به زودی زمانی فرا می‌رسد که برای شارژ گوشی یا لپ تاپ خود مجبور نخواهید بود دنبال پریز برق بگردید. در آن زمان به مدد تلاش دانشمندان خواهید توانست انرژی الکتریکی مورد نیاز دستگاه‌های همراه خود را از طریق گرمای بدنتان تامین کنید. هم اکنون گروهی از دانشمندان مشغول مطالعه و ساخت پارچه‌ای هستند که می‌تواند گرمای بدن انسان را جذب و آن را به الکتریسیته تبدیل کند. 


به گزارش وب سایت digitaltrends پژوهشگران مرکز نانوتکنولوژی و مواد مولکولی دانشگاه ویک فورست تلاش می‌کنند پارچه هوشمند و ارزان قیمتی بسازند که می‌تواند تفاوت دمایی بین دو طرف خود را به انرژی الکتریسیته تبدیل کند. دانشمندان این فناوری را «پارچه برقی» نامیده‌اند. اگر این پارچه در شرایطی قرار گیرد که یک طرف آن گرم‌تر از طرف دیگر باشد، می‌تواند انرژی الکتریسیته تولید کند. 

پروفسور دیوید کارول، سرپرست پژوهشگران در دانشگاه ویک فورس‌تر سازوکار تولید برق توسط این فناوری را چنین توضیح می‌دهد: 
ادامه مطلب...


 سرطان مری

محققان دانشكده پزشكی هاروارد موفق به شناسایی یكی از عوامل ناشناخته سرطان مری شدند.

به گزارش' ساینس دیلی'، پس‌مانده سلول‌های جنینی در بدن یكی از علل بروز سرطان مری و بیماری رفلكس معده است.

احتمال بروز سرطان مری در افرادی كه به رفلكس معده مبتلا هستند بیشتر است.

مری فرد سالم با یك بافت به رنگ سفید مایل به صورتی پوشیده شده‌است. در دیواره مری برخی افراد سلول‌هایی شبیه به سلول‌های روده دیده می‌شود و باعث می‌شود رنگ سفید مایل به صورتی به قرمز پررنگ گرایش پیدا كند. این وضعیت بارت ' Barrett' نامیده می‌شود و تشخیص قطعی آن تنها با نمونه برداری از ریه امكان‌پذیر است.

محققان به تازگی كشف كرده اند كه سلول‌های جنینی باقیمانده در بدن یكی از مهمترین دلایل ابتلا به این بیماری هستند.

سرطان ریه یكی از كشنده ترین انواع سرطان بوده كه درمان سخت و پیچیده ای دارد. علاوه بر آن پروتكل درمانی كه برای این نوع بیماران تجویز می‌شود به اندازه ای قوی است كه بدن بیمار توان تحمل آن را ندارد و قبل از مرگ توسط سرطان به دلیل ضعف بدنی جان خود را از دست می دهد. علاوه بر آن هزینه های درمانی به حدی زیاد است كه فرد از عهده آن بر نمی‌آید.

با توجه به اینكه دانش بشر برای درمان بیماری سرطان كافی نیست، جمع‌آوری این سلول‌ها از بدن و یا ایجاد مقاومت در مقابل آنها راهكار با ارزشی است.

محققان بر این باورند كه احتمال اینكه عامل سرطان‌های دیگر به ویژه سرطان‌هایی كه حالت‌های عفونتی و تورمی ایجاد می‌كنند با پاكسازی بدن از سلول‌های جنینی قابل درمان هستند و هزینه‌ای ناچیز دربردارند.

منبع : ایرنا




 

دانشمندان ژن جدیدی را كشف كرده اند كه خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد.

به گزارش 'هلث دیلی'، پژوهشگران فنلاندی جهش هایی ر در ژنی موسوم به Abraxas كشف كرده اند كه با موارد سرطان سینه ارثی مرتبط است.

محققان اكنون بیش از 10 ژن را شناسایی كرده اند كه خطر بروز سرطان سینه را افزایش می دهد. مشهورترین ژن های موثر در بروز سرطان سینه BRCA1 و BRCA2 است .

اما فقط حدود 20 درصد زنان با سابقه خانوادگی سرطان سینه دچار جهش هایی در ژن های BRCA1 و BRCA2 می شوند كه در بسیاری از موارد به معنای وجود ژنهای مقصر دیگری در این بیماری است.

این ژن جدید خیلی رایج نیست و در 4/2 خانواده ها دارای سابقه فامیلی سرطان سینه مشاهده شده است؛اما آنچه كه اهمیت دارد این است كه این جهش در افرادی كه به سرطان سینه مبتلا نبودند یافت نشد.

'راجر گرین برگ' استادیار زیست شناسی سرطان در دانشكده پزشكی 'پنسیلوانیا' گفت: از آنجا كه این پژوهش در فنلاند انجام شده است تحقیقات بیشتری باید صورت گیرد تا میزان رایج بودن این جهش در كشورهای دیگری نیز مشخص شود.

به گفته وی، در آینده زنان با سابقه خانوادگی سرطان سینه بهتر است تحت غربالگری جهش ژن Abraxas نیز قرار گیرند.

این محققان جهش Abraxas را در سه بیمار از 125 بیمار مبتلا به سرطان سینه دارای پیشینه خانوادگی سرطان سینه یافتند.

ظاهرا این ژن نقش مهمی را در بروز سرطان سینه ایفا می كند چرا كه با ژن BRCA1 در تعامل است.

زمانی كه پژوهشگران 991 بیمار مبتلا به سرطان سینه دیگر را مورد بررسی قرار دادند، جهش در ژن Abraxas را در یك زن كه سابقه ارثی سرطان سینه داشت مشاهده كردند.

ژن جهش یافته Abraxas مانع از آن می شود كه سلول ها، DNA آسیب دیده را ترمیم كنند.

ترمیم نشدن DNA آسیب دیده خطر سرطانی شدن سلولهای سینه را افزایش می دهد.

این ژن می تواند خطر بروز دیگر سرطانها را نیز افزایش دهد.

منبع : ایرنا




تاریخ: شنبه 6 اسفند 1390برچسب:سرطان,سرطان سینه,Abraxas,BRCA1,BRCA2,

 

گوشی‌های هوشمند نوکیا ارزان‌تر از گذشته!

شرکت نوکیا تصمیم گرفته است در چند روز آینده گوشی جدیدی را وارد بازار کند که با سیستم عامل ویندوز فون کار می‌کند و در مقایسه با دیگر گوشی‌های هوشمند این شرکت قیمت ارزان‌تری دارد.

برخی منابع آگاه به رویترز گفته‌اند نوکیا با گوشی جدید خود قصد دارد بخش بزرگ‌تری از بازار محصولات تحت ویندوز فون را از آن خود کند.
تحلیلگران معتقدند عرضه گوشی‌های ارزان‌تر می‌تواند موفقیت زیادی برای نوکیا و مایکروسافت به همراه داشته باشد.

شرکت نوکیا همچنین قصد دارد در کنگره جهانی موبایل که ۲۷ فوریه در شهر بارسلونای اسپانیا برگزار می‌شود، مدل جدیدی از گوشی‌های لومیای خود را نیز عرضه کند.
گوشی لومیا ۶۱۰ نوکیا نسخه جهانی و جدید لومیا ۹۰۰ به شمار می‌رود.

برخی گزارش‌ها نیز حاکی از این است که نوکیا قصد دارد هفته آینده مجموعه جدیدی از گوشی‌های جدید خود را وارد بازار کند.

شرکت نوکیا در سال گذشته به خاطر عدم استقبال مصرف‌کنندگان از سیستم‌عامل ویندوز فون مایکروسافت متحمل ضرر و زیان زیادی شد.
قیمت بالای محصولات تحت ویندوز فون در مقایسه با دیگر محصولات یکی از مهم‌ترین دلایل شکست این سیستم‌عامل محسوب می‌شود.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، سیستم‌عامل مایکروسافت در سه ماهه چهارم ۲۰۱۱ حدود ۲ درصد رشد داشته است.
رشد در مقایسه با دوره مشابه سال قبل ۳ درصد و در مقایسه با چهار سال قبل ۱۳ درصد رشد داشته است.




تاریخ: شنبه 6 اسفند 1390برچسب:نوکیا,گوشی هوشمند,ویندوز فون,Nokia,

 

شرکت گوگل که در تلاش است تا استیلای خود را در بازار فناوری‌های همراه گسترش دهد، قصد دارد رایانه لوحی ۷ اینچی خود را در بهار سال جاری میلادی وارد بازار کند.


وب سایت mobiledia به نقل از منابع نا‌شناس اعلام کرده است این شرکت قصد دارد با عرضه رایانه لوحی خود با محصولات اپل و آمازون رقابت کند. مسئولین شرکت گوگل تاکنون در مورد رایانه لوحی خود رسماً اظهار نظر نکرده‌اند اما تحلیلگران شرکت DisplaySearch گفته‌اند این رایانه لوحی دارای وضوح تصویری ۲۸۰۰ در ۸۰۰ خواهد بود. و با نسخه کاملی از اندروید Icecream Sandwich کار خواهد کرد. 

گوگل به کمک شرکت موتورولا موبیلیتی که سال گذشته خریداری کرد قصد دارد ظرفیت تولید و طراحی سخت افزارهای خود را گسترش دهد. موتورولا دارای سه رایانه لوحی 10.1  و 8.1 اینچی است که حالا گوگل مالک آن‌ها است. 

تحلیلگران معتقدند گوگل با عرضه رایانه لوحی ۷ اینچی خود قصد دارد بیش از هر چیز با آیپد ۳ و کیندل فایر آمازون رقابت کند. در حال حاضر سهم عمده بازار رایانه‌های لوحی در اختیار شرکت اپل است. اپل که با آیپد ۲ خود هم اکنون پیشتاز این بازار است قصد دارد آیپد ۳ را هم در ۳ مارس سال جاری میلادی وارد بازار کند. گفته می‌شود گوگل هم رایانه لوحی خود را در اوایل آوریل به بازار عرضه خواهد کرد. 

شرکت آمازون نیز با عرضه کیندل فایر موفقیت قابل توجهی در این بازار به دست آورده است. آمازون از نوامبر سال گذشته تاکنون توانسته بیش از ۵ میلیون دستگاه کیندل فایر بفروشد. شرکت سامسونگ نیز اخیراً وارد بازار رایانه‌های لوحی کوچک شده و یک محصول ۷. ۷ اینچی وارد بازار کرده است. 

گوگل در کنار عرضه سخت افزارهای فناوری‌های همراه گوشه چشمی هم به تامین محتوا برای این ابزار‌ها دارد. این غول جستجوگر قصد دارد با همکاری شبکه‌های تلویزیونی و استودیوهای فیلم‌سازی کانال‌های یوتیوبی خود را بر روی رایانه‌های لوحی عرضه کند.

منبع : همکاران سیستم




تاریخ: شنبه 6 اسفند 1390برچسب:رایانه لوحی,گوگل,کیندل فایر,

 

پژوهشگران آزمایش اوپرا که شهریورماه گذشته ادعا کردند نشانه‌هایی از حرکت ذرات نوترینو با سرعت بیشتر از سرعت نور را مشاهده کرده‌اند، اعلام کرده‌اند این اندازه‌گیری احتمالا به دلیل خطای انسانی است!

مجید جویاآشکار ساز OPERA در ماه سپتامبر / شهریور گذشته این ادعای انقلابی را مطرح کرد که توانسته نوترینو‌هایی را با سرعت بالاتر از سرعت نور به دام بیندازد، ادعایی که در صورت اثبات به معنای پایان حکمرانی نظریه نسبیت خاص آلبرت اینشتین بر فیزیک مدرن بود.

اما به گزارش نیوساینتیست، اکنون به نظر می‌رسد که این کشف بزرگ پیش از این که باعث تغییر قوانین فیزیک شود، باعث جدی‌تر شدن نظارت بر تجهیزات خواهد شد، چرا که اکنون سخن از خطای انسانی در این نتیجه عجیب به میان آمده است.

ادامه مطلب...


تاریخ: جمعه 5 اسفند 1390برچسب:اینشتین,نور,نوترینو,نظریه نسبیت,فیزیک,

 

محققان دانشگاه كالیفرنیا موفق به شناسایی ژنی شدند كه در درمان قطعی اختلالات خونی و سرطان خون مادرزادی موثر است.

به گزارش مجله علمی' نیچر' این ژن ناشناخته Wnt 16 نام دارد و در بدن مهره داران یافت می‌شود و در ساخت سلول‌های بنیادی خون‌ساز بسیار موثر است.

درمان بیماری‌های خونی و سرطان های مادرزادی خون به روش پیوند سلول های بنیادی قابل درمان است.

در حال حاضر پیوند سلول‌های بنیادی بسته به نوع بیماری به دو روش 'اتولوگ' و 'آلوژن' انجام می‌شود كه در نوع اتولوگ پیوند پس از مراحل پیچیده پزشكی از خود بیمار به بدن او انجام می‌شود ولی در نوع آلوژن لازم است شخص اهدا كننده‌ای نیز وجود داشته باشد تا سلول های بنیادی سالم از بدن او به بیمار تزریق شود.

در حال حاضر مهمترین مانع در پیوند مغز استخوان كمبود سلول های بنیادی خون ساز و اهدا كنندگان سازگار با بدن بیمار است. علاوه بر این امكان ایجاد سلول‌های بنیادی خون‌ساز از سلول های بنیادی بند ناف و سلول‌های نخاعی قلب و نخاع وجود ندارد.

هدف اصلی پزشكان تولید سلول‌های بنیادی است كه قابلیت تولید مجدد را داشته باشد.

منبع : ایرنا




تاریخ: چهار شنبه 3 اسفند 1390برچسب:ژن,سرطان,سرطان خون,اختلالات خونی,سلولهای بنیادی,

نوکیا 15 سالگی تولد ماربازی محبوب‌ترین بازی دنیا را در گوشی‌های خود را جشن گرفت.

کسانی که بیش از ۲۵ سال سن دارند از بازی Snake یا مار به عنوان اولین و دوست‌داشتنی‌ترین بازی موبایل یاد می‌کنند.
علاوه براین، ماربازی هنوز طرفداران زیادی دارد. بنابراین، در تجلیل از محبوبیت دیرپا و جشن ۱۵ سالگی حضور این بازی در گوشی‌های نوکیا، حقایقی در مورد این بازی که جذاب‌ترین و پرطرفدارترین بازی دنیا به شمار می‌رود عنوان می‌شود:

به گزارش ایتنا، ماربازی قدمتی بیش از حضور در گوشی‌های نوکیا دارد. اولین بازی از نوع مار، یک بازی آرکِید به نام Blockade بود که توسط گرِملین در سال ۱۹۷۶ ساخته شد.

محبوبیت این بازی در دهه ۸۰ بیشتر شد؛ یعنی زمانی که راه خود را به ماشین حساب‌های تگزاس اینسترومنت، کامپیوترهای خانگی نظیر اپل ۲، کومودور ۶۴ و … باز کرد و از آنجا که هیچ کس صاحب این بازی نبود، نسخه‌هایی از آن تقریبا برای تمام کنسول‌های بازی تولید شد.

ماربازی اولین بار در سال ۱۹۹۷ در گوشی نوکیا ۶۱۱۰ ظاهر شد.
این بازی توسط تانلی آرمانتو، مهندس طراحی، برای نرم‌افزار رابط کاربری گوشی‌های نوکیا سازگار شد.
این بازی یکی از سه بازی بود که در سال ۱۹۹۷ معرفی شد. بازی‌های دیگر بازی Logic و Memory بودند و تاکنون در ۴۰۰ میلیون گوشی موبایل بوده و امروزه نسخه نهم این بازی رایج است.

در سال ۱۹۹۸ دارندگان نوکیا ۷۱۱۰ توانستند با اتصال دو گوشی با هم از طریق اینفرارد نسخه دونفره آن را بازی کنند و در سال ۲۰۰۰ در نوکیا ۹۲۰۰ Communicator نسخه Snake Ex معرفی شد.

تانلی آرمانتو جایزه ویژه از MEF) Mobile Entertainment Forum) برای مشارکت در توسعه صنعت سرگرمی موبایل را در سال ۲۰۰۵ دریافت کرد. 

در ضمن فرمول امتیازدهی این بازی به این شکل است: ضربه روی صفحه (۲۱۲) × مرحله (۱ تا ۹) + ۱۰۰ امتیاز اضافی برای به پایان رساندن مرحله. بیشترین حد امتیاز در مرحله اول ۳۱۲ و در مرحله نهم ۲۰۰۸ است.
 منبع : ایتنا



تاریخ: چهار شنبه 3 اسفند 1390برچسب:بازی,تلفن همراه,موبایل,نوکیا,Snake,

 

پژوهشگران نوعی آزمایش خون ارایه كرده اند كه با استفاده از یك قاشق چای خوری خون، می توان بسیاری از انواع سرطان را در مراحل اولیه تشخیص داد.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، دانشمندان برای این آزمایش خون، ابزاری ابداع كرده اند كه سلول های سرطانی را روشن می كند.

این آزمایش از نور فروسرخ برای تشخیص تغییرات بسیار اندك در خون فردی كه سرطان به تازگی در بدنش آغاز شده و هنوز گسترش نیافته است ، استفاده می كند.

در جدیدترین بررسی های بالینی بر روی 200 بیمار و گروه كنترل، با استفاده از این آزمایش سرطان های خاصی در 90 درصد بیماران و همچنین نوع سرطان تشخیص داده شد.

این شیوه هنوز در مراحل اولیه آزمایش های بالینی قرار دارد.اما هدف، ارایه شیوه كارا، ارزان و ساده ای برای تشخیص انواع بسیاری از سرطانهاست.

این محققان قصد دارند سرطان را زمانی كه بیماری فرد هنوز خود را نمایان نكرده است و سالم به نظر می رسد تشخیص دهند پیش از آن كه سرطان فرصت متاستاز (گسترش به سایر نقاط بدن ) را بیابد.

درصورتی كه چنین شیوه ای به تایید برسد بیمار به درمان كمتری نیاز دارد ، كمتر آزار می بیند و احتمال زنده ماندش بیشتر است.

قرار است آزمایش های بالینی این شیوه در18 ماه آینده انجام شود.

منبع : ایرنا




تاریخ: چهار شنبه 3 اسفند 1390برچسب:آزمایش خون,سرطان,سلولهای سرطانی,

 فوجیتسو

فوجیتسو، بزرگ‌ترین شرکت عرضه کننده محصولات و خدمات آی تی در ژاپن قصد دارد طیف وسیعی از گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های لوحی خود را وارد بازار اروپا کند. 
به گزارش رویترز، فوجیتسو که هم اکنون بزرگ‌ترین سازنده فناوری‌های همراه در ژاپن است و یک پنجم بازار این محصولات را در این کشور در اختیار خود دارد، می‌کوشد استیلای شرکت‌های اپل و سامسونگ در بازار اروپا را به چالش بطلبد.

رویترز که این خبر را از روزنامه فایننشال تایمز نقل کرده است درباره زمان دقیق عرضه محصولات فوجیتسو در بازار اروپا جزئیات بیشتری را فاش نکرده و فقط نوشته است این شرکت قصد دارد در عرض سه تا پنج سال آینده سهم خود را در این بازار دو رقمی کند. 

فایننشال تایمز در گزارش خود تصریح کرده است که فوجیتسو تا کنون در ساخت محصولات خود بر فناوری‌هایی تمرکز کرده که بیشتر مناسب بازارهای داخلی ژاپن است، اما حالا سعی می‌کند در تولید گوشی‌ها و رایانه‌های لوحی جدید خود از فناوری‌های‌هایی بهره ببرد که در سطح جهان قابل استفاده است. 

دورخیز فوجیتسو برای تصاحب بازار اروپا در حالی صورت می‌گیرد که ماسامی یاماموتو، رئیس این شرکت ژاپنی دو ماه قبل از اوضاع نامساعد اقتصادی اروپا اظهار نگرانی کرده و گفته بود یک بحران اقتصادی احتمالی در اروپا مهم‌ترین خطر پیش روی ما در سال آینده است.

منبع : همکاران سیستم




تاریخ: سه شنبه 2 اسفند 1390برچسب:فوجیتسو,گوشی هوشمند,رایانه لوحی,

  اندروید را می‌توان پرکاربرد‌ترین سیستم عامل ویژه فناوری‌های همراه در سراسر جهان دانست. پرکاربرد بودن این سیستم عامل باعث شده طراحان و سازندگان بدافزارهای ویژه فناوری‌های همراه نیز شیفته این سیستم عامل شوند. شرکت جونیپر در گزارش تازه خود اعلام کرده است بدافزارهای اندروید در سال ۲۰۱۱ بیش از سه هزار درصد رشد داشته است.


بر اساس گزارش شرکت جونیپر، بدافزارهایی که سیستم عامل اندروید را هدف گرفته‌اند، در هفت ماه آخر سال گذشته ۳۳۲۵ درصد افزایش یافته است. هم اکنون اندروید 46.7 درصد از کل بدافزارهای ویژه فناوری‌های همراه را به خود اختصاص داده است. جالب است که سهم این سیستم عامل از بازار فناوری‌های همراه نیز 46.9 درصد است. 


سیستم عامل Java ME که در فناوری‌های تحت ویندوز فون و سیمبین کاربرد زیادی دارد، از نظر آسیب پذیری در مقابل بدافزار‌ها پس از اندروید رتبه دوم را دارد. هم اکنون ۴۱ درصد از بدافزارهای موجود قابلیت نفوذ به این سیستم عامل را دارند.


شرکت جونیپر اعلام کرده است که در سال گذشته علاوه بر افزایش بدافزارهای ویژه فناوری همراه، بر پیچیدگی آن‌ها نیز افزوده شده است. طراحان بدافزار‌ها با استفاده از تکنیک‌های مهندسی اجتماعی می‌کوشند کاربران را نسبت به دانلود و نصب این بدافزا‌رها بفریبند.


رشد بی‌رویه بدافزارهای اندروید نتیجه مستقیم بازار آزاد و باز این سیستم عامل است. در این بازار هر طراح و سازنده نرم افزاری به راحتی می‌تواند برنامه و نرم افزاری را طراحی و آن را به کاربران اندروید عرضه کند. هکر‌ها هم علاقه بیشتری به اندروید دارند چرا که این سیستم عامل کاربران و دستگاه‌های بیشتری را پوشش می‌دهد. البته شرکت گوگل سعی می‌کند با ارائه خدمات بونسر خود این مشکل را تا حدی بر طرف کند. بونسر نرم افزارهای کاربردی ویژه اندروید را اسکن می‌کند و بدافزارهای شناسایی شده را حذف می‌کند. 

منبع : همکاران سیستم




تاریخ: یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:اندروید,سیستم عامل,بدافزار,

 

سکه بهار آزادیمدیر كل ریالی و نشر بانك مركزی گفت: پیش فروش سكه در هفته جاری به صورت هشت ماهه انجام می شود.

'عباس كمره ای'با بیان آن كه در هفته جاری پیش فروش سكه به صورت شش ماهه انجام نمی شود، اظهار داشت: نرخ سكه پیش فروش هشت ماهه در هفته جاری پنج میلیون و 989 هزار ریال است.

به گزارش ایرنا، وی در پاسخ به این پرسش كه آیا پیش فروش شش ماهه سكه به طور كلی متوقف شده است، گفت: تصمیم گیری در مورد نحوه پیش فروش به صورت هفتگی و پس از پایش وضعیت انجام می شود و بر همین اساس در هفته جاری پیش فروش شش ماهه نخواهیم داشت.

به گفته كمره ای، پیش فروش هشت ماهه با نرخ مذكور از امروز تا پایان هفته (چهارم اسفند ماه) در شعب بانك ملی انجام می شود.

منبع : طلانیوز




 

جشن اسفندگان - سپندارمزدگانروز پنجم هرماه و ماه دوازدهم هر سال «اسفند» یا«سپندارمز» نام دارد. جشن اسفندگان برابر است با روز سپندارمزد از اسفندماه؛ ۲۹ بهمن ماه خورشیدی در گاهشماری امروز ایران.
ایرانیان از دیرباز این روز را روز زن و روز مادر می نامیدند.


در اين روز بانوان و دوشيزگان سروري می‌کرده اند و ديگر افراد خانواده به آنان پيشكش می‌دادند.
ابو ریحان بیرونی در کتاب ارزشمند «آثارالباقیه» با بر شمردن ویژگی های این جشن می‌نویسد: «اسفندارمز فرشته موکل بر زمین است و نیز بر زن‌های عفیف رستگار و شوهردوست و خیرخواه ... در زمان گذشته این ماه به ویژه این روز عید زنان بوده است و در این عید مردان به زنان بخشش می‌نمودند و هنوز این رسم در اصفهان و دیگر شهرهای پهله (شهرهای ناحیه ی مرکز و غرب ایران) باقی مانده است».

در جای دیگر آورده‌است که در این روز زنان بر تخت پادشاهی می‌نشستند و فرمان می‌راندند، و همه کارها نیز به دست مردان و پسران انجام می‌گرفت. 
ادامه مطلب...


 

روز۲۵ بهمن ماه (ولنتاین) به عشقمان تبریک بگوییم یا ۲۹ بهمن ماه (سپندارمذگان) ؟ 

 

چند سالی است که ۲۵ بهمن (۱۴ فوریه) روز ولنتاین و خرید گل و عروسک ، شکلات و … در کشورمان باب شده است . اکثر جوان ها بدون اطلاع از اینکه اصلا این ولنتاین خوردنی یا پوشیدنی است، فقط می دانند که در این روز باید برای کسانی که دوست دارند هدیه بخرند.

تنها مدت کمی به اواخر بهمن ماه و اواسط ماه فوریه باقی مانده که روز عشق فرنگی (ولنتاین) و روز عشق ایران باستان (سپندارمذگان) به فاصله ی چهار روز از هم قرار دارند

 ۲۵ بهمن ماه (ولنتاین) را به عشقمان تبریک بگوییم یا ۲۹ بهمن ماه (سپندارمذگان) را؟

 

ولنتاین چیست؟

در قرن سوم میلادی که مطابق می شود با اوایل امپراطوری ساسانی در ایران، در روم باستان فرمانروایی بوده است به نام کلودیوس دوم . کلودیوس ، عقاید عجیبی داشت، از جمله اینکه سربازی خوب خواهد جنگید که مجرد باشد؛ از این رو ازدواج را برای سربازان امپراطوری روم قدغن می کند. کلودیوس به قدری بی رحم و فرمانش به اندازه ای قاطع بود که هیچ کس جرات کمک به ازدواج سربازان نداشت. اما کشیشی به نام والنتیوس (ولنتاین)، مخفیانه عقد سربازان رومی را با دختران محبوبشان جاری می کرد. کلودیوس دوم از این جریان خبر دار می شود و دستور می دهد که ولنتاین را به زندان بیاندازند. سرانجام کشیش به جرم جاری کردن عقد عشاق با قلبی عاشق اعدام می شود. بنابراین او را به عنوان فدایی و شهید راه عشق می دانند

و از آن زمان نهاد و سمبلی می شود برای عشق.

  اما متاسفانه و با کمال تعجب، ایرانیان ِ امروز، با بیش از چهارهزارو پانصد سال تمدن، برگزاری جشنها و مناسبتهای بیگانه را نشانه ی تمدن و فخر می دانند! همه اسم "ولنتاین" را شنیده اند و مراسم آن را مانند سایر بیگانگان بجا می آورند، ولی تا به حال اسم "سپندارمذگان" به گوششان هم نخورده است .

 

  "سپندارمذگان" چیست؟

در ایران باستان، نه چون رومیان از سه قرن پس از میلاد، که از بیست قرن پیش از میلاد، یعنی حدودا دوهزار سال پیش از تولد ولنتاین، میان آریائیان روزی موسوم به روز عشق (سپندارمذگان یا اسفندارمذگان) بوده است. این روز در تقویم زرتشتی مصادف است با پنجم اسفند ماه و در تقویم جدید ایرانی، که شش ماه اول سال سی و یک روز حساب میشود، شش روز به جلو آمده و دقیقا مصادف میشود با ۲۹ بهمن، یعنی چهار روز پس از روز ولنتاین فرنگی. زرتشیان جشن سپندارمذ (سپندارمذگان – روز زن و روز زمین) را هرساله در پنجم اسفند ماه برگزار میکنند.

در ایران باستان هر ماه را سی روز حساب می‌‌کردند و علاوه بر اینکه ماه ها اسم داشتند، هریک از روزهای ماه نیز یک نام داشتند. به‌عنوان مثال روز اول «روز اهورامزدا»، روز دوم، روز بهمن (سلامت، اندیشه) که نخستین صفت خداوند است، روز سوم اردیبهشت یعنی «بهترین راستی و پاکی» که باز از صفات خداوند است، روز چهارم شهریور یعنی «شاهی و فرمانروایی آرمانی» که خاص خداوند است و روز پنجم «سپندارمذ» بوده است.

  

"سپندارمذ" لقب ملی زمین است. یعنی گستراننده، مقدس، فروتن. زمین نماد عشق است چون با فروتنی، تواضع و گذشت به همه عشق می‌‌ورزد. زشت و زیبا را به یک چشم می‌‌نگرد و همه را چون مادری در دامان پر مهر خود امان می‌‌دهد. به همین دلیل در فرهنگ ایران باستان "سپندارمذ" را به‌عنوان نماد عشق می‌‌پنداشتند. پسوند "گان" هم به معنی "جشن" است، و در نتیجه "سپندارمذگان" به معنی "جشن سپندارمذ" (جشن روز زن و زمین) است.

"سپندارمذگان" جشن زمین و گرامی داشت عشق است که هر دو در کنار هم معنا پیدا می‌‌کردند. در این روز زنان به شوهران خود با محبت هدیه می‌‌دادند. مردان نیز زنان و دختران را بر تخت شاهی نشانده، به آنها هدیه داده و از آنها اطاعت می‌‌کردند. جشن "سپندارمذگان" یا "اسفندگان"، روز گرامیداشت زنان در ایران باستان بوده است.

 

سال ها دل طلب جام جم از ما می کرد

وانچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد

منبع : همازور

 




 

استخوان مصنوعیپژوهشگران دانشگاه واشنگتن موفق به تولید موادی با ساختار استخوانی با استفاده از پرینترهای سه‌بعدی شدند.
به گزارش ' ساینس' كاربرد اصلی این مواد كه كاملاً شبیه استخوان است در ارتوپدی و دندانپزشكی است. 
مواد استخوانی تولیدشده توسط این پرینتر سه‌بعدی با استخوان‌های طبیعی پس از گذشت زمان كوتاهی كاملاً تركیب می‌شود و تمام آثار بیماری از بین می‌رود. به طور خلاصه می‌توان گفت كه این استخوان‌های مصنوعی به‌صورت یك داربست برای استخوان‌های طبیعی محسوب می‌شود و نقش محافظتی دارد. 
مراحل اولیه استفاده از این استخوانها روی موش‌ و خرگوش با موفقیت انجام شده است. 
مدیر این پروژه تحقیقاتی می گوید زمانی كه استخوان فرد دچار شكستگی می شود از آن استخوان سی تی اسكن تهیه و سپس آن تصویر را وارد برنامه اتوكد می كنیم و استخوان جدید را طراحی می‌كنیم سپس به پرینتر سه‌بعدی دستور ساخت آن را می‌دهیم، پس از آن استخوان تولید شده را در بدن بیمار قرار می دهیم. 
پزشكان امیدوارند كه در آینده ای نزدیك می توان با استفاده از این روش بیماران مبتلا به پوكی استخوان را به‌طور كامل درمان كرد. 
منبع : ایرنا



 

شرکت آمازون بعد از عرضه موفق کیندل فایر اکنون قصد دارد دو رایانه لوحی دیگر را وارد بازار کند. 

به گزارش سایت zdnet دو رایانه لوحی تا تابستان امسال به بازار عرضه خواهند شد. این دو محصول نسخه به روز رسانی شده کیندل فایر ۷ اینچی و یک رایانهٔ لوحی جدید ۹ اینچی است. رایانه لوحی جدید ۹ اینچی آمازون، یک پردازنده ۴ هسته‌ای دارد و از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به رابط ۳G و دوربین عکاسی اشاره کرد. 

آمازون قطعاً مانند کیندل فایر قصد دارد یک قیمت متفاوت و مشتری پسند برای این رایانه لوحی تعیین کند و برای اعلام آن تا عرضه آی پد ۳ و مشخص شدن قیمت آن صبر خواهد کرد.

پیش بینی‌ها حاکی از این مسأله است که آمازون در سال جاری بین 12.7  تا 14.9 میلیون کیندل فایر خواهد فروخت که این آمار در سه ماهه چهارم سال بین 5.6  تا 6 میلیون نسخه رشد خواهد داشت.

منبع : همکاران سیستم




تاریخ: چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:آمازون,کیندل فایر,kindle fire,رایانه لوحی,
اپل رایانه لوحی

شرکت اپل با همکاری تامین کنندگان قطعات خود در آسیا در حال ساخت رایانه لوحی جدیدی است که اندازه آن از ۸ اینچ بیشتر نیست. ظاهراً اپل قصد دارد به کمک این رایانه لوحی ۸ اینچی با رایانه‌های لوحی آمازون و سامسونگ رقابت کند.

وال استریت ژورنال به نقل از منابع نا‌شناس گزارش کرده است که رایانه لوحی جدید اپل از نظر وضوح تصویر همانند آیپد ۲ است. اپل برای تامین صفحه نمایش محصول جدید خود با شرکت کره‌ای ال جی و شرکت تایوانی AU Optronics همکاری می‌کند.

بنا بر گزارش‌های منتشرشده در روزهای اخیر، اپل قصد دارد در ماه مارس سال جاری آیپد ۳ خود را نیز وارد بازار کند. اما به نظر می‌آید هدف این شرکت از عرضه رایانه لوحی ۸ اینچی رقابت با محصولات سامسونگ و به ویژه کیندل فایر آمازون باشد.

ادامه مطلب...


تاریخ: چهار شنبه 26 بهمن 1390برچسب:اپل,آی پد,رایانه لوحی,

 

نیمبل (Nimble)

شرکت نیمبل (Nimble) که طراح و عرضه کننده نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری برای کسب و کارهای کوچک است، اخیراً راهکار نرم افزاری خود را با شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی یکپارچه کرده است.

به گزارش وب سایت Zdnet نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) این شرکت که Nimble 2.0 نام دارد به شرکت‌های کاربر اجازه می‌دهد تعاملات اجتماعی مشتریان خود را که خارج از محیط این برنامه صورت می‌گیرد با محتوای راهکار نرم افزاری خود تلفیق کنند. قابلیت جدید این نرم افزار کاربران را قادر می‌کند راهکار مدیریت ارتباط با مشتری خود را با پیام‌هایی که بر روی شبکه‌های اجتماعی مثل فیس بوک، توئی‌تر، گوگل پلاس و غیره منتشر می‌شود، یکپارچه و هماهنگ کنند. 

ادامه مطلب...


 

طلارئیس کل بانک مرکزی از ورود 8 میلیون قطعه سکه پیش فروش شده این بانک پس از عید به بازار، رشد 5.5 درصدی اقتصادی در سال 89، افزایش نرخ تورم به 20 درصد و سه برابر شدن ذخایر طلای ایران خبر داد و گفت: حساب جاری بانکها تا 25 روز قبل بدهکار بود.

 

محمود بهمنی در همایش "سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید" گفت: همه بانک‌های مرکزی در دنیا به چند نکته از جمله اشتغال بالا، رشد اقتصادی، ثبات قیمت‌ها، ثبات نرخ سود و بهره و ثبات بازارهای مالی و ارزی توجه دارند.

 

به گزارش مهررئیس کل بانک مرکزی ثبات قیمت‌‌ها را به عنوان اصلی ترین سیاست پولی دانست و افزود: 

ادامه مطلب...


تاریخ: سه شنبه 25 بهمن 1390برچسب:طلا,ذخیره طلا,بانک مرکزی,

 

ویندوز 8مایکروسافت قصد دارد که لوگوی ویندوز را همزمان با عرضه عمومی ویندوز ۸ تغییر دهد، به این ترتیب زمان خداحافظی با لوگوی رنگی ویندوز که از زمان عرضه ویندوز 3.0 در سال 1990 آن را می‌شناسیم فرا رسیده است.
سایت یاهو در این باره می‌نویسد: طبق اطلاعاتی که در سایت‌های خبری انتشار یافته است، این لوگوی جدید ترکیبی از تصویر گرافیکی یک رایانه لوحی و دکمه restart است. در واقع مایکروسافت می‌خواهد با تغییر لوگو این پیام را به کاربرانش بدهد که فصل جدیدی از تاریخ ویندوز آغاز شده است. 
مایکروسافت به احتمال زیاد در جریان کنگره جهانی موبایل که در پایان ماه جاری میلادی برگزار خواهد شد، از این لوگو پرده برداری خواهد کرد. 
استیو بالمر مدت هاست می‌داند که عرضهٔ ویندوز ۸ با ریسک بالایی همراه است و لذا سعی دارد با تغییرات زیاد شرایط را برای یک عرضه موفق آماده سازد. این ویندوز دنباله روی محیط قبلی ویندوز‌های دیگر نیست و با یک معماری جدید و ویژگی‌های ابداعی بسیار زیاد دیگر، می‌تواند رقابت بهتری با سیستم عامل اپل و آندروید داشته باشد. 
مایکروسافت امیدوار است که مردم تغییر لوگوی آن را دوست داشته باشند و بتواند به عموم مردم نشان بدهد که از گذشته فاصله گرفته است. 
شاید مایکروسافت بتواند با تغییر لوگو ذهنیت مردم را نسبت به عملکرد نا‌امید کننده برخی از سیستم عامل‌هایش تا حدودی تغییردهد. کاری که اینتل با تغییر لوگوی پردازنده‌هایش انجام داد. 
منبع : همکاران سیستم



تاریخ: سه شنبه 25 بهمن 1390برچسب:مایکروسافت,ویندوز,ویندوز 8,لوگو,

 

کنکور

قانون حذف کنکور در سال ۱۳۸۶ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که مطابق آن، کنکور باید تا سال ۱۳۹۰ حذف و رقابت داوطلبان بر اساس سوابق تحصیلی صورت می‌گرفت.

اما این اتفاق نیفتاد و اعلام شد که تا 3سال آینده کنکور حتما حذف خواهد شد. علی عباسپور تهرانی فرد رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه زمان حذف کنکور بین سال‌های 91 تا 93 است، گفت: به دلیل اینکه از زمان تصویب قانون حذف کنکور در وزارت آموزش و پرورش همت کافی و هماهنگی‌های لازم برای اجرای آن وجود نداشت دستگاه‌های ذی‌ربط نظر خود را برای اجرای قانون حذف کنکور با تاخیر دو تا سه ساله ارائه دادند. 
وی در گفت‌وگو با خانه ملت با بیان اینکه پیشنهاد کمیسیون آموزش و تحقیقات برای حذف کنکور سال 91 بود، تصریح کرد: امیدواریم بین سال‌های 92 تا 93 آن سالی که می‌تواند بهترین نتیجه را با حذف کنکور داشته باشد، انتخاب شود.
ادامه مطلب...


 

مارک زاکر برگ Mark Zuckerberg

مارك زاکر برگ، موسس و مدیرعامل شبکه اجتماعی فیس بوک جوان ثروتمندی است. اما حالا ورود فیس بوک به بورس باز هم بر ثروت او خواهد افزود و او را به ثروتمندترین جوان دنیا تبدیل خواهد کرد.

 

به گزارش اکونومیست، زاکربرگ، موسس و مدیرعامل فیس بوک که تصمیم گرفته سهام عمومی این شبکه اجتماعی را برای اولین بار وارد بورس کند، خود 28.4 درصد از سهام 100 میلیارد دلاری این شرکت را در اختيار دارد. این مقدار سهام می تواند ثروت زاکربرگ را 28.4 میلیارد دیگر افزایش دهد. زاکربرگ با این میزان ثروت به ثروتمندترین جوان دنیا تبدیل خواهد شد.

زاکر برگ هم اکنون در فهرست صد نفر ثروتمند برتر نشریه فوربز با 13.5 میلیارد دلار ثروت خالص رتبه 125 را به خود اختصاص داده است. اما افزایش 28.4 میلیارد دلاری دیگر به ثروت زاکربرگ او را به نهمین ثروتمند دنیا تبدیل خواهد کرد. البته حقوق ماهیانه 500 هزار دلاری و پاداش های نقدی را نیز باید به این مبالغ افزود.

آنچه در مورد زاکربرگ جالب توجه می نماید، رقم نجومی ثروت او نیست، بلکه سن و سال جوان اوست. در میان صد ثروتمند برتر دنیا فقط لری پیج و سرگی برین که هر دو از موسسان گوگل هستند کمتر از 40 سال سن دارند و بقیه ثروتمندان دنیا همگی پا به سن گذاشته اند.

با این همه، برای محاسبه دقیق تر ثروت زاکربرگ باید منتظر ماند عرضه اولیه سهام عمومی فیس بوک در ماه می سال جاری در بورس صورت گیرد




تاریخ: سه شنبه 25 بهمن 1390برچسب:فیس بوک,ثروتمندترین,

 

گوگلشرکت گوگل به زودی خدمات جدیدی در حوزه پردازش ابری راه اندازی خواهد کرد که گوگل درایو نامیده می‌شود. گوگل این خدمات را به قیمتی پایین‌تر از قیمت‌های رایج این خدمات در بازار عرضه خواهد کرد. 
به گزارش وب سایت Digitaltrends گوگل قصد دارد خدمات پردازش ابری خود را هم بر روی رایانه‌های شخصی عرضه کند و هم بر روی فناوری‌های همراه. کاربران می‌توانند فایل‌های مورد نظر خود را اعم از متن، موسیقی یا فیلم از طریق ابزارهای مختلفی که به اینترنت متصل هستند در این فضا ذخیره کنند. اشتراک فایل‌ها نیز از جمله قابلیت‌هایی است که گوگل استفاده از آن را در خدمات جدید خود امکان پذیر خواهد کرد. 

گوگل هم اکنون در ازای دریافت سالانه ۵ دلار حدود ۲۰ گیگابایت فضای ذخیره در اختیار کاربران خدمات داک، جی میل و پیکاسا قرار می‌دهد. کاربران می‌توانند برای استفاده از فضای ذخیره ۸۰ گیگابایتی این شرکت سالانه ۲۰ دلار بپردازند. 
ادامه مطلب...


تاریخ: دو شنبه 24 بهمن 1390برچسب:گوگل,پردازش ابری,گوگل درایو,

 عضو هيات مديره اتحاديه كشوري طلا و جواهر پيش‌بيني كرد كه از اوايل فروردين سال 91 بهاي سكه كاهش يابد.

 

سکه بهار آزادی

يوسف تقي‌زادگان اظهار كرد: با توجه به اينكه اولين سررسيد عرضه پيش فروش سكه توسط بانك مركزي در اوايل فروردين سال 91 خواهد بود، پيش‌بيني مي‌شود كه در آن زمان قيمت سكه تا حدودي كاهش يابد.‌

وي درباره وضعيت قيمت كنوني سكه نيز تاكيد كرد: در حال حاضر در قيمت سكه شاهد حباب 80 تا 90 هزار توماني هستيم.

بازرس اتحاديه كشوري طلا و جواهر تصريح كرد: در تمام دنيا با افزايش نرخ دلار، نرخ طلا كاهش و با كاهش نرخ دلار، نرخ طلا افزايش مي‌يابد و اين موضوع در ايران برعكس است، به طوري كه با افزايش نرخ ارز، نرخ طلا هم افزايش و با كاهش نرخ ارز، نرخ طلا هم كاهش مي‌يابد.

به گزارش ایسنا، تقي‌زادگان در ادامه خواستار حراج سكه در بانك كارگشايي با قيمت‌هاي مناسب شد چرا كه به اعتقاد وي عرضه سكه با قيمت بالا باعث حبابي شدن بهاي آن مي‌شود.

منبع طلانیوز




 

رییس اتحادیه طلا و جواهر در خصوص نرخ سکه و طلا گفت: قیمت سکه امروز 825 هزار تومان است و یک گرم طلای 18 عیار هشتاد هزار و 100 تومان و در طی چند روز اخیر کاهش یا افزایش پیدا نکرده است.

 

محمد کشتی آرای رییس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به بازار طلا گفت: بازار طلا نزدیک به یک هفته است که تقریبا ثابت بوده چرا که قیمت طلا در بازار جهانی از ثبات نسبی برخوردار است . با توجه به این موضوع بازار داخلی در یک هفته گذشته کم نوسان بوده و به نسبت ماههای گذشته از روال ثابتی برخوردار بود.

وی تصریح کرد: امروز دوشنبه است و بورس ها شروع به کار کردند و قیمت جهانی طلا ۶ دلار افزایش پیدا کرده اما تاثیر چندانی در بازار سکه و طلا نخواهد داشت.

رییس اتحادیه طلا و جواهر در خصوص نرخ سکه و طلا گفت: قیمت سکه امروز ۸۲۵ هزار تومان است و یک گرم طلای ۱۸ عیار هشتاد هزار و ۱۰۰ تومان و در طی چند روز اخیر کاهش با افزایش پیدا نکرده است.
همچنین نیم سکه بهار آزادی با قیمت 400 هزار تومان و ربع سکه بهار آزادی با قیمت 205 هزار تومان در بازار امروز تهران داد و ستد می شود.  

به گزارش شفاف، کشتی آرای به دلایل افزایش قیمت طلا اشاره کرد و یاد آور شد: یک زمانی در بازار داخلی مسئله عرضه و تقاضا را داریم که این بحث موجب افزایش یا کاهش قیمت طلا می شود امازمانیکه قیمت طلا در بازارهای جهانی نوسان پیدا می کند این نوسان دست ما نیست .

وی ادامه داد: قیمت سکه و طلا در هر صورت هیچ وقت ثابت نخواهد شد چرا که این نوسانات در بازار طلا طبیعی است و چنانچه قیمت بازار جهانی افزایش یا کاهش یابد در بازار داخلی نیز تاثیر می گذارد و چون قیمت داخلی طلا تابعی از قیمت های جهانی است و زمانیکه قیمت جهانی نوسان پیدا می کند قیمت های ما نیز به همان نسبت نوسان دارد.

رییس اتحادیه طلا و جواهر به قیمت ارز اشاره کرد و اظهار داشت: نرخ ارز افزایش پیدا کرده آن هم در بازار سیاه چراکه در قیمت رسمی ارز تغییری حاصل نشده است.موضوع دیگری که موجب ثبات قیمت طلا و سکه شده است ثبت نام بانک ملی برای پیش فروش سکه است که همین امر موجب شده که تعادل بازار حفظ شود.عرضه به اندازه کافی است و نیاز تقاضارا برآورده کرده که قیمت ها متعادل است.

کشتی آرای تاکید کرد: ارز در اختیار کسی نیست و اگر کسی نیاز ارزی داشته باشد نمی تواند تامین کند و این یک مشکل است. بنابراین مردم نیازشان را از بازارهای دیگر تامین می کنند و به بازار سیاه مراجعه می کنند.




تاریخ: دو شنبه 24 بهمن 1390برچسب:سکه,بهار آزادی,طلا,بازار,اتحادیه طلا و جواهر,

 

شرکت اپل آخرین رایانه لوحی آیپد را در هفته اول ماه مارس سال جاری عرضه خواهد کرد.

به گزارش رویترز، اپل قصد دارد آیپد 3 را در سان فرانسیسکوی آمریکا وارد بازار کند. این شرکت آیپد 2 خود را نیز در اوایل ماه مارس سال 2011 وارد بازار کرده بود. اپل اولین نسخه آیپد را در ژانویه 2010 عرضه کرده بود.

آیپد هم اکنون بازار نوظهور رایانه های لوحی را در اختیار خود دارد. ضمن اینکه از عمر بازار رایانه های لوحی زمان چندانی نمی گذرد، اما در این بازار رقابت های شدید و تنگاتنگی شکل گرفته است. هم اکنون شرکت آمازون با عرضه رایانه لوحی کیندل فایر که قیمت آن نصف قیمت آیپد است، توانسته بازار رایانه ای لوحی ارزان قیمت را از آن خود کند.

گزارش ها حاکی از آن است که فروش آیپد در سه ماهه چهارم سال 2011 به نسبت مدت مشابه سال قبل به دو برابر افزایش یافته و به 15.43 میلیون رسیده است.

منبع : همکاران سیستم




تاریخ: دو شنبه 24 بهمن 1390برچسب:اپل,آی پد,آیپد 3,رایانه لوحی,

 

دانشمندان دانشکده پزشکی فینربرگ در دانشگاه نورث وسترن در حال ساخت گوشی تلفنی هستند که می‌تواند افسردگی کاربران را تشخیص دهد و با ارائه پیشنهاداتی مثل تماس با دوستان در مبارزه با افسردگی به آنها کمک کند.

به گزارش اخبار یاهو دانشمندان این دانشگاه هم اکنون تلاش می‌کنند با ساخت دستگاه‌های دیجیتالی مختلف با افسردگی و دیگر مشکلات روحی و روانی مقابله کنند. ساخت این گوشی نیز در واقع بخشی از تلاش آنها برای کمک فوری به کسانی است که دچار افسردگی هستند.

دانشمندان که این گوشی را موبیلایز (Mobilyze) نامیده اند با آزمایش آن متوجه شدند که در کاهش علایم افسردگی کاربر کارایی زیادی دارد. این گوشی می‌تواند وضعیت روحی روانی کاربر را به کمک داده‌های به دست آمده از حسگرهای مختلفی که در آن تعبیه شده است تشخیص دهد. موبیلایز با تجزیه و تحلیل موقعیت مکانی کاربر و میزان فعالیت‌های او می‌تواند علایم افسردگی او را تشخیص دهد. این گوشی همچنین می‌تواند سبک زندگی کاربر را بشناسد و اگر احساس کند که کاربر دچار انزوا و گوشه گیری شده است، به او پیشنهاد می کند که با دوستانش تماس بگیرد. 

دیوید مور، روانشناس و مدیر مرکز فناوری‌های مداخله رفتاری در دانشگاه نورث وسترن درباره این گوشی گفته است: معتقدیم که موبایلیز با تشویق افراد به افزایش رفتارهای لذت بخش و رضایت بخش می تواند روحیه افراد را تقویت کند. این گوشی می‌تواند باعث خلق بازخوردهای مثبت برای کاربر شود. وقتی کسی تشویق به دیدن دوستانش می شود، از این کار لذت می برد و می خواهد این کار را دوباره تکرار کند. اما منزوی شدن فرد در خانه نتیجه عکس دارد و باعث تنبل شدن فعالیت‌های مغزی فرد می‌شود.

منبع : همکاران سیستم




تاریخ: دو شنبه 24 بهمن 1390برچسب:تلفن همراه,موبایل,افسردگی,موبیلایز,

 

پس از تصويب برنامه حذف چهار صفر از پول ملي درجلسه مورخ 19/4/1390 هيات محترم دولت ، پايگاه اطلاع رساني بانک مرکزي به منظور اطلاع رساني پيرامون ابعاد مختلف برنامه مذکور از تاريخ 25/4/1390 آغار به کار کرد.
 همزمان با نکته فوق ، گروه هاي کاري تخصصي ( اقتصادي، حقوقي ، حسابداري ، فني و پشتيباني ، اطلاع رساني و فرهنگ سازي، ‌رايانه اي، تنظيم قيمت ها ) که با مسئوليت معاونت اقتصادي در بانک مرکزي جهت بررسي و برنامه‌ريزي عملياتي در زمينه هاي اجرايي برنامه اصلاح واحد پول ملي تشکيل شده بود ، بر سرعت فعاليت هاي خود افزود . نتيجه بررسي گروه هاي کاري مذکور در کارگروه طرح "اصلاح پول ملي " ارايه و سازگاري هاي لازم جهت روان سازي امور اجرايي در آن لحاظ گرديد.
در اين راستا و با توجه به لزوم اعمال اصلاحاتي در زمينه قانوني و در رابطه با موضوع واحد پول ملي ، متعاقب فعاليت هاي انجام شده ، لايحه قانوني مربوطه تهيه و در کارگروه " اصلاح پول ملي " مطرح و نهايتا به کارگروه تحولات اقتصادي ارجاع گرديد. پس از مذاکرات مفصل در جلسات کارگروه تحولات اقتصادي متن مزبور پس از اعمال اصلاحات ، نهايي و به کميسيون اقتصادي دولت ارجاع داده شد. سپس در جلسه مورخ 15/11/1390 کميسيون اقتصادي دولت که به رياست وزير محترم امور اقتصادي و دارايي و باحضور رييس کل محترم بانک مرکزي و ساير اعضاي محترم کميسيون تشکيل شد، متن لايحه مجددا بررسي و ضمن اعمال برخي اصلاحات ، مقرر گرديد نسخه نهايي در اختيار رياست محترم جمهور قرار داده شود. پس ازتاييد و امضاي ايشان لايحه مزبور جهت طي مراحل لازم و تبديل شدن به قانون ، به مجلس شوراي اسلامي تقديم و پس از تاييد و تصويب نمايندگان محترم مجلس،  الزام اجرايي به خود خواهد گرفت.

لازم به ذکر است در لايحه مذکور ، زمان شروع طرح ابتداي سال 1393 در نظر گرفته شده است.
نظر به اينکه حذف صفر از پول ملي با مسايل روزمره مالي آحاد جامعه در ارتباط است ، در پايگاه اطلاع رساني بانک مرکزي بخشي به نظر سنجي عمومي پيرامون ابعاد مختلف برنامه اختصاص داده شده است و تحليل نتايج آن در مقاطع مختلف در همان پايگاه ارايه مي گردد . علاوه برآن ، طرح نظر سنجي ميداني نيز بر اساس اصول علمي نمونه گيري آماري توسط اداره آمار بانک مرکزي انجام پذيرفته که نتايج حاصل از نظر سنجي مذکور و تحليل مقايسه اي دو نظر سنجي در گزارش جداگانه اي در پايگاه اطلاع رساني طرح " اصلاح پول ملي " به زودي در دسترس عموم قرارداده خواهد شد.

منبع : خبرآنلاین




تاریخ: یک شنبه 23 بهمن 1390برچسب:پول ملی,بانک مرکزی,اصلاح پول ملی,

 

آکادمی موسیقی ایرانی با پذیرش هنرجویان در حوزه موسیقی پاپ کار خود را آغاز می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین، بعد از ساخت مجموعه «شام ایرانی» به تهیه کنندگی بیژن بیرنگ، قرار است برنامه‌ای در حوزه موسیقی تولید شود که بی شباهت با برنامه‌های ماهواره‌ای در این زمینه نیست.

بیرنگ مجموعه «شام ایرانی» را با الگو گرفتن از برنامه «بفرمائید شام» تولید کرده و شرکت کنندگان در آن چهره‌‌های سینمایی و تلویزیونی هستند. قسمت اول این برنامه در قالب سی دی روانه شبکه نمایش خانگی شده است.

 خبر راه اندازی آکادمی موسیقی ایرانی را اما خبرگزاری ایسنا اعلام کرده ، برنامه‌ای که چه در جزئیات اجرا و چه در نحوه برگزاری شباهت‌هایی با برنامه یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای دارد.

نیما نورمحمدی  آهنگساز و یکی از دست اندرکاران این آکادمی گفته که تا پایان این هفته فراخوان آکادمی جهت پذیرش هنرجو در ژانر پاپ منتشر می‌شود.

او  توضیح داده: 

 

ادامه مطلب...


 

از روز پنجشنبه تا به‌حال میلیون‌ها کاربر ایرانی با این سوال مواجه شد‌ه‌اند که چرا ایمیل‌ها قطع شده‌اند؟

همچنان که سرویس‌دهنده‌های خارجی از دسترس خارج هستند و هنوز مسئولی پاسخگو نیست؛ سرویس ایمیل ملی هم از نظر بسیاری از کاربران امن نیست.

پیش‌تر مسوولان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات گفته بودند که استفاده از پست الکترونیکی داخلی را برای کارکنان و مسوولان وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و... در آینده اجباری خواهد بود اما گویا فعلا برای همه کاربران اجباری شده است.

سعیدمهدیون مدیرعامل سازمان فناوری‌اطلاعات گفته بود؛ امینت پست الکترونیکی ملی به مراتب بالا‌تر از سرویس‌های خارجی است؛ چراکه حداقل اطلاعات حیاتی و عمومی کاربران در داخل قرار دارد. او همچنین اعتقاد دارد که حتی اگر این سرویس‌ ملی امن نباشد باید به آن اطمینان کرد تا با گذشت زمان به استاندارد لازم برسد! اما حالا باگذشت بیش از 6ماه هنوز از راه‌اندازی ایمیل ملی به نشانی http://mail.iran.ir و همچنین عدم دسترسی به سرویس‌دهنده‌های خارجی ایمیل، صفحه پیغام خطای امنیتی ایمیل ملی وجود دارد و کاربران را فراری می‌دهد.

منبع : خبر آنلاین




تاریخ: یک شنبه 23 بهمن 1390برچسب:ایمیل,ایمیل ملی,اینترنت,

 

نوسان قیمت سکه در بازارهای جهانی بازار داخلی را هم تحت تاثیر قرار داد و باعث شد تا سکه در بازار تهران با چند هزار تومان افزایش نسبت به روزهای قبل در بازار معامله شود.

 


امروز نیز انواع سکه بهار آزادی طرح قدیم 834 هزار تومان و طرح جدید 830 هزار تومان در بازار داد و ستد می شود.

همچنین به گزارش طلانیوز، هر قطعه نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی نیز به ترتیب با قیمت 399 هزار تومان و 203 هزار تومان معامله می شود و هر قطعه سکه یک گرمی نیز با قیمت 100 هزار تومان در بازار عرضه می شود.

قابل ذکر است قیمت یک اونس طلا در بازار جهانی 1749.42 دلار است.




تاریخ: یک شنبه 23 بهمن 1390برچسب:سکه,بهار آزادی,طلا,بازار,

 




 مایکروسافت قصد دارد نسخه آزمایشی سیستم عامل ویندوز 8 خود را در تاریخ 29 فوریه در کنگره جهانی موبایل در بارسلونای اسپانیا عرضه کند. انتخاب کنگره جهانی موبایل برای عرضه آزمایشی ویندوز 8 نشان می دهد مایکروسافت تصمیم گرفته است این سیستم عامل را به صورت جدی بر روی فناوری هایی مثل رایانه های لوحی مورد استفاده قرار دهد.

به گزارش Informationweek مایکروسافت در تاریخ یادشده به کاربران اجازه خواهد داد نسخه آزمایشی ویندوز 8 را دانلود کرده و قابلیت های آن را مورد بررسی قرار دهند. این تصمیم در حالی از  سوی مایکروسافت اتخاذ شده است که این شرکت همیشه به کاربران محصولاتش هشدار می داد که استفاده از نرم افزارهای آزمایشی و ناتمام می تواند آسیب هایی را برای سیستم رایانه آنها در پی داشته باشد و کاربران در صورتی می توانند از این نرم افزارها استفاده کنند که مهارت های رایانه ای آنها در حد پیشرفته باشد.
 
براساس گزارش ها پس از عرضه ویندوز 1995 این عمیق ترین تغییراتی است که مایکروسافت در سیستم عامل ویندوز خود می دهد. ویندوز 8 از نظر محیط شباهت زیادی با محیط سیستم عامل ویندوز فون 7 دارد. برخی خبرها نیز حاکی از این است که مایکروسافت قصد دارد دگمه استارت را از منوی سیستم عامل جدید خود حذف کند و یک منوی قابل تغییر را جایگزین آن کند. کاربران با لمس صفحه رایانه خود می توانند منوهای مختلف ویندوز 8 را باز کنند. گفته می شود در طراحی ویندوز 8 به قابلیت صفحه لمسی رایانه های لوحی و دیگر دستگاه های رایانه ای توجه زیادی شده است.
 
مایکروسافت هنوز زمان عرضه نسخه نهایی ویندوز 8 را اعلام نکرده است، اما تحلیلگران پیش بینی می کنند این سیستم عامل احتمالاً در تابستان سال جاری وارد بازار شود.
 
منبع : همکاران سیستم

 




 

مرورگر اینترنتی کروم با عرضه 17 وصله امنیتی از سوی گوگل به روز شده تا از سرقت اطلاعات کاربران توسط هکرها جلوگیری به عمل آید.

 

به گزارش فارس، با امکانات تازه ای که به کروم افزوده شده از کاربران در برابر بارگذاری بدافزار و محتوای نامناسب محافظت شده و همچنین سرعت لود شدن صفحات افزایش می یابد.

Chrome 17.0.963.46با اعمال تمامی این تغییرات برای کاربران سیستم عامل های ویندوز، مک و لینوکس عرضه شده و به رایگان قابل بارگذاری است.

در صورتی که کاربر این نسخه از کروم درصدد بارگذاری محتوایی برآید که از قبل کنترل نشده و تایید نشده باشد، گوگل تلاش می کند ابتدا از صحت و امنیت این محتوا مطمئن شود.

پیش از این برخی از دیگر شرکت های سازنده مرورگرهای اینترنتی مانند مایکروسافت در IE9 از این فناوری استفاده کرده بودند.

منبع : فارس نیوز

 




 

به گزارش گاردین، شرکت کداک با سابقه بیش از ۱۱۰ سال فعالیت در زمینه تجهیزات عکاسی اعلام کرده که تولید دوربین‌های خود را متوقف می‌کند.

به گزارش ایتنا شرکت کداک که بیشتر مردم دنیا با جعبه‌های زرد رنگ فیلم دوربین‌های آنالوگ آن آشنا هستند، اعلام کرد که قصد دارد بخش تولید لوازم عکاسی خود شامل بخش تولید دوربین‌های عکاسی و فیلم‌برداری خود را تعطیل کند.

اعلام مدیران کداک درست یک ماه بعد از انتشار خبر ورشکستگی این شرکت و شکست آن در صحنه رقابت بازار محصولات دیجیتال صورت گرفت.

مدیران کداک امیدوار هستند با این اقدام بتوانند برای پرداخت بدهی ۶.۸ میلیارد دلاری خود صرفه جویی کنند.
منبع : ایتنا



تاریخ: یک شنبه 23 بهمن 1390برچسب:کداک,دوربین,دوربین عکاسی,

 



این فیلم را میکائل هافستروم فیلمنامه‌نویس و کارگردان سوئدی کارگردانی می‌کند.

حضور سیلوستر استالونه در «مقبره» اکتبر پیش قطعی شد و اکنون آرنولد شوارتزنگر قرارداد نهایی را امضاء کرده است.

شوارتزنگر پس از پایان مسئولیت خود به عنوان فرماندار ایالت کالیفرنیا قصد داشت با این فیلم به دنیای سینما بازگردد، اما پیش از آن ترجیح داد در وسترن «آخرین ایستادگی» به کارگردانی کیم جی ـ وون فیلمساز کره‌ای نقش‌آفرینی کند که فیلمبرداری آن به تازگی به پایان رسیده است.

داستان «مقبره» درباره سرشناس‌ترین طراح ساختارهای امنیتی - بخصوص زندان‌ها - در دنیاست. مهارت‌های او زمانی مورد آزمون قرار می‌گیرد که خودش گرفتار می‌شود و به زندانی می‌افتد که خودش طراحی کرده است. او باید فردی که او را به زندان انداخته پیدا کند.

فیلمنامه «مقبره»‌ را مایلز چاپمن نوشته و جیسن کلر بازنویسی کرده است.  

شوارتزنگر و استالونه در فیلم «گوشت‌های دم توپ 2» هم همبازی هستند. شوارتزنگر سال 2010 در قسمت اول این فیلم نقشی کوتاه بازی کرد. 

او  برای بازی در مجموعه فیلم‌های «نابودگر» همین طور فیلم‌هایی چون «کونان بربر»، «کماندو»، «غارتگر»، «یادآوری کامل»، «آخرین قهرمان اکشن» و «دروغ‌های واقعی» شهرت دارد. استالونه ستاره سری فیلم‌های «راکی» و «رمبو» است.

هافستروم فیلم‌های 
«اهریمن»، «از خط خارج شده»، «1408» و «شانگهای» را در کارنامه دارد. فیلم «اهریمن» او نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان بود.

منبع : خبرآنلاین



 

«مهرداد اَوِستا»(محمدرضا رحماني )، نویسنده و سراينده‌ي معاصر، در ۲۰ بهمن ۱۳۰۸ خورشيدي، در شهر بروجرد ؛ زادگاه عبدالحسين زرين‌كوب، لوريس چكناواريان، جعفر شهیدی و... ديده به جهان گشود.
اوستا، در سن ٢٥ سالگي، استاد دانشگاه تهران شد تا به عنوان جوان‌ترين استاد اين دانشگاه، به آموزش بپردازد. به شوند(:دلیل) سرودن قصیده‌های فراوان، برخی وی را «پدر قصیده‌سرایی معاصر» نامیده‌اند. بسياري نیز، او را دومین قصیده سرای بزرگ معاصر، پس از «ملک الشعرای بهار» می‌دانند.
اوستا، يكي از دوستان «سباستین مونه» فیلسوف خاور(:شرق) شناس فرانسوی بود.
«ژان پل سارتر»، نويسنده و فيلسوف بزرگ ديگر فرانسه نيز، از وی به نام «یکی از انديشمندان برجسته خاور زمین» ياد كرده است. اوستا افزون‌بر سرايندگي، در زمینه فلسفه، موسیقی و ادبیات فارسی نیز، كوشش‌هايي بسياري داشته است.
از نوشته‌هاي اوستا مي‌توان:
«شراب خانگی ترس محتسب خورده»، «حماسه‌ي آرش»، «اشک و سرنوشت»، «از کاروان رفته» و... نام برد.
اوستا، در١٧ اردیبهشت سال 1370 در سن 62 سالگی زندگي را بدرود گفت و در بهشت زهرای تهران، آرامگاه مشاهیر فرهنگ، ادب و هنر؛ به خاك سپرده شد. 
در زير، يكي از سروده‌هاي اوستا را بخوانيد:
ادامه مطلب...


 

 

مهدی کرباسیان، معاون کل اسبق وزارت امور اقتصادی و دارایی در یادداشتی که از سوی سایت اقتصاد ایرانی منتشر شده نوشت:

سالها تجربه و حضور من درسمت های مختلف مدیریت اقتصادی از جمله وزارت امور اقتصادی ودارایی و عضویت در هیات مدیره یکی از بانک های خصوصی این فرصت رافراهم کرده که به چالش های موجود درسیستم بانکی که در بانک های خصوصی و دولتی تقریبا مشترکند بیشنهاداتی داشته باشم. پس از بروز سوءاستفاده بزرگ 2800 میلیارد تومانی در سیستم بانکی بسیاری از افراد و مقامات خواستار برخورد شدید با متخلفان این موضوع شدند به طوری که هم اکنون می بینیم جنبه قضایی وقهری موضوع برجنبه کارشناسی و تخصصی آن چیره شده است. اتفاقا نکته مهم همین جاست. چرا که بایستی بررسی دقیق و کارشناسی و تخصصی درباره ریشه های این اختلاس انجام گردد تا از خلال آن نواقص موجود درنظام حسابرسی، بازرسی و به ویژه ترکیب و مهندسی تصمیم گیری و توزیع قدرت درهیات مدیره بانکها در بروز این اختلاس آشکارشده و درصدد رفع آن برآئیم. این چنین است که می توان پیش بینی کرد اگرنواقص موجود در ساختار بانکها رفع نشود اختلاس های دیگری نیز درراه خواهند بود. لذا کارشناسان بانکی وظیفه دارند با کالبد شکافی نحوه بروز این سوءاستفاده و یافتن حفره های مشابه آن که هم اکنون در سیستم بانکی وجوددارند، راهکارهای مشخص اجرایی برای جلوگیری از تکرار موارد مشابه ارایه دهند. دراین

 

ادامه مطلب...


 

رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور گفت: معافیت مالیاتی کارمندان و کارگران برای سال آینده بیش از 500 هزار تومان تعیین می شود.

علي عسكري با اشاره به همسان سازي معافيت مالياتي كارمندان و كارگران براي سال آينده، افزود: سقف معافيت مالياتي كارگران در سال جاري 482 هزار تومان بود كه طبق لايحه بودجه سال آينده كل كشور، اين رقم براي كارمندان و كارگران به بيش از 500 هزار تومان افزايش مي يابد.

وي در رابطه با افزايش پايه معافيت مالياتي پس از اجراي قانون هدفمند كردن يارانه ها، اظهارداشت: در قانون هدفمند كردن يارانه ها پيش بيني شده است كه پس از اجراي قانون، معافيت پايه مالياتي براي حقوق بگيران تعديل شود.




 


نبرد اپل و سامسونگ وارد مرحله حساسی شده است. بنابر گزارش مؤسسه مطالعاتی IDC،  انتشار آمار مالي سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۱ نشان مي‌دهد كه در سال گذشته سامسونگ 19.1 درصد از بازار و اپل هم 19 درصد از بازار را در اختیار داشته است. البته قطعاً این آمار و ارقام با عرضه چندین تلفن همراه هوشمند توسط سامسونگ وفروش آی‌فون 4s برای اپل دچار تغییراتی خواهد شد. 
روزنامه لوموند در این باره می‌نویسد: شرکت سامسونگ با عرضه کلکسیون Galaxy خود در سال ۲۰۱۱، فروشش را با جهشی جدی مواجه ساخت و با ۳۱۰ درصد رشد در درآمد‌ها موفق شد اچ تی سی، ریم و نوکیا را در طول یک سال گذشته پشت سر بگذارد. 


البته این فروش عالی به نفع گوگل هم بود، چرا که این تلفن‌های همراه هوشمند تحت اندروید به بازار عرضه شدند. 

البته اپل هم سال موفقی را پشت سر گذاشته است و رشد ۱۰۰ درصدی در فروش را تجربه کرده است. موفقیت اپل در فروش آی فون 4s در تعطیلات کریسمس بسیار قابل توجه بود. 

اما در مقابل فروش نوکیا حتی با وجود همکاری با مایکروسافت در بازار تلفن‌های همراه هوشمند همچنان سیر نزولی دارد. اگر چه 

ادامه مطلب...


آخرین مطالب