پيشنهادهاي مرکز پژوهش‌هاي مجلس براي «تثبيت نرخ ارز»

 

مرکز پژوهش‌هاي مجلس ضمن ارزيابي طرح ارزي بانک مرکزي، پيشنهادهايي براي تثبيت نرخ ارز ارائه داد.

دفتر مطالعات اقتصادي اين مرکز تثبيت نرخ ارز را لازمه موفقيت سياست‌ هدفمندي يارانه‌ها دانست و افزود: به همين دليل لازم است بانک مرکزي با به کارگيري ابزار مختلف نسبت به ساماندهي بازار اقدام کند.

هم‌چنين در صورتي که منابع کافي تامين ارز وجود داشته باشد بانک مرکزي مي‌تواند بخش عمده آن را با همان سياست نرخ مرجع در بازار عرضه کند تا سود واسطه‌گري و رانت مربوط براي دلال‌ها کاهش و درآمد بانک مرکزي افزايش يابد.

در بخش ديگري از اين پيشنهادها آمده است: نيازي به تامين ارز مسافري با قيمت رسمي براي همه مسافران خارجي وجود ندارد. اين افراد مي‌توانند با همان قيمت مرجع، نياز خود را تامين کنند.

از سوي ديگر، ايجاد سيستم دريافت و پرداخت با نرخ ارز مرجع موجب نزديک شدن نرخ بازار آزاد به نرخ ارز مرجع مي‌شود. به عبارت ديگر عرضه اضافي نرخ مرجع موجب کاهش تقاضاي سوداگرانه خواهد شد.

نکته مهم ديگر اين است که رواج صدور کارت‌هاي الکترونيکي ارزي، مشابه Visacard ، Master و امثال اينها و ايجاد سازوکاري که بتوان از آن طريق به راحتي و در اسرع وقت اين کارت‌ها را در اختيار مردم قرار داد، مي‌تواند در جلوگيري از دلالي موثر باشد. بانک‌ها مي‌توانند با توسعه خدمات بانکي خود و صدور کارت‌هاي مذکور، به نحوي که فقط در خارج از کشور و با نام شخص خريدار قابل نقد شدن باشند، نقش موثري در حذف دلال‌ها از بازار سياه ارز ايفا کنند.

آخرين نکته اين‌که پرداخت هزينه‌هاي ارزي به رانندگان اعزامي از طرف شرکت‌هاي حمل و نقل بين‌المللي بر اساس ضوابط و مقررات مربوط و بر اساس معرفي سازمان حمل و نقل و پايانه‌هاي کشور از طرف بانک‌هاي ذي ربط مي‌تواند از مشکلات اين بخش بکاهد.

منبع : سایت طلا


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 18 بهمن 1390برچسب:ارز,مجلس,بانک مرکزی,هدفمندی یارانه,
آخرین مطالب