كوروش بزرگ بنياد گذار ايران 530 سال پيش
از ميلاد در اينجا كه وصيت كرده بود دفن شد

كوروش بزرگ بنياد گذار ايران هفتم دسامبر سال 539 پيش از ميلاد ضمن ديدار از معبد اصلي شهر بابل و اداي احترام نسبت به آن، در همين جا خطاب به همراهانش اعلام داشت كه در هرجاي دنيا كه بميرد بايد جسد او را به پاسارگاد پارس منتقل و در آنجا دفن كنند. اين بيان کوروش در تاريخ تحت عنوان "وصيت کوروش" ضبط شده است. کوروش با اين که زرتشتي بود به اديان ديگر که پيروان داشتند و نزد آنان مقدس بودند احترام مي گذارد.
     وي در همين روز «زروبابل» را به رياست بيش از چهل هزار يهودي كه آنان را از اسارت بابلي ها آزاد كرده بود برگماشت تا به اورشليم بازگرداند و به حد كافي سرباز محافظ و پول در اختيار گذارد تا اورشليم و معابد ويران شده يهوديان را بازسازي كنند. بسياري از اين يهوديان از پنجاه سال پيش از آن در اسارت دولت بابل بودند. يهوديان آزاد شده سال 538 پيش از ميلاد به ديار خود رسيدند. كوروش 29 اكتبر سال 539 پيش از ميلاد اعلام داشته بود كه ماموريت او براي آزاد كردن آسياي غربي و الحاق اين مناطق به جامعه مشترك المنافع ايران پايان يافته است و بايد نوروز را در پارس باشد. كوروش پس از تصرف بابل، دستور نوسازي بندر صيدا (واقع در لبنان فعلي) را كه به دست بخت النصر امپراتور بابل ويران شده بود به هزينه ايران صادر كرد.




تاریخ: پنج شنبه 17 آذر 1391برچسب:کورش,کورش بزرگ,پاسارگاد,یهودیان,زروبابل,

 بیست سال از ارسال اولین پیام کوتاه تلفنی یا "اس ام اس" گذشت. ایده‌ای که ابداع‌کنندگان آن هرگز تصور نمی‌کردند تا این اندازه فراگیر و جهانی شود.

 

دویچه وله نوشت:

این ایده هرچند در ابتدا خیلی ساده تصور می شود اما حالا در هر دقیقه در جهان بیش از ۱۸ میلیون اس ام اس ردوبدل می‌شود.

سوم دسامبر ۱۹۹۲، نیل پاپ‌ورت، مهندس جوان ۲۲ ساله ‌در برک شایر انگلستان، در وسط مهمانی کریسمس با گوشی تلفن همراه خود پیغامی کوتاه را برای ریچارد جارویس، رئیس خود در کمپانی "وودا فون" نوشت. او در ۲ کلمه نوشت: «کریسمس مبارک.»

 

و این جمله‌ی کوتاه اولین اس ام اس یا همان پیام کوتاه تلفنی تاریخ شد. سرویس پیام کوتاه به گفته‌ی کارشناسان از مهم‌ترین "انقلاب‌های تکنولوژیک" و نقطه‌ی عطفی در تاریخ تلفن همراه به شمار می‌رود.

نیل پاپ‌ورت بعدها خود اعتراف کرد که هرگز فکر نمی‌کرد که استفاده‌ی از سیستم پیام کوتاه تلفنی تا این اندازه محبوب و فراگیر شود. او در پانزدهمین سالگرد "اس ام اس" گفت: «آن زمان من مهندس جوانی بودم که درباره‌ی قابلیت‌های تکنولوژی فعالیت داشتم. روزی که به ایده‌ی اس ام اس فکر کردیم، تصورمان این بود که این راه هوشمندانه‌ای برای کارمندان شرکت‌های مربوط به فن‌آوری است که در داخل شرکت به جای تلفن زدن به‌هم، برای هم پیغام کوتاه بفرستند.»

 

ادامه مطلب...


تاریخ: دو شنبه 13 آذر 1391برچسب:پیامک,اس ام اس,پیام کوتاه,

 محققان به تازگی دریافتند که خواب کافی در طول شبانه روز احساس درد را کاهش می دهد.

 
به گزارش ˈدیلی تلگرافˈ، بررسی های انجام شده در بیمارستان ˈهنری فوردˈ نشان می دهد که 10 ساعت خواب در طول شبانه روز، از مصرف انواع مسکن برای کاهش درد موثر تر است.
 
متخصصان توصیه می کنند که خوب روز به هیچ عنوان نمی تواند جایگزین خواب شب باشد و منظور از خواب کافی خواب شب است.
 
خواب کافی علاوه بر اثرات تسکین درد، به سلامت قلب نیز کمک می کند و موجب تقویت حافظه شده و احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش می دهد.
 
تحقیقات دیگری نشان می دهد که خواب کافی احتمال ابتلاء به سرطان را نیز کاهش می دهد.
 
در ادامه تحقیقات آمده است که چُرت زدن در طول روز موجب هشیاری می شود.
 
استفاده از عرقیات گیاهی آرامش بخش قبل از خواب توصیه شده است.
 
منبع : ایرنا



تاریخ: دو شنبه 13 آذر 1391برچسب:خواب,درد,افسردگی,سرطان,

 این روزها با سرد شدن و ساکن ماندن هوا آلاینده ها در شهرهای بزرگ به یک معضل اساسی برای ساکنان این شهرها به خصوص افراد مسن و بیماران ریوی تبدیل شده است.

 
در چنین شرایطی، تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق مصرف آب، آب میوه های طبیعی، شیر و ماست کم چرب، میوه و سبزیجات تازه، دانه ها و مغزها می تواند تا حدود زیادی افراد را در مقابل آلودگی و صدمات ناشی از آن به دستگاه های مختلف بدن به خصوص دستگاه تنفسی مصون دارد.
 
افرادی که دارای بیماری های ریوی و حساسیت های تنفسی هستند، بهتر است در مراکز شهر و مناطق آلوده تردد نکنند مگر اینکه ناچار باشند که در این حالت نیز باید از ماسک های مناسب استفاده و پس از هر بار مصرف آن را تعویض کنند.
 
این افراد همچنین باید بیش از افراد سالم از آب و مایعات طبیعی مصرف کنند.
 
رییس انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران در این باره می گوید: تنها حامی انسان در قبال هرگونه تغییرات 
ادامه مطلب...


تاریخ: یک شنبه 12 آذر 1391برچسب:آلودگی هوا,سیستم ایمنی بدن,,

  مسئول کلینیک سلامت جنسی مرکز فوق تخصصی ابن سینا در مورد نقش عفونت های ناشی از کلامیدیا در ناباروری گفت: عفونت ناشی از کلامیدیا یک بیماری انتقال یابنده از راه تماس جنسی است که توسط یک باکتری به نام ˈکلامیدیا تراکوماتیسˈ ایجاد می شود و قابل درمان است.کالمیدیا

 
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فناوری های نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی- ابن سینا، دکتر ˈسید علی آذینˈ افزود: این بیماری می تواند سبب بروز مشکلاتی جدی در زنان و مردان، نظیر ترشحات آلت تناسلی، ناباروری و عفونت نوزاد تازه متولد شده از مادر آلوده شود.
 
این عضو تیم تخصصی مرکز فوق تخصصی ابن سینا با بیان اینکه کلامیدیا گاهی بیماری خاموش نامیده می شود و ممکن است فردی مبتلا باشد اما از آن آگاه نباشد گفت: علایم اغلب در یک تا سه هفته بعد از آلودگی بروز می کند و افراد مبتلا ممکن است نشانه هایی مانند ترشح غیرطبیعی (موکوس، چرک) از مهبل یا آلت تناسلی مردانه داشته باشند و یا هنگام ادرار کردن دچار درد شوند.
 
آذین تاکید کرد: کلامیدیا به آسانی با سوزاک اشتباه گرفته می شود و نشانه های هر دو بیماری تا حد زیادی مشابه یکدیگرند که می توانند به صورت همزمان رخ دهند.
 
وی ادامه داد: قابل اعتماد ترین روش تشخیص کلامیدیا، روش های آزمایشگاهی است و معمول ترین تست، جمع آوری یک نمونه از ترشحات آلت تناسلی مردانه و زنانه و آزمایش آن برای یافتن باکتری است.
 
وی اظهارداشت: در صورت ابتلا به عفونت کلامیدیا، این عفونت با تجویز آنتی بیوتیک های تک دوز یا در دوره های 14 تا 17 روزه درمان می شود و حتی بعد از بهبود نیز مصرف دارو باید ادامه یابد و اگر یک تا دو هفته بعد از اتمام داروها، نشانه های بیماری از بین نرفت، دوباره به پزشک مراجعه شود.
 
مسوول کلینیک سلامت جنسی مرکز فوق تخصصی ابن سینا گفت: سالانه بیش از یک میلیون زن به بیماری التهابی لگن (PID) مبتلا می شوند که حدود نیمی از موارد ابتلا به این بیماری، ناشی از عفونت کلامیدیاست و بسیاری از این زنان بدون علامت هستند.
 
وی اظهار داشت: بیماری التهابی لگن به التهاب لوله تخمدانی و ناباروری منجر می شود و پژوهشگران تخمین می زنند که هر ساله 100 هزار زن در اثر ابتلا به بیماری التهابی لگن نابارور می شوند.
 
منبع : ایرنا



تاریخ: یک شنبه 12 آذر 1391برچسب:ˈکلامیدیا,تراکوماتیس,عفونت,ناباروری,سوزاک,,
آخرین مطالب