ویکی وویج (Wikivoyage) چند روز بیشتر تا افتتاح رسمی جدیدترین سایت بزرگ بنیاد ویکی مدیا باقی نمانده است. سایت جامع اطلاع رسانی راهنمای سفر این بنیاد به طور کامل در تاریخ ۱۵ ژانویه (۲۶ دی) عرضه خواهد شد.

ویکی وویج (Wikivoyage) هم اکنون به طور آزمایشی در حال فعالیت است. این پایگاه قرار است اطلاعات مفیدی در مورد مکان ها، مراکز تفریحی شبانه و غیره در اختیار علاقه مندان و کاربران قرار دهد. این سایت قرار است راهنمای مسافرتی کامل باشد، نه فقط منبعی تکمیلی برای راهنماهای مسافرتی سنتی.

تا پیش از افتتاح رسمی این سایت، می توانید نسخه آزمایشی آن را از لینک زیر مشاهده نمایید:

http://www.wikivoyage.org




فلج مغزی مسوول گروه سلول درمانی در بیماری های نورولوژی پژوهشگاه رویان گفت: تعدادی از کودکان فلج مغزی در کشور که با سلول های بنیادی تحت درمان قرار گرفته بودند، توان حرکتی و تعادلی خود را بازیافتند.

 
دکتر ˈلیلا عربˈ در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا با بیان اینکه شیوع فلج مغزی در کودکان دو مورد در هر یک هزار تولد است، افزود: تعداد اینگونه کودکان در کشور کم نیست و فلج مغزی سیستم حرکتی و شناختی کودکان را درگیر کرده و ناتوانی زیادی ایجاد می کند.
 
وی با بیان اینکه اینگونه کودکان به دلیل این مشکلات همواره به والدین خود وابسته اند و نمی توانند زندگی مستقلی داشته باشند، ادامه داد: روش های درمانی متعددی مانند ˈکاردرمانیˈ برای کودکان فلج مغزی مطرح شده اما تاثیرگذاری کمی دارد بنابراین تصمیم گرفتیم با استفاده از ˈپزشکی ترمیمیˈ -که پایه آن سلول درمانی است-، شدت ناتوانی آنان را کاهش دهیم تا زندگی طبیعی داشته باشند.
 
مسوول گروه سلول درمانی در بیماری های نورولوژی پژوهشگاه رویان با اشاره به طراحی مدل سلول درمانی کودکان فلج مغزی خاطرنشان کرد: در این روش، سلول های بنیادی مغز استخوان از کودک جدا شده و داخل فضای نخاعی او تزریقی می شود.
 
عرب گفت: سپس توان حرکتی ، تعادلی و وضعیت اسپاسم بدن و عوارض جانبی مورد سنجش قرار گرفت و پس از شش ماه به این نتیجه رسیدیم که اغلب بیماران در زمینه های سیستم حرکتی، تعادلی، اسپاسم بدن و میزان شناخت آنان بهبود یافته اند که درصد بهبودی در آنان متغیر است.
 
وی افزود: 70 درصد این بیماران بهبود یافتند اما در 30 درصد بقیه، تغییرات زیادی مشاهده نشد و بنابراین تصمیم گرفتیم سلول های بنیادی مغز استخوان را به فاصله شش ماه از اولین تزریق سلول های بنیادی دوباره به بدن کودکان تزریق کنیم که پیگیری این مطالعات هنوز کامل نشده است.
 
مسوول گروه سلول درمانی در بیماری های نورولوژی پژوهشگاه رویان یادآور شد: مشخص شده است که افزایش دفعات تزریق سلول های بنیادی، اثربخشی سلول ها را افزایش می دهد و می توان گفت استفاده از سلول های بنیادی در درمان فلج مغزی تقریبا هم بی خطر است و هم سیستم حرکتی کودکان را بهبود می بخشد.
 
عرب تاکید کرد: همچنین عوارض جانبی ناشی از تزریق سلول های بنیادی در بیماری فلج مغزی مانند عوارض سیستمیکی بدن، واکنش های آلرژیک و عفونت های سیستم عصبی وجود ندارد.
 
وی اظهار امیدواری کرد این طرح پس از طی مراحل نهایی در اختیار تمام بیماران کشور قرار گیرد.
منبع : ایرنا

 




امیر کبیر همایش بزرگداشت امیرکبیر،  به مناسبت سالگرد کشته شدن این صدراعظم دوره قاجار و با هدف بهتر شناساندن جنبه های گوناگون اجتماعی و فرهنگی در دوران صدارت کوتاه وی در تالار همایش فرهنگسرای شفق برگزار می شود.

 
به گزارش ایران بزرگ، «یادواره امیرکبیر» با همکاری انجمن فرهنگی بیستون، پایگاه پژوهشی هخامنشیان، کانون ایران شناسی فرهنگسرای شفق، 20 دی ماه سال جاری در تالار همایش پارک شفق برگزار می شود.
 
این همایش شامل سخنرانی سعید نیکپور،کارگردان و بازیگر نقش امیرکبیر در مجموعه  تلویزیونی امیر کبیر، اجرای نمایش "آرش" با هنرمندی فرزین طاهری، پخش مستندی کوتاه درباره امیرکبیر و برنامه های متنوع دیگر می باشد.
و هدف آن شناساندن جنبه های مختلف فرهنگی و اجتماعی دوران صدارت این وزیر بزرگ عهد قاجار است که نخستین صدراعظم ناصرالدین شاه بود و در نهایت به فرمان وی به قتل رسید.
میرزا محمد تقی‌خان فراهانی مشهور به امیرکبیر، یکی از صدر اعظم های ایران در دوره ناصرالدین‌شاه قاجار بود. اصلاحات امیرکبیر اندکی پس از رسیدن وی به صدارت آغاز گشت و تا پایان صدارت کوتاه او ادامه یافت. مدت صدارت امیر کبیر ۳۹ ماه بود.
 وی مؤسس دارالفنون بود که برای آموزش دانش و فناوری جدید به فرمان او در تهران تأسیس شد. مدرسه دارالفنون در زمان صدارت امیرکبیر، در هفت شعبه تأسیس شد و اولین مدرسهٔ جدید ایران بود.
شاهزاده‌های قاجار نخستین دانشجویان دارالفنون بودند. در دارالفنون اصول علمی جدید و دانش‌های مهندسی، پزشکی و فنون به جوانان آموزش داده می‌شد و بسیاری از معلم‌های آن از اروپا و به ویژه از کشورهایی چون اتریش، اسپانیا، ایتالیا و فرانسه به کار گرفته شده بودند. پس از برکناری امیرکبیر، با وجود مخالفت‌های میرزا آقاخان نوری، مدرسه کار خود را ادامه داد.
 همچنین انتشار روزنامه وقایع اتفاقیه از جمله اقدامات وی به‌شمار می‌آید. اولین شماره روزنامه وقایع اتفاقیه در سال سوم سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار در ۱۸ بهمن ۱۲۲۹ خورشیدی منتشر شد. به دستور امیرکبیر اشتراک این روزنامه برای هر یک از افرادی که از دستگاه دولتی بیش از ۲۰۰ تومان حقوق می‌گرفتند، اجباری بود.
در این روزنامه، اخبار داخلی شامل خبرهای مربوط به دربار، عزل و نصب‌ها، اعطای مقام‌ها، نشان‌ها و امتیازات چاپ می‌شد. در برخی شماره‌ها نیز اخبار رویدادهای شهرهای ایران به چاپ می‌رسید. در بخش اخبار خارجی، اخبار مربوط به کشورهای اروپایی به چاپ می‌رسید. همچنین این روزنامه دارای صفحه حوادث نیز بود. کمتر از یک سال پس از انتشار اولین شماره، در شماره ۴۹ این روزنامه خبر تحریف‌شده‌ای درباره مرگ امیرکبیر منتشر شد.
از دیگر اقدامات وی می توان به ایجاد ۴۰ قراولخانه در نقاط مختلف دارالخلافه (تهران) و اصلاح وضع چاپارخانه دولتی اشاره نمود.
امیرکبیر پس از این که با توطئه اطرافیان شاه از مقام خود برکنار و به کاشان تبعید شد، در حمام فین به دستور ناصرالدین‌شاه به قتل رسید. پیکر وی در شهر کربلا به خاک سپرده شده‌است.
گفتنی است؛ «یادواره امیرکبیر» روز چهارشنبه، 20 دی ماه سال جاری از ساعت 15 تا 17 در خیابان 21 یوسف آباد، پارک شفق، تالار همایش پارک شفق برگزار می شود.
 



داستان کوتاه روزگاری یک کشاورز در روستایی زندگی می کرد که باید پول زیادی را که از یک پیرمرد قرض گرفته بود، پس می داد.

کشاورز دختر زیبایی داشت که خیلی ها آرزوی ازدواج با او را داشتند. وقتی پیرمرد طمعکار متوجه شد کشاورز نمی تواند پول او را پس بدهد، پیشهاد یک معامله کرد و گفت اگر با دختر کشاورز ازدواج کند بدهی او را می بخشد،

 

و دخترش از شنیدن این حرف به وحشت افتاد و پیرمرد کلاه بردار برای اینکه حسن نیت خود را نشان بدهد گفت: اصلا یک کاری می کنیم، من یک سنگریزه سفید و یک سنگریزه سیاه در کیسه ای خالی می اندازم، دختر تو باید با چشمان بسته یکی از این دو را بیرون بیاورد.

اگر سنگریزه سیاه را بیرون آورد باید همسر من بشود و بدهی بخشیده می شود و اگر سنگریزه سفید را بیرون آورد لازم نیست که با من ازدواج کند و بدهی نیز بخشیده می شود، اما اگر او حاضر به انجام این کار نشود باید پدر به زندان برود.

 

این گفت و گو در جلوی خانه کشاورز انجام شد و زمین آنجا پر از سنگریزه بود. در همین حین پیرمرد خم شد و دو سنگریزه برداشتدختر که چشمان تیزبینی داشت متوجه شد او دو سنگریزه سیاه از زمین برداشت و داخل کیسه انداخت. ولی چیزی نگفت!

 

سپس پیرمرد از دخترک خواست که یکی از آنها را از کیسه بیرون بیاورد.

تصور کنید اگر شما آنجا بودید چه کار می کردید؟ چه توصیه ای برای آن دختر داشتید؟

 

اگر خوب موقعیت را تجزیه و تحلیل کنید می بینید که سه امکان وجود دارد:

 

۱ـ دختر جوان باید آن پیشنهاد را رد کند.

 

۲ـ هر دو سنگریزه را در بیاورد و نشان دهد که پیرمرد تقلب کرده است.

 

۳ـ یکی از آن سنگریزه های سیاه را بیرون بیاورد و با پیرمرد ازدواج کند تا پدرش به زندان نیفتد.

 

لحظه ای به این شرایط فکر کنید. هدف این حکایت ارزیابی تفاوت بین تفکر منطقی و تفکری است که اصطلاحا جنبی نامیده می شود. معضل این دختر جوان را نمی توان با تفکر منطقی حل کرد.

 

به نتایج هر یک از این سه گزینه فکر کنید، اگر شما بودید چه کار می کردید؟!

و این کاری است که آن دختر زیرک انجام داد:

 

دست خود را به داخل کیسه برد و یکی از آن دو سنگریزه را برداشت و به سرعت و با ناشی بازی، بدون اینکه سنگریزه دیده بشود، وانمود کرد که از دستش لغزیده و به زمین افتاده. پیدا کردن آن سنگریزه در بین انبوه سنگریزه های دیگر غیر ممکن بود.

 

در همین لحظه دخترک گفت: آه چقدر من دست و پا چلفتی هستم! اما مهم نیست. اگر سنگریزه ای را که داخل کیسه است دربیاوریم معلوم می شود سنگریزه ای که از دست من افتاد چه رنگی بوده است….

 

و چون سنگریزه ای که در کیسه بود سیاه بود، پس باید طبق قرار، آن سنگریزه سفید باشد. آن پیرمرد هم نتوانست به حیله گری خود اعتراف کند و شرطی را که گذاشته بود به اجبار پذیرفت و دختر نیز تظاهر کرد که از این نتیجه حیرت کرده است.

 

نتیجه ای که ۱۰۰ درصد به نفع آنها بود.

 

۱ـ همیشه یک راه حل برای مشکلات پیچیده وجود دارد.

 

۲ـ این حقیقت دارد که ما همیشه از زاویه خوب به مسایل نگاه نمی کنیم.

 

۳ـ هفته شما می تواند سرشار از افکار و ایده های مثبت و تصمیم های عاقلانه باشد




تاریخ: دو شنبه 18 دی 1391برچسب:داستان کوتاه,

 تختیغلامرضا تختی در ۵ شهریور ۱۳۰۹ در محلهٔ خانی‌آباد در جنوب تهران به دنیا آمد. او دو برادر و دو خواهر داشت که همهٔ آنها از وی بزرگ‌تر بودند. وی تحصیلات ابتدایی را در دبستان حکیم نظامی تهران گذراند و پس از گذراندن اول متوسطه در دبیرستان منوچهری تهران ترک تحصیل کرد. تختی همراه کار، به ورزش زورخانه‌ای و کشتی نزد پهلوان سید علی می‌پرداخت. او در سال ۱۳۲۷ به خدمت سربازی رفت و در ۲۵ مهر همان سال در اداره راه‌آهن استخدام شد. وی سابقهٔ کار در شرکت نفت مسجد سلیمان را هم داشت.

 
 
او در ۳۰ بهمن ۱۳۴۵ با شهلا توکلی ازدواج کرد. حاصل این ازدواج پسری به نام بابک بود که در ۱۱ شهریور ۱۳۴۶ به دنیا آمد.
 
تختی در ۱۷ دی ۱۳۴۶ در اتاقش در هتل آتلانتیک تهران درگذشت. او دو روز قبل از مرگش یعنی ۱۶ دی، وصیت‌نامه اش را در دفترخانه اسناد رسمی شماره ۲۰۲ تحت شماره ۳۴۲۸ و با تعیین کاظم حسیبی به عنوان سرپرست فرزندش بابک (که تنها ۴ ماه داشت)؛ به ثبت رسانده بود.[۲] دربارهٔ دلایل مرگ او اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد.
 
تختی اولین کشتی گیر ایرانی است که موفق شد در سه وزن مختلف صاحب مدال‌های جهانی و المپیک بشود: جهانی ۵۱ و المپیک ۵۲ (در ۷۹ کیلوگرم)، المپیک ۵۶، ۶۰، جهانی تهران و یوکوهاما (در ۸۷ کیلو) و جهانی ۶۲ تولیدو در ۹۷ کیلو.



تاریخ: یک شنبه 17 دی 1391برچسب:غلامرضا تختی,تختی,کشتی گیر,کشتی,
آخرین مطالب