آن ميان مردم گسترش داشته و حتا پس از آن روزگار نيز به گونه‌ای پراكنده برگزار مى‌شده است. 
رعايت حقوق جانوران تا سده‌ها چنان در ميان ایرانی‌ها و در اثر آموزش ایرانیان در میان مردم سرزمين‌های دور و نزدیک ريشه دوانده بود كه جزيى جدانشدنى از فرهنگ مردم به شمار مى‌آمد و همه مردم در آیين‌های گوناگون پايبندى خود را به اين فرهنگ شکوهمند نشان مى‌دادند و در نهادينه شدن آن كوشا بودند. به هر بهانه و به هر مناسبتی، در هر جشن و آیينى دلبستگی خود را به اين باورها بروز مى دادند. 

در اين روز كه برپايه‌ي تقويم رسمى امروزى برابر با ۲۶ دى ماه است، ايرانيان در آيين این جشن، از آش و خوراك‌هاى گياهى همچون نان و پنير و سبزى، شير و شربت‌هاى گياهى بهره مي‌بردند و در خانه‌ي بزرگان و بسيارى از خانواده‌ها ديگ آشى آماده و مهمانى برپا بوده است. 

بهمن نماد سپیدی و پاکی است. مردم با پوشیدن لباس سفيد در این روز، بيزارى خود را از هرگونه ناپاكى و پليدى، خونريزى و كشتار و آزار حيوانات نشان داده و با دسته‌هاى گل سفيد به ديدار يكديگر مى‌رفتند.  
نشان ويژه اين روز «خروس» بود، چرا که باور داشتند از ميان حيوانات خروس است كه همانند سروش با بانگ هشدار دهنده و بيداركننده خود نويدبخش روزى روشن با انديشه‌اى روشن، نیک و پاک است. 

جشن بهمنگان جشن بزرگی است. در كتاب اوستا آمده است: 
«مى‌ستاييم... روان‌هاى چهارپايان را كه مايه زندگى ما هستند كه ما براى آن‌هاييم و آن‌ها براى مايند. روان‌هاى جانوران سودمند دشتى را مى ستاييم(هات ۳۹) آب‌هاى روان و مرغ پران را مى‌ستاييم ... (هات ۴۹) همه جانوران آبى و زمينى و پرنده و رونده و چرنده را مى‌ستاييم. خواستار ستايش روان جانوران آبزى، جانوران زمينى، پرندگان، جانوران دشتى و چرندگان را ...».
تاریخ پشتیبانی از حيوانات در ايران به بيش از دوهزار سال پیش از ميلاد مسيح مى‌رسد و در دادنامه‌های آن زمان آمده است كسانى كه حيوانات را نگهدارى كرده و از آن‌ها كار سخت مى‌كشند، بايد سزای رفتار خود را ببینند. در اوستا نشانه‌هاى بسياري درباره آفرینش جانوران آمده است. در كتاب تاريخ پزشكى ايران باستان، از گفته‌ي اوستا آمده: «بر باورمندان آیین پاکی و راستی شایسته است كه به هر موجود باردارى خواه دوپا و خواه چهارپا به يك چشم بنگرند.» 




 هشتاد و يك سال از زماني كه شهر ساسانی جندی‌شاپور، در سياهه‌ي(:فهرست) يادمان‌هاي ملی ثبت شد مي‌گذرد. همين چند سال پيش هم يعني سال ١٣٨٩، عرصه  و حريمش را تصویب كردند اما با همه‌ي اين‌ها، قرار است بر روي همان عرصه‌ي باستاني البته با مجوز سازمان ميراث، ساخت و ساز انجام شود! به گفته‌ي مجتبا گهستوني، دبير انجمن دوستداران ميراث فرهنگي خوزستان(تاريانا) با اين كه بنابر قانون، هرگونه ساخت و ساز در حريم يادمان‌هاي ملي، ممنوع است اما براي ساخت ٤٠ هزار متر واحد مسکونی بر عرصه‌ي شهر ساسانی جندی شاپور، پروانه صادر شده‌است.

به گفته‌ي گهستوني اين پروانه‌ي ساخت ٤٠ هزار متر مربعي در عرصه‌ي جندی‌شاپور را گويا مدیر میرا‌ث‌فرهنگی دزفول داده‌ است، پروانه‌اي كه با صادر‌شدنش هر ايراني مي‌تواند از خود بپرسد؛ پس براي چه قانون نوشته مي‌شود، قوانيني كه بايد پاسدار يادمان‌هاي تاريخي‌مان باشند؟
 

نقشه ي شطرنجي شهر جندي‌شاپور

جندي‌شاپور يا گندی‌شاپور یکی از يادمان‌هاي به‌جای مانده از روزگار ساسانی است كه اكنون بيش از ١٥٠٠ سال، ديرينگي دارد. جندي‌شاپور آوازه‌ي جهاني دارد چون كهن‌ترين و البته نخستين دانشگاه جهان در آن ساخته شده است. يكي ديگر از شوندهاي(:دلايل) آوازه‌ي اين شهر، وجود بيمارستاني بزرگ در آن بوده ‌است كه پزشكاني از هفت‌كشور زمين در آن به طبابت و يا آموزش، سرگرم بوده‌اند. اين شهر باستاني در شمال استان خوزستان، در ۱۷ کیلومتری جنوب خاوري شهرستان دزفول است، شهري كه اكنون تنها ویرانه‌های از آن برجاي است اما حتا اين ويرانه‌ها نيز در امان نيستند و برايشان خواب‌ها ديده‌اند. این در حالی است که دست‌اندازي به جندی‌شاپور برابرِ ماده ٥٥٨ قانون مجازات اسلامی‌(تعزیرات)، جرم است و قابليت پیگرد قانونی دارد.

 

ويرانه‌هاي جندي‌شاپور كه اكنون مردم بر آن كشاورزي مي‌كنند تا چندي ديگر خانه‌سازي

مجتبا گهستونی گفت: «مالكيت هفت هکتار از گستره‌ي تاريخي جندی‌شاپور را شخصي دارد كه اين شخص اكنون با رایزنی‌هایی که با شورای روستای اسلام‌آباد و بخشداری منطقه کرده بر آن است تا بر روي ٤٠ هزار متر مربع يعني ٤ هكتار از اين ٧ هكتار،  واحدهاي مسکونی بسازد.» 
گهستوني با اشاره به اين‌كه اين ٤٠ هزار متر درست بر روی گستره‌ي تاریخی جندی‌شاپور است، گفت: «جالب اين‌كه مدیر میراث ‌فرهنگی دزفول، دو سال پس از تصويب عرصه‌ي اين يادمان باستاني، غیرباستانی بودن این گستره را تایید و با ساخت و ساز بر آن موافقت کرده است.»
جندی‌شاپور در سال ١٣١٠ خورشيدي ثبت ملی شده و در سال ١٣٨٩ خورشيدي عرصه‌ي آن به تصویب رسیده‌است. به باور گهستوني چگونه مي‌‌توان باور كرد که مدیري از مديران پاسدار يادمان‌هاي فرهنگي، هنوز ٢ سال از تصويب عرصه‌ي يك يادمان باستاني نگذشته، غیرباستانی بودن بخشی از آن را اعلام كند!.
گهستوني گفت: «مالك ٧ هكتاري اكنون توانسته پروانه‌ي تغییر کاربری بگیرد. مدیر میراث‌فرهنگی دزفول در نامه‌ای به مالک اعلام کرده، غیرباستانی بودن ٧ هکتار از زمین‌ که روی عرصه‌ي جندی‌شاپور است محرز شده و می‌تواند بيشينه(:حداکثر) ٦  متر و با بلنداي(:ارتفاع) ٢ متر  با مصالح بومی ساخت و سازش را انجام دهد.» 
گهستوني گفت: « زماني‌كه عرصه مشخص شده، بر چه پايه‌اي مي‌‌توان بخشي از آن را غیرباستانی اعلام كرد؟» 
جندي‌شاپور يك گستره‌ي ثبت ملي‌شده است كه باتوجه به ضوابط هرگونه دگرگوني کاربری در آن ممنوع شده است. حتا تبدیل راه‌های خاکی به آسفالته در درون عرصه‌ي شهر باستانی جندی‌شاپور ممنوع است. كندن چاه و کانال براي گسترش و نصب هر گونه دکل و تیر برق هم ممنوع شده است اما با همه‌ي اين‌ها براي اين شهر تاريخي قرار است واحدهاي مسكوني بسازند!
روزي مي‌گفتند از اسب افتاده‌ايم، از اصل كه نيفتاده‌ايم؛ اما با اين پروانه‌ها، با اين ساخت و سازها، با اين خبرهاي ناگوار از يادمان‌هاي ملي، با اين نرمه‌نرمه و خرد خرد ويراني يادمان‌ها و يادگارهاي به جامانده؛ تا افتادن از اصل؛ چيزي نمانده است. 
منبع : امرداد نیوز



ویکی وویج (Wikivoyage) چند روز بیشتر تا افتتاح رسمی جدیدترین سایت بزرگ بنیاد ویکی مدیا باقی نمانده است. سایت جامع اطلاع رسانی راهنمای سفر این بنیاد به طور کامل در تاریخ ۱۵ ژانویه (۲۶ دی) عرضه خواهد شد.

ویکی وویج (Wikivoyage) هم اکنون به طور آزمایشی در حال فعالیت است. این پایگاه قرار است اطلاعات مفیدی در مورد مکان ها، مراکز تفریحی شبانه و غیره در اختیار علاقه مندان و کاربران قرار دهد. این سایت قرار است راهنمای مسافرتی کامل باشد، نه فقط منبعی تکمیلی برای راهنماهای مسافرتی سنتی.

تا پیش از افتتاح رسمی این سایت، می توانید نسخه آزمایشی آن را از لینک زیر مشاهده نمایید:

http://www.wikivoyage.org




فلج مغزی مسوول گروه سلول درمانی در بیماری های نورولوژی پژوهشگاه رویان گفت: تعدادی از کودکان فلج مغزی در کشور که با سلول های بنیادی تحت درمان قرار گرفته بودند، توان حرکتی و تعادلی خود را بازیافتند.

 
دکتر ˈلیلا عربˈ در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با بیان اینکه شیوع فلج مغزی در کودکان دو مورد در هر یک هزار تولد است، افزود: تعداد اینگونه کودکان در کشور کم نیست و فلج مغزی سیستم حرکتی و شناختی کودکان را درگیر کرده و ناتوانی زیادی ایجاد می کند.
 
وی با بیان اینکه اینگونه کودکان به دلیل این مشکلات همواره به والدین خود وابسته اند و نمی توانند زندگی مستقلی داشته باشند، ادامه داد: روش های درمانی متعددی مانند ˈکاردرمانیˈ برای کودکان فلج مغزی مطرح شده اما تاثیرگذاری کمی دارد بنابراین تصمیم گرفتیم با استفاده از ˈپزشکی ترمیمیˈ -که پایه آن سلول درمانی است-، شدت ناتوانی آنان را کاهش دهیم تا زندگی طبیعی داشته باشند.
 
مسوول گروه سلول درمانی در بیماری های نورولوژی پژوهشگاه رویان با اشاره به طراحی مدل سلول درمانی کودکان فلج مغزی خاطرنشان کرد: در این روش، سلول های بنیادی مغز استخوان از کودک جدا شده و داخل فضای نخاعی او تزریقی می شود.
 
عرب گفت: سپس توان حرکتی ، تعادلی و وضعیت اسپاسم بدن و عوارض جانبی مورد سنجش قرار گرفت و پس از شش ماه به این نتیجه رسیدیم که اغلب بیماران در زمینه های سیستم حرکتی، تعادلی، اسپاسم بدن و میزان شناخت آنان بهبود یافته اند که درصد بهبودی در آنان متغیر است.
 
وی افزود: 70 درصد این بیماران بهبود یافتند اما در 30 درصد بقیه، تغییرات زیادی مشاهده نشد و بنابراین تصمیم گرفتیم سلول های بنیادی مغز استخوان را به فاصله شش ماه از اولین تزریق سلول های بنیادی دوباره به بدن کودکان تزریق کنیم که پیگیری این مطالعات هنوز کامل نشده است.
 
مسوول گروه سلول درمانی در بیماری های نورولوژی پژوهشگاه رویان یادآور شد: مشخص شده است که افزایش دفعات تزریق سلول های بنیادی، اثربخشی سلول ها را افزایش می دهد و می توان گفت استفاده از سلول های بنیادی در درمان فلج مغزی تقریبا هم بی خطر است و هم سیستم حرکتی کودکان را بهبود می بخشد.
 
عرب تاکید کرد: همچنین عوارض جانبی ناشی از تزریق سلول های بنیادی در بیماری فلج مغزی مانند عوارض سیستمیکی بدن، واکنش های آلرژیک و عفونت های سیستم عصبی وجود ندارد.
 
وی اظهار امیدواری کرد این طرح پس از طی مراحل نهایی در اختیار تمام بیماران کشور قرار گیرد.
منبع : ایرنا

 




امیر کبیر همایش بزرگداشت امیرکبیر،  به مناسبت سالگرد کشته شدن این صدراعظم دوره قاجار و با هدف بهتر شناساندن جنبه های گوناگون اجتماعی و فرهنگی در دوران صدارت کوتاه وی در تالار همایش فرهنگسرای شفق برگزار می شود.

 
به گزارش ایران بزرگ، «یادواره امیرکبیر» با همکاری انجمن فرهنگی بیستون، پایگاه پژوهشی هخامنشیان، کانون ایران شناسی فرهنگسرای شفق، 20 دی ماه سال جاری در تالار همایش پارک شفق برگزار می شود.
 
این همایش شامل سخنرانی سعید نیکپور،کارگردان و بازیگر نقش امیرکبیر در مجموعه  تلویزیونی امیر کبیر، اجرای نمایش "آرش" با هنرمندی فرزین طاهری، پخش مستندی کوتاه درباره امیرکبیر و برنامه های متنوع دیگر می باشد.
و هدف آن شناساندن جنبه های مختلف فرهنگی و اجتماعی دوران صدارت این وزیر بزرگ عهد قاجار است که نخستین صدراعظم ناصرالدین شاه بود و در نهایت به فرمان وی به قتل رسید.
میرزا محمد تقی‌خان فراهانی مشهور به امیرکبیر، یکی از صدر اعظم های ایران در دوره ناصرالدین‌شاه قاجار بود. اصلاحات امیرکبیر اندکی پس از رسیدن وی به صدارت آغاز گشت و تا پایان صدارت کوتاه او ادامه یافت. مدت صدارت امیر کبیر ۳۹ ماه بود.
 وی مؤسس دارالفنون بود که برای آموزش دانش و فناوری جدید به فرمان او در تهران تأسیس شد. مدرسه دارالفنون در زمان صدارت امیرکبیر، در هفت شعبه تأسیس شد و اولین مدرسهٔ جدید ایران بود.
شاهزاده‌های قاجار نخستین دانشجویان دارالفنون بودند. در دارالفنون اصول علمی جدید و دانش‌های مهندسی، پزشکی و فنون به جوانان آموزش داده می‌شد و بسیاری از معلم‌های آن از اروپا و به ویژه از کشورهایی چون اتریش، اسپانیا، ایتالیا و فرانسه به کار گرفته شده بودند. پس از برکناری امیرکبیر، با وجود مخالفت‌های میرزا آقاخان نوری، مدرسه کار خود را ادامه داد.
 همچنین انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه از جمله اقدامات وی به‌شمار می‌آید. اولین شماره روزنامه وقایع اتفاقیه در سال سوم سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار در ۱۸ بهمن ۱۲۲۹ خورشیدی منتشر شد. به دستور امیرکبیر اشتراک این روزنامه برای هر یک از افرادی که از دستگاه دولتی بیش از ۲۰۰ تومان حقوق می‌گرفتند، اجباری بود.
در این روزنامه، اخبار داخلی شامل خبرهای مربوط به دربار، عزل و نصب‌ها، اعطای مقام‌ها، نشان‌ها و امتیازات چاپ می‌شد. در برخی شماره‌ها نیز اخبار رویدادهای شهرهای ایران به چاپ می‌رسید. در بخش اخبار خارجی، اخبار مربوط به کشورهای اروپایی به چاپ می‌رسید. همچنین این روزنامه دارای صفحه حوادث نیز بود. کمتر از یک سال پس از انتشار اولین شماره، در شماره ۴۹ این روزنامه خبر تحریف‌شده‌ای درباره مرگ امیرکبیر منتشر شد.
از دیگر اقدامات وی می توان به ایجاد ۴۰ قراولخانه در نقاط مختلف دارالخلافه (تهران) و اصلاح وضع چاپارخانه دولتی اشاره نمود.
امیرکبیر پس از این که با توطئه اطرافیان شاه از مقام خود برکنار و به کاشان تبعید شد، در حمام فین به دستور ناصرالدین‌شاه به قتل رسید. پیکر وی در شهر کربلا به خاک سپرده شده‌است.
گفتنی است؛ «یادواره امیرکبیر» روز چهارشنبه، 20 دی ماه سال جاری از ساعت 15 تا 17 در خیابان 21 یوسف آباد، پارک شفق، تالار همایش پارک شفق برگزار می شود.
 



داستان کوتاه روزگاری یک کشاورز در روستایی زندگی می کرد که باید پول زیادی را که از یک پیرمرد قرض گرفته بود، پس می داد.

کشاورز دختر زیبایی داشت که خیلی ها آرزوی ازدواج با او را داشتند. وقتی پیرمرد طمعکار متوجه شد کشاورز نمی تواند پول او را پس بدهد، پیشهاد یک معامله کرد و گفت اگر با دختر کشاورز ازدواج کند بدهی او را می بخشد،

 

و دخترش از شنیدن این حرف به وحشت افتاد و پیرمرد کلاه بردار برای اینکه حسن نیت خود را نشان بدهد گفت: اصلا یک کاری می کنیم، من یک سنگریزه سفید و یک سنگریزه سیاه در کیسه ای خالی می اندازم، دختر تو باید با چشمان بسته یکی از این دو را بیرون بیاورد.

اگر سنگریزه سیاه را بیرون آورد باید همسر من بشود و بدهی بخشیده می شود و اگر سنگریزه سفید را بیرون آورد لازم نیست که با من ازدواج کند و بدهی نیز بخشیده می شود، اما اگر او حاضر به انجام این کار نشود باید پدر به زندان برود.

 

این گفت و گو در جلوی خانه کشاورز انجام شد و زمین آنجا پر از سنگریزه بود. در همین حین پیرمرد خم شد و دو سنگریزه برداشتدختر که چشمان تیزبینی داشت متوجه شد او دو سنگریزه سیاه از زمین برداشت و داخل کیسه انداخت. ولی چیزی نگفت!

 

سپس پیرمرد از دخترک خواست که یکی از آنها را از کیسه بیرون بیاورد.

تصور کنید اگر شما آنجا بودید چه کار می کردید؟ چه توصیه ای برای آن دختر داشتید؟

 

اگر خوب موقعیت را تجزیه و تحلیل کنید می بینید که سه امکان وجود دارد:

 

۱ـ دختر جوان باید آن پیشنهاد را رد کند.

 

۲ـ هر دو سنگریزه را در بیاورد و نشان دهد که پیرمرد تقلب کرده است.

 

۳ـ یکی از آن سنگریزه های سیاه را بیرون بیاورد و با پیرمرد ازدواج کند تا پدرش به زندان نیفتد.

 

لحظه ای به این شرایط فکر کنید. هدف این حکایت ارزیابی تفاوت بین تفکر منطقی و تفکری است که اصطلاحا جنبی نامیده می شود. معضل این دختر جوان را نمی توان با تفکر منطقی حل کرد.

 

به نتایج هر یک از این سه گزینه فکر کنید، اگر شما بودید چه کار می کردید؟!

و این کاری است که آن دختر زیرک انجام داد:

 

دست خود را به داخل کیسه برد و یکی از آن دو سنگریزه را برداشت و به سرعت و با ناشی بازی، بدون اینکه سنگریزه دیده بشود، وانمود کرد که از دستش لغزیده و به زمین افتاده. پیدا کردن آن سنگریزه در بین انبوه سنگریزه های دیگر غیر ممکن بود.

 

در همین لحظه دخترک گفت: آه چقدر من دست و پا چلفتی هستم! اما مهم نیست. اگر سنگریزه ای را که داخل کیسه است دربیاوریم معلوم می شود سنگریزه ای که از دست من افتاد چه رنگی بوده است….

 

و چون سنگریزه ای که در کیسه بود سیاه بود، پس باید طبق قرار، آن سنگریزه سفید باشد. آن پیرمرد هم نتوانست به حیله گری خود اعتراف کند و شرطی را که گذاشته بود به اجبار پذیرفت و دختر نیز تظاهر کرد که از این نتیجه حیرت کرده است.

 

نتیجه ای که ۱۰۰ درصد به نفع آنها بود.

 

۱ـ همیشه یک راه حل برای مشکلات پیچیده وجود دارد.

 

۲ـ این حقیقت دارد که ما همیشه از زاویه خوب به مسایل نگاه نمی کنیم.

 

۳ـ هفته شما می تواند سرشار از افکار و ایده های مثبت و تصمیم های عاقلانه باشد




تاریخ: دو شنبه 18 دی 1391برچسب:داستان کوتاه,

 تختیغلامرضا تختی در ۵ شهریور ۱۳۰۹ در محلهٔ خانی‌آباد در جنوب تهران به دنیا آمد. او دو برادر و دو خواهر داشت که همهٔ آنها از وی بزرگ‌تر بودند. وی تحصیلات ابتدایی را در دبستان حکیم نظامی تهران گذراند و پس از گذراندن اول متوسطه در دبیرستان منوچهری تهران ترک تحصیل کرد. تختی همراه کار، به ورزش زورخانه‌ای و کشتی نزد پهلوان سید علی می‌پرداخت. او در سال ۱۳۲۷ به خدمت سربازی رفت و در ۲۵ مهر همان سال در اداره راه‌آهن استخدام شد. وی سابقهٔ کار در شرکت نفت مسجد سلیمان را هم داشت.

 
 
او در ۳۰ بهمن ۱۳۴۵ با شهلا توکلی ازدواج کرد. حاصل این ازدواج پسری به نام بابک بود که در ۱۱ شهریور ۱۳۴۶ به دنیا آمد.
 
تختی در ۱۷ دی ۱۳۴۶ در اتاقش در هتل آتلانتیک تهران درگذشت. او دو روز قبل از مرگش یعنی ۱۶ دی، وصیت‌نامه اش را در دفترخانه اسناد رسمی شماره ۲۰۲ تحت شماره ۳۴۲۸ و با تعیین کاظم حسیبی به عنوان سرپرست فرزندش بابک (که تنها ۴ ماه داشت)؛ به ثبت رسانده بود.[۲] دربارهٔ دلایل مرگ او اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد.
 
تختی اولین کشتی گیر ایرانی است که موفق شد در سه وزن مختلف صاحب مدال‌های جهانی و المپیک بشود: جهانی ۵۱ و المپیک ۵۲ (در ۷۹ کیلوگرم)، المپیک ۵۶، ۶۰، جهانی تهران و یوکوهاما (در ۸۷ کیلو) و جهانی ۶۲ تولیدو در ۹۷ کیلو.



تاریخ: یک شنبه 17 دی 1391برچسب:غلامرضا تختی,تختی,کشتی گیر,کشتی,

زردچوبه  تحقیقات اخیر دانشمندان نشان داده است که ˈ زردچوبهˈ از سرطان جلوگیری می کند، بنابراین حتما سعی کنید در غذاها از زردچوبه استفاده کنید.

 
زردچوبه از نظر طب قدیم ایرانی دارای خاصیت گرم و خشک است و برای استفاده درمانی می توان آن را مانند چایی دم کرد و نوشید.
 
زرد چوبه دارای خواص متعددی از جمله تمیز کردن کبد و کمک به درمان یرقان است و امروز در بازار دارویی کانادا و آمریکا به صورت کپسول مورد استفاده قرار می گیرد.
 
مخلوط یک قاشق غذاخوری زردچوبه و یک قاشق انیسون ( بادیان رومی یا رازیانه رومی ) و سرکه برای درمان یرقان بسیار مفید است، ضمن این که گرفتگی و انسداد صدا را رفع می کند.
 
اگر دندان درد دارید، زردچوبه را بجوید تا درد را تسکین دهد. زردچوبه بهترین داروی ضد تورم است.
 
برای خشک کردن زخم ها و رفع درد آنها می توان گرد خشک زردچوبه را روی آنها ریخت ، زردچوبه بادشکن، تصفیه کننده خون، تب بر و انرژی زاست.
 
از زردچوبه برای درمان کمر درد ، پشت درد و سینه درد، اسهال و اسهال خونی به صورت دم کرده نیز استفاده می شود. 
 
درمان رماتیسم و سل یکی دیگر از فواید زردچوبه است ضمن این که می توان برای درمان التهاب لثه ، زردچوبه را دم کرده و آن را قرقره کرد.
 
زردچوبه در هندوستان، چین و نقاط حاره ای زمین می روید. از کنار برگ های غلاف در ساقه، شاخه های کوچک و استوانه ای شکل ضخیمی خارج می شود که به صورت مورب در زمین فرو رفته و هر یک ایجاد ریشه می کنند که به طور مداوم پایه های جدیدی به وجود می آورند. 
 
قسمت مورد استفاده این گیاه ساقه زیرزمینی آن است که پس از خارج کردن از زمین تمیز کرده و ریشه های آن را جدا می کنند و در آب جوش قرار می دهند و پس از تمیز کردن به مدت چند روز آن را خشک می کنند.
 
زردچوبه رنگ زرد یا خاکستری مایل به قهوه ای دارد، بوی آن معطر و طعم آن تلخ است.
 
 
*** ترکیبات شیمیایی زردچوبه
 
زردچوبه دارای اسانسی مرکب از اسیدهای والرینیک، کاپرلیک و فلاندون است و همچنین دارای سابی نین، سینئول، بورنئول و الکل تورمرول و ماده کورکومین بوده که رنگ زرد زردچوبه به علت همین ماده کورکومین است.
 
 
*** مضرات استفاده از زردچوبه
 
با تمام مزایای گفته شده باید اشاره کرد که زیاده روی در مصرف زردچوبه برای قلب مضر است اما اگر با لیمو ترش استفاده شود اثرات مضر آن خنثی می شود.
 
منبع : ایرنا



چنین گفت رســتم به سهـــراب یل

که من آبـــرو دارم انــــــدر محـــل
مکن تیز و نازک ، دو ابـروی خود
دگر سیخ سیـخی مکن؛ مـوی خود

شدی در شب امتــــــحان گرمِ چت
بروگــمشو ای خــاک بر آن سـرت
اس ام اس فرستادنت بس نبــــــــود
که ایمـیل و چت هم به ما رو نمـود

رهـا کن تو این دختِ افراسیــــــاب
که مامش ترا می نمــــاید کبــــــاب
اگر سر به سر تن به کشتن دهیـــم
دریغـــا پسر، دستِ دشــمن دهیـــم

چوشوهر دراین مملکت کیمــیاست
زتورانیان زن گرفتـــــن خطـــاست
خودت را مکن ضــــایع از بهــراو
به دَرست بـــپرداز و دانش بجـــــو

دراین هشت ترم،ای یلِ با کـلاس
فقـط هشت واحد نمـودی تو پاس
توکزدرس ودانش، گریزان بـُدی
چرا رشــته ات را پزشـکی زدی

من ازگـــــــــور بابام، پول آورم
که هــرترم، شهـریه ات را دهـم
من از پهلــــــوانانِ پیــشم پـــسر
ندارم بجــز گرز و تیـــغ و ســپر

چو امروزیان،وضع من توپ نیست
بُوُد دخل من هفـده و خرج بیست
به قبـض موبایلت نگـه کرده ای
پــدر جــــد من را در آورده ای

مسافر برم،بنـده با رخش خویش
تو پول مرا می دهی پای دیـــش
مقصّر در این راه ، تهیمیــنه بود
که دور از من اینگونه لوست نمود

چنیـن گفت سهـراب، ایـــول پـدر
بُوَد گفـــته هایت چو شهـد وشکر
ولـی درس و مشق مرا بی خیـال
مزن بر دل و جان من ضــد حال

اگرگرمِ چت یا اس ام اس شویــم
ازآن به که یک وقت دپرس شــویم

 




تاریخ: سه شنبه 12 دی 1391برچسب:رستم,سهراب,

سوپ مرغدانشمندان می گویند: یک ماده موجود در سوپ مرغ به سیستم ایمنی بدن کمک می کند تا با مراحل اولیه آنفلوانزا مبارزه کند.

 
به گزارش دیلی میل، محققان می گویند: سوپ مرغ همانند یک داروی خانگی به انسان در طول زمستان کمک می کند.
 
یک تحقیق که در مجله American Journal of Therapeutics منتشر شده است نشان می دهد که یک مولفه موجود در سوپ مرغ به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با مراحل اولیه آنفلوانزا کمک می کند، اما این تاثیر به محض دفع سوپ از بدن از بین می رود.
 
این اولین مطالعه ای نیست که به بررسی این موضوع پرداخته است، بیش از یک دهه پیش دکتر ˈاستفان روناردˈ از دانشگاه ˈمرکز پزشکی نبراسکاˈ به بررسی این موضوع پرداخت که چرا دستور سوپ مرغ که نسل به نسل می گردد، تا این حد شفا دهنده است.
 
وی با استفاده از نمونه خون افراد مورد مطالعه نشان داد که سوپ مرغ مانع تحرک رایج ترین شکل گلبول سفید که از بدن علیه عفونت دفاع می کند، می شود.
 
وی توضیح داد که سوپ مرغ با ممانعت از مهاجرت این سلول های مبارزه کننده با عفونت در بدن به کاهش علائم سرماخوردگی در سیستم تنفسی فوقانی کمک می کند.
 
با این حال وی موفق به کشف این که چه موادی در سوپ دقیقا با سرماخوردگی مبارزه می کند، نشد. سوپ مورد مطالعه حاوی مرغ، پیاز، سیب زمینی، هویچ، شلغم، ساقه کرفس، جعفری، نمک و فلفل بود.
 
محققان همچنین متوجه شدند که بسیاری از سوپ های تجاری نیز تاثیر بازدارندگی مشابهی دارند. این موضوع احتمالا به این دلیل است که ترکیبی از مواد مغذی این تاثیر بازدارنده را به وجود می آورند.
 
این مطالعه، گفته متخصصان گوش، حلق و بینی مبنی بر این را که مصرف مایعات گرم حرکت موکوس بینی را افزایش می دهد، تایید می کند.
 
مصرف مایعات گرم نیز به نوبه خود موجب پاکیزه سازی راه های هوایی و کاهش گرفتگی آنها می شود، اما تاثیر مصرف سوپ، بیشتر از مصرف مایعات گرم است. زیرا عملکرد مژه های محافظ بینی را که از ورود عوامل واگیردار به بدن جلوگیری می کنند، افزایش می دهد.
 
محققان دانشگاه نبراسکا همچنین متوجه شدند که ترکیب سبزیجات و ماکیان در سوپ می تواند تورم راه های تنفسی را کاهش دهد.



زرتشت در روزگارانی بس دور، آن زمان که پدران ما ایستاده بودند و آینده‌ای دور و دراز را از دریچه‌ي اندیشه خویش جستجو می‌کردند، از دل خاک این سرزمین، خورشیدی سربرآورد تا نوری زندگی‌بخش را بر پیکره‌ي اندیشه انسان‌ها بتاباند. 
دیر زمانی بود که نژاد آریایی زندگی خویش را بر روی خاک پاک و هستی‌زای ایران استوار ساخته و زندگی نوینی را پایه‌گذاری کرده بود که همچنان ما را بر جا داشته است. زندگی این قوم پیوندی استوار با زیست‌بوم وی داشت. پس از گذر سال‌ها، اندیشه‌های انسانی به شيوه‌‌های گوناگون به جریان درآمد. او در پس پرده‌های گوناگون هستی به دنبال چرایی بزرگی می‌گشت. این‌که جریان‌های آفرینش از کجا آغاز شده‌اند و به کجا مي‌‌روند. 
در اندیشه ایران آن دوران دو مسیر فکری پدید آمد. دسته‌ای باور داشتند این جهان از بدی‌ها سرشار است و جهان ، خدایی یگانه که پشتیبان انسان‌ها باشد ندارد. جهان سراسر دروغ و کینه است و ما نیز باید تنها به فکر بهره‌ي خویش باشیم. 
اما دسته دوم کسانی بودند که باور داشتند این جهان خدایی یگانه دارد و آینده‌ي روشن از برای کسانی است که در زندگی خویش به دنبال راستی و پاکی و پیروی از اشا (هنجار آفرینش) باشند. 
اما از بد زمانه دسته‌ي نخست قدرت را در دست گرفتند. آن‌ها گروهی از کاهنان و گسترانندگان اندیشه‌های کاهنده و دروغین بودند و تنی دیگر هم قدرتمندان و فرمانروایان پیرو این اندیشه بودند. آنان با گسترش چيره‌گي فراگیر خود جهان آن را روز را در برگرفته و نفس آفرینش را به شماره انداخته بودند.
سال‌ها گذشت و روان آفرینش از این همه ستم و دروغ به درد آمده بود. پس زرتشت از قلب این سرزمین، پرده‌های ستم و خودخواهی را کنار زد. خود را فراموش و یاد مردم کرد. یاد انسانی که قرار بود آبروی آفرینش باشد. پس با سخنان اندیشه‌برانگیزی که از دل برآمده‌بود به سوی دل انسان‌ها شتافت. او در درون انسان‌ها دنیای خاموشی را یافت که با دروغ و خرافه خفه شده بود. زرتشت انسان‌هایی را در کنارش یافت که در ترس از ماورایی هولناک بر خود می‌لرزیدند. برای آرامش نیرو‌هایی دروغین همه دار و ندار و زندگی خویش را در اختیار فریب‌دهندگان نیرومند می‌گذاشتند. 
آموزگاران فریبکار با گسترش دروغ و نیرنگ، انسان‌های تنها را به بردگی و بهره‌كشي فکری خویش درمی‌آوردند. زورمندان، زندگی آن‌ها را می‌رباییدند و کاهنان و کرپانان زندگی آنان را فدا و فنای توهم و بی‌خردی پرورده‌ي دست خود می‌کردند. 
زرتشت با اندیشه و سخن اندیشه‌برانگیز پا به میدان حقیقت گذاشت. او هیچ معجزه‌ای جز سخن دل‌انگیز خود نداشت. او به انسان‌ها نشان داد آنچه در ماورایی فریبنده جستجو می‌کنند در درون خود آنهاست. حقیقت چیزی جز هنجارهای افزاینده این جهان (اشا) نیست. زرتشت اهورامزدایی را به آنها نشان داد که می‌اندیشد و می‌آفریند. پس ما نیز باید بیاندیشیم و بیافرینیم. 
زرتشت در پرتو امشاسپندان، توانست اهورامزدا (خداوند یگانه) را به زیبایی برای مردمان آن روز و امروز انسان‌ها به بشناساند. خداوندی که از روی مهربانی با آفریدگانش رفتار می‌كند و چیزی جز بر پايه‌ي اشا نیافریده است. 
زرتشت در آموزش‌هایش کوشید به انسان‌ها بیاموزد که زندگی به‌تنهايي و جدا از مردم راه به سوی نابودی دارد. او درپي آن بود که یگانگی خداوند را در زندگی اجتماعی به نمایش بگذارد. یکپارچگی انسان‌ها در آرمان‌ها و آرزوها و حرکت هماهنگ به سوی جهانی که همه برادر هم هستند. 
در اندیشه‌ي زرتشت، صلح یک شعار خوش خط و خال و ظاهری نبود. زمانی که هر کس باور داشته باشد که خوشبختي‌‌اش در پرتو خوشبختی دیگران نمود می‌یابد، دیگر به داشته و‌خواسته‌ي  دیگران دست درازی نمی‌کند.
در آموزش‌های گاتها، سروده‌های  اشوزرتشت، انسان‌ها نه بر پايه‌ي قراردادهای از پیش‌گزارده شده، بلکه بر اساس آن‌چه هستند در كنارهم جاي می‌گیرند. سرور شهر، کشور و جهان بهترین و برترین انسان‌هاست. کسی شهریار سرزمین است که بتواند جانشین شهریاری اهورایی  بر روی زمین باشد. همان‌گونه که آموزگار راستی کسی است که بتواند با دانش و خردش نوید خردورزی و روشن ساختن اندیشه‌ها را بدهد. 
زرتشت با سروده‌ها و آموزش‌هایش دمی زیست و آن‌گاه که آن‌چه بر دوش خویش داشت بر زمین نهاد، روانش به پرواز درآمد. ای وای که ما آدمیان آنقدر در روزهای کوتاه خویش گم شده‌ایم که از برای زادن و مرگ اندیشه هم درپي روز و تاریخ می‌گردیم. زرتشت خورشیدی بود که در بهار سربرآورد و در دی کار اندیشه را به ما واگذار کرد و خود به تماشا بنشست. همان اندازه ساده که کودکی دست مادر را می‌فشارد. 
حال کیست که ندا بردارد:
بشوی اوراق اگر همدرس مایی                                       
که علم عشق در دفتر نباشد

منبع : امرداد نیوز




تاریخ: سه شنبه 5 دی 1391برچسب:زرتشت,گاتها,اهورامزدا,آریایی,

 سروده‌اي از استاد ابراهيم پورداوود، در ستايش اشوزرتشت


زرتشت كليد رستگاري
بسپرد به‌ دست هريك از ما

 

فرمود كه مرد گردد از كار
شايسته‌ي بارگاه مزدا

 

 

راهي نبود جز از «اشويي»
در گيتي پر زشور و غوغا

زينهار مپوي راه ديگر
هشدار هم از سراب و صحرا

از بهر كمال نفس خود كوش
تا گردي ز آن، سعيدِ فردا

آري گردد مُطاع آن كس
كو گشته مطيع امر والا

در دل عَلََم «اشا» برافراز
و از«وهمن»، خيمه‌ساز برپا

ار كشور بي‌زوال خواهي
رو آر به‌دولت «خشترا»

از«آرمتي» آن فرشته‌ي عشق
زنگ دل خود ز كينه بزدا

اي خوش آنكس، كه عشق وي را 
باشد رهبر به كار دنيا

گيرد دستي زبينوايان
گردد همه را برادر‌آسا

تا نام ز راستي است پايا 
ماند پايدار «مزديسنا»




تاریخ: سه شنبه 5 دی 1391برچسب:زرتشت,مزدیسنا,اشو زرتشت,

  بشر در سال 2012 به اکتشافات و دستاوردهای زیادی دست یافت که دنیای علم و دانش را یک گام به سوی کشف رموز جهان نزدیک تر کرده است.

 
از جمله این کشفیات می توان به کشف یک سیاره جدید در منظومه شمسی، ذره گریزان بوزون هیگز، موجودات عجیب در قطب جنوب، کشف منظومه 9 سیاره ای، کشف گونه جدید پستاندار در پرو و کشف دوزیست بدون عضو اشاره کرد.
 
 
 

** کشف یک سیاره جدید در منظومه شمسی
 
یک پژوهش در ماه مه از وجود سیاره کشف نشده در مناطق تاریک منظومه شمسی خبر داد که به دلیل فاصله بسیار دور آن توسط تلسکوپ ها قابل مشاهده نبوده اما وجود آن در اثر اختلال ایجاد شده در مدار اجسام کمربند کوئیپر قابل تشخیص است.
 
اجسام کمربند کوئیپر شامل اجسام کوچک یخی از جمله چند سیاره کوتوله است که در ورای مدار نپتون قرار گرفته اند.
 
 
 
 
** کشف ذره بوزون هیگز
 
در ماه ژوئیه دو تیم مجزا در برخورددهنده بزرگ هادرونی در مرکز سرن گزارش دادند که بیش از 99 درصد از کشف ذره هیگز بوزون یا حداقل یک ذره جدید مشابه هیگز اطمینان دارند.
 
این ذره گریزان ممکن است مدل استاندارد فیزیک را با توضیح چرایی برخورداری جها
ن از جرم و دلیل وجود کهکشان ها، سیارات و حتی انسان تکمیل کند.
 
 
 
** جانواران عجیب در قطب جنوب
 
دانشمندان از کشف گونه های جدید ناشناخته از خرچنگ یتی در نزدیکی منافذ داغ هیدروترمال غنی از مواد معدنی در اقیانوس های نزدیک قطب جنوب خبر دادند که شبیه به یک جهان گمشده از گونه های عجیب در اعماق دریا است.
 
یک روبات زیردریایی مجهز به دوربین توانست گونه هایی مانند خرچنگ ها، دلقک ماهی و حتی یک اختاپوس را به تصویر بکشد که بیشتر آنها بی رنگ هستند و در تاریکی مطلق اعماق 2400 متری زیر آب زندگی می کنند.
 
 
 
** کشف منظومه 9 سیاره ای
 
یک ستاره در فاصله 127 سال نوری از زمین ممکن است حتی از منظومه شمسی نیز تعداد سیاره بیشتری داشته باشد.
 
بر اساس یک پژوهش در ماه آوریل، ستاره HD 10180 در جنوب صورت فلکی آبمار ممکن است از 9 سیاره در اطراف خود برخوردار باشد که رکورد منظومه شمسی با هشت سیاره را می شکند.
 
 
 
** کشف گونه جدید پستاندار در پرو
 
یک گونه جدید از میمون یکی از هشت پستاندار جدید کشف شده در شمال پرو است.
 
تیمی از زیست شناسان مکزیکی و پرویی این گونه جدید ناشناخته را در کاوش های خود کشف کردند.
 
 
 
** کشف دوزیست بدون عضو
 
این موجودات که در حوزه علم جدید محسوب می شوند، کرم یا مار نیستند بلکه دوزیستان بدون عضو خاکی و جزو خانواده caecilian به شمار می روند.
 
منبع : ایرنا



تاریخ: دو شنبه 4 دی 1391برچسب:اکتشافات,منظومه شمسی,هیگز بوزون,caecilian,
آخرین مطالب