موزه‌ي سينما، ميراثي از بازتاب هنر سينماگران بر روي پرده‌ي سفيد

 

پیشینه‌ي «باغ فردوس»
از تاریخ ساخت باغ  و ساختمان آگاهي دقیقی در دست نیست اما برپايه‌ي گفته‌ها، این باغ در روزگار محمدشاه قاجار ساخته شده است. نخستين صاحب باغ، نظام‌الدوله بود. پس از او باغ، دست به دست ميان بسياري سران و صاحب منصبان گشت و بخش‌هايي به آن افزوده شد ولي برخي در آباداني باغ كوششي نكرده و باغ كم‌كم  رو به ويراني مي‌رفت.
تا اينكه بخش كنوني ساختمان در سال 1316 خورشيدي، به فرمان علی‌اصغر حکمت، وزیر معارف خریداری و بازسازی شد و به عنوان مدرسه دگرگوني كاربري داد. پس از آن باغ فردوس برای برگزاری جشن های فرهنگ‌وهنر در نظر گرفته شد و بازسازي آن به سازمان رادیو و تلویزیون ایران سپرده شد. در این روزگار این باغ مرکز فعاليت‌های هنری شد و پس از انقلاب‌اسلامی نیز در سال 1358 زیر پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درآمد و به عنوان مرکز آموزش فیلمسازی مورد بهره‌برداري قرار گرفت.
تا اينكه سرانجام در سال 1381 خورشيدي به عنوان موزه‌ي سینما نام‌گذاري شد.
بنيان‌گذاري «موزه‌ي سينماي ايران»
برپایی «موزه‌ي سینمای ایران» تحقق یک رویا بود. رویایی که همه‌ي فرهنگ‌دوستان ایران را خشنود کرد و ثبت و ضبط کوشش‌های بنيان‌گذاران و کوشندگان این هنر- صنعت را نوید می‌داد تا چراغی باشد فرا‌روی آیندگان و افتخاری برای آنانی که دست‌آورد و نتيجه‌ي عمرشان را در بازتاب پرده‌ي سفید و نقره‌فام، مي‌ديدند.
موزه‌ي سینمای ایران با آرمان گردآوری، حفظ، ثبت و نمايش میراث سینمای ایران و با كوشش تني چند از سينماگران در خوردادماه 1377 ثمر داد و در ساختماني كهن در خیابان لاله‌زار، کوچه‌ي پیرنیا، با مديريت عزت‌اله انتظامی گشایش يافت. درست چهار سال پس از آن، در 1381 موزه به جاي كنوني يعني در باغ فردوس منتقل شد و  با باشندگي رييس‌جمهور وقت باز گشایش شد.
موزه‌ي سينما با هديه‌هاي هنرمندان و هنردوستان و سازمان‌هاي بسياري  برپا شده است. نمایشگاه آبی، نمایشگاه میانی، نمایشگاه جشنواره‌ها و حضور بین الملل، نمایشگاه سالن‌های سینما، نمایشگاه دوبله و صدا، نمایشگاه ارامنه، نمایشگاه دفاع مقدس، نمایشگاه کودک و نوجوان، نمایشگاه زیر گذر تاریخ از بخش‌هاي گوناگون اين موزه است. 
اين موزه دربردارنده‌ي 40000 عکس از صحنه، پشت صحنه و شخصيت‌ها و هنرمندان سينماست.. همچنين 3000 سند تاريخي و نوشته‌ها و قرارداد‌ها و بيش از 5000 جلد نشريه‌ي سينمايي گردآوري شده که كهن‌ترين آنها به سال 1309 باز مي‌گردد. افزون‌بر اين‌ها نزديک به 350 دستگاه، ابزار و وسايل، 2500 پوستر سينمايي به همراه 4000 فيلمنامه گنجينه‌ي موزه را پربار كرده‌ است.
اينك «موزه‌ي سينماي ايران» در خيابان وليعصر،‌ نرسيده به ميدان تجريش، باغ فردوس آماده است تا شما را به روزهاي نخستين سينماي ايران ببرد. از «دختر لر» گرفته تا «گاو»، از برنامه‌هاي كودك تا فيلم‌هايي كه هر كدام ما با آن‌ها صدها خاطره‌ داريم. 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 18 بهمن 1390برچسب:موزه,سینما,فرهنگ,هنر,باغ فردوس,
آخرین مطالب