محققان دانشگاه فناوری چالمرز در سوئد اولین بازوی روباتیک کاشت کامل را با قابلیت کنترل ذهن ساخته‌اند که از اعصاب و بقایای ماهیچه‌های خود فرد برای تامین سطح کنترل ادراکی بیشتر از تصورات قبلی استفاده می‌کند.

 
به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، اجراهای اولیه این فناوری بر روی بیماران قرار است در زمستان سال جاری انجام شود.
 
اندام پروتزی که با پالسهای الکتریکی در ماهیچه‌ها کنترل می‌شوند از دهه 1960 برای معلولان در دسترس بوده اما عملکرد آنها محدود و کنترلشان سخت است. همچنین بسیاری از معلولان شیوه استاندارد استفاده از سوکت‌های متصل برای اتصال اندام مصنوعی به بدن را ناراحت‌کننده توصیف کرده‌اند.
 
محققان برای افزایش راحتی و درک‌پذیرتر کردن طراحی خود از فرآیند کاشت استخوانی(osseointegration) استفاده کردند. این فرآیند که ابتدا در دهه 1960 ساخته شده، شامل اتصال استخوان زنده به سطح یک کاشت مصنوعی بوده و برای پروتزهای گوش، چشم و بینی و همچنین پروتزهای اندام بزرگتر با موفقیت عمل کرده است.
 
در فناوری جدید این محققان، یک کاشت تیتانیومی بطور مستقیم در اسکلت فرد قرار داده شده که شامل الکترودهایی برای اتصال به اعصاب و ماهیچه‌های باقیمانده اندام معلول است. اجرای الکترودها به شیوه باعث افزایش چشمگیر در ثبات سیگنالی در مقایسه به شیوه‌های رایح کنترل پروتزها می‌شود که در آنها الکترود در سطح پوست قرار می‌گیرد.
 
پالسهای الکتریکی از اعصاب فرد با الکترودهای کاشتی دریافت شده و سپس به یک رابط عصبی منتقل می‌شوند و در عوض آنها را از میان کاشت تیتانیومی استخوانی ارسال می‌کنند. در نهایت، این پالسها با الگوریتم‌های پیچیده درون بازوی مصنوعی رمزگذاری شده و به کاربر امکان یک کنترل خوب بر حرکات پروتز را ارائه می‌کند.
 
این دست مصنوعی بسیار ماهرانه ساخته شده است. موتورهای درون هر انگشت می‌توانند بطور جداگانه و همزمان کنترل شوند که آزادی بیشتری را برای حرکات به فرد ارائه می‌کنند.
 
این پروتز همچنین قادر به ارائه سطوحی از بازخورد در زمان تحریک مسیرهای عصبی به مغز کاربر است و بسیار شبیه به بازوی واقعی عمل می‌کند.



تاریخ: شنبه 11 آذر 1391برچسب:دست مصنوعی,کاشت استخوانی,osseointegration,

 در تحقیقی علمی که به تازگی منتشر شده است، استفاده از داروهای ضدسرماخوردگی بدون تجویز پزشک احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی را در افراد افزایش می دهد.

به گزارش روزنامه فیگارو،ˈ پزودوافدرینˈ موجود در داروهای ضدسرماخوردگی که بدون نسخه پزشک در داروخانه ها به فروش می رسد، خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را در افراد افزایش می دهد.
هیچ بیماری پیش پاافتاده تر از سرماخوردگی نیست. هر فرد عادی دستکم 2 تا 3 بار در سال بدون هیچ خطری به سرماخوردگی مبتلا می شود.
با این حال، انواع داروهای فروش آزاد ضدسرماخوردگی حاوی تنگ کننده های عروقی هستند که می تواند مشکلات جدی را برای سلامتی افراد ایجاد کند.
البته این شرایط بسیار نادر است اما به دلیل خطراتی که این نوع داروها می تواند داشته باشد، باید آنها را با دقت بیشتری مصرف کرد.
بر اساس مطلب منتشر شده درخبرنامه فارماکولوژی ، به طور کلی برخی از داروها که به صورت شفاهی و بدون نسخه پزشک از سوی بیماران مصرف می شود، حاوی پزودوافدرین یک مولکول تنگ کننده عروق است که خطر ابتلا به سکته قلبی و مغزی را در فرد افزایش می دهد.
علاوه بر این، در برخی تبلیغات ادعا می شود که بسیاری از این محصولات برای استفاده خوراکی مجاز هستند.
در فصولی از سال که ویروس ها در همه جا منتشر می شوند و رشد می کنند، هشدارها در مورد این محصولات بیشتر مطرح می شود.
به گفته دکتر ˈامانوئل بوندون گیتونˈ نویسنده این مطلب علمی، باید به افراد در مورد مصرف خودسرانه داروهای ضئ سرماخوردگی که خطرات آنها برای عموم از لحاظ آسیب شناسی باورکردنی نیست، هشدار داد و به جای آن افراد را به استفاده از سرم فیزیولوژیک تشویق کرد.
مقامات بهداشت فرانسه از چند سال پیش درپی افزایش بیماری های قلبی - عروقی استفاده خودسرانه از محصولات حاوی پزودوافدرین را ممنوع کردند.
محصولات حاوی پزودوافدرین برای رفع گرفتگی بینی استفاده می شود. این ماده باعث بی خوابی می شود و در صورت مصرف طولانی مدت به عنوان عاملی موثر در ابتلای افراد به بیماری های مختلف و حساسیت های تنفسی شناخته شده است.
 
منبع : ایرنا



تاریخ: شنبه 11 آذر 1391برچسب:سرماخوردگی,پزودوافدرین,pseudophedrine,

 دبیر ستاد توسعه فناوری میکروالکترونیک با اشاره به حمایت های انجام شده از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ساخت «آی سی» برای نخستین بار در کشور خبر داد.به گزارش سرویس فناوری ایسنا، دکتر حسن حاج قاسم صابون پز، ساخت ادوات و «آی سی

»‌های مختلف آنالوگ و دیجیتال با حمایت ستاد توسعه فناوری میکرو الکترونیک را اقدام مهمی عنوان کرد که برای نخستین بار در کشور صورت گرفته است.

 

 دبیر ستاد توسعه فناوری میکرو الکترونیک در ادامه تصریح کرد: طرح «آی سی»‌ طرحی است که در آن سازمان یا فرایندی به صورتی سازماندهی شده به دانشگاه هایی که در این رابطه تمایل به همکاری داشتند، از طریق ستاد میکروالکترونیک منتقل شد تا قطعاتی که در این رابطه طراحی می کنند، منجر به ساخت شود. البته همه ابزارهای طراحی و نظام های طراحی برای آن نیز فراهم شده بود.

 وی با بیان اینکه بر اساس این طرح برای نخستین بار در کشور بر پایه برنامه ریزی و طراحی صورت گرفته، «آی سی» ساخته و تست شد، تاکید کرد: فرایند طراحی و رسیدن به محصول در این سطح گسترده ‌پیش از این وجود نداشت.

 دکتر صابون پز با بیان اینکه طی یک سال گذشته حدود 10 «آی سی» ساخته شده است، تصریح کرد: تعدادی از این «آی سی» ها برند جهانی دارند و می توانند در بازارهای جهانی نیز مطرح شوند.

منبع : ایسنا




تاریخ: شنبه 11 آذر 1391برچسب:آی سی,میکرو الکترونیک,

 

زخم معده در افرادی كه تحت تاثیر استرس شدید هستند و همچنین استراحت فكری و جسمی كافی دارند بیشتر بروز می كند.

 یكی از دلایل اصلی ابتلا به زخم معده، عفونت ناشی از هلیكوباكتر پیلوری به ویژه در سالمندان است. زخم معده بر اثر ترشح بیش از حد اسید معده یا ترشح ناكافی موكوس بوجود می آید كه علائمی مانند دل درد 1 تا 3 ساعت بعد از صرف غذا و احساس سوزش و مالش شكم به همراه دارد.

  بیمارانی كه دچار زخم معده هستند با خوردن آنتی اسید بهبود می یابند.  بیماری زخم معده در برخی از افراد بیشتر بروز می كند. سابقه فامیلی، شرایط استرس، مصرف برخی از داروها نظیر كورتیكواستروئیدها و آسپیرین و همچنین استفاده از الكل و سیگار نقش بسیار موثری در ابتلا به زخم معده دارد.

  استفاده از وعده های مكرر غذایی در حجم كم به جای 3 وعده غذایی پر حجم، پرهیز از نوشیدنی های حاوی كافئین مانند قهوه و چای غلیظ، و شكلات، پرهیز از ادویه جات تند مانند فلفل قرمز و فلفل سیاه و خردل و نیز سیر را در درمان این بیماری مفید دانست.

  خودداری از مصرف نوشابه های گازدار، پرهیز از الكل ،استراحت فكری و جسمی و پرهیز از استرس، نكشیدن سیگار ،محدود كردن مصرف فیبرهای خشن و پرحجم نظیر كلم،حبوبات سفت ،پرهیزاز خوردن آب حین صرف غذا و خودداری از مصرف وعده های غذایی پر چرب را از دیگر نكات بهداشتی و تغذیه ای عنوان كرد.

  مصرف غذاهای آماده ، ساندویچ ، سوسیس، كالباس، غذاهای سرخ كردنی و انواع سس ها می تواند سلامتی افراد را به خطر بیاندازد .

منبع : ایرنا




 کلیه

خون بدن انسان روزی 40 بار وارد كلیه ها می شود و پس از تصفیه از آنها خارج می شود و به این ترتیب روزانه 200 لیتر خون در كلیه ها تصفیه می شود .

بدن انسان 5 تا 6 لیتر خون دارد ومهمترین وظیفه كلیه ها دفع مواد زاید و آب اضافی از بدن است . اگر كلیه ها كار نكنند آب اضافی در بدن می ماند و به قلب فشار می آورد از طرفی مواد زاید و نمك ، مشكلات و خطرات زیادی را برای بدن انسان به وجود می آورد.

كلیه ها وظایف دیگری مانند دفع بعضی داروها ، سموم و همچنین ترشح هورمون هایی را كه در تنظیم فشار خون نقش دارند، انجام می دهند.

فعال كردن ویتامین ' D' برای تقویت استخوان و ترشح هورمون كه باعث تولید گلبولهای قرمز خون می شود ،از دیگر وظایف كلیه ها است .

فشار خون بالا، دیابت ، عفونت های مكرر ، بیماری قلبی ، برخی داروها ، سن بالا ، سیگار ، كمبود شدید آب ، سنگ كلیه ،وزن بالا ، بیماری های سیستم ایمنی و سرطان ها از جمله مواردی هستند كه سلامت كلیه ها رابه خطر می اندازند .

بیماری نارسایی كلیه در مراحل اولیه هیچ علامتی ندارد و این بیماری هرچه پیشرفته تر می شود علایم آن بیشتر بروز می كند . تنها راه درمان بیمارانی كه دچار نارسایی كلیه می شوند دیالیز و یا پیوند كلیه است .

نوشیدن آب كافی ، ورزش منظم ، تنظیم فشار خون و قند خون ، عدم مصرف بی رویه آنتی بیوتیك ها بدون تجویز پزشك و كنترل عفونت ادراری را برای سلامت كلیه ها ضروری است .




آخرین مطالب