قرن‌هاست که در طب سنتی چین، پزشکان از نوعی بوته گلدار تبتی برای درمان مالاریا استفاده می کنند. اکنون دانشمندان دریافته‌اند که از این گیاه می توان به عنوان سلاحی بر ضد سالخوردگی و پیر شدن استفاده کرد.

محمود حاج‌زمان: یک بوته گلدار تبتی که با فریب دادن سلول‌ها باعث ایجاد احساس گرسنگی در آنها می‌شود، می‌تواند به عنوان سلاحی علیه تصلب چندگانه و حتی پیر شدن تبدیل شود.
به گزارش نیوساینتیست، ریشه‌های گل ادریس آبی همیشه بهار یا گنه‌گنه چینی با نام علمی Dichroa febrifuga، قرن‌هاست که در طب سنتی چین برای درمان مالاریا مورد استفاده قرار می‌گیرد. اکنون تریسی کلر و همکارانش از دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه هاروارد در بوستون کشف کرده‌اند که هالوفوگینون، ماده‌ای شیمیایی که از عناصر اصلی سازنده ریشه این گیاه است، مانع از برخی واکنش‌های ایمنی می‌شود که می‌توانند منجر به بروز بیماری شوند.
زمانی‌که میزان آمینواسیدها در بدن دچار کمبود می‌شود، سلول‌ها سنتز پروتئین‌های غیرضروری را متوقف می‌کنند. گروه تحقیقاتی کلر کشف کرد که هالوفوگینون با مسدود کردن آنزیمی که وظیفه رساندن آمینواسید را به این سیستم ساخت پروتئین بر عهده دارد، این کمبود را شبیه‌سازی می‌کند.

 کلر دریافت که این دارو آغازگر زنجیره‌ای شیمیایی موسوم به AAR است که مسئول کمیابی آمینواسید است. این واکنش زنجیره‌ای مانع از رشد انگل‌های مالاریا می‌شود، سلول‌های خونی را از ساختن پروتئین که باعث التهاب می‌شود باز می‌دارد و مانع از گسترش نوع خاصی از گلبول‌های سفید می‌شود که باعث بروز شرایطی همانند انسداد روده بزرگ و تصلب چندگانه می‌شوند.
این ویژگی می‌تواند باعث اثربخشی این دارو برای مقابله با بیماری‌های خودایمنی شود. اما از آنجایی‌که هالوفوگینون فقدان مواد غذایی را تقلید می‌کند، استفاده احتمالی دیگری نیز برای آن وجود دارد. حیواناتی که تنها به میزان مورد نیاز غذا می‌خورند، به عنوان موجوداتی با طول عمر بیشتر شناخته می‌شوند؛ که تا حدودی به این دلیل است که در این حیوانات از ایجاد بیماری‌هایی که شامل التهاب هستند، پیشگیری می‌شود. به گفته کلر، این مساله بدان معنا است که هالوفوگینون احتمالا می‌تواند به عنوان یک داروی ضد سالخوردگی عمل کند.

منبع : خبرآنلاین




 

زنجبیل از جمله گیاهان دارویی و دارای خواصی زیادی است كه از میان آنها می توان به تقویت قلب، آنتی اكسیدان و كاهش دهنده كلسترول خون اشاره كرد .

علاوه براین زنجبیل دارای خواص دیگری است كه از لخته شدن خون ، سرفه، سموم كبدی، نفخ ، تهوع و التهاب جلوگیری می كند. همچنین تقویت قلب،كاهش اسپاسم ، محرك گردش خون در مغز و كمك به هضم غذا از دیگر خواص این گیاه است .

زنجبیل از گیاه زرد رنگ دارای رگه های بنفش با نام علمی ( Zingiber officinale) به دست می آید. اگرچه معمولا از زنجبیل به عنوان ریشه این گیاه نام برده می شود ولی در اصل قسمت مورد استفاده این گیاه یا همان زنجبیل ، ساقه متورم شده زیرزمینی گیاه است كه “ریزوم” نام دارد.

زنجبیل از زمان های دور در چین استفاده می شده است وهنوز هم درطب سنتی چین نقش مهمی ایفا می كند. در ایران قدیم نیز این گیاه با نام 'ژنگویر' می شناختند . این گیاه از ایران و كشورهای عربی به سوی غرب سفر كرد. در غرب پزشكی یونانی به نام “دیوسكوریدس” اولین بار در قرن اول میلادی استفاده طبی زنجبیل را ثبت كرد.

** خواص درمانی زنجبیل :

ادامه مطلب...


 

شبكه‌ي اينترنت در سال 1991، با هدف به اشتراك گذاشتن نتايج تحقيقات فيزيك‌دانان نقاط مختلف جهان به وجود آمد و امروز يكي از كارآمد‌ترين و جامع‌ترين ابزار‌ها براي تبادل اطلاعات در اينترنت، شبكه‌ي جهاني وب است.

شبكه‌ي جهاني وب را ابتدا "تيم برنرزلي" و "روبرت كايليائو" معرفي كردند و سپس توسعه يافت. اين نظام به نظامي چند كاربره تبديل شد، به نحوي كه افراد زيادي مي‌توانستند به اطلاعاتي واحد به طور همزمان دسترسي يابند.

تيم برنرزلي صرف‌نظر از نوع نرم‌افزار، سخت‌افزار، زيرساخت‌هاي شبكه، زبان، فرهنگ، مكان جغرافيايي يا ناتوانايي‌هاي ذهني و جسمي، به اصول دسترسي جهاني توجه داشت. پس مي‌توان گفت كه مفهوم دسترس‌پذيري در قلب اينترنت قرار دارد.

ظهور وب را مي‌توان منشاء يكي از مهم‌ترين تحولات عصر حاضر در عرصه‌ي ارتباطات دانست، در اوايل دهه‌ي 1980 در آزمايشگاه فيزيك ذرات اروپا در سوئيس، دانشمندي به نام تيم برنرزلي، توسعه‌ي اتصال دروني رايانه‌هاي دنيا را مطرح كرد و پيش‌بيني كرد كه در آينده بتوان به تمام اطلاعات و فايل‌هاي مربوط به فيزيك دسترسي يافت.

ادامه مطلب...


 

«مهرداد اَوِستا»(محمدرضا رحماني )، نویسنده و سراينده‌ي معاصر، در ۲۰ بهمن ۱۳۰۸ خورشيدي، در شهر بروجرد ؛ زادگاه عبدالحسين زرين‌كوب، لوريس چكناواريان، جعفر شهیدی و... ديده به جهان گشود.
اوستا، در سن ٢٥ سالگي، استاد دانشگاه تهران شد تا به عنوان جوان‌ترين استاد اين دانشگاه، به آموزش بپردازد. به شوند(:دلیل) سرودن قصیده‌های فراوان، برخی وی را «پدر قصیده‌سرایی معاصر» نامیده‌اند. بسياري نیز، او را دومین قصیده سرای بزرگ معاصر، پس از «ملک الشعرای بهار» می‌دانند.
اوستا، يكي از دوستان «سباستین مونه» فیلسوف خاور(:شرق) شناس فرانسوی بود.
«ژان پل سارتر»، نويسنده و فيلسوف بزرگ ديگر فرانسه نيز، از وی به نام «یکی از انديشمندان برجسته خاور زمین» ياد كرده است. اوستا افزون‌بر سرايندگي، در زمینه فلسفه، موسیقی و ادبیات فارسی نیز، كوشش‌هايي بسياري داشته است.
از نوشته‌هاي اوستا مي‌توان:
«شراب خانگی ترس محتسب خورده»، «حماسه‌ي آرش»، «اشک و سرنوشت»، «از کاروان رفته» و... نام برد.
اوستا، در١٧ اردیبهشت سال 1370 در سن 62 سالگی زندگي را بدرود گفت و در بهشت زهرای تهران، آرامگاه مشاهیر فرهنگ، ادب و هنر؛ به خاك سپرده شد. 
در زير، يكي از سروده‌هاي اوستا را بخوانيد:
ادامه مطلب...


 

افراد بسیاری برای جلوگیری از چاقی به شیرین‌کننده‌های مصنوعی کم‌کالری روی آورده‌اند. اما به نظر نمی‌رسد که این شیرین‌کننده‌ها جایگزین سالم‌تری باشند،چراکه خودشان باعث چاقی و انواع بیماری‌ها می‌شوند.

بهنوش خرم‌روز: افرادی که از مصرف قند پرهیز می‌کنند،‌ دلیلشان این است که قند سرشار از کالری است و می‌تواند باعث چاقی شود. اما افرادی هم هستند که مدعی‌اند قند برای سلامتی مضر است،‌ نه فقط به این دلیل که شما را چاق می‌کند،‌ بلکه خودش ذاتا ماده‌ای خطرناک است که خیلی هم از این نظر به الکل و تنباکو بی‌شباهت نیست. به گفته این افراد، قند ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که تغییراتی هورمونی را به راه می‌اندازد که در نهایت میتواند به احتمال بالاتر بیماری‌های قلبی، سکته و دیابت نوع 2 منجر شود. 
البته هنوز این ادعا از نظر علمی کاملا تایید نشده است، ‌اما به گزارش وایرد، مطالعاتی که نشان می‌دهند ادعای خطرناک بودن ذاتی قند واقعیت دارد رو به افزایش است. پذیرش این نتایج اما ساده نیست. حتی افرادی که به قوانین مربوط به سلامت عمومی اهمیت می‌دهند،‌ احتمالا نمی‌توانند بپذیرند که با شیرینی‌ها درست مانند سیگار رفتار شود. احساس شما در این مورد چیست؟

اما اگر قند این‌قدر خطرناک است، گزینه‌های دیگر مانند شیرین‌کننده‌های مصنوعی می‌توانند مشکل را برطرف کنند؟ 

 

ادامه مطلب...


 

كارشناس تغذیه گفت :در صورتی كه باقلا با پوست مصرف شود مقدار بسیار قابل توجهی فیبر وارد بدن می كند كه می تواند در كاهش چربی های خون و درمان یبوست موثر باشد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكی ،هر 100 گرم باقلا حاوی 110 كیلوكالری است كه محتوی 5/7 گرم مواد پروتئینی است بنابراین در تامین پروتئین مورد نیاز برای رشد كودكان نقش بسزایی دارد.

یوسف نقیایی افزود: باقلا در دسته سبزی های نشاسته ای قرار می گیرد و همچنین می توان آن را جزو گروه نان و غلات نیز قرار داد.

وی ادامه داد: باقلا حاوی فسفر قابل توجهی است كه برای گروه سنی كودكان، تقویت كننده مناسبی از لحاظ بهره هوشی است.

وی تصریح كرد: علاوه بر پروتئین و فسفر، باقلا حاوی مقدار متوسطی آهن و روی است و در طب سنتی از آن به منظور درمان سرفه های خشك، تمیز كردن دستگاه گوارشی، روماتیسم و حتی میگرن استفاده می شود.

كارشناس تغذیه همچنین گفت: در صورتی كه باقلا با پوست مصرف شود مقدار بسیار قابل توجهی فیبر وارد بدن می كند كه می تواند در كاهش چربی های خون و درمان یبوست موثر باشد.

وی اضافه كرد: مصرف زیاد باقلا می تواند موجب نفخ یا سنگینی معده شود و همچنین مصرف آن توسط برخی افراد به علت نقص وراثتی كمبود آنزیمی، می تواند به تشدید كم خونی در آنان منجر شود.

منبع : ایرنا




 

رنگ قرمز زیبای بال کفشدوزک‌ها نوعی هشدار طبیعی است و هر چقدر کفشدوزک سمی‌تر باشد، شدت این هشدار بیشتر خواهد بود. کفشدوزک‌های سمی‌تر نسبت به همنوعان دیگر خودشان در دوران شفیرگی رژیم غذایی بهتری دارند.

محبوبه عمیدی: رنگ قرمز روشن این کفش‌دوزک خوشمزه را نه‌تنها شکارچی‌ها که شما هم نمی‌توانید به فال نیک بگیرید. این رنگ زنده زیبا تنها یک هشدار است و نشان می‌دهد کفشدوزکی که سرحال‌تر و خوش‌رنگ و لعاب‌تر از همنوعان نارنجی یا زرد رنگش به نظر می‌رسد، به مراتب سمی‌تر از آنهاست.

به گزارش نیوساینتیست، این قرمز پررنگ نشان می‌دهد کفشدوزک هنگامی که شفیره بوده از رژیم غذایی بهتری استفاده کرده است. جان بلونت و همکارانش در دانشگاه اکستر در انگلستان با انجام تحقیقی به این نتیجه رسیدند که کفشدوزک‌هایی که در شفیرگی بهتر تغذیه شده‌اند، در طبیعت ساده‌تر دیده می‌شوند و سمی‌ترند. آنها موفق شدند برای اولین‌بار اثبات کنند که میان تفاوت‌های فردی اعضای یک گونه در نشانه‌های هشدار و میزان سمی بودن هر کدام - مانند شدت رنگ قرمز در گونه‌ای از کفشدوزک‌ها و سمی بودن آن - ارتباط معنی‌داری وجود دارد.

این محققان کفش‌دوزک‌‌ها را با رژیم‌های غذایی متفاوت پرورش دادند تا ببینند غذای آنها چگونه می‌‌تواند روی ظاهر و سپر دفاعی‌شان تأثیر داشته باشد.

بد نیست بدانید این تنها شکارچیان کفشدوزک‌ها نیستند که باید نگران اثرات مرگبار نزدیک شدن به این حشره به ظاهر بی‌آزار باشند.  تحقیق دیگری که همین هفته منتشر شده نشان می‌دهد گونه مهاجمی از کفشدوزک‌ها که همنوع‌خوار است و از قاره آمریکا وارد اروپا شده، کفشدوزک‌های بومی این منطقه را قلع‌وقمع می‌کند. این حشره با گزیدن انسان ها هم حساسیت پوستی و خارش ایجاد خواهد کرد. 

منبع : خبرآنلاین




تاریخ: چهار شنبه 19 بهمن 1390برچسب:کفشدوزک‌,شفیره,حساسیت,حساسیت پوستی,

 

دانشمندان دانشگاه 'اكستر' در انگلیس مدعی كشف ارتباط گیاهان با یكدیگر شده اند؛ در حقیقت آنها برای نخستین بار چنین فرایندی را با دوربین ضبط كرده اند.

به گزارش ساینس دیلی، برای فهمیدن چگونگی گفتگوی گیاهان محققان ژنی را در گیاه كلم دستكاری كردند كه عامل تولید نوعی گاز است. زمانی كه سطح گیاه بریده یا سوراخ می شود این گاز انتشار می یابد. با دستكاری ژن مسئول این انتشار گاز دیگر تولید نشد.

محققان پروتئین luciferase را كه موجب درخشش كرم شب تاب در تاریكی می شود به DNA انتشار گاز گیاه افزودند و توانستند فرآیند های ارتباطی گیاه را تصویر برداری كنند.

برگ گیاه كلم كه با قیچی بریده شده بود شروع به انتشار گاز 'متیل جاسمونات' كرد و به این شیوه به همسایه هایش 'گفت' ممكن است مشكلی پیش رو داشته باشند.

دو گیاه كلم دیگر كه در آن نزدیكی قرار داشتند اما آسیبی به آنها نرسیده بود این پیام را دریافت كردند كه باید مراقب خود باشند.

آنها این مراقبت را با تولید مواد شیمیایی سمی بر روی برگ های خود انجام دادند كه موجب دفع شكارچیانی مانند كرم ها می شد.

محققان می گویند این امر احتمال اینكه گیاهان همگی با یكدیگر ارتباط برقرار می كنند را افزایش می دهد.

به گفته دانشمندان گیاهان با یك زبان پیچیده نامرئی كه ما هیچ چیز در مورد آن نمی دانیم با هم ارتباط برقرار می كنند.

این پژوهشگران می گویند: ما توانستیم به شیوه بصری این ارتباط را نشان دهیم به گونه ای كه انتشار یك گاز توسط یك گیاه زمانی كه زخمی می شود همسایه های آن را تحت تاثیر قرار می دهد اما در این مرحله چرایی این امر را هنوز نمی دانیم.

احتمالا گیاه با این كار تلاش می كند به دیگر برگ های خود و همچنین همسایه هایش در مورد یك خطر هشدار دهد.

منبع : ایرنا




تاریخ: سه شنبه 18 بهمن 1390برچسب:گیاه,پروتئین,luciferase,DNA,متیل جاسمونات,

 

پژوهشگران دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا موفق به ابداع روشی برای ساخت ریزتراشه‌های حاوی فیبر نوری شدند. این پیشرفت راه را برای تولید تراشه‌های نوری کارآمد و سریع هموار می‌کند. 
به گزارش ComputerWorld این اولین بار است که دانشمندان توانستند یک قطعه الکترونیکی را مستقیماً با فیبر نوری تلفیق کنند. به گفته دانشمندان تبدیل نور به سیگنال‌های الکترونیکی و برعکس برای انتقال و پردازش داده‌ها در آینده نزدیک بسیار حیاتی است. هم اکنون می‌توان اطلاعات را از طریق کابل‌های فیبر نوری در سطح جهان منتقل کرد. با این همه برای دریافت و پردازش داده‌ها از طریق یک رایانه باید آن‌ها را به سیگنال‌های الکترونیکی تبدیل کرد. 

برای تبدیل نور به سیگنال‌های الکترونیکی باید از قطعات اختصاصی مثل تراشه‌های سیلکونی استفاده کرد و آن‌ها را به منبع نوری وصل کرد. چنین قطعاتی هم فضای زیادی اشغال می‌کند و هم بر پیچیدگی معماری سیستم الکترونیکی نوری می‌افزاید. از طرف دیگر از آنجا که فیبرهای نوری گرد و مدور و تراشه‌ها مسطح است، ترکیب این به یکدیگر بسیار مشکل ساز است. اما در روش جدید تراشه‌های حاوی فیبر نوری صدبرابر کوچک‌تر از تراشه‌های الکترونیکی هستند که با فیبر نوری ترکیب می‌شوند. 

دانشمندان به کمک روش‌های شیمیایی موفق شدند مواد نیمه هادی موجود بر روی تراشه‌های الکترونیکی را به صورت لایه لایه با فیبرهای نوری ترکیب کنند. تراشه جدید ساخته شده از فیبرنوری که به عرض ۱۰ میکرون و طول چند سانتی‌متر است ظرفیت دریافت حدود ۳ گیکاهرتز اطلاعات از کابل‌های فیبر نوری را دارا است. 

دانشمندان معتقدند ساخت تراشه‌های الکترو نوری خواهد توانست دنیای فناوری را متحول کند و علاوه بر آن باعث ظهور فناوری‌های جدیدی شود که هنوز برای انسان غیرقابل پیش بینی است. 

دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا قرار است نتایج پژوهش‌های خود در این زمینه را در شماره آینده نشریه علمی Nature Photonics منتشر کنند.
منبع : همکاران سیستم



تاریخ: سه شنبه 18 بهمن 1390برچسب:تراشه,ریزتراشه,فیبر نوری,پردازش داده,

 

استفاده از دارونماها یا انجام فعالیت‌هایی مانند جدول حل کردن که می‌تواند ذهن را درگیر کند، در کاهش درد مؤثر است اما اگر همزمان از هر دوی این روش‌ها استفاده شود، احساس درد بیشتر کاهش می‌یابد.






محبوبه عمیدی: مصرف دارونماها باعث می‌شود باور کنید که دردتان تسکین پیدا کرده اما حل کردن جدول یا هر چیز دیگری که بتواند حواستان را پرت کند، با مشغول کردن ذهنتان درد را کاهش خواهد داد. تصویربرداری‌ها از عملکرد مغز نشان می‌دهند مکانیزم عملکرد دارونماها با مسائل پیچیده‌ای که ذهن شما را درگیر کرده‌اند، می‌تواند مشابه باشد. به عبارت دیگر دارونماها هم روی عملکرد قشر جانبی-پشتی پیش‌پیشانی که مسئولیت فعالیت‌هایی با سطح شناختی بالا مانند حافظه فعال یا توجه را به عهده دارد، اثر می‌گذارند، همان بخشی که شما برای حل معماها به آن نیاز دارید. فکر می‌کنید این فرضیه درست باشد؟
ادامه مطلب...


تاریخ: سه شنبه 18 بهمن 1390برچسب:دارو,درد,مغز,تصویربرداری,

 

همگي شنيده‌ايم كه بايد هنگام استفاده از شبكه‌هاي واي‌فاي به امنيت آن توجه كنيم. همچنين در مقاله‌ها و سايت‌ها خوانده‌ايم كه براي شبكه‌هاي بي‌سيم بايد رمز عبور انتخاب كنيم. اما واقعاً در پشت اين ماجراها چه چيزي نهفته است؟ چرا به رمز عبور نياز است؟ تا چه حد در خطر هستيم؟ كدام روش امن‌سازي شبكه‌هاي بي‌سيم بهتر است؟ آيا تعريف‌كردن در يك رمز عبور كافي است؟ اين مقاله سعي دارد به اين سؤال‌ها پاسخ‌هاي كوتاه و كاربردي بدهد.




امنيت شبكه‌هاي بي‌سيم چيست؟
همان‌طور كه مي‌دانيد، شبكه‌هاي بي‌سيم از امواج به عنوان رسانه‌اي براي انتقال اطلاعات در بسته هوايي استفاده‌مي‌كنند. امواج مانند كابل‌ها قابل كنترل و مهار شدن نيستند و هركسي كه در طيف فركانسي اين امواج باشد، مي‌تواند آن‌ها را دريافت كند. بنابراين، خاستگاه امنيت شبكه‌هاي بي‌سيم از اينجا است. شما مي‌توانيد اطلاعات خود را بدون هيچ‌گونه محدوديت‌هاي امنيتي در هوا رها كنيد يا با استفاده از روش‌هاي رمزنگاري، آن‌ها را به صورت رمزنگاري شده درآورده و منتقل كنيد. براي محافظت از اطلاعات محرمانه خود بايد با استفاده از يك رشته بيت‌ها كه در واقع رمز عبور شما هستند، داده‌ها را رمزنگاري‌كرده و ارسال كنيد. در دستگاه‌هاي مقصد با استفاده از همان رمزعبور، داده‌ها رمزگشايي مي‌شوند.
ادامه مطلب...


تاریخ: دو شنبه 17 بهمن 1390برچسب:امنیت,شبکه,بی سیم,روتر,

 

یکی از شگفت‌‌انگیزترین شاهکارهای هنر کتاب‌‌آرایی جهان، دست‌نویسی از شاهنامه‌‌ی فردوسی است که به نام «شاهنامه‌‌ی بایسنقری» آوازه پیدا کرده است و اکنون در کتابخانه‌‌ی کاخ گلستان نگهداری می‌‌شود. این کتاب بی‌‌مانند را «فرش بهارستان دست‌نویس‌‌های شاهنامه» نامیده‌‌اند. سی‌‌ام ژانویه 2012 میلادی، پانصد و هشتاد و دومین سال پدید آمدن شاهنامه‌‌ی بایسنقری بود.

ویژگی‌‌های شاهنامه‌‌ی بایسنقری
در سال 1426 میلادی (829 مهی) شاهزاده بایسنقر میرزای تیموری، از هنرمندان ایرانی که در کتابخانه‌‌ی او در شهر هرات سرگرم کتاب‌‌آرایی بودند، خواست تا دست‌نویسی از شاهنامه‌‌ی فردوسی فراهم کنند و برگه‌‌های آن را با نقش‌‌های مینیاتوری بیارایند. پس چهل تن از سرآمدان هنر ایران، به سرپرستی استاد جعفر تبریزی، دست به کار شدند و سه سال پس از آن اثری را به شاهزاده‌‌ی تیموری و کتابخانه‌‌ی او پیشکش کردند که از دید خوشنویسی، جلدسازی، زرافشانی، جدول‌‌کشی، سرلوح‌‌نگاری، زرینه‌‌کاری و طلا‌‌‌اندازی، همانندی برای آن نمی‌‌توان یافت. شاهنامه‌‌ی بایسنقری برجسته‌‌ترین نمونه‌‌ی «مکتب هنری هرات» (شیوه‌‌ای از نقاشی مینیاتوری) به شمار می‌‌رود.
ادامه مطلب...


 

یک ریاضی‌دان ایرلندی از الگوریتمی پیچیده و میلیون‌ها ساعت از زمان ابررایانه‌ها استفاده کرد تا بتواند پاسخ معمایی مهم وحل نشده در ریاضیات سودوکو را بیابد. بازی سودوکو که اولین بار در ژاپن همه‌ پسند شد، از یک مربع 9 در 9 تشکیل شده که هر سطر و ستون آن باید با اعداد 1 تا 9 پر شود یه‌طوری که هر عدد در هر ستون، سطر یا 9 مربع 3در3 فقط بار ظاهر شود.
به گزارش نیچر، گری مک‌گوایر از کالج دانشگاهی دوبلین در اثباتی که در اول ژانویه روی اینترنت قرار گرفت، نشان داد که کمترین تعداد راهنمایی‌ها (یا ارقام ابتدای بازی) که برای تکمیل یک بازی لازم است، 17 خانه است و جدول‌هایی با 16 راهنمایی یا کمتر، پاسخ یکتایی ندارند. بیشتر سودوکوهای روزنامه‌ای چیزی در حدود 25 راهنمایی دارند، و هرچه که تعداد راهنمایی‌ها بیشتر شود، سختی معما هم کمتر می‌شود.

 

ریاضیدانان شرکت کننده در کنفرانسی که در هفتم ژانویه در بوستون ماساچوست برگزار شد، به اتفاق آرا بر این باور بودند که اثبات مک‌گوایر احتمالا معتبر است و پیشرفت بزرگی در حوزه رو به گسترش ریاضیات سودوکو محسوب می‌شود.

ادامه مطلب...


تاریخ: یک شنبه 16 بهمن 1390برچسب:سودوکو,بازی,ریاضیات,الگوریتم,محاسبات,

به گزارش سرویس علمی فناوری جام نیوز (4 فوریه / 15 بهمن)، "کلارا لاِزن" دانش آموز 10 ساله کانزاسی در سر کلاس علوم خود توانست "تترانیتراتاکسی کربن" را کشف کند، مولکولی که از اکسیژن، نیتروژن و کربن ساخته شده است.

این مولکول از ویژگی های جالب توجهی برخوردار است، از جمله می توان از آن در مواد منفجره و یا مخازن انرژی استفاده کرد. اکنون نام لاِزن به عنوان یکی از نویسندگان مقاله ای که درباره این مولکول منتشر شده، ذکر شده است.

"کنت بوئر" معلم علوم کلارا در کلاس درس علوم گلوله ها و میله های مدل سازی مولکول را که برای مدلسازی مولکولهای ساده به کار گرفته می شوند، در اختیار دانش آموزانش قرار داد و کلارا بلافاصله اتمهای اکسیژن، نیتروژن و کربن را به شکلی پیچیده و گیج کننده در کنار یکدیگر قرار داده و از معلم خود پرسید که آیا یک مولکول واقعی ساخته است؟

بوئر که از دیدن چنین ساختار پیچیده ای شگفت زده شده بود از این مدل مولکولی عکسبرداری کرد و آن را برای یکی از دوستان شیمیدان خود در دانشگاه هامبولد ارسال کرد و وی نیز این مولکول را به عنوان مولکولی کاملا جدید و قابل قبول اعلام کرد.

بر اساس گزارش مهر از پاپ ساینس، این مولکول جدید در طبیعت وجود ندارد از این رو باید آن را در آزمایشگاه به وجود آورد که نیازمند زمان و تلاش فراوان است، از این رو دوست شیمیدان بوئر، "رابرت زولنر" مقاله ای درباره این مولکول نوشت و نام دانش آموز 10 ساله را نیز به عنوان یکی از نویسندگان همکار در آن به ثبت رساند.

منبع : جام نیوز




 

 

شركت تكنولوژي‌هاي كوييك‌هيل،با معرفي محصول Mobile Security و حضوردر بازار اندوريد، به حوزه امنيت موبايل وارد شده است.
اين نرم‌افزار هوشمند با انبوهي از ويژگي‌ها به صورت بسته‌اي كامل عرضه شده است. يكي از ويژگي‌هاي آن،قابليت قدرتمند ضدسرقت است كه به قربانيان كمك مي‌كند تا تلفن همراه مفقود شده خود را بيابند.

به گزارش ایتنا، تكيه بر شانس براي يافتن دستگاه‌هاي مفقود شده هميشه آسان نيست، اما به نظر مي‌رسد با موبايل سكيوريتي كوييك‌هيل شما نه تنها مي‌توانيد شانس خود را تقويت كنيد بلكه واقعاً مي‌توانيد دستگاه گم‌شده خود را بيابيد.

اخيراً تكنولوژي‌هاي كوييك‌هيل، پيشرو در ارائه راهكارهاي امنيتي با معرفي محصولات Mobile Security و حضوردر بازار اندوريد، به حوزه امنيت موبايل وارد شده است. اين نرم‌افزار هوشمند با انبوهي از ويژگي‌ها مانند محافظ ويروس، مسدودسازي تماس، مسدود كردن پيامك، قابليت ضد سرقت و محافظت از داده به صورت بسته‌اي كامل عرضه شده است.
ادامه مطلب...


 خبرگزاری فارس: کاربرانی که فراموش کرده اند تازه ترین وصله امنیتی مرورگر ویندوز مدیا پلیر را نصب کنند در معرض حملات خطرناکهکری قرار دارند.

به گزارش فارس به نقل از تک تری، مایکروسافت هفته گذشته وصله به روزرسان تازه ای را برای نرم افزار چندرسانه ای ویندوز مدیا پلیر عرضه کرد. تعلل بسیاری از کاربران در نصب این وصله به روزرسان موجب سوءاستفاده هکرها و تلاش آنها برای نفوذ به رایانه های شخصی کاربران شده است.

وصله مذکور که در قالب بولتن امنیتی MS12-004 عرضه شده درجه بندی بسیار مهم دریافت کرده و دو آسیب پذیری را در این پلیر برطرف می کند.

یافته های موسسه امنیتی ترندمیکرو نشان می دهد که هکرها کاربران را به بازدید از وب سایت هایی که در آنها ویدیویهای آلوده به کدهای مخرب جاسازی شده تشویق می کنند و وقتی کاربران برای مشاهده این ویدیوها با ویندوز مدیا پلیر تلاش می کنند، بی سر وصدا به انواع کرم و بدافزار آلوده می شوند.

مایکروسافت هم مانند ترندمیکرو به کاربرانش هشدار داده این وصله امنیتی و دیگر وصله های عرضه شده در هفته گذشته را بارگذاری و نصب کنند.

 




 

آتش جشن سدهفرارسیدن جشن سده(۱۰بهمن‌ماه) را به ایرانیان شادباش می‌گوییم

جشن سده مانند نوروز و مهرگان از جشن‌های بزرگ ایرانیان بوده و پیوند ویژه‌ای با «آتش» دارد. از روزگاران باستان تاکنون این جشن در دهمین روز بهمن‌ماه که صدمین روز از زمستان بزرگ(زمستان بزرگ از یکم آبان‌ماه آغاز می‌شده است) برگزار شده است. آنان بر این باور بودند که پس از این روز از سرمای زمستان آرام‌آرام کاسته خواهد شد.

 

از این‌رو در روزِ جشن، به دشت و صحرا رفته، هیزم و خار فراهم آورده و با فرارسیدن شب و پایین رفتن آفتاب، آتش بزرگی افروخته و همگان در پیرامون آن دست‌دردست هم به نیایش و شادی می‌پرداختند. گردهمایی‌ای که همازوری را می‌رساند. همازوری در این‌که، همه‌ی انسان‌ها دارای سرچشمه‌ای واحد هستند.

ادامه مطلب...


تاریخ: دو شنبه 10 بهمن 1390برچسب:جشن,سده,آتش,موبد,

 


پس از آنکه کنترل‌گر حرکتی کینکت در میان کاربران دستگاه‌های ایکس باکس ۳۶۰ با استقبال زیادی مواجه شد، حالا مایکروسافت تصمیم گرفته است این فناوری را بر روی نسل جدید لپ‌تاپ‌ها نیز عرضه کند. 




 
 
 
 
 
به گزارش وب سایت Digitaltrends، مایکروسافت هم اکنون تلاش می‌کند با همکاری برخی از شرکت‌های سازنده لپ‌تاپ، حسگر‌های حرکتی کینکت را وارد دنیای لپ تاپ کند. شرکت مایکروسافت در تلاش است تا برخی از تولیدکنندگان سخت افزارهای رایانه‌ای را متقاعد کند دسکتاپ‌های مجهز به کنترل گر حرکتی کینکت را تا قبل از پایان سال جاری میلادی وارد بازار کنند. 

خبرهای منتشرشده درباره این تصمیم مایکروسافت حاکی از این است که ایسوس از جمله اولین شرکت‌هایی خواهد بود که نت بوک‌هایی با سیستم عامل ویندوز ۸ و کنترل گرهای حسگر حرکتی کینکت را روانه بازار خواهد کرد. 

در نمایشگاه محصولات الکترونیکی که چندی پیش در لاس وگاس آمریکا برگزار شد، شرکت سامسونگ و ال‌جی تلویزیون‌هایی عرضه کرده بودند که مجهز به فناوری کینکت بود. شرکت سافت‌کینگ نیز در تلاش است این فناوری را با فناوری تصاویر سه بعدی ترکیب کرده و آن را بر روی رایانه‌های قابل حمل خود عرضه کند. 

کینکت در اصل نام فناوری است که به کاربران ایکس باکس اجازه می‌دهد دستگاه بازی خود را بدون هیچ وسیله‌ای کنترل کنند. این فناوری شامل یک دوربین، دو عدد لنز و یک درگاه مادون قرمز است که توانایی تشخیص حرکت کاربر از فاصله دور را داراست و کاربران می‌توانند بدون لمس کردن دستگاه، آیتم‌های موجود بر روی صفحه نمایش آن را با حرکات دستان خود از دور کنترل کنند. کینکت حتی قابلیت درک و تشخیص صداهای کاربر را داراست و می‌تواند فرمان‌های صوتی و حرکتی کاربر را تشخیص و آن‌ها را انجام دهد.

منبع : همکاران سیستم




 

معاون فنی شورای عالی اطلاع رسانی از آغاز پروژه ایجاد 'مركز داده' برای نویسه خوان نوری حروف فارسی از سال آینده خبر داد .

1390/11/09 - 09:54
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

نویسه خوان نوری(ocr) به عنوان تنها ابزار بازیابی اطلاعات متنی از تصویر، یكی از ابزارهای تبدیل اطلاعات موجود به صورت قابل استفاده و پردازش در رایانه هاست و ایجاد 'مركز داده' یكی از گام های نخستین تحقق این امر است.

در حال حاضر به هنگام اسكن كردن یك متن، اطلاعات آن درقالب تصویر ذخیره می شود ولی می توان با استفاده از برخی از نرم افزارها اطلاعات را در قالب های متنی ذخیره كرد.

هم اكنون این برنامه ها درباره حروف فارسی وجود ندارد و قرار است با ایجاد 'مركز داده 'نویسه خوان نوری ، این ذخیره سازی متنی در زبان فارسی نیز امكان پذیرشود .

 

ادامه مطلب...


تاریخ: یک شنبه 9 بهمن 1390برچسب:نویسه خوان نوری,ocr,بازیابی اطلاعات,
آخرین مطالب